Statistikk innhold
Statistikk om
Høyere yrkesfaglig utdanning
Statistikken omfatter opplysninger om igangværende utdanning per 1. oktober og avsluttet utdanning i perioden 1. oktober – 30. september i høyere yrkesfaglig utdanning (fagskoleutdanning).
Utvalgte tall fra denne statistikken
- Høyere yrkesfaglig utdanningLast ned tabell som ...Høyere yrkesfaglig utdanning
Antall studenter Antall studenter Fullførte høyere yrkesfaglige utdanninger Fullførte høyere yrkesfaglige utdanninger 2024 2025 2023-2024 2024-2025 I alt 31 927 33 400 12 512 14 225 Andel kvinner 47,2 48,3 51,9 52,1 Andel i offentlige skoler 46,9 47,4 41,9 45,3 Andel i 2-årige studier 45,1 44,7 37,0 33,1 2021/2022-tall for fullførte utdanninger ble rettet 17.3.2023. Standardtegn i tabellerLast ned tabell som ... - Alder på studenter i høyere yrkesfaglig utdanningLast ned tabell som ...Alder på studenter i høyere yrkesfaglig utdanning
2025 Totalt Offentlig Privat Antall studenter i alt 33 399 15 840 17 559 Andel 20 år og yngre 2,7 2,7 2,8 Andel 21-25 år 21,6 27,0 16,8 Andel 26-30 år 18,6 21,2 16,2 Andel 31-35 år 16,0 15,9 16,0 Andel 36-40 år 14,1 12,0 15,9 Andel 41-45 år 11,4 9,2 13,4 Andel 46-50 år 7,9 6,1 9,6 Andel 51 år og eldre 7,7 5,9 9,3 Standardtegn i tabellerLast ned tabell som ... - Innvandringskategori for studenter i høyere yrkesfaglig utdanningLast ned tabell som ...Innvandringskategori for studenter i høyere yrkesfaglig utdanning
2025 Antall studenter Andel menn Andel kvinner Andel i offentlige skoler Andel i private skoler I alt 33 399 51,7 48,3 47,4 52,6 Innvandrere 6 752 36,2 63,8 29,6 70,4 Norskfødte med innvandrerforeldre 939 54,3 45,7 34,1 65,9 Den øvrige befolkningen 25 708 55,7 44,3 52,6 47,4 Standardtegn i tabellerLast ned tabell som ... - Fagfelt og varighet for studenter i høyere yrkesfaglig utdanningLast ned tabell som ...Fagfelt og varighet for studenter i høyere yrkesfaglig utdanning
2025 Alle, uansett varighet Varighet Under 2 år 2 år Begge kjønn Menn Kvinner Menn Kvinner Fagfelt i alt 33 400 5 631 12 851 11 643 3 275 Humanistiske og estetiske fag 1 757 116 386 284 971 Lærerutdanninger og utdanninger i pedagogikk 1 297 199 1 070 0 28 Samfunnsfag og juridiske fag 329 66 173 53 37 Økonomiske og administrative fag 4 775 1 192 3 115 126 342 Naturvitenskapelige fag, håndverksfag og tekniske fag 14 479 2 203 940 9 786 1 550 Helse-, sosial- og idrettsfag 7 669 1 080 6 402 58 129 Primærnæringsfag 413 189 203 13 8 Samferdsels- og sikkerhetsfag og andre servicefag 2 681 586 562 1 323 210 Standardtegn i tabellerLast ned tabell som ... - Innvandringskategori og kjønn for fullførte høyere yrkesfaglig utdanningerLast ned tabell som ...Innvandringskategori og kjønn for fullførte høyere yrkesfaglig utdanninger
2024-2025 Antall Andel menn Andel kvinner Andel i offentlige skoler Andel i private skoler I alt 14 225 47,9 52,1 45,3 54,7 Innvandrere 2 572 33,3 66,7 29,7 70,3 Norskfødte med innvandrerforeldre 306 53,3 46,7 28,8 71,2 Den øvrige befolkningen 11 347 51,1 48,9 49,3 50,7 2021/2022-tall for fullførte utdanninger ble rettet 17.3.2023. Standardtegn i tabellerLast ned tabell som ... - Varighet og fagfelt for fullførte høyere yrkesfaglig utdanningerLast ned tabell som ...Varighet og fagfelt for fullførte høyere yrkesfaglig utdanninger
2024-2025 Begge kjønn Under 2 år 2 år Menn Kvinner Menn Kvinner Fagfelt i alt 14 225 3 206 6 310 3 610 1 099 Humanistiske og estetiske fag 1 006 81 307 148 470 Lærerutdanninger og utdanninger i pedagogikk 407 56 351 0 0 Samfunnsfag og juridiske fag 188 37 99 31 21 Økonomiske og administrative fag 2 209 606 1 497 27 79 Naturvitenskapelige fag, håndverksfag og tekniske fag 5 871 1 630 682 3 093 466 Helse-, sosial- og idrettsfag 3 345 403 2 926 7 9 Primærnæringsfag 221 103 97 13 8 Samferdsels- og sikkerhetsfag og andre servicefag 978 290 351 291 46 2021/2022-tall for fullførte utdanninger ble rettet 17.3.2023. Standardtegn i tabellerLast ned tabell som ... - Studenter som har fullført høyere yrkesfaglig utdanning, fagfelt og sysselsettingsstatusLast ned tabell som ...Studenter som har fullført høyere yrkesfaglig utdanning, fagfelt og sysselsettingsstatus1
2020-2021 2021-2022 2022-2023 2023-2024 Antall Andel syssesatte Antall Andel syssesatte Antall Andel syssesatte Antall Andel sysselsatte Fagfelt i alt 9 744 86,9 10 427 87,6 10 376 86,2 11 802 87,0 Humanistiske og estetiske fag 1 109 66,5 1 190 66,7 1 026 60,6 946 64,5 Lærerutdanninger og utdanninger i pedagogikk 146 96,6 212 96,7 190 97,4 302 95,4 Samfunnsfag og juridiske fag 172 73,8 228 73,2 256 66,4 195 72,8 Økonomiske og administrative fag 1 814 82,7 2 296 87,2 1 983 86,3 2 278 86,0 Naturvitenskapelige fag, håndverksfag og tekniske fag 3 012 88,5 3 123 89,0 3 669 87,5 4 544 86,8 Helse-, sosial- og idrettsfag 2 182 96,8 2 277 96,2 2 282 96,5 2 545 96,1 Primærnæringsfag 156 94,2 147 90,5 202 92,1 214 92,5 Samferdsels- og sikkerhetsfag og andre servicefag 728 88,0 802 89,7 768 85,5 778 88,3 Uoppgitt fagfelt 425 93,4 152 91,4 0 . 0 1Sysselsettings tallene er basert på en referanseuke i november, samme år som studentene fullførte studiene. Tallene er hentet fra samme kilde som; sysselsetting, registerbasert. 2021/2022-tall for fullførte utdanninger ble rettet 17.3.2023. Standardtegn i tabellerLast ned tabell som ...
Om statistikken
Informasjonen under «Om statistikken» ble sist oppdatert 12. desember 2025.
Igangværende utdanning
Studenter som er registrert ved en fagskole per 1. oktober.
Fullført
En person regnes som å ha fullført en utdanning når utdanningsinstitusjonen har utstedt vitnemål eller på en annen måte har godkjent at han/hun har oppfylt de krav som stilles for gjennomføring av vedkommende utdanning.
Sysselsatte
Personer som utførte inntektsgivende arbeid av minst én times varighet i referanseuken (november), samt personer som har et slikt arbeid, men som var midlertidig fraværende pga. sykdom, ferie, lønnet permisjon el. Personer som er inne til førstegangs militær- eller siviltjeneste regnes som sysselsatte. Personer på sysselsettingstiltak med lønn fra arbeidsgiver klassifiseres også som sysselsatte.
Foreldrenes utdanningsnivå
Foreldrenes utdanningsnivå er delt inn i følgende fire kategorier:
- Utdanning på grunnskolenivå
- Videregående utdanning
- Kort høyere utdanning (f.o.m. 2 år t.o.m. 4 år)
- Lang høyere utdanning (mer enn 4 år).
Foreldrenes utdanningsnivå er definert ved den av foreldrene som har det høyeste utdanningsnivået. Dersom foreldrenes utdanningsnivå eksempelvis er «kort høyere utdanning» betyr dette at minst en av foreldrene har utdanning på dette nivået. Tilfeller hvor det ikke foreligger informasjon om utdanningsnivået til noen av foreldrene havner i gruppen Uoppgitt. Se også definisjoner av utdanningsnivået.
Studenter med innvandrerbakgrunn
Innvandrere er personer som er født i utlandet av to utenlandsfødte foreldre og fire utenlandsfødte besteforeldre.
Norskfødte med innvandrerforeldre
Norskfødte med innvandrerforeldre er personer som er født i Norge av to utenlandsfødte foreldre og fire utenlandsfødte besteforeldre.
Skolefylke
Det fylket hvor lærestedet har adresse.
Eierforhold
Skolene blir inndelt etter offentlig og private eiere.
Alder
Beregnes per 31. desember.
Utdanningene er gruppert etter Norsk standard for utdanningsgruppering (NUS) som første gang ble utarbeidet av SSB i 1970, og sist revidert i 2000 (NUS2000). I publisering av fagfelt benyttes både NUS-fagfelt, og FKF-utdanningskategori (Felles klassifiseringssystem for fagskoleutdanninger) som ble utviklet i samarbeid mellom Diku, NIFU, NOKUT og NSD i dialog med SSB.
FKF er et supplement til SSBs Norsk standard for utdanningsgruppering (NUS2000). Fagskolene skal ikke foreta seg noe spesielt som følge av FKF. De skal rapportere til DBH-F som før, med NUS-koder.
Skoleslag er inndelt etter Standard for næringsgruppering.
Til internasjonale statistikkformål benyttes ISCED 2011 - The International Standard Classification of Education.
Navn: Høyere yrkesfaglig utdanning (fagskoler)
Emne: Utdanning
Seksjon for utdannings- og kulturstatistikk
Statistikken er presentert på nasjonalt nivå. Grunnlagsdataene inneholder opplysninger som gjør det mulig å gi tall på ulike andre regionale inndelinger.
Statistikken publiseres årlig i desember (igangværende utdanning og avsluttet utdanning) og oppdateres i perioden april-juni (sysselsetting, gjennomføring, tidligere oppnådd utdanning og utdanningsnivå).
Data rapporteres til OECD, Unesco og Eurostat (U-O-E).
SSB lagrer innsamlede og reviderte data på en sikker måte, i tråd med gjeldende lovverk for databehandling.
SSB kan gi tilgang til datagrunnlaget (avidentifiserte eller anonymiserte mikrodata) som statistikken bygger på, til forskere og til offentlige myndigheter for utarbeiding av statistiske resultater og analyser. Tilgang kan gis etter søknad og på vilkår. Se mer om dette på Tilgang til data fra SSB.
Det er et stort behov for en samlet offisiell utdanningsstatistikk, og formålet med statistikken er å dokumentere fagskolesektoren (høyere yrkesfaglig utdanning) i Norge. Statistikken er individbasert og bygger på data om den enkelte student.
Fra og med 2015 ble fagskolestatistikken et eget statistikkområde. Før 2015 var statistikk på fagskoleområdet inkludert i statistikk for videregående opplæring.
De årlige studentopplysningene ligger til grunn for statistikk om studenter ved fagskoler og inngår også i Nasjonal utdanningsdatabase (NUDB). NUDB er bygget opp på grunnlag av eksisterende individdata innenfor utdanningsstatistikken - data om utdanningsnivå, igangværende utdanninger og fullførte utdanninger. Gjennom en større omlegging ble utdanningsstatistikken på begynnelsen av 1970-tallet individbasert, det vil si at det ble knyttet fødselsnummer til hver utdanningsaktivitet. Innrapportering av fødselsnummer gjør at SSB også kan påføre andre kjennemerker fra andre registre, som for eksempel bostedsopplysninger og innvandringsopplysninger. Fra og med studieåret 2018/19 ble det lagt til rette for statistikk om direkte overgang fra avsluttet høyere yrkesfaglig utdanning til arbeid/ikke arbeid.
Formålet med denne statistikken er å lage enkle analyser om studenter i høyere yrkesfaglig utdanning i Norge.
Viktige brukere av utdanningsstatistikken er Kunnskapsdepartementet, offentlige etater, forskningsinstitusjoner, interesseorganisasjoner, internasjonale organisasjoner (Eurostat, OECD, UNESCO), media, næringsliv og privatpersoner.
Ingen eksterne brukere har tilgang til statistikk før statistikken er publisert kl. 08.00 på ssb.no etter varsling minst tre måneder før i statistikkalenderen. Dette er et av de viktigste prinsippene i SSB for å sikre lik behandling av brukerne.
Data for høyere yrkesfaglig utdanning benyttes som grunnlagsdata i KOSTRA. Statistikk om høyere yrkesfaglig utdanning finnes også i Database for statistikk om høgere utdanning – fagskolestatistikk (DBH-F).
Data om fagskolestudenter blir slått sammen med de andre skoleslagene og inngår i datagrunnlaget for Nasjonal utdanningsdatabase (NUDB). Les om de andre skoleslagene her.
Statistikken utvikles, utarbeides og formidles med hjemmel i lov av 21. juni 2019 nr. 32 om offisiell statistikk og Statistisk sentralbyrå (statistikkloven, lovdata.no).
Kommisjonsforordning (EF) nr. 88/2011 om gjennomføring av europaparlaments- og rådsforordning (EF) 452/2008 med hensyn til statistikk over utdanning og opplæringssystemer.
Statistikken omfatter opplysninger om igangværende utdanning per 1. oktober XXXX og avsluttet utdanning i perioden 1. oktober XXXX-1 – 30. september XXXX. Flere årganger av igangværende og avsluttet utdanning er koblet sammen for å lage gjennomføringsstatistikk i høyere yrkesfaglig utdanning.
Opplysninger om avsluttet utdanning koblet sammen med sysselsettingsstatus samme høst (november) gir statistikk om direkte overgang fra avsluttet høyere yrkesfaglig utdanning til arbeid/ikke arbeid.
Tallet på igangværende studenter i høyere yrkesfaglig vil kunne variere i løpet av et studieår, ettersom noen utdanninger er kortere enn ett studieår og pågår utenfor tellingstidspunktet 1. oktober.
Data om fagskoler hentes fra DBH (Database for statistikk om høgre utdanning), som innhenter data fra den enkelte fagskole.
Statistikken er basert på fulltelling, det benyttes derfor ikke utvalg i denne statistikken.
Datainnsamling
Med hjemmel i Statistikkloven henter SSB inn utdanningsopplysninger fra DBH-F (Database for statistikk om høgre utdanning – fagskolestatistikk).
Editering
Med editering menes kontroll, gransking og endring av data. Fra og med høsten 1999 er det blitt gjennomført en maskinell mottakskontroll av utdanningsopplysningene. Mottakskontrollen sjekker om observasjonene har gyldige verdier på de ulike variablene og sammenlikner med fjorårets opplysninger. Data gjennomgår også en omkoding og tilrettelegging slik at variablene får gyldige verdier.
I en grovkontroll sjekkes de prosentvise variasjonene for studenter i fagskoleutdanning og fullførte fagskoleutdanninger mellom årets og fjorårets datamateriale, for å finne ut om det er mangler i årets opplysninger.
Alle fødselsnummer kontrolleres for gyldighet, og ugyldige kontrolleres mot BeReg (kopi av Det sentrale folkeregister (DSF)) for å finne korrekte fødselsnummer. Fagskolenes organisasjonsnummer kontrolleres mot Virksomhets- og foretaksregisteret (VoF). En gyldighetskontroll sjekker de nye påførte variablene og korrigerer feil som kan ha oppstått i selve bearbeidingen av opplysningene. Til slutt fjernes dubletter, som betyr at en student i høyere yrkesfaglig utdanning kun telles én gang selv om studenten er registrert ved flere utdanningsaktiviteter eller utdanningsinstitusjoner på dette nivået. I tillegg omkodes også enkelte variabler, som for eksempel alder per 31. desember.
Beregninger
Statistikken er basert på fulltelling av antall fagskolestudenter per 1.10 og avsluttende utdanningsaktiviteter i perioden 1. oktober–30. september.
SSB offentliggjør ikke tall som medfører fare for avsløring av enkeltopplysninger om personer.
Fra og med 2025: Dersom én eller to personer ligger til grunn for tallet i en celle, og dette kan føre til at en person blir identifisert i det publiserte materialet, blir tallet i cellen avrundet til «0» eller «3» for å ivareta personvernet.
Mer informasjon finner du i avsnittet ‘Konfidensialitet’ på SSBs side om metoder i offisiell statistikk.
Startåret for innsamling av individbasert utdanningsstatistikk er 1973/74, og det har deretter blitt utgitt årlig statistikk på dette området. De fleste variablene er sammenliknbare over tid, mens andre har endret seg. Norsk standard for utdanningsgruppering (NUS2000) er blitt omkodet for å gjøre sammenlikning med eldre årganger mulig.
Andre endringer, som for eksempel næringskoder, lar seg ikke omkode og kan derfor ikke sammenliknes i samme grad.
Det kan være ulike feilkilder i statistiske undersøkelser. Feil kan oppstå ved innsamling av opplysninger der enheter vi undersøker ikke alltid er helt identiske med de enhetene vi ønsker å undersøke. Det kan også oppstå feil ved koding av de utdanningsopplysningene som hentes inn.
SSBs offisielle tellingsdato for studenter som er i gang med utdanning, er 1. oktober. Hvis dataleverandørene bruker en annen tellingsdato kan dette føre til at studentstatistikken ikke blir helt korrekt. Andre mulige feil kan være at personer som blir rapportert som igangværende studenter skulle ha blitt innrapportert som personer som har avsluttet en utdanning.



