Sjøtransport
Statistikk
Analyser, artikler og publikasjoner
- Revisjon av kostnadsindeks for innenriks sjøfart
Fra og med første kvartal 2022 blir en revidert versjon av kostnadsindeks for innenriks sjøfart publisert på Statistisk Sentralbyrås hjemmeside.
- Økte drivstoffkostnader for sjøtransport
Kostnadsindeksen for innenriks sjøfart økte med 12 prosent fra 4. kvartal 2020 til 4. kvartal 2021. Økningen skyldes hovedsakelig høyere priser på marint drivstoff.
- Flere norskeide skip i handelsflåten
Det var i alt 1603 skip i den norske handelsflåten ved utgangen av 2021. Dette er en økning på 32 skip sammenlignet med året før. Norskeide skip sto for hele denne økningen.
- Økning i antall ladestasjoner for ferjer og anlegg for landstrøm
Antall ladestasjoner for ferjer er firedoblet mellom 2019 og 2021. I samme periode økte antall landstrømanlegg fra 92 til 177.
- Økt godstransport til utenlandske havner
Godsmengden lastet og losset i norske havner økte med 4,9 prosent fra 2019 til 2020. Godsvolumet til utenlandske havner økte med 9,8 prosent i samme periode.
- Fortsatt oppgang i bruttofrakter for utenriks sjøfart
Samlede bruttofrakter ekskludert kommisjon og managementhonorar for utenriks sjøfart utgjorde 146,1 milliarder kroner i 2019 eller en økning med 7,1 prosent fra 2018.
Eldre analyser, artikler og publikasjoner for delområdet sjøtransport.