I løpet av de siste ti årene har antallet fartøy i Skip for frakt av passasjerer eller gods på 100 bruttotonn eller mer. økt med 222 skip. Dette utgjør en økning på 16,2 prosent. Handelsflåten består av skipsregistrene Norsk Ordinært Skipsregister. og Norsk Internasjonalt Skipsregister.. Ved utgangen av 2023 var det totalt 900 skip i skipsregisteret Nor og 691 skip i skipsregisteret NIS. Økningen det siste tiåret har hovedsakelig funnet sted innenfor skipsregisteret NIS som har økt med 207 skip siden 2014. Skipsregisteret NOR økte med 15 skip i samme periode.

Passasjerskip utgjør den største fartøygruppen i handelsflåten målt i antall fartøy. Ved utgangen av 2023 var det totalt 479 passasjerskip i handelsflåten. Dette tilsvarer 30 prosent av den totale mengden fartøy. Til sammenligning utgjør tankskip den største fartøytypen målt i Standardisert mål på volum av alle benyttede rom i et skip. Angis i tonnasjeenhet som tilsvarer rundt 2,83 kubikkmeter.. De 243 tankskipene i handelsflåten utgjorde 40 prosent av den totale tonnasjen i 2023.

Figur 1. Antall skip i handelsflåten etter år

Fra og med statistikkåret 2017 ble spesialfartøy og hjelpefartøy regnet som en del av handelsflåten.

Økt bruttotonnasje i skipsregisteret NIS

Ved utgangen av 2023 var den samlede bruttotonnasjen i handelsflåten på 18,8 millioner bruttotonn. Sammenlignet med 2014 er dette en økning på 24 prosent. Økningen skyldes hovedsakelig økt tonnasje i skipsregisteret NIS som i perioden fra 2014 til 2023 økte med 3,5 millioner bruttotonn. I samme periode var tonnasjen i skipsregisteret NOR stabil på rundt 2 millioner bruttotonn.

Fartøyene i handelsflåten har både norske og utenlandske eiere. Ved utgangen av 2023 var 76,5 prosent av tonnasjen norskeid. Dette er en nedgang på 3,2 prosent sammenlignet med 2014.  

Figur 2. Tusen bruttotonn i handelslfåten etter eierskap og år

Kategorien NOR inneholder bruttotonn for både norskeide og utenlandskeide fartøy.