Oppdatert
Neste oppdatering
Nøkkeltall
195 351
el-personbiler ved inngangen til 2019
2018 | Endring i prosent | Endring i prosent | |
---|---|---|---|
2017 - 2018 | 2013 - 2018 | ||
1Statistikken omfatter alle registrerte kjøretøy per 31. desember | |||
2Omfatter også ambulanser, kombinerte biler og bobiler | |||
Personbiler2 | 2 768 864 | 1,1 | 9,2 |
Elbiler | 195 351 | 40,6 | 999,3 |
Varebiler | 476 873 | 1,3 | 9,7 |
Lastebiler | 72 405 | -1,9 | -8,9 |
Busser | 15 634 | -2,5 | -11,1 |
Traktorer | 284 679 | 1,3 | 9,9 |
Kranbiler ol. | 6 716 | -7,4 | -14,7 |
Moped | 163 436 | -5,0 | -7,2 |
Lett motorsykkel | 26 754 | 3,1 | 25,3 |
Tung motorsykkel | 165 782 | 1,0 | 25,7 |
Snøscootere | 89 280 | 1,5 | 16,9 |
Tilhengere | 1 444 937 | 2,7 | 17,2 |
Se utvalgte tabeller fra denne statistikken
Tabell 1
Bilparken etter type drivstoff
2018 | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
Bensin | Diesel | El. | Hybrid (ladbar) | Hybrid (ikke ladbar) | Annet drivstoff1 | |
1Bl.a. gass, hydrogen og parafin | ||||||
2Omfatter også ambulanser, kombinerte biler og bobiler | ||||||
Personbiler2 | 1 077 233 | 1 306 391 | 195 351 | 96 133 | 93 339 | 417 |
Varebiler | 24 765 | 446 237 | 5 314 | 30 | 60 | 467 |
Lastebiler | 2 689 | 69 297 | 13 | 2 | 19 | 385 |
Busser | 223 | 14 391 | 42 | 1 | 151 | 826 |
Traktorer | 52 004 | 232 489 | 92 | 0 | 1 | 93 |
Kranbiler ol. | 2 164 | 4 529 | 22 | 0 | 0 | 1 |
Mopeder | 160 373 | 1 678 | 1 385 | 0 | 0 | 0 |
Lette motorsykler | 26 670 | 2 | 81 | 0 | 0 | 1 |
Tunge motorsykler | 164 180 | 48 | 1 545 | 0 | 3 | 6 |
Snøscootere | 89 277 | 2 | 0 | 0 | 0 | 1 |
Tabell 2
Vrakpantordningen for person- og varebiler
Biler vraket i alt | Personbiler | Varebiler | Andel av alle personbiler som ble vraket | Andel av alle varebiler som ble vraket | Personbiler (snittalder ved vraking) | Varebiler (snittalder ved vraking) | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
2000 | 95 637 | 89 677 | 5 960 | 4,8 | 2,6 | 17,6 | 15,0 |
2001 | 96 720 | 90 734 | 5 986 | 4,8 | 2,4 | 17,8 | 15,4 |
2002 | 106 498 | 99 522 | 6 976 | 5,2 | 2,7 | 18,0 | 15,7 |
2003 | 102 341 | 95 224 | 7 117 | 4,9 | 2,7 | 18,4 | 16,0 |
2004 | 108 880 | 101 915 | 6 965 | 5,2 | 2,5 | 18,6 | 16,0 |
2005 | 102 044 | 95 589 | 6 455 | 4,7 | 2,1 | 18,9 | 16,0 |
2006 | 105 324 | 98 359 | 6 965 | 4,7 | 2,1 | 19,0 | 15,5 |
2007 | 99 885 | 93 193 | 6 692 | 4,3 | 1,8 | 18,9 | 15,3 |
2008 | 107 153 | 98 552 | 8 601 | 4,5 | 2,3 | 18,7 | 15,5 |
2009 | 94 497 | 87 137 | 7 360 | 3,9 | 1,9 | 18,5 | 14,9 |
2010 | 98 662 | 90 758 | 7 904 | 3,9 | 2,0 | 18,4 | 14,9 |
2011 | 117 520 | 107 787 | 9 733 | 4,6 | 2,4 | 19,2 | 16,2 |
2012 | 117 578 | 107 373 | 10 205 | 4,4 | 2,4 | 18,1 | 15,0 |
2013 | 150 905 | 137 239 | 13 666 | 5,5 | 3,1 | 18,4 | 15,4 |
2014 | 144 385 | 130 966 | 13 419 | 5,2 | 3,0 | 18,5 | 15,6 |
2015 | 135 801 | 122 566 | 13 235 | 4,7 | 2,9 | 18,4 | 15,5 |
2016 | 134 881 | 121 484 | 13 397 | 4,6 | 2,9 | 18,3 | 15,3 |
2017 | 136 203 | 121 385 | 14 818 | 4,5 | 3,1 | 18,2 | 15,2 |
2018 | 137 134 | 121 838 | 15 296 | 4,5 | 3,2 | 18,1 | 15,1 |
Om statistikken
Statistikken viser strukturen og utviklingen i kjøretøyparken; herunder antall kjøretøy etter fabrikkmerke og drivstofftype for alle kjøretøygrupper. Statistikken gir også informasjon om gjennomsnittsalder for person- og varebiler, samt antall biler som vrakes gjennom panteordningen.
Definisjoner
-
Nyttelast på kjøretøyet
Nyttelast er lik den vekt som framkommer som differansen mellom tillatt totalvekt og summen av kjøretøyets egenvekt og vekten av fører (75 kg).
Totalvekt på kjøretøyet
Maks tillatt vekt av kjøretøyet med personer og gods.
Kombinert bil
Motorvogn som hovedsakelig er innrettet for transport av personer og gods, og som har minst en seterad bak førersetet og hel, fast vegg mellom førerrom/passasjerrom og godsrom/lasteplan.
Andre lastebiler
Omfatter bergingsbiler, betongblandebiler, septiktanktømmere, renovasjonsbiler, kjølebiler m.m.
Fylke
Fordeling på region refererer til eiers adresse registrert i det sentrale Motorvognregisteret. Dette vil ikke alltid være samsvarende med hvor kjøretøyet er i bruk. Dette gjelder spesielt der kjøretøyet eies av leasingselskap.
-
Standard for kjøretøygrupper: https://www.ssb.no/klass/klassifikasjoner/111
Administrative opplysninger
-
Seksjon for energi-, miljø- og transportstatistikk
-
Kommune og fylke
-
Hyppighet: Årlig
Aktualitet: Statistikken over kjøretøyparken refererer til situasjonen den 31. desember.
Statistikken over antall biler vraket mot pant er sum for hele kalenderåret.
Statistikken publiseres om lag 13 uker ut i det påfølgende året.
-
Data rapporteres til Eurostat og OECD.
-
Krypterte produksjonsdata lagres på mikronivå.
Bakgrunn
-
Formålet med statistikken over kjøretøyparken er å vise struktur og utvikling; herunder antall kjøretøy etter fabrikkmerke og etter drivstofftype for alle kjøretøygrupper og antall kjøretøy etter gjennomsnittsalder for person- og varebiler. Statistikken ble etablert i 1985.
Formålet med statistikken over biler vraket mot pant er å gi informasjon om antall biler som vrakes gjennom panteordningen som ble innført 1. mai 1978. Statistikken ble etablert i 1985 og den ble slått sammen med statistikken over registrerte kjøretøy f.o.m. 2007.
-
Statistikken benyttes av miljømyndigheter og -organisasjoner, bransjeorganisasjoner og andre som er interessert i opplysninger om alder og struktur på kjøretøyparken eller i opplysninger om antallet biler som samles inn via returordningen. Det er stor og allmenn interesse for tall som belyser bilparken, blant annet i trafikksikkerhets- og miljømessig sammenheng.
-
Ingen eksterne brukere har tilgang til statistikk før den er publisert samtidig for alle kl. 08.00 på ssb.no etter forhåndsvarsling senest tre måneder før i Statistikkalenderen. Dette er et av de viktigste prinsippene i SSB for å sikre likebehandling av brukerne.
-
Fram til og med statistikkåret 2002, publiserte SSB en egen statistikk over registrerte godsbiler . Enkelte av tabellene er videreført her.
-
Statistikkloven §§2-1, 3-2 (adm. edb-systemer).
-
Ikke aktuelt
Produksjon
-
Statistikken over kjøretøyparken omfatter biler med påmontert skilt per 31. desember. Den omfatter kjøretøy med alle typer skilt unntatt prøveskilt.
Statistikken over biler vraket mot pant omfatter person- og varebiler med totalvekt mindre enn 3,5 tonn som er levert inn til behandlingsanlegg som er godkjent av forurensningsmyndighetene til å skrive ut vrakmelding.
-
Det sentrale motorvognregisteret i Vegdirektoratet og vrakpantdata fra Toll- og avgiftsdirektoratet. Motorvognregisteret inneholder tekniske og andre opplysninger om kjøretøyparken i Norge. Vrakpantdataene har opplysninger om antall vrakede biler og dato for når bilene ble vraket. Via registreringsnumrene til de vrakede bilene er det mulig å hente fram variable knyttet til de bilene som hvert år tas ut av trafikken.
-
Datafil fra Vegdirektoratet med situasjonsuttak per 31.12. over registrerte kjøretøy fra det sentrale motorvognregisteret.
Datafil fra Toll- og avgiftsdirektoratet over person- og varebiler vraket mot pant i løpet av forrige kalenderår.Resultatene kontrolleres mot tall publisert av Vegdirektoratet.
Statistikken beregnes ved å telle opp antall kjøretøy som oppfyller angitte kriterier. For person- og varebiler blir gjennomsnittsalder regnet ut.
-
Det foretas ingen sesongjustering av tallene.
-
Statistikklovens §2-6 innebærer at opplysninger ikke skal offentliggjøres slik at de kan føres tilbake til oppgavegiver. Det er ingen problemstillinger knyttet til konfidensialitet i denne statistikken.
-
For statistikken over biler vraket mot pant er det gitt sammenlignbar statistikk tilbake til 1985. Tall for vrakede biler 1999-2003 er revidert i forhold til tidligere publiseringer. Disse årgangene inneholdt tidligere biler som var avregistrert i løpet av de foregående seks årene. F.o.m. publiseringen av 2004-tallene inneholder statistikken biler som var blitt avregistrert etter 1977.
Nøyaktighet og pålitelighet
-
Dataene for kjøretøyparken hentes fra det sentrale motorvognregisteret i Statens vegvesen. Motorvognregisteret oppdateres løpende enten ved at forhandlere selv registrerer data gjennom AUTOREG eller at det gjøres via Statens vegvesen sine trafikkstasjoner. For statistikkformål er det et problem at registeret ikke inneholder informasjon om hvem som faktisk disponerer bilen, ved for eksempel leasingkontrakter. Dette skaper problemer med å fordele kjøretøyparken korrekt på region.
Dataene over biler vraket mot pant hentes fra Skattedirektoratet og omfatter bare to variable, registreringsnummer og vrakdato. Det er generelt god kvalitet på dataene.
-
De tallene som frigis i mars hvert år er endelige.
Analyser, artikler og publikasjoner

Mer enn 200 000 biler med nullutslipp
Publisert 29. mars 2019Ved utgangen av 2018 var det registrert 3,3 millioner biler i Norge. Av disse var 200 700 elbiler.
Les artikkelen
Halvparten køyrer framleis på diesel
Publisert 1. august 2017Sjølv om halvparten av bilane framleis går på diesel, fremjar avgifter og teknologisk utvikling overgang til elektrisitet og bensin. Tilgangen og alderen til bilar i Noreg skil seg lite frå det europeiske gjennomsnittet.
Les artikkelen
13 elbiler per ladepunkt
Publisert 1. august 2017Elbiler har tilgang til ladestasjoner i de fleste kommuner. I snitt deler 13 elbiler hvert allment tilgjengelig ladepunkt. Sammenlignet med andre europeiske land har Norge lite vei og jernbane per km².
Les artikkelenFaktasider
Kontakt
-
Bente Elisabeth Andresen
-
Geir Martin Pilskog