Statistikk innhold
Statistikk om
Elektrisitetsnæringens økonomiske utvikling
Statistikken viser økonomiske hovedtall for elektrisitetsnæringen, samt kraftpriser og nettleie.
Utvalgte tall fra denne statistikken
- Utvalgte økonomiske hovedtall og kraftpriser for husholdningeneLast ned tabell som ...Utvalgte økonomiske hovedtall og kraftpriser for husholdningene1
2023 2024 Endring i prosent fra året før Pris for husholdninger hele landet. Øre/kWh Total pris for kraft, nettleie og avgifter 165,6 144,1 -13,0 Kraftpris 85,8 61,4 -28,4 Nettleie 35,6 41,2 15,7 Avgifter 44,2 41,5 -6,1 Fratrukket strømstøtte 25,1 7,6 -69,7 Total pris for kraft, nettleie og avgifter. Fratrukket strømstøtte 140,5 136,5 -2,8 Økonomiske hovedtall. Millioner kroner Lønnskostnader 11 927 12 756 7,0 Produksjonsverdi 144 358 132 155 -8,5 Produktinnsats 31 202 32 830 5,2 Bearbeidingsverdi 113 156 99 325 -12,2 Bruttoinvestering 25 358 29 095 14,7 Innkjøp av varige driftsmiddel 25 652 29 572 15,3 Salg av varige driftsmiddel 294 477 62,2 1Myndighetene innførte kompensasjon for høye strømpriser for husholdninger som gjelder fra desember 2021. Strømstøttesatsen i tabellen er et vektet gjennomsnitt for landet. For informasjon om hvordan støttesatsen i tabellen beregnes, se «om statistikken» på statistikksiden. Standardtegn i tabellerLast ned tabell som ... - Priser på kraft og nettleie uten avgifter, etter forbrukargruppe. Øre/kWhLast ned tabell som ...Priser på kraft og nettleie uten avgifter, etter forbrukargruppe. Øre/kWh
2024 Kraftpris og nettleie uten avgifter Kraftpris Nettleige, vegd gjennomsnitt ALLE FORBRUKERGRUPPER 79,3 55,2 24,1 KRAFTINTENSIV INDUSTRI 44,2 41,0 3,2 Produksjon av papirmasse, papir og papp 46,8 45,1 1,7 Kjemiske råvarer 66,4 58,3 8,1 Jern, stål og ferrolegeringer 44,7 42,0 2,7 Ikke-jernholdige metall 40,5 37,9 2,6 BERGVERKSDRIFT OG UTVINNING 67,0 61,9 5,1 Bergverksdrift 64,9 58,5 6,4 Utvinning av råolje og naturgass samt tjenester tilknyttet denne virksomheten 72,8 68,7 4,1 INDUSTRI UTENOM KRAFTINTENSIV INDUSTRI 75,5 55,6 19,9 Næringsmiddelindustri 79,1 55,2 23,9 Annen industri 73,5 55,8 17,7 DIVERSE FORSYNINGS- OG RENOVASJONSVIRKSOMHET 67,3 47,8 19,5 Produksjon og distribusjon av elektrisitet og av gass gjennom ledningsnett 69,6 45,2 24,4 Fjernvarme 68,1 53,9 14,2 Vannforsyning, avløps- og renovasjonsvirksomhet 97,2 70,3 26,9 TRANSPORT OG LAGRING 81,5 56,8 24,7 Jernbane, sporveis- og forstadsbane 79,8 62,4 17,4 Annen transport og lagring 82,0 56,0 26,0 Post og distribusjonsvirksomhet 91,2 61,7 29,5 BYGG- OG ANLEGGSVIRKSOMHET OG ANNEN TJENESTEYTING 90,9 62,1 28,8 Bygge- og anleggsvirksomhet 97,8 64,6 33,2 Varehandel, reparasjon og motorvogner 95,5 65,6 29,9 Overnattings- og serveringsvirksomhet 90,6 62,7 27,9 Informasjon og kommunikasjon 60,1 46,3 13,8 Finans, tjenesteyting, forsikring og pensjonskasser 95,9 66,9 29,0 Omsetning og drift av fast eiendom 98,6 68,2 30,4 Faglig, vitskapelig og teknisk tjenesteyting 91,0 62,4 28,6 Forretningsmessig tjenesteyting 98,7 68,3 30,4 Offentlig administrasjon og forsvar 87,9 58,0 29,9 Gate- og veilys 96,7 59,3 37,4 Undervisning 91,1 62,9 28,2 Helse- og sosialtjenester 84,3 58,8 25,5 Kunstnerisk virksomhet, bibliotek mv, sport og fritid 102,9 69,7 33,2 Aktiviteter i medlemsorganisasjoner 104,8 68,2 36,6 Tjenesteyting ellers 105,4 67,9 37,5 HUSHOLDNINGER OG JORDBRUK 102,3 60,9 41,4 Jordbruk, skogbruk og fiske 77,0 50,4 26,6 Drivhus/veksthus 86,3 66,5 19,8 Husholdninger 102,6 61,4 41,2 Hytter og fritidshus 124,9 64,7 60,2 Standardtegn i tabellerLast ned tabell som ... - Kraftpris, nettleie og avgifter for husholdninger, etter fylke. Øre/kWhLast ned tabell som ...Kraftpris, nettleie og avgifter for husholdninger, etter fylke. Øre/kWh
Total pris for kraft, nettleie og avgifter. Fratrukket strømstøtte Kraftpris Nettleie Avgifter Strømstøtte Heile landet 136,5 61,4 41,2 41,5 7,6 Østfold 143,2 71,9 35,6 45,7 10,0 Akershus 137,9 68,7 34,6 44,6 10,0 Oslo 146,5 72,5 37,7 46,3 10,0 Innlandet 134,9 65,0 35,6 43,8 9,5 Buskerud 144,3 67,5 40,3 45,7 9,2 Vestfold 158,8 72,9 47,5 48,8 10,4 Telemark 159,5 71,5 49,4 49,0 10,4 Agder 148,7 72,1 40,2 46,8 10,4 Rogaland 157,6 69,8 49,6 48,6 10,4 Vestland 149,7 60,8 46,9 45,7 3,7 Møre og Romsdal 127,3 44,5 43,0 40,6 0,8 Trøndelag - Trööndelage 129,1 47,3 41,7 41,0 0,9 Nordland - Nordlánnda 92,6 38,5 45,9 15,0 6,8 Troms - Romsa - Tromssa 85,4 38,2 40,6 13,4 6,8 Finnmark - Finnmárku - Finmarkku 91,8 37,3 47,9 13,4 6,8 Standardtegn i tabellerLast ned tabell som ... - Priser på kraft i engrosmarkedet og konsesjonskraft. Øre/kWhLast ned tabell som ...Priser på kraft i engrosmarkedet og konsesjonskraft. Øre/kWh
2009 2010 2011 2012 2013 2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 2023 2024 A. Bilaterale kontrakter i alt 28,1 32,7 28,2 21,2 24,0 23,3 19,8 24,5 26,4 33,5 31,7 18,5 39,7 65,3 43,4 37,8 A.1 Kontakter som varer inntil 1 år 30,0 42,4 35,0 23,7 29,2 24,1 19,5 24,2 26,9 40,5 38,0 13,8 56,7 102,4 57,7 46,6 A.2 Kontrakter som varer 1-5 år 31,6 39,8 34,4 24,2 28,6 24,5 24,1 24,7 28,7 33,1 32,6 23,3 44,2 83,7 43,1 39,8 A.3 Kontrakter som varer over 5 år 25,1 26,4 23,6 19,4 21,3 22,7 19,0 24,7 25,6 22,8 21,7 20,4 27,1 33,6 33,4 30,4 B. Markedskraft i alt 32,5 45,6 37,4 24,2 30,6 24,7 19,5 25,2 27,6 41,6 38,8 12,8 64,3 131,9 69,1 50,6 B.1 Elspotmarknaden 32,5 45,9 37,4 24,3 30,5 24,6 19,4 25,2 27,6 41,6 38,7 13,0 64,5 130,3 68,5 50,8 B.2 Regulerkraftmarknaden 30,2 43,1 38,5 23,8 30,6 25,2 20,0 25,1 27,6 41,7 39,6 11,4 62,9 143,5 73,6 49,5 C. Konsesjonskraft 9,3 10,3 11,1 10,6 10,9 11,9 11,5 11,4 11,8 12,7 12,2 12,2 13,0 13,8 14,3 15,0 Standardtegn i tabellerLast ned tabell som ... - Økonomiske hovedtall for elektrisitetsnæringen. Millioner kronerLast ned tabell som ...Økonomiske hovedtall for elektrisitetsnæringen. Millioner kroner1
2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 2023 2024 Lønnskostnader 7 942 8 599 8 678 8 758 8 447 9 059 9 935 10 739 11 927 12 756 Produksjonsverdi 57 754 67 969 68 656 87 829 79 856 70 520 122 447 200 790 144 358 132 155 Produktinnsats 17 185 18 292 18 621 22 289 20 618 20 509 24 163 31 378 31 202 32 830 Bearbeidingsverdi 40 569 49 677 50 035 65 540 59 238 50 011 98 284 169 412 113 156 99 325 Bruttoinvestering 20 708 24 756 27 588 33 282 34 017 35 483 29 356 22 135 25 358 29 095 Innkjøp av varige driftsmiddel 22 235 25 836 29 806 36 927 36 932 36 312 29 805 23 052 25 652 29 572 Salg av varige driftsmiddel 1 527 1 080 2 218 3 645 2 915 829 449 917 294 477 1Bruttoinvestering = innkjøp - sal av varige driftsmiddel Standardtegn i tabellerLast ned tabell som ... - Resultatregnskap for foretak i elektrisitetsnæringen, etter eiergruppe. Milllioner kronerLast ned tabell som ...Resultatregnskap for foretak i elektrisitetsnæringen, etter eiergruppe. Milllioner kroner
2024 I alt Stat Fylke/kommune ...Fylkeskommunalt ...Felleskommunalt ...Kommunalt Privat Driftsinntekter i alt 234 555 60 982 111 810 2 766 96 294 12 750 61 764 Energisalg 170 186 37 695 76 444 2 404 63 836 10 203 56 047 Salg av overføringstjenester 50 229 20 109 28 399 0 26 940 1 459 1 722 Andre driftsinntekter 14 140 3 178 6 968 362 5 518 1 088 3 995 Driftskostnader i alt 165 427 36 306 74 426 2 078 67 360 4 989 54 695 Energikjøp 85 239 9 637 35 069 1 596 31 995 1 478 40 533 Kjøp av overføringstjenester 14 671 3 605 10 200 9 9 591 600 867 Lønnskostnader 12 756 4 433 5 899 44 4 822 1 034 2 423 Avskrivinger 15 558 5 362 7 424 148 6 738 537 2 772 Andre driftskostnader 37 204 13 269 15 835 280 14 214 1 340 8 100 Driftsresultat 69 128 24 676 37 384 688 28 934 7 762 7 068 Finansinntekter i alt 12 461 2 502 4 501 195 2 459 1 847 5 459 Finanskostnader i alt 18 607 4 525 6 332 104 5 001 1 227 7 750 Resultat av finansposter -6 146 -2 023 -1 831 91 -2 543 620 -2 291 Resultat før skattekostnad 62 982 22 653 35 552 779 26 391 8 382 4 777 Skattekostnad 31 760 12 281 17 644 297 13 168 4 180 1 834 Resultat etter skattekostnad 31 223 10 372 17 908 483 13 223 4 202 2 943 Årsresultat 31 223 10 372 17 908 483 13 223 4 202 2 943 Avsatt til utbytte 9 736 842 7 897 3 4 573 3 321 997 Standardtegn i tabellerLast ned tabell som ... - Resultatregnskap for foretak i elektrisitetsnæringen, etter næring. Millioner kronerLast ned tabell som ...Resultatregnskap for foretak i elektrisitetsnæringen, etter næring. Millioner kroner
2024 35.1 Produksjon, overføring og distribusjon av elektrisitet 35.111 Produksjon av elektrisitet fra vannkraft 35.112 Produksjon av elektrisitet fra vindkraft 35.119 Produksjon av elektrisitet ellers 35.120 Overføring av elektrisitet 35.130 Distribusjon av elektrisitet 35.140 Handel med elektrisitet Driftsinntekter i alt 234 555 103 230 5 815 29 18 490 34 131 72 861 Energisalg 170 186 95 388 5 152 27 0 725 68 895 Salg av overføringstjenester 50 229 217 6 0 17 685 32 050 270 Andre driftsinntekter 14 140 7 625 657 1 804 1 356 3 696 Driftskostnader i alt 165 427 50 003 5 206 26 14 070 26 181 69 941 Energikjøp 85 239 22 604 96 0 0 641 61 897 Kjøp av overføringstjenester 14 671 2 015 295 0 1 995 10 287 80 Lønnskostnader 12 756 5 616 27 0 1 746 3 399 1 967 Avskrivinger 15 558 4 655 2 193 4 3 293 4 649 764 Andre driftskostnader 37 204 15 113 2 594 22 7 037 7 206 5 232 Driftsresultat 69 128 53 227 609 3 4 419 7 951 2 920 Finansinntekter i alt 12 461 8 981 451 0 944 406 1 679 Finanskostnader i alt 18 607 7 575 2 098 6 3 155 3 209 2 563 Resultat av finansposter -6 146 1 406 -1 648 -6 -2 211 -2 803 -884 Resultat før skattekostnad 62 982 54 632 -1 039 -3 2 209 5 148 2 036 Skattekostnad 31 760 30 322 -438 1 481 1 168 225 Resultat etter skattekostnad 31 223 24 310 -601 -4 1 727 3 980 1 811 Årsresultat 31 223 24 310 -601 -4 1 727 3 980 1 811 Avsatt til utbytte 9 736 5 852 138 0 793 1 108 1 845 Standardtegn i tabellerLast ned tabell som ... - Innkjøp og salg av varige driftsmidler, etter art. Millioner kronerLast ned tabell som ...Innkjøp og salg av varige driftsmidler, etter art. Millioner kroner
Innkjøp Salg 2024 Driftsmidler i alt 29 572 477 Vannkraftanlegg 1 474 0 ¬ Fallretter 13 0 ¬ Reguleringsanlegg 1 462 0 Vannkraftstasjoner 4 575 21 ¬ Bygningsmessig, vannkraftstasjoner 1 435 12 ¬ Permanent mekanisk og elektrisk utstyr, vannkraftstasjoner 3 140 8 Varmekraftanlegg 23 5 ¬ Bygningsmessig, varmekraftanlegg 8 0 ¬ Permanent mekanisk og elektrisk utstyr, varmekraftanlegg 15 5 Vindkraftverk 204 0 ¬ Bygningsmessig, vindkraftverk 94 0 ¬ Permanent mekanisk og elektrisk utstyr, vindkraftverk 110 0 Solkraftanlegg 161 0 ¬ Bygningsmessig, solkraftanlegg 89 0 ¬ Permanent mekanisk og elektrisk utstyr, solkraftanlegg 72 0 Overføringsanlegg 17 253 141 ¬ Sentralnett 4 709 80 ¬ Regionalnett 4 645 36 ¬ Distribusjonsnett 7 899 25 Fjernvarme 36 0 ¬ Produksjonsanlegg 1 0 ¬ Distribusjonsanlegg 22 0 ¬ Annet, fjernvarme 13 0 Andre driftsmiddel i alt 5 846 311 ¬ Driftsentraler 97 0 ¬ Gate- og veilys 3 0 ¬ Biler og andre transportmiddel 387 108 ¬ Anleggsmaskiner 14 3 ¬ Kontormaskiner og utstyr ellers 996 11 ¬ Administrasjonsbygg 890 14 ¬ Tjenestebolig 11 15 ¬ Grunn 196 7 ¬ Andre faste eiendommer 684 10 ¬ Veianlegg 84 0 ¬ Tele 365 7 ¬ Driftsmidler, annet 2 120 135 Standardtegn i tabellerLast ned tabell som ...
Om statistikken
Informasjonen under «Om statistikken» ble sist oppdatert 12. november 2025.
Kraftpris
Kraftprisen er prisen strømleverandørene tar for selve elektrisiteten. Dette er den delen av kraftmarkedet hvor det er fri konkurranse etter dereguleringen av kraftmarkedet i 1991. Kostnader knyttet til elsertifikater, en ordning med tilskudd for ny fornybar kraft, er inkludert i kraftprisen.
Nettleie
Nettleie er betaling for å få strømmen overført gjennom ledningsnettet. Mens kraftprisen er konkurranseutsatt, er nettleien regulert.
Avgifter
Avgifter består av elavgift, merverdiavgift og tilskudd til Enova. Mens deler av Troms og hele Finnmark har fritak for elavgift, har alle andre fylker lik sats. Merverdiavgiften legges til etter at kraftpris, nettleie og de andre avgiftene har blitt summert. Nordland, Troms og Finnmark har fritak for merverdiavgift.
Strømstøtte
Myndighetene innførte en kompensasjonsordning for høye strømpriser for husholdninger som gjelder fra desember 2021. Ordningen innebærer at husholdninger får deler av sine strømutgifter tilbakebetalt gjennom nettleien. Strømstøttesatsen i statistikken er et vektet gjennomsnitt for landet der støttesatsene i hvert elspotområde er vektet sammen. Som vekter brukes husholdningsforbruket i hvert elspotområde per time. Støttesatsen for kvartalet beregnes ved å ta et vektet gjennomsnitt av støttesatsen per time. Vektene for hvert elspotområde per time i kvartalet hentes fra Elhub og støttesatsene per time hentes fra NVE.
Produksjonsverdi
Med produksjonsverdi menes omsetning korrigert for endringer i beholdning av ferdige varer, varer i arbeid og varer og tjenester kjøpt for videresalg.
| Erapp-oppgavepost | ||
Energisalg – sluttbrukere, eks. avgifter | 310 | |
(+) Energisalg – engros, eks. avgifter | 320 | |
(+) Sal av overføringstjenester/leieinntekter | 340 | |
(+) Inntekter ved abonnement, måling, avregning | 345 | |
(+) Årets mer (-) / mindreinntekt (+) | 349 | |
(+) Energisalg – fjernvarme, eks. avgifter | 360 | |
(+) Inntekter ved veilys | 370 | |
(+) Leieinntekter fast eiendom | 386 | |
(+) Arbeid for andre | 387 | |
(+) Inntekter ved installasjon | 389 | |
(+) Andre varer og tjenester | 389,5 | |
(+) Internprisede tjenester | 390 | |
(+) Andre driftsinntekter | 391 | |
(-) Energikjøp | 410 | |
(-) Nettap | 411 | |
(-) Kjøp av overføringstjenester | 430 | |
(=) Produksjonsverdi |
Produktinnsats
Med produktinnsats menes verdien av anvendte innsatsvarer og tjenester, unntatt kapitalslit.
Erapp-oppgavepost | |
Systemtjenester | 431 |
(+) Varekostnader | 440 |
(+) Andre driftskostnader | 600 |
(=) Produktinnsats |
Bearbeidingsverdi
Med bearbeidingsverdi menes summen av produksjonsverdi fratrukket kjøp av varer og tjenester (for andre varer og tjenester enn de som er kjøpt direkte for videresalg) og spesielle offentlige avgifter, samt korrigert for endringer i beholdningen av råvarer og konsumvarer.
Produksjonsverdi |
(-) Produktinnsats |
(=) Bearbeidingsverdi |
Næringsgruppering blir benyttet som grunnlag for å bestemme populasjonen.
Næringsgrupperingen bygger på revidert norsk Standard for næringsgruppering (SN2007), som bygger på EUs næringsstandard NACE Rev. 2.
Navn: Elektrisitetsnæringens økonomiske utvikling
Emne: Virksomhet, foretak og regnskap, Energi og industri
Seksjon for næringslivets strukturer
Tabell 11011 "Kraftpris, nettleie og avgifter for husholdninger" har data på fylkesnivå. Andre tabeller er på nasjonalt nivå.
Årlig. Statistikken publiseres med et etterslep på ca. 11 måneder.
Tall fra statistikken inngår i rapportering til EUs statistikkontor (Eurostat).
SSB lagrer innsamlede og reviderte data på en sikker måte, i tråd med gjeldende lovverk for databehandling.
SSB kan gi tilgang til datagrunnlaget (avidentifiserte eller anonymiserte mikrodata) som statistikken bygger på, til forskere og til offentlige myndigheter for utarbeiding av statistiske resultater og analyser. Tilgang kan gis etter søknad og på vilkår. Se mer om dette på Tilgang til data fra SSB.
Formålet er å gi en oversikt over økonomiske hovedtall for elektrisitetsnæringen. I tillegg skal statistikken tjene som grunnlag for analyser og utredninger.
Statistisk sentralbyrå (SSB) har fra og med 1937 hentet inn årlige oppgaver fra e-verkene over maskininstallasjon, produksjon, leveranser av elektrisk kraft, sysselsetting, lønnskostnader m.m. Fra og med 1946 er det også hentet inn årlige oppgaver over investering. Fra og med 1973 ble statistikken utvidet med flere tekniske kjennemerker.
Fra og med 1993 ble statistikken lagt vesentlig om. Fullstendige regnskapsoppgaver med omfattende tilleggsspesifikasjoner blir nå hentet inn fra alle e-verk i et samarbeid mellom Statistisk sentralbyrå og Norges vassdrags- og energidirektorat (NVE).
Statistikken er en sentral kilde for bl.a. NVE, Enova, Finansdepartementet og Olje- og energidepartementet. Internt i SSB benytter bl.a. Nasjonalregnskapet og Seksjon for næringslivets konjunkturer statistikken. Primærmaterialet benyttes også til analyse og forskning i SSB.
Ingen eksterne brukere har tilgang til statistikk før statistikken er publisert kl. 08.00 på ssb.no etter varsling minst tre måneder før i statistikkalenderen. Dette er et av de viktigste prinsippene i SSB for å sikre lik behandling av brukerne.
Både statistikken over kvartalsvise elektrisitetspriser og den årlige statistikken Elektrisitetsnæringens økonomiske utvikling har tabeller med kraftpriser i engrosmarkedet og kraftpriser for ulike forbruksgrupper i sluttbrukermarkedet. Den kvartalsvise statistikken er en utvalgsundersøkelse som publiseres rundt to måneder etter kvartalets utløp, mens den årlige statistikken er en fulltellingsundersøkelse som publiseres om lag et år etter referanseåret.
Kraftpriser fra den kvartalsvise statistikken Elektrisitetspriser bør benyttes når det er behov for nyere tall enn det som er publisert i Elektrisitetsnæringens økonomiske utvikling, eller hvis man ønsker kraftpriser for husholdninger fordelt etter kontrakter. Der tall fra begge kilder er tilgjengelige bør Elektrisitetsnæringens økonomiske utvikling benyttes, siden denne statistikken er mest detaljert og baserer seg på alle enhetene i populasjonen.
For tall som omfatter produksjon, kraftutveksling og forbruk, se statistikken Elektrisitet.
Statistikken utvikles, utarbeides og formidles med hjemmel i lov av 21. juni 2019 nr. 32 om offisiell statistikk og Statistisk sentralbyrå (statistikkloven, lovdata.no).
Europaparlament- og rådsforordning (EU) 2019/2152 av 27. november 2019 om europeisk næringslivsstatistikk (EBS). I tillegg har Norge, gjennom EØS-avtalen, forpliktet seg til å følge EUs Rådsforordning (EF) nr. 1893/2006 av 20. desember 2006 om NACE Rev.2.
Foretaket (den minste juridiske enheten) er rapporterings-, observasjons- og analyseenhet.
Tabellene 08358, 11011 og 08360 omfatter alle foretak som har omsetningskonsesjon for produksjon, overføring, distribusjon eller handel med elektrisitet.
Tabellene 10438, 13428, 13429 og 08363 omfatter alle foretak som har omsetningskonsesjon for produksjon, overføring, distribusjon eller handel med elektrisitet og ligger i næringshovedområde 35.1.
Felles datainnsamling med Norges vassdrags- og energidirektorat.
Totaltelling
Data er hentet inn gjennom NVE sin årlige økonomiske og tekniske rapportering (eRapp). Oppgavene tjener både administrative og statistiske formål. Etter innsending av data har SSB og NVE hver sin database. SSB editerer data og bruker disse til statistikkproduksjon og analyser.
Med editering mener vi kontroll, gransking og endring av data.
Det elektroniske skjemaet inneholder et kontrollbilde der oppgavegiverne får en oversikt av sentrale totaltall som de har rapportert. Regnskapsdelen av skjema skal være godkjent av revisor. Kontrollbildet blir gjennomgått også i SSB under editeringen. I tillegg er det kontroller for rapporterte variable som er spesielt høye eller lave, samt kontroll mot tidligere års data for de enkelte oppgavegiverne. Årsrapportene er også til god hjelp under editeringen.
Maksimum og minimum verdier blir regnet ut samt prosentvise endringer m.m.
Ikke relevant
Ansatte i SSB har taushetsplikt.
SSB offentliggjør ikke tall dersom det er fare for at oppgavegivers bidrag kan avsløres. Dette medfører at tall som hovedregel ikke blir publisert dersom færre enn tre enheter ligger til grunn for en celle i tabellen, eller hvis en eller to oppgavegiveres bidrag utgjør en svært stor del av celletotalen.
SSB kan gjøre unntak fra hovedregelen dersom det følger av krav til statistikk i EØS-avtalen, oppgavegiver er offentlig myndighet, oppgavegiver har samtykket, eller når opplysningene som avsløres er åpent tilgjengelig i samfunnet.
Mer informasjon finner du i avsnittet ‘Konfidensialitet’ på SSBs side om metoder i offisiell statistikk.
Fra og med 1993 ble fullstendige regnskapsoppgaver med omfattende tilleggsspesifikasjoner hentet inn fra alle e-verkene i et samarbeid mellom Statistisk sentralbyrå og NVE. Etter denne omleggingen, med tilpassing til energiloven, ble en del kjennemerker nye eller endret og kan ikke direkte sammenlignes med tidligere år. Dette er de viktigste endringene:
- Rapportene fra e-verkene er baserte på fullstendige regnskapsoppgaver for foretaket. Regnskapstallene er fordelt på de ulike virksomhetsområdene (omsetning, produksjon, nett). De ulike virksomhetsområdene er i samsvar med innholdet i energiloven.
- Etter omleggingen ble det skilt mellom prioritert og uprioritert kraft for levering til sluttbruker, mens det tidligere ble benyttet begrepene fastkraft og tilfeldig kraft.
- Samlet pris til sluttbrukere ble splittet opp i pris på kraft og pris på leie av kapasitet i fordelingsnettet for kraft (nettleie). Etter omleggingen ble det publisert særskilte priser på kraft og nettleie for ulike brukergruppe
Definisjonen av bruttoproduksjonsverdi og vareinnsats er endra fra og med 1994.
Fra 2008 var det flere viktige endringer i statistikken:
- For første gang beregnes det nettleie for kraftintensiv industri. Siden kraftintensiv industri har en svært lav nettleie i forhold til andre forbrukergrupper, er veid gjennomsnittlig nettleie for alle grupper ikke sammenlignbar med tidligere årganger. Dette gjelder også samlet gjennomsnittpris uten avgifter.
- Vi publiserer ikke lenger brutto produksjonsverdi, vareinnsats og bearbeidingsverdi til faktorpris. Istedenfor disse variablene beregner vi produksjonsverdi, produktinnsats og bearbeidingsverdi. I punkt 4.1 er variablene definert.
Energiverkene er i statistikken delt inn i grupper etter type aktivitet/næringskode. Etter at nye føringer i energiloven ble innført i 2021 innførte mange selskaper fullt selskapsmessig skille mellom produksjon/omsetning og overføring/distribusjon av kraft. Dette gjør at foretak, også store, har kommet inn under en ny type aktivitet/virksomhet. Strukturendringer gjør det vanskelig å sammenligne over tid.
Resultatregnskap
Tabell 13428 og 13429 er revidert våren 2023. Ekstraordinære poster vil ikke lenger bli publisert fra og med referanseåret 2022. Det har også vært navneendring på to variabler (resultat før og etter skattekostnad).
Resultatene fra en statistisk undersøkelse vil som regel inneholde visse innsamlings- og bearbeidingsfeil. Innsamlingsfeil oppstår ved at oppgavegiver på grunn av glemsel, misforståelse av spørsmål og lignende gir feil opplysninger. Bearbeidingsfeil er for eksempel feil som oppstår ved feilvurderinger ved revisjon av utvalget.
Til tross for at det har blitt gjennomført en rekke kontroller i dataene, så kan det likevel forekomme feil i datagrunnlaget, for eksempel feil som ikke har vært mulig å fange opp med de kontrollrutinene som ble benyttet, eller feil som skyldes feilvurderinger fra saksbehandlere i Statistisk sentralbyrå.
Statistikken er en totaltelling og har derfor ingen utvalgsfeil.
Revisjon er planlagt endring av tall som alt er publisert, for eksempel ved publisering av endelige tall der det tidligere har vært publisert foreløpige tall. Se også SSBs prinsipper for revisjon. Denne statistikken publiserer kun endelige tall. Revisjoner kan likevel forekomme hvis betydelige avvik blir avdekket.


