15546_om
/utdanning/statistikker/utniv/aar
15546_om
statistikk
2020-06-19T08:00:00.000Z
Utdanning;Innvandring og innvandrere
no
true

Befolkningens utdanningsnivå

Oppdatert

Rettet:

Neste oppdatering

Foreløpig ikke fastsatt

Nøkkeltall

34,6 %

har utdanning på universitets- og høgskolenivå

Utdanningsnivå for menn og kvinner 16 år og eldre12
20132019
I altI altMennKvinner
1SSB mangler opplysning om utdanningsnivå til mange innvandrere. Fra og med 2014 inneholder tall for utdanningsnivå beregnede verdier for denne gruppen. Se Om statistikken om dette og om definisjoner av utdanningsnivå. Fagskolenivå ble skilt ut som eget nivå for første gang i 2016 (tidligere del av videregående).
2Rettet 12. august 2020.
Utdanningsnivå, i alt4 117 8094 371 2742 193 9612 177 313
Grunnskolenivå1 103 2381 100 884568 264532 620
Videregående skolenivå1 650 4831 609 559869 358740 201
Fagskolenivå129 03582 55346 482
Universitets- og høgskolenivå, kort887 1541 057 705427 611630 094
Universitets- og høgskolenivå, lang288 512448 184234 055214 129
Av dette:
Doktorgrad28 15845 40426 10619 298
Uoppgitt eller ingen utdanning160 26425 90712 12013 787
Prosent
Grunnskolenivå27,925,326,024,6
Videregående skolenivå41,737,039,834,2
Fagskolenivå3,03,82,1
Universitets- og høgskolenivå, kort22,424,319,629,1
Universitets- og høgskolenivå, lang7,310,310,79,9
Av dette:
Doktorgrad0,71,01,20,9

Se utvalgte tabeller fra denne statistikken

Tabell 1 
Aldersgrupper og utdanningsnivå

Aldersgrupper og utdanningsnivå12
2019
Befolkningen 1. oktoberHøyeste fullførte utdanning
I altGrunnskolenivåVideregående skolenivåFagskolenivå3Universitets- og høgskolenivå, kort4Universitets- og høgskolenivå, lang5
1SSB mangler opplysning om utdanningen til mange innvandrere. Fra og med 2014 inneholder tall for utdanningsnivå beregnede verdier for denne gruppen. Se Om statistikken for mer informasjon.
2Rettet 12. august 2020.
3Inkluderer utdanninger som bygger på videregående skole, men som ikke er godkjent som universitets- og høgskoleutdanning.
4Universitets- og høgskolenivå kort, omfatter høyere utdanning t.o.m. 4 år.
5Universitets- og høgskolenivå lang, omfatter utdanninger på mer enn 4 år, samt forskerutdanning.
I alt4 371 27425,337,03,024,310,3
16-19 år254 65585,614,40,00,0-
20-24 år339 53025,250,71,422,00,7
25-29 år369 01821,727,42,834,713,4
30-34 år372 36320,826,23,230,719,1
35-39 år352 13419,228,63,130,318,8
40-49 år721 27516,235,33,530,314,6
50-59 år703 86921,139,14,425,310,1
60-66 år422 34621,343,73,923,18,0
67 år eller eldre836 08426,847,52,317,36,2
 
Menn2 193 96126,039,83,819,610,7
16-19 år130 93088,111,90,00,0-
20-24 år175 88629,852,91,515,20,6
25-29 år188 72224,933,73,726,511,2
30-34 år189 95923,831,64,223,716,7
35-39 år180 60021,833,84,123,117,1
40-49 år370 14217,540,54,523,514,0
50-59 år360 26821,442,45,320,310,7
60-66 år212 10719,945,65,119,410,0
67 år eller eldre385 34722,947,13,017,010,0
 
Kvinner2 177 31324,634,22,129,19,9
16-19 år123 72582,917,00,00,0-
20-24 år163 64420,148,41,329,30,9
25-29 år180 29618,420,81,843,315,7
30-34 år182 40417,820,52,138,121,5
35-39 år171 53416,423,01,938,020,7
40-49 år351 13314,929,82,637,615,2
50-59 år343 60120,835,63,530,69,4
60-66 år210 23922,641,72,726,96,0
67 år eller eldre450 73730,147,81,717,62,8

Tabell 2 
Fylkestall for utdanningsnivå

Fylkestall for utdanningsnivå12
AntallProsent
I altGrunnskolenivåVideregående skolenivåFagskolenivå3Universitets- og høgskolenivå, kort4Universitets- og høgskolenivå, lang5Uoppgitt eller ingen utdanningGrunnskolenivåVideregående skolenivåFagskolenivå3Universitets- og høgskolenivå, kort4Universitets- og høgskolenivå, lang5
1SSB mangler opplysning om utdanningen til mange innvandrere. Fra og med 2014 inneholder tall for utdanningsnivå beregnede verdier for denne gruppen. Se Om statistikken for mer informasjon.
2Rettet 12. august 2020.
3Inkluderer utdanninger som bygger på videregående skole, men som ikke er godkjent som universitets- og høgskoleutdanning.
4Universitets- og høgskolenivå kort, omfatter høyere utdanning t.o.m. 4 år.
5Universitets- og høgskolenivå lang, omfatter utdanninger på mer enn 4 år, samt forskerutdanning.
Menn
19851 606 112668 083677 653156 99474 65528 72742,443,010,04,7
19901 665 359625 971732 135191 89884 91730 43838,344,811,75,2
19951 701 135557 611783 418234 41497 81227 88033,346,814,05,8
20001 746 270540 425799 796263 748115 41726 88431,446,515,36,7
20051 807 423530 769815 111292 386133 16335 99430,046,016,57,5
20101 956 835541 295857 139332 068160 18166 15228,645,317,68,5
20152 117 010570 495927 460394 123211 31713 61527,144,118,710,0
 
20192 193 961568 264869 35882 553427 611234 05512 12026,039,83,819,610,7
Østfold (-2019)122 82338 05452 2033 54520 5667 71973631,242,82,916,86,3
Akershus (-2019)251 15361 93491 4577 18754 66934 4991 40724,836,62,921,913,8
Oslo282 87159 79575 5466 25277 13361 6922 45321,326,92,227,522,0
Hedmark (-2019)82 34225 80835 1902 86413 1024 88349531,543,03,516,06,0
Oppland (-2019)79 24923 39035 3303 01812 3604 76838329,744,83,815,76,0
Buskerud (-2019)116 72433 13247 1984 34921 5519 84664828,540,73,718,68,5
Vestfold (-2019)102 78826 91943 0344 22720 1017 90560226,342,14,119,77,7
Telemark (-2019)71 55520 01631 7923 02111 7274 59540428,144,74,216,56,5
Aust-Agder (-2019)48 21912 40820 7502 5168 5773 70726125,943,35,217,97,7
Vest-Agder (-2019)75 77218 87732 9533 43314 0106 11838125,043,74,618,68,1
Rogaland192 17246 56681 5008 44934 30120 40095624,442,64,417,910,7
Hordaland (-2019)215 45150 68988 6079 32542 97822 88297023,641,34,320,010,7
Sogn og Fjordane (-2019)45 36111 43121 2202 2787 4932 74719225,347,05,016,66,1
Møre og Romsdal110 46729 53348 2256 41119 1826 62049626,943,95,817,46,0
Trøndelag - Trööndelage193 09847 06581 6326 62635 86421 20970224,542,43,418,611,0
Nordland101 60131 13243 0804 42516 4606 02647830,842,64,416,36,0
Troms - Romsa (-2019)69 76819 88527 1433 19312 5166 72630528,639,14,618,09,7
Finnmark - Finnmárku (-2019)32 44111 59012 4801 4334 9851 70325036,038,84,515,55,3
Uoppgitt fylke106401813610138,117,11,034,39,5
 
Kvinner
19851 673 486810 437649 926173 39015 72424 00949,139,410,51,0
19901 734 109763 092702 849220 35523 11724 69644,641,112,91,4
19951 773 116687 318739 807285 30734 12126 56339,442,416,32,0
20001 812 166641 172751 678340 41751 95926 94035,942,119,12,9
20051 868 445592 802754 966407 33172 81340 53332,441,322,34,0
20101 981 012570 084768 501479 292109 44653 68929,639,924,95,7
20152 104 975557 697787 750570 821173 43815 26926,737,727,38,3
 
20192 177 313532 620740 20146 482630 094214 12913 78724,634,22,129,19,9
Østfold (-2019)123 64636 71645 2822 94731 2666 56886729,936,92,425,55,3
Akershus (-2019)252 10256 51481 2946 36876 40429 9431 57922,632,42,530,512,0
Oslo287 37853 71167 0616 26597 16259 8423 33718,923,62,234,221,1
Hedmark (-2019)83 30224 40730 5461 50121 7924 58347329,536,91,826,35,5
Oppland (-2019)79 22421 35330 8581 52120 7814 32139027,139,11,926,45,5
Buskerud (-2019)116 16730 71141 7062 87331 5618 51779926,636,22,527,47,4
Vestfold (-2019)104 49625 92839 0062 58329 4026 92864925,037,62,528,36,7
Telemark (-2019)72 22319 95727 3541 42719 1323 90145227,838,12,026,75,4
Aust-Agder (-2019)47 62612 50717 7031 01113 1562 98226726,437,42,127,86,3
Vest-Agder (-2019)75 99418 46928 8691 45221 6335 09447724,538,21,928,66,7
Rogaland187 29745 98765 1784 17853 26017 5941 10024,735,02,228,69,4
Hordaland (-2019)211 77549 35372 1194 67362 98921 6081 03323,434,22,229,910,3
Sogn og Fjordane (-2019)43 73610 26917 32169512 5152 76517123,639,81,628,76,3
Møre og Romsdal106 32927 24240 2122 10029 8606 39651925,738,02,028,26,0
Trøndelag - Trööndelage188 40344 19367 3333 37354 96517 76477523,635,91,829,39,5
Nordland99 34428 75536 3801 77726 1325 86843229,136,81,826,45,9
Troms - Romsa (-2019)67 80717 67822 1151 14519 3187 26029126,232,81,728,610,8
Finnmark - Finnmárku (-2019)30 2878 8059 8295888 7202 17417129,232,62,029,07,2
Uoppgitt fylke177653554621537,820,32,926,712,2

Tabell 3 
Bydeler i Oslo og utdanningsnivå

Bydeler i Oslo og utdanningsnivå12
2019
AntallProsent
I altGrunnskolenivåVideregående skolenivåFagskolenivå3Universitets- og høgskolenivåUoppgitt eller ingen utdanning1GrunnskolenivåVideregående skolenivåFagskolenivå3Universitets- og høgskolenivå
1SSB mangler opplysning om utdanningen til mange innvandrere. Fra og med 2014 inneholder tall for utdanningsnivå beregnede verdier for denne gruppen. Se Om statistikken for mer informasjon.
2Rettet 12. august 2020.
3Inkluderer utdanninger som bygger på videregående skole, men som ikke er godkjent som universitets- og høgskoleutdanning.
Oslo i alt569 667113 385142 57812 516295 4255 76320,125,32,252,4
Gamle Oslo48 8309 98610 6371 01226 58760820,722,12,155,1
Grünerløkka53 6599 16311 5671 15931 31245817,221,72,258,9
Sagene39 0455 8707 16669224 97234515,218,51,864,5
St. Hanshaugen34 5684 6126 79467322 28120813,419,82,064,8
Frogner53 0076 63511 3031 19933 45541512,621,52,363,6
Ullern27 7503 3136 06772717 49614712,022,02,663,4
Vestre Aker39 1034 6968 08693925 14024212,120,82,464,7
Nordre Aker41 6435 4799 11983026 04017513,222,02,062,8
Bjerke26 0576 7537 38956611 03131826,228,72,242,9
Grorud22 5007 5287 3244426 85035634,033,12,030,9
Stovner26 5059 7959 0174556 69754137,734,71,825,8
Alna39 83512 76112 85584612 64872532,632,92,232,3
Østensjø40 4448 75912 7091 07817 61528321,831,62,743,9
Nordstrand41 7696 99512 0341 19821 26327916,929,02,951,2
Søndre Nordstrand30 2009 6739 07760610 27357132,630,62,034,7
Sentrum1 446286389347241320,027,12,450,5
Marka1 34426747429570419,935,42,242,5
Uoppgitt bydel Oslo1 962814571314717543,130,31,625,0

Tabell 4 
Innvandrere etter landbakgrunn og utdanningsnivå

Innvandrere etter landbakgrunn og utdanningsnivå12
2019
Utdanningsnivå i altIngen fullført utdanningGrunnskolenivåVideregående skolenivåFagskolenivå3Universitets- og høgskolenivå, kort4Universitets- og høgskolenivå, lang5
1SSB mangler opplysning om utdanningen til mange innvandrere. Fra og med 2014 inneholder tall for utdanningsnivå beregnede verdier for denne gruppen. Se Om statistikken for mer informasjon.
2Rettet 12. august 2020.
3Inkluderer utdanninger som bygger på videregående skole, men som ikke er godkjent som universitets- og høgskoleutdanning.
4Universitets- og høgskolenivå kort, omfatter høyere utdanning t.o.m. 4 år.
5Universitets- og høgskolenivå lang, omfatter utdanninger på mer enn 4 år, samt forskerutdanning.
I alt715 23810 313226 147195 2348 695160 513114 336
Polen92 13412019 31943 37394614 37414 002
Sverige34 0851434 73112 04448011 2895 398
Tyskland23 281414 8685 8572485 9066 361
Irak21 96654010 0295 1452144 5101 528
Litauen36 38217710 64710 60425210 3744 328
Danmark18 150192 7536 8514164 9343 177
Somalia25 5191 80916 5414 5151382 090426
Pakistan19 9928969 1304 0841883 5672 127
Iran17 4393955 2393 9313454 2393 290
Filippinene21 5771335 1414 9213038 2852 794
Vietnam13 9055775 6923 8612202 3451 210
Russland17 047374 0603 3472593 7465 598
Bosnia-Hercegovina13 6011012 7855 5121973 4501 556
Storbritannia13 861462 1322 7601575 4673 299
Thailand19 39859510 0594 4971483 190909
Tyrkia11 6683585 9092 8671131 554867
Afghanistan16 0669639 3293 179771 937581
Kosovo10 127863 8053 7811141 936405
Sri Lanka9 0231093 5312 8292641 617673
USA8 551269131 163903 1743 185
India12 710901 8611 3361174 9134 393
Kina8 8951241 8291 368752 3963 103
Eritrea20 01136314 1323 2552311 661369
Chile6 025611 5872 2141531 448562
Finland6 313158041 9551742 0721 293
Nederland7 298189352 019762 3691 881
Latvia9 549362 5223 404872 3581 142
Romania13 746313 5294 5931333 0682 392
Island6 198101 5051 9192511 617896
Marokko5 9123742 7401 46672993267
Etiopia7 5571643 3991 6681231 354849
Frankrike5 27810615606361 5502 461
Estland4 187181 0811 495531 058482
Brasil5 099601 6621 023801 0941 180
Ukraina5 50118819828811 4412 314
Bulgaria6 572291 9942 029691 2641 187
Kroatia4 679261 2831 81160884615
Spania5 557181 345795421 4271 930
Slovakia3 529215391 73438546651
Myanmar3 037781 74968835379108
Serbia6 186111 3501 918991 4041 404
Nord-Makedonia2 801461 16287323466231
Ungarn3 560115851 07945905935
Italia4 11812877880286781 643
Palestina2 916151 27755837700329
Libanon1 8612981343521376187
Canada1 924522125823695722
Tsjekkia2 0521324170224483589
Ghana1 9601852342433473489
Kongo2 8451251 45559757470141
Syria22 70251515 1411 6921553 9351 264
Australia1 678323422931664517
Portugal3 08720954597164921 008
Sudan3 915982 25355031685298
Colombia2 0771150838536492645
Sveits1 404319734818416423
Nigeria1 8273445437727436499
Kenya1 7261354338634524226
Algerie1 2352242031714260202
Indonesia1 382533026414406363
Østerrike1 260316534017280455
Gambia1 155264854133115248

Tabell 5 
Norskfødte med innvandrerforeldre og utdanningsnivå etter fagfelt

Norskfødte med innvandrerforeldre og utdanningsnivå etter fagfelt12
2019
I altGrunnskolenivåVideregående skolenivåFagskolenivå3Universitets- og høgskolenivå, kort4Universitets- og høgskolenivå, lang5Uoppgitt eller ingen utdanning1
1SSB mangler opplysning om utdanningsnivå for mange innvandrere. For 2014 inneholder tall for utdanningsnivå beregnede verdier for denne gruppen. For mer informasjon, se Om statistikken.
2Rettet 12. august 2020.
3Inkluderer utdanninger som bygger på videregående skole, men som ikke er godkjent som universitets- og høgskoleutdanning.
4Universitets- og høgskolenivå kort, omfatter høyere utdanning t.o.m. 4 år.
5Universitets- og høgskolenivå lang, omfatter utdanninger på mer enn 4 år, samt forskerutdanning.
I alt57 75522 88616 10373511 4954 9911 545
Allmenne fag32 72022 8819 805331-..
Humanistiske og estetiske fag1 462-37187761243..
Lærerutdanninger og utdanninger i pedagogikk1 588-341 427154..
Samfunnsfag og juridiske fag2 277-249201 246762..
Økonomiske og administrative fag5 010-8222053 090893..
Naturvitenskapelige fag, håndverksfag og tekniske fag5 54432 2861882 072995..
Helse-, sosial- og idrettsfag6 50712 006472 5681 885..
Primærnæringsfag67-54148..
Samferdsels- og sikkerhetsfag og andre servicefag865-49411723222..
Uoppgitt fagfelt1 7151133394291 545
 
Menn29 77113 0978 2193664 9332 337819
Allmenne fag17 89613 0944 78022--..
Humanistiske og estetiske fag504-11627255106..
Lærerutdanninger og utdanninger i pedagogikk431--239435..
Samfunnsfag og juridiske fag817-12115429252..
Økonomiske og administrative fag2 523-333481 650492..
Naturvitenskapelige fag, håndverksfag og tekniske fag4 47712 1501801 476670..
Helse-, sosial- og idrettsfag1 74214738517743..
Primærnæringsfag45-37134..
Samferdsels- og sikkerhetsfag og andre servicefag446-2055516719..
Uoppgitt fagfelt8901484216819
 
Kvinner27 9849 7897 8843696 5622 654726
Allmenne fag14 8249 7875 025111-..
Humanistiske og estetiske fag958-25560506137..
Lærerutdanninger og utdanninger i pedagogikk1 157-321 033119..
Samfunnsfag og juridiske fag1 460-1285817510..
Økonomiske og administrative fag2 487-4891571 440401..
Naturvitenskapelige fag, håndverksfag og tekniske fag1 06721368596325..
Helse-, sosial- og idrettsfag4 765-1 533392 0511 142..
Primærnæringsfag22-17-14..
Samferdsels- og sikkerhetsfag og andre servicefag419-28962653..
Uoppgitt fagfelt825-9255213726

Tabell 6 
Innvandringsgrunn og utdanningsnivå

Innvandringsgrunn og utdanningsnivå123
2019
AntallProsent
Utdanningsnivå i altIngen fullført utdanningGrunnskolenivåVideregående skolenivå4Universitets- og høgskolenivå, kort5Universitets- og høgskolenivå, lang6
1SSB mangler opplysning om utdanningen til mange innvandrere. Fra og med 2014 inneholder tall for utdanningsnivå beregnede verdier for denne gruppen. Se Om statistikken for mer informasjon.
2Svært få ikke-nordiske innvandrere bosatt etter 1989 mangler innvandringsgrunn. Ukjent innvandringsgrunn er derfor ikke tatt med i denne tabellen.
3Rettet 12. august 2020.
4Inkludert nivået 'Påbygging til videregående utdanning' som omfatter utdanninger som bygger på videregående skole, men som ikke er godkjent som høyere utdanning
5Universitets- og høgskolenivå kort, omfatter høyere utdanning t.o.m. 4 år.
6Universitets- og høgskolenivå lang, omfatter utdanninger på mer enn 4 år, samt forskerutdanning.
 
Kjønn, innvandringsgrunn og landbakgrunn
 
Begge kjønn573 5011,433,926,121,216,4
Menn297 9550,935,030,018,215,0
Kvinner275 5461,932,621,824,618,0
 
Arbeid
I alt197 0750,319,534,422,622,3
Europa unntatt Tyrkia
Menn123 8120,322,143,417,515,9
Kvinner49 3180,215,623,330,829,1
Afrika
Menn2 2721,427,018,722,729,2
Kvinner7591,723,316,926,930,2
Asia med Tyrkia
Menn10 1710,812,98,732,744,5
Kvinner3 6910,611,611,438,737,2
Nord-Amerika
Menn1 4510,37,16,135,150,4
Kvinner874:5,13,734,955,7
Oseania
Menn8490,412,812,836,535,8
Kvinner288-9,76,947,634,4
Sør- og Mellom-Amerika
Menn2 2350,515,314,223,845,1
Kvinner1 3550,518,013,824,042,2
 
Familie
I alt206 0061,539,024,321,113,1
Europa unntatt Tyrkia
Menn20 7190,242,231,315,59,7
Kvinner52 6300,225,427,523,721,8
Afrika
Menn12 0751,356,522,713,85,0
Kvinner17 0903,553,121,416,14,9
Asia med Tyrkia
Menn23 8091,147,424,417,48,8
Kvinner63 9292,841,920,923,410,1
Nord-Amerika
Menn1 6720,214,016,339,529,1
Kvinner2 1130,410,812,740,234,7
Oseania
Menn375-14,125,638,920,3
Kvinner254:13,816,944,923,2
Sør- og Mellom-Amerika
Menn3 2890,637,625,519,615,2
Kvinner8 0510,829,623,524,420,0
 
Flukt
I alt132 7703,153,021,016,35,4
Europa unntatt Tyrkia
Menn12 1070,330,139,721,07,6
Kvinner11 3811,229,635,523,48,6
Afrika
Menn26 3032,763,516,412,43,9
Kvinner17 9607,260,918,510,12,0
Asia med Tyrkia
Menn42 6642,056,517,316,96,3
Kvinner21 7615,152,417,718,35,5
Nord-Amerika
Menn15-26,740,026,7:
Kvinner12-33,325,025,0:
Oseania
Menn::::::
Kvinner::::::
Sør- og Mellom-Amerika
Menn275:35,623,624,413,8
Kvinner289:38,127,321,19,7
 
Utdanning
I alt34 5030,112,79,532,843,7
Europa unntatt Tyrkia
Menn4 889:15,58,225,949,5
Kvinner9 1400,112,08,134,344,5
Afrika
Menn1 6660,58,84,926,558,5
Kvinner1 0790,612,010,330,644,2
Asia med Tyrkia
Menn4 688:6,36,127,659,1
Kvinner10 1490,215,414,739,728,5
Nord-Amerika
Menn510-14,34,127,853,5
Kvinner711:9,43,038,348,1
Oseania
Menn78-16,73,825,653,8
Kvinner78-16,7:26,951,3
Sør- og Mellom-Amerika
Menn609-10,34,619,464,4
Kvinner9060,316,49,928,343,5
 
Andre
I alt3 1471,021,620,429,226,8
Europa unntatt Tyrkia
Menn8670,317,524,230,126,9
Kvinner8580,318,219,727,233,3
Afrika
Menn994,041,415,226,312,1
Kvinner2734,453,516,119,05,1
Asia med Tyrkia
Menn3021,322,520,930,823,5
Kvinner4311,217,923,235,321,6
Nord-Amerika
Menn84-10,714,335,739,3
Kvinner87-5,713,839,141,4
Oseania
Menn22-13,6:36,445,5
Kvinner8-:-50,037,5
Sør- og Mellom-Amerika
Menn47-21,317,017,044,7
Kvinner69-18,810,124,644,9

Om statistikken

Befolkningens utdanningsnivå omfatter personer registrert bosatt i Norge per 1. oktober og som er i aldersgruppen 16 år og eldre ved utgangen av rapporteringsåret. I tillegg registreres 15-åringer som har fullført grunnskolen eller som er i gang med en utdanning utover grunnskolenivå. 

Definisjoner

Definisjoner av viktige begrep og variabler

Fullført utdanning: Utdanningsaktiviteter som er fullført ved en utdanningsinstitusjon i den aktuelle perioden.

Studenter med innvandrerbakgrunn: er personer som er født i utlandet av to utenlandsfødte foreldre og fire utenlandsfødte besteforeldre.

Norskfødte med innvandrerforeldre: er personer som er født i Norge av to utenlandsfødte foreldre og fire utenlandsfødte besteforeldre.

Alder: Beregnes per 31. desember.

Norsk standard for utdanningsgruppering (NUS): Grupperer utdanninger etter nivå og fagfelt ved hjelp av seks-sifrede utdanningskoder hvor 1. siffer angir nivå for utdanningen. Nivåinndelingen er ment å gi et best mulig bilde av strukturen i det norske utdanningssystemet. Videre angir 2.–4. siffer i koden faginndeling og en samlet sekssifret kode angir enkeltutdanninger.

International Standard Classification of Education (ISCED): Er en internasjonal statistisk standard for klassifisering av utdanninger. 

Utdanningsnivå: Definisjonene av de ulike utdanningsnivåene som brukes i statistikken om befolkningens utdanningsnivå er som følger:

 

Nivådefinisjoner:
GRUNNSKOLENIVÅ: Grunnskolen i Norge er obligatorisk og er delt i et barnetrinn (1.-7. årstrinn) og et ungdomstrinn (8.-10. årstrinn). I statistikken omfatter det:

(i) personer med utdanning fra barneskole. Disse opplysningene stammer fra spørreundersøkelser og gjelder i stor grad innvandrere som har opplyst at dette er deres høyeste oppnådde utdanning.

  • NUS-nivå = 1
  • ISCED2011-nivå = 1

 

(ii) alle som har fullført og bestått en grunnskoleutdanning. Alle som fullfører en grunnskoleutdanning i Norge får bestått utdanning uansett resultat.

  • NUS2000-nivå = 2
  • ISCED2011-nivå = 2

 

(iii) fra og med skoleåret 1975/76 og til og med skoleåret 1994/95: alle som har fullført en videregående utdanning av en varighet på mindre enn to år , dvs. hovedsakelig utdanninger på grunnkursnivå.

  • NUS-nivå = 2
  • ISCED2011-nivå = 2

 

(iv) fra og med skoleåret 1995/96: alle som har fullført en videregående utdanning av en varighet på mindre enn tre år, dvs. hovedsakelig utdanninger på grunnkursnivå og utdanninger på videregående kurs I-nivå.

  • NUS-nivå = 2
  • ISCED2011-nivå = 2

 

VIDEREGÅENDE SKOLENIVÅ: Videregående opplæring i Norge bygger på grunnskoleutdanning. Alle som fullfører grunnskoleutdanning har rett til studieforberedende eller yrkesfaglig videregående opplæring. I statistikken omfatter det:
(i) til og med skoleåret 1974/75: alle som har fullført videregående utdanning uansett utdanningens lengde.

  • NUS-nivå = 3 og 4
  • ISCED2011-nivå = 3

 

(ii) fra og med skoleåret 1975/76 og til og med skoleåret 1994/95: alle som har fullført videregående utdanning av en varighet på to år eller mer dvs. hovedsakelig videregående kurs I- og videregående kurs II-utdanninger.

  • NUS-nivå = 4
  • ISCED2011-nivå = 3

 

(iii) fra og med skoleåret 1995/96: alle som har fullført en videregående utdanning av en varighet på tre år eller mer, dvs. hovedsakelig videregående kurs II-/Vg3-utdanninger.

  • NUS-nivå = 4
  • ISCED2011-nivå = 3

 

(iv) fra og med 1998/99: alle som har fullført færre enn 120 studiepoeng i universitets- og høgskolesystemet, og som ikke har en utdanning på fagskolenivå.

  • NUS-nivå = 4
  • ISCED2011-nivå = 3

 

FAGSKOLENIVÅ: omfatter alle som har fullført utdanninger som bygger på videregående skole, men som ikke er godkjent som universitets- og høgskoleutdanning. Gjelder både utdanninger som har en varighet på mindre enn 2 år og 2 år eller mer.

  • NUS-nivå = 5
  • ISCED2011-nivå = 3, 4 (varighet på mindre enn 2 år) og 5 (2 år eller mer)

 

UNIVERSITETS- OG HØGSKOLENIVÅ – kort. Omfatter:
(i) alle som har fullført en universitets- og høgskoleutdanning av en varighet på inntil fire år.

  • NUS-nivå = 6
  • ISCED2011-nivå = 5, 6 og 7 (ettårige masterutdanninger)

 

(ii) fra og med 1998/99 også i tillegg alle som har avlagt 120 studiepoeng eller mer i universitets- og høgskolesystemet, uavhengig av om de har fullført en grad på høyere nivå.

  • NUS-nivå = 6
  • ISCED2011-nivå = 5

 

UNIVERSITETS- OG HØGSKOLEUTDANNING – lang. Omfatter:
(i) alle som har fullført en universitets- og høgskoleutdanning på mer enn 4 år.

  • NUS-nivå = 7
  • ISCED2011-nivå = 7

 

(ii) alle som har fullført en forskerutdanning uansett periode.

  • NUS-nivå = 8
  • ISCED2011-nivå = 8

 

Mer om hvordan utdanningskoden settes finnes her.

Standard klassifikasjoner

Utdanningene er gruppert etter Norsk standard for utdanningsgruppering (NUS) som første gang ble utarbeidet av SSB i 1970, og sist revidert i 2000 (NUS2000). Skoleslag er inndelt etter Standard for næringsgruppering. Begge standarder er tilgjengelige via SSBs standardbase.

 Til internasjonale statistikkformål benyttes ISCED 2011 - The International Standard Classification of Education.

Statistikken rapporteres til OECD i henhold til ISCED2011.

Administrative opplysninger

Navn og emne

Ansvarlig seksjon

Seksjon for utdannings- og kulturstatistikk

Regionalt nivå

Statistikken gir tall på nasjonalt nivå og for fylker og kommuner. Det gis også tall for bydeler for de fire største byene.

Hyppighet og aktualitet

Statistikken publiseres årlig i juni og referer til 1. oktober året før som tellingstidspunkt.

Internasjonal rapportering

Data rapporteres til OECD, UNESCO og Eurostat.

Lagring og anvendelse av grunnlagsmaterialet

All utdanningsstatistikk i SSB er langtidslagret på forsvarlige og standardiserte måter i samråd med blant annet Datatilsynet.

Statistisk sentralbyrå kan på oppdrag levere utfyllende data og tabeller knyttet til denne statistikken. Bestilling av oppdrag sendes til oppdragutdanning@ssb.no. Pris på oppdrag vil avhenge av omfanget i bestillingen

Bakgrunn

Formål og historie

Formålet med denne statistikken er å presentere individbasert statistikk over befolkningens utdanningsnivå. Statistikken er statsfinansiert.

Statistikk over befolkningens utdanningsnivå er tidligere blitt utarbeidet i forbindelse med folketellingene i 1950, 1960, 1970 og 1980. Det ble dessuten utarbeidet en utdanningsnivåstatus for befolkningen i 1975. Opplysninger om utdanningsnivå ble innhentet på skjema for siste gang for hele befolkningen ved Folke- og boligtellingen i 1970 (FoB70).

Med bakgrunn i folketellingsdataene ble datagrunnlaget for befolkningens utdanningsnivå oppdatert med data fra årgangsfiler over fullførte utdanninger i Norge fra 1970 til 1.11.1980. Utdanninger avlagt i utlandet mellom 1970 og 1980 ble innhentet på skjema i Folke- og boligtellingen i 1980 (FoB80). I tillegg har det blitt gjennomført tre skjemaundersøkelser for personer med fullført utdanning i utlandet før de innvandret til Norge:

1. Våren 1991 ble det hentet inn opplysninger om utdanning fullført i utlandet av utenlandsfødte personer som hadde innvandret til Norge for første gang mellom 1.11.1980 og 31.12.1990 og som var i aldersgruppen 16 år og over det første innvandringsåret. Denne skjemaundersøkelsen het «Utdanning fullført i utlandet».

2. En tilsvarende undersøkelse ble gjennomført i 1999. Respondentene var alle med utenlandsk bakgrunn som var registrert bosatt i Norge og som sto med uoppgitt utdanning i datagrunnlaget for befolkningens utdanningsnivå. Frafallsgruppen i undersøkelsen fra 1991 ble også inkludert. I tillegg ble nordmenn som bodde i utlandet da datagrunnlaget for befolkningens utdanningsnivå ble laget i 1970 og registrert med uoppgitt utdanning tatt med i undersøkelsen.

3. Høsten 2011 ble det på nytt gjennomført en tilsvarende spørreundersøkelse, kalt «Undersøkelse om utdanning 2011». SSB sendte ut spørreskjema til over 217 000 innvandrere bosatt i Norge som per 1. oktober 2011 ikke hadde noen registrert utdanning i registeret over befolkningens utdanningsnivå. Det gjelder i hovedsak personer som har tatt utdanningen sin i andre land enn Norge. Personer under 20 år var ikke med i undersøkelsen på grunn av antakelsen om at disse sannsynligvis ville komme i kontakt med det norske utdanningssystemet og bli innberettet gjennom utdanningsinstitusjonenes rapportering. Før undersøkelsen manglet SSB opplysninger om utdanning for 43 prosent av alle innvandrere på 16 år og over. Undersøkelsen medførte at denne andelen ble redusert til 20,4.

Antallet innvandrere med uoppgitt utdanning har fortsatt å øke år for år i etterkant av forrige undersøkelse. Per 1. oktober 2014 manglet det opplysninger om utdanning for 25 prosent av bosatte innvandrere i registeret over befolkningens utdanningsnivå. For å kunne si noe mer om alle innvandreres utdanningsnivå, også de som denne opplysningen mangler for, er det gjort endringer i rutinene for innvandrere med uoppgitt utdanning fra og med 1.10.2014. Ved hjelp av statistiske metoder er det beregnet utdanningsnivå for denne gruppen i registeret. Dette fører til at SSB kan presentere statistikk uten uoppgitt utdanning for innvandrere på aggregert nivå, men ikke på individnivå. Endringene er nærmere beskrevet under avsnittet «Produksjon».

 

Brukere og bruksområder

Viktige brukere av utdanningsstatistikken er offentlig forvaltning, interesseorganisasjoner, media, forskere og næringsliv. Sentrale brukere blant departementene er spesielt Kunnskapsdepartementet, Kommunal- og regionaldepartementet, Finansdepartementet og Barne- og likestillingsdepartementet. Statistikken blir også benyttet av internasjonale organisasjoner som EU, OECD og UNESCO.

I tillegg brukes statistikken internt i SSB til publisering og oppdrag.

Likebehandling av brukere

Ingen eksterne brukere har tilgang til statistikk før den er publisert samtidig for alle kl. 08.00 på ssb.no etter forhåndsvarsling senest tre måneder før i Statistikkalenderen. Dette er et av de viktigste prinsippene i SSB for å sikre likebehandling av brukere.

Sammenheng med annen statistikk

Det at utdanningsstatistikken er individbasert gjør det enkelt å gjennomføre koblinger med annen individbasert statistikk i SSB. Det gjøres omfattende bruk av utdanningsstatistikken innen andre statistikkområder, f. eks. innen arbeidsmarked, helse, levekår, inntekt og lønn. Utdanningsstatistikk blir også benyttet i diverse utvalgsundersøkelser og forskningsprosjekter i regi av SSB.

Lovhjemmel

Lov av 16. juni om offisiell statistikk og Statistisk sentralbyrå §§ 2-1 og 3-2.

EØS-referanse

Kommisjonsforordning (EF) nr. 88/2011 om gjennomføring av europaparlaments- og rådsforordning (EF) 452/2008 med hensyn til statistikk over utdanning og opplæringssystemer.

Produksjon

Omfang

Datagrunnlaget for befolkningens utdanningsnivå omfatter personer registrert bosatt i Norge per 1. oktober og som er i aldersgruppen 16 år og over ved utgangen av rapporteringsåret. I tillegg registreres 15-åringer som har fullført grunnskolen eller som er i gang med en utdanning utover grunnskolenivå.

Datakilder og utvalg

Datagrunnlaget for befolkningens utdanningsnivå er fra Folke- og boligtellingen i 1970. For å produsere statistikken over befolkningens utdanningsnivå benyttes også årlige individfiler over avsluttet utdanning. I tillegg hentes det inn informasjon om utdanninger som er fullført i utlandet med støtte fra Lånekassen. Data fra Lånekassen ble hentet inn i 1992 for årene 1986-1992 og er blitt innhentet årlig siden 1993. Fra 2001 er datagrunnlaget blitt supplert med data fra Nasjonal vitnemålsdatabase (NVB) og Helsepersonellregisteret. Samtidig er også data over avsluttet utdanning for årgangene 2001-2002 blitt oppdatert med opplysninger fra disse registrene. Fra 2008 er datagrunnlaget i tillegg årlig supplert med opplysninger fra Utlendingsdatabasen (UDB), fra 2017 med data fra NOKUT og fra 2018 med data fra NAV.

Datagrunnlaget ble i 2020 supplert med opplysninger om utdanning fra de statistiske byråene i Island, Finland og Danmark. Dette er i hovedsak utdanninger fullført før 2019 i et av landene av personer som har vært eller er bosatt i Norge.

Datagrunnlaget for befolkningens utdanningsnivå trekkes direkte ut fra Nasjonal utdanningsdatabase (NUDB). NUDB omfatter all utdanningsstatistikk over avsluttet utdanning fra og med skoleåret 1970/71 og igangværende utdanning fra skoleåret 1974/75 og opplysninger om befolkningens utdanningsnivå fra folketellingen i 1970. Grunnlaget for uttrekket er bosatte i Norge i aldersgruppen 16 år og over per 1.10. det gjeldende år. Dersom det er registrert flere utdanningsaktiviteter velges den som har høyest nivå, klassifisert etter Norsk standard for utdanningsgruppering (NUS2000). Dersom nivået ikke skiller utdanningsaktivitetene, velges den utdanningen som har høyeste klassetrinn. Hvis klassetrinn ikke skiller utdanningsaktivitetene, velges utdanningen som ikke har kode for allment fagfelt i NUS2000. Om fagfelt heller ikke kan skille mellom utdanningsaktivitetene, velges utdanningen med den nyeste avslutningsdatoen. Dersom avslutningsdato ikke skiller utdanningene, velges det tilfeldig.

Datainnsamling, editering og beregninger

Datainnsamling: Datagrunnlaget for avsluttet grunnskole hentes fra fylkeskommunenes administrative datasystem for inntak til videregående opplæring (VIGO). VIGO er også den viktigste kilden innenfor videregående opplæring.

Med hjemmel i Statistikkloven henter SSB inn utdanningsdata om fagskoler, universiteter og høgskoler fra Database for statistikk om høgre utdanning (DBH), Norsk senter for forskningsdata (NSD) og fra noen private høgskoler som ikke rapporterer til DBH.

 Editering: Med editering menes kontroll, granskning og endring av data. Alle utdanningsdata gjennomgår ulike mottaks- og konsistenskontroller.

Beregninger: Fra og med 1.10.2014 er det gjennomført tiltak for å kunne gi bedre statistikk på aggregert nivå over utdanningsnivå for innvandrere som står med uoppgitt i registeret. Utdanningsnivået er beregnet ved hjelp av en statistisk metode kalt «predictive mean matching» og er en variant av «nærmeste-nabo-metoden» som går ut på å finne en donor (en person som er så lik personen med uoppgitt utdanningsnivå som mulig, men som har oppgitt utdanningsnivå) og bruke dennes observerte verdi. Ved hjelp av diverse bakgrunnsvariabler tilpasses en regresjonsmodell til tilgjengelige data. Både individer med oppgitt og de med uoppgitt utdanningsnivå får en predikert verdi som beregnes ved hjelp av modellen. Den predikerte verdien til donoren brukes til å imputere en verdi for utdanningsnivå som erstatter den manglende verdien for personen med uoppgitt utdanningsnivå. For hvert individ med uoppgitt utdanning finner man dermed den predikerte verdien som er nærmest. Bakgrunnsvariabler som brukes for å finne den nærmeste naboen er kjønn, alder, landbakgrunn, innvandringskategori, statsborgerskap, registrert dato for innflytting til Norge, yrke og yrkesinntekt. For en nærmere redegjørelse for metoden, se Jentoft (2014).  

Imputeringen fører til at SSB kan presentere representativ statistikk på aggregert nivå for innvandrere. Statistikken gir et godt bilde av situasjonen på aggregert nivå, men er ikke beregnet for bruk på veldig små populasjoner. Imputerte verdier må naturligvis ikke inngå i imputering av andre kjennetegn, men forskere må selv avgjøre om de vil bruke tall med imputerte verdier eller om de vil ha datasett uten imputering til sitt formål.

 

Sesongjustering

Ikke relevant

Konfidensialitet

Hovedregelen er at en ikke offentliggjør tall dersom færre enn tre enheter ligger til grunn for en celle i tabellen, og dette medfører fare for identifisering, dvs. at tallet kan føres tilbake til oppgavegiver eller annen identifiserbar person.

Sammenlignbarhet over tid og sted

Startåret for systematisk innsamling av data om befolkningens utdanningsnivå var 1970. Før dette tidspunktet ble data om utdanningsnivået i befolkningen registrert i forbindelse med folke- og boligtellingene i 1950 og 1960.

Sammenlignbarhet med befolkningens utdanningsnivå registrert i 1970 og 1980 er vanskelig dersom man ønsker en detaljert nivåinndeling. Ønsker man derimot å sammenlikne over tid, bør man bruke de tre hovednivåene: grunnskolenivå, videregående nivå, og universitets- og høgskolenivå.

Data over avsluttet høyere utdanning inneholdt tidligere mindre detaljerte opplysninger, da kun større enheter slik som for eksempel grunnfag og halvårsenheter ved høgskolene ble innrapportert til SSB. Dette førte blant annet til at studenter som tok eksamener på de matematisk-naturvitenskapelige fakultetene ikke fikk oppdatert sitt utdanningsnivå før man hadde oppnådd cand. mag.- graden. Fra og med undervisningsåret 1998/1999 ble det samlet inn oppnådde studiepoeng for universitetsstudenter. Etter en omlegging av datainnsamlingen omfatter datagrunnlaget alle avlagte eksamener ved universitetene. Oppdatering til universitets- og høgskolenivå ble fra og med 1998/1999 gjort på grunnlag av summen av oppnådde studiepoeng. Dersom en student hadde oppnådd til sammen 120 studiepoeng, i for eksempel matematisk- naturvitenskapelige fag, ble studenten oppdatert med en kode for matematisk- naturvitenskapelige fag, lavere nivå.

Fra og med 2006 er det imidlertid blitt foretatt endringer av nivådefinisjonene i all publisering av statistikk om befolkningens utdanningsnivå. Hovedsakelig ble endringene gjort for at de norske nivådefinisjonene skulle komme mer i overensstemmelse med de gjeldende internasjonale retningslinjene. Generelt ble kravene for å bli definert på videregående nivå og på universitets- og høgskolenivå strengere.

Når det gjelder sammenlignbarheten til innvandreres utdanningsnivå over tid, er den påvirket av at alle innvandrere med uoppgitt utdanningsnivå har fått beregnet et utdanningsnivå fra og med 2014 (se punktet "Datainnsamling, editering og beregninger" over).

Nøyaktighet og pålitelighet

Feilkilder og usikkerhet

Det mangler utdanningsopplysninger om utdanninger som norskfødte personer fullførte i utlandet mellom 1980 og 1986. Det ble i 1992 innhentet data om personer som studerte i utlandet med støtte fra Statens lånekasse for utdanning for perioden 1986-1992, og slike opplysninger er årlig blitt innhentet fra 1993.

Utdanningsstatistikken er ikke basert på utvalgstrekking, og SSB forsøker så langt det er mulig å få med alle elever og studenter som statistikken per definisjon skal omfatte. Det er mulig at enkelte elever og studenter ikke er representert i tallmaterialet. Dette kan skyldes mangelfull inrapportering eller at SSB ikke har kjennskap til alle aktuelle registerkilder.

Revisjon

Mulige feil kan være knyttet til utdanningsfilene som danner grunnlaget for statistikken om befolkningens utdanningsnivå eller feil i svarene fra respondenter i noen av undersøkelsene, selv om de fleste feil identifiseres i kontroll- og revisjonsrutinene i SSB. Se SSBs prinsipper for revisjon.

Fant du det du lette etter?

Du har slått av Javascript. Du kan sende oss en tilbakemelding på informasjon@ssb.no.

Send e-post til SSB