Handelsflåten, norskregistrerte skip

Oppdatert: 2. februar 2022

Neste oppdatering: Foreløpig ikke fastsatt

Skip i handelsflåten ved utgangen av året
Skip i handelsflåten ved utgangen av året
2021
1 603
Handelsflåten
Handelsflåten
2021Endring i prosent
2020 - 20212016 - 2021
Totalt
Skip1 6032,014,3
Tonnasje (bruttotonn)19 266 6230,017,4
NOR - Norsk ordinært skipsregister
Skip9210,54,4
Tonnasje (bruttotonn)2 131 4045,77,5
NIS - Norsk internasjonalt skipsregister
Skip6824,131,2
Tonnasje (bruttotonn)17 135 219-0,618,8
Standardtegn i tabeller

Utvalgte tabeller og figurer fra denne statistikken

Handelsflåten etter register, eierskap og år
Handelsflåten etter register, eierskap og år1 2
Norskregistrerte skip i altNorsk Internasjonalt SkipsregisterNorsk Ordinært Skipsregister
SkipTonnasje (bruttotonn)NorskeidUtenlandskeidSkipTonnasje (bruttotonn)
SkipTonnasje (bruttotonn)SkipTonnasje (bruttotonn)
20181 44816 885 29845011 242 3431243 816 9498741 826 006
20191 51418 016 96749211 839 4401334 276 3328891 901 195
20203 1 57119 259 13448512 074 9961705 167 9529162 016 186
20211 60319 266 62353811 903 7761445 231 4439212 131 404
1Norskregistrerte skip (NOR/NIS) på 100 bruttotonn og over for frakting av passasjerer og gods
2Sjøfartsdirektoratet og Skipsregistrene NIS/NOR.
3Endring av kilde til Skipsregistrene i Bergen.
Standardtegn i tabeller
Handelsflåten etter register, eierskap og skipstype
Handelsflåten etter register, eierskap og skipstype1 2
2021
Norsk Ordinært SkipsregisterNorsk Internasjonalt Skipsregister
NorskeidUtenlandskeidNorskeidUtenlandskeid
SkipTonnasje (bruttotonn)SkipTonnasje (bruttotonn)SkipTonnasje (bruttotonn)SkipTonnasje (bruttotonn)
Oljetankskip1617 83500503 100 88815888 985
Kjemikalietankskip56 36600821 518 00344960 798
Gasstankskip11 68700321 058 733191 574 517
Flytende produksjons-/lagringsskip00000000
Tanklektere00000000
Tankskip for næringsmiddel53 099000000
Andre tankskip1926000000
Bulkskip2123 17400802 167 4598282 815
Kombinasjonsbulkskip23 89400826 408130 521
Sand-/steindumper00000000
Brønnfartøy103212 81627 336416 50553 433
Stykkgodsskip152150 58211 09483756 3269150 087
Containerskip38 1660024794 31017 409
Lektere til tørrlast00000000
Ro-Ro frakteskip45 732008373 3785277 692
Fryse-/kjøleskip310 07515 9431451 37126 528
Bilskip0000171 123 80410623 404
Kombinasjonsskip00000000
Lekterskip00000000
Andre tørrlastskip00000000
Passasjerbåt168184 65200243 530385 300
Bilferje249538 48513130000
Passasjer/ro-ro skip21164 32500211 78218 728
Cruiseskip0000005239 248
Andre passasjerfartøy2167 808337 928334 03200
Offshore forsynings- og ankerhåndteringsskip116534 6481384 53581379 4961246 958
Offshore serviceskip518 17600724 770116 697
Borefartøy00000000
Offshore leting/geologiske undersøkelser00000000
Kabelleggingsskip00000000
Rørleggingsskip00000000
Andre offshoreskip00000000
Slepefartøy og skyvefartøy00000000
Bergingsfartøy og redningsfartøy00000000
Fiskefartøy00000000
Tråler00000000
Fabrikkskip00000000
Fangstfartøy00000000
Støttefartøy til fiske00000000
Forskningsfartøy00000000
Mudringsfartøy00000000
Isbryter00000000
Fyrskip00000000
Kranfartøy00000000
Losfartøy00000000
Patruljeskip/inspeksjonsfartøy00000000
Arbeidsskip321 485120 32341422 981328 323
Andre hjelpefartøy00000000
Fritidsbåt/yacht00000000
Livbåt00000000
Undervannsfartøy00000000
Flytende konstruksjon00000000
Opplæringsfartøy00000000
Landingsfartøy00000000
Ukjent00000000
1Norskregistrerte skip (NOR/NIS) på 100 bruttotonn og over for frakting av passasjerer og gods.
2Kilde: Skipsregistrene NIS/NOR.
Standardtegn i tabeller
Handelsflåten etter register, eierskap og skipsstørrelse
Handelsflåten etter register, eierskap og skipsstørrelse1 2
2021
Norsk Ordinært SkipsregisterNorsk Internasjonalt Skipsregister
NorskeidUtenlandskeidNorskeidUtenlandskeid
SkipTonnasje (bruttotonn)SkipTonnasje (bruttotonn)SkipTonnasje (bruttotonn)SkipTonnasje (bruttotonn)
Ukjent bt.00000000
0 - 24 bt.00000000
25 - 99 bt.00000000
100 - 199 bt.14721 53900113500
200 - 299 bt.7819 016000000
300 - 399 bt.4214 827131313831349
400 - 499 bt.6329 264000031 455
500 - 999 bt.12393 9740042 83200
1 000 - 1 499 bt.7289 42922 50367 78800
1 500 - 1 999 bt.5187 82200915 09423 488
2 000 - 2 499 bt.47106 157002251 69412 285
2 500 - 2 999 bt.72202 2540040113 18038 582
3 000 - 3 999 bt.64230 04427 14559209 173723 438
4 000 - 4 999 bt.57255 013627 88931138 519629 264
5 000 - 5 999 bt.24131 039527 90727150 77615 061
6 000 - 6 999 bt.19123 73416 63219118 914640 268
7 000 - 7 999 bt.19142 5340021156 945322 033
8 000 - 8 999 bt.758 24900760 301326 386
9 000 - 9 999 bt.0000767 61119 132
10 000 - 10 999 bt.110 18100442 84800
11 000 - 11 999 bt.556 702222 40920236 99700
12 000 - 12 999 bt.000011137 106112 162
13 000 - 13 999 bt.0000455 57200
14 000 - 14 999 bt.0000114 740457 350
15 000 - 19 999 bt.353 754115 51921368 76213229 938
20 000 - 24 999 bt.00120 32310222 6966137 762
25 000 - 29 999 bt.127 164126 832371 072 26512339 277
30 000 - 34 999 bt.134 23100611 987 32513425 748
35 000 - 39 999 bt.136 82200441 631 0988289 342
40 000 - 44 999 bt.000010430 246144 866
45 000 - 49 999 bt.00005235 83013620 200
50 000 - 59 999 bt.000010563 7072117 062
60 000 - 69 999 bt.000013857 385171 128 396
70 000 - 79 999 bt.2150 183004305 6804296 186
80 000 - 89 999 bt.0000211 764 5522172 855
90 000 - 99 999 bt.00005457 7673286 150
100 000 - 149 999 bt.00001111 1098902 408
150 000 - 199 999 bt.00002314 74600
200 000 - 249 999 bt.00000000
250 000 - 299 999 bt.00000000
300 000 bt. og over00000000
1Norskegistrerte skip (NOR/NIS) på 100 bruttotonn og over for frakting av passasjerer og gods
2Kilde: Skipsregistrene NIS/NOR
Standardtegn i tabeller
Handelsflåten etter register, eierskap og alder
Handelsflåten etter register, eierskap og alder
2021
Norsk Ordinært SkipsregisterNorsk Internasjonalt Skipsregister
NorskeidUtenlandskeidNorskeidUtenlandskeid
SkipTonnasje (bruttotonn)SkipTonnasje (bruttotonn)SkipTonnasje (bruttotonn)SkipTonnasje (bruttotonn)
0-4 år136383 611640 782542 090 198401 339 958
5-9 år125351 105856 7651123 266 772271 225 337
10-14 år137563 394226 9551473 017 194361 388 412
15-19 år64222 71129 1541112 228 89620775 234
20-24 år63100 4160059854 21915389 495
25-29 år38111 549222 40922262 762217 349
30 år og over336241 14621 40732182 283495 658
Uoppgitt alder000011 45200
Standardtegn i tabeller
Handelsflåten etter registreringstype, eierskap og hjemsted
Handelsflåten etter registreringstype, eierskap og hjemsted
2021
Norsk Ordinært SkipsregisterNorsk Internasjonalt Skipsregister
NorskeidUtenlandskeidNorskeidUtenlandskeid
SkipTonnasje (bruttotonn)SkipTonnasje (bruttotonn)SkipTonnasje (bruttotonn)SkipTonnasje (bruttotonn)
Åkrehamn56 29200313 48800
Ålesund77187 462421 29928155 865622 008
Arendal321 238002125 3888203 864
Askerøy00000000
Bergen115169 009416 3142294 838 923551 795 819
Bodø2818 336000000
Brønnøysund1117 767000000
Brevik1498000000
Drøbak2761000000
Drammen34 563000000
Egersund000014488 2767240 647
Farsund00000000
Flekkefjord31 01500410 96400
Florø73153 786131335 73200
Fosnavåg2390 838219 8461168 68739 051
Fredrikstad3544000000
Grimstad829 7920015472 78812 997
Halden2388000000
Hammerfest4547 26029 64013 6502243 194
Hamar1261000000
Harstad1614 362000000
Holmestrand1534000000
Haugesund3260 994120 323451 583 1905246 933
Horten941 878000000
Hvitsten00000000
Hamnvik00000000
Kopervik63 01000615 80200
Kirkenes00000000
Kragerø31 300000000
Kristiansand S10113 94229 598752 13211 859
Kristiansund N2314 22011 40947 9862824
Langesund00000000
Levanger00000000
Lillesand00000000
Longyearbyen122614 324528 66700
Lyngør00000000
Larvik00000000
Melbu00000000
Mandal419 281000016 372
Mo00000000
Molde3047 0340013 63600
Måløy710 7710012 38000
Moss15 505000000
Mosjøen00000000
Myre26 221000000
Namsos1511 191000000
Narvik1323 117000000
Odda1343000000
Oslo27161 24900542 231 872361 737 637
Porsgrunn13 221000000
Risør00000000
Rørvik1129 835000000
Sandnes622 185000000
Sarpsborg1133000000
Sandefjord465 206000000
Sigerfjord00000000
Skudeneshavn1892 416126 83238241 258321 560
Skien42 473000000
Sortland36 264000000
Sandnessjøen2835 967000000
Steinkjer00000000
Stokmarknes715 443000000
Stavanger83108 25015 165441 376 8015272 900
Svolvær54 22400128 33100
Tønsberg137700006411 906
Trondheim69110 064001574 99400
Tromsø52191 592222 409772 966313 872
Tvedestrand00000000
Vardø1947000000
Vadsø1347000000
Standardtegn i tabeller
Norskregistrerte skip ikke i handelsflåten, etter skipstype
Norskregistrerte skip ikke i handelsflåten, etter skipstype
2021
Norsk Ordinært SkipsregisterNorsk Internasjonalt Skipsregister
SkipTonnasje (bruttotonn)SkipTonnasje (bruttotonn)
Oljetankskip201 14600
Kjemikalietankskip0000
Gasstankskip0000
Flytende produksjons-/lagringsskip191 15300
Tanklektere186700
Tankskip for næringsmiddel0000
Andre tankskip27300
Bulkskip0000
Kombinasjonsbulkskip0000
Sand-/steindumper0000
Brønnfartøy1528100
Stykkgodsskip1155 84000
Containerskip0000
Lektere til tørrlast257321 81600
Ro-Ro frakteskip0000
Fryse-/kjøleskip0000
Bilskip0000
Kombinasjonsskip15000
Lekterskip132900
Andre tørrlastskip38600
Passasjerbåt60117 19200
Bilferje191 29200
Passasjer/ro-ro skip0000
Cruiseskip0000
Andre passasjerfartøy2071400
Offshore forsynings- og ankerhåndteringsskip0000
Offshore serviceskip0000
Borefartøy4175 52800
Offshore leting/geologiske undersøkelser55 92624203 930
Kabelleggingsskip2867333 490
Rørleggingsskip0000
Andre offshoreskip0000
Slepefartøy og skyvefartøy17747 94232 083
Bergingsfartøy og redningsfartøy4319 65200
Fiskefartøy4 978400 71000
Tråler5774 43300
Fabrikkskip24900
Fangstfartøy61 90900
Støttefartøy til fiske0000
Forskningsfartøy2542 075310 752
Mudringsfartøy112 85300
Isbryter248900
Fyrskip31 1591526
Kranfartøy99 937119 760
Losfartøy491 97700
Patruljeskip/inspeksjonsfartøy121 02416 074
Arbeidsskip2 89012 219122 263
Andre hjelpefartøy282 065222 170
Fritidsbåt/yacht10 05326 74200
Livbåt2000
Undervannsfartøy0000
Flytende konstruksjon66440 7275221 902
Opplæringsfartøy496 93000
Landingsfartøy0000
Ukjent672 38400
Standardtegn i tabeller

Om statistikken

Statistikken viser den norske handelsflåtens størrelse og struktur. Den består av skip i Norsk ordinært skipsregister (NOR) og Norsk internasjonalt skipsregister (NIS) på 100 bruttotonn og over, som er beregnet på transport av gods eller passasjerer.

Skipsregister

Norge har to skipsregistre; Norsk Internasjonalt Skipsregister (NIS) og Norsk Ordinært Skipsregister (NOR). NIS ble opprettet i 1987 for å gjøre norskflagget skipsfart internasjonalt konkurransedyktig gjennom gode driftsbetingelser. Det er også åpent for at utenlandskeide skip registreres i NIS. NOR er primært begrenset til norskeide skip som opererer i norske farvann. En del skip er registrert i NOR med utenlandsk eier. EØS selskaper står fritt til å registrere i NOR. I tillegg er det gitt en del dispensjoner for eiere utenfor EØS området. Kravet til alle disse skipene er at det skal være norsk drift og norsk representant.

Skip i NOR har vesentlig høyere driftskostnader (bl.a. bruk av norske tariffavtaler) enn skip i NIS eller andre lands skipsregistre. For å hindre at skip i NOR ikke blir utkonkurrert av skip i andre lavkostregistre, er skip i NIS underlagt spesielle vilkår for å føre passasjerer og last mellom norske havner (jf. forskrifter til Lov om norsk internasjonalt skipsregister). Skip i NIS kan ikke føre last eller passasjerer mellom norske havner, eller gå i fast rute mellom norske og utenlandske havner (gjelder også frakt av passasjerer mellom nordiske land). Vilkår for registrering av skip i Norsk Internasjonalt Skipsregister er spesifisert i Lov om norsk internasjonalt skipsregister §1, med følgende hovedinnhold i vilkårene (jf. Sjøloven): 1: Norske statsborgere/norske selskaper skal eie minst 6/10 av kapitalen. 2: Selskap med hovedkontor i Norge eller partrederi med bestyrende reder som fyller betingelsene i sjøloven kapittel 5. 3: Utenlandsk selskap med en representant i Norge som har fullmakt til å ta imot søksmål på vegne av eieren. Drift av skip som er registrert i medhold av §1 punkt 2 og §1 punkt 3 skal forestås av norsk rederi med hovedkontor i Norge.

Bruttotonn

Mål på volumet av et skips lukkede rom. Basert på kubikkmeter og ofte forkortet BT.

Skipstypefordeling er endret fra og med 2007. I statistikken frem til og med 2006 er handelsflåtens fartøy delt i tankskip og tørrlastskip. Tankskip innbefatter gasstank, kjemikalietank, råoljetankskip, produkttankere og andre tankskip. Tørrlastskip omfatter kombinerte skip (OBO; Oil Bulk Ore - Olje Bulk Malm, og OO; Oil Ore - Olje Malm), bulkskip, stykkgodsskip, passasjerskip/ferger og forsyningsskip-/hjelpeskip for plattformer.

Den nye standard, Standard for skipstyper 2008 , som er tatt i bruk fra og med 2007 innebærer ikke noe vesentlig brudd i tidsrekken.

Navn: Handelsflåten, norskregistrerte skip

Emne: Transport og reiseliv

Foreløpig ikke fastsatt

Seksjon for energi-, miljø- og transportstatistikk

Etter skipets hjemsted

År

Ikke relevant

Rådata og produksjonsdata lagres midlertidig i programvaren for statistikkproduksjon (SAS) og langtidslagres som tekstfiler.

Formålet er å vise den norske handelsflåtens størrelse og struktur.

Fram til 1957 omfattet statistikken på handelsflåte alle registreringspliktige skip, dvs. alle typer damp- og motorskip på 25 bruttotonn og over, og seilskip på 50 bruttotonn og over. Statistikken over skip og tonnasje kom derved til å omfatte mange fartøyer som ikke var handelsskip, nemlig alle fiske- og fangstbåter, hvalkokerier og andre spesialskip (taubåter, bergingsbåter isbrytere, kabelskip mv.) over 25 (for seilskip 50) bruttotonn.

I 1957 ble de nordiske land enige om å avgrense begrepet handelsflåte til å omfatte skip for frakting av passasjerer og gods på 100 bruttotonn og over.

Statistikken benyttes av Nasjonalregnskapet, Samferdselsdepartementet, Nærings- og handelsdepartementet, i bransjeorganisasjoner samt ulike forsknings- og analysemiljø. Statistikken benyttes også av privatpersoner med interesse for Norge som sjøfartsnasjon.

Ingen eksterne brukere har tilgang til statistikken før den er publisert samtidig for alle kl. 08.00 på ssb.no etter forhåndsvarsling senest tre måneder før i Statistikkalenderen. Dette er et av de viktigste prinsippene i SSB for å sikre likebehandling av brukerne.

Fartøyregisteret ble benyttet t.o.m. 2001 ved utsending av skjema om undersøkelse av godsmengde, antall passasjerer og drivstoff for skip i innenriks sjøfart ( Sjøtransport-undersøkelsen ).

Aktiviteten til skipene i handelsflåten er delvis beskrevet i statistikken Skipsanløp i norske og utenlandske havner .

Statistikklovens $ 2-2 og $ 3-2.

Ikke relevant

Statistikken over handelsflåten var frem til årgang 2008 basert på Sjøfartsdirektoratets kontrollsystem. Statistikken omfattet da handelsskip på 100 bruttotonn og over for frakting av passasjerer og gods. Statistikken omfatter ikke fiskefartøy og spesialskip som slepe/berging, isbrytere, værvarslingsskip, seismiske skip, forskningsskip, kabelskip, boreskip etc. Statistikk over fiskefartøy publiseres på Internett under Fiske og Fiskeoppdrett

Sjøfartsdirektoratets kontrollsystem forvalter de forskjellige sertifikater skipene trenger for ulike type fart. Alle fartøy i NIS og NOR må ha sertifikat godkjent av Sjøfartsdirektoratet for å trafikkere på norskekysten, og i utlandet. Sertifikatene må oppdateres årlig for de aktuelle fartstyper skipet skal ha (f.eks. lokal-, kyst- eller utenriksfart),

For årgangene frem til og med 2008 var data levert av Sjøfartsdirektoratet. Data baserte seg på hvilke skip som hadde gyldig hovedsertifikat hele eller deler av det aktuelle året.

Fra og med årgang 2009 er data innhentet direkte fra Skipsregistrene NIS/NOR. Dette innebærer ingen endring i forhold til de skipstyper som inngår i handelsflåten da Skipsregistrene NIS/NOR forholder seg til Sjøfartsdirektoratets skipstyper. I og med endring av datakilde har man forlatt kravet om hovedsertifikat.

Data tilgjengelig i statistikkbanken inkluderer hele populasjonen i skipsregistrene. Statistikken og hovedtabellene i publiseringen fokuserer imidlertid på de fartøy som kvalifiserer som handelsflåte.

Statistikken er en fulltelling av norskregistrerte handelsfartøy med de begrensninger beskrevet ovenfor.

Et uttrekk av registeret per 31/12 oversendes til Statistisk sentralbyrå fra Sjøfartsdirektoratet.

SSB foretar ingen endringer på mottatte data utover å kontrollere at alle klassifikasjoner som er relevante har verdi. I de tilfeller dette ikke er tilfelle vil registereier bli konsultert. Bearbeidede data blir kontrollert mot tidligere årganger på aggregerte nivå, og på individnivå ved behov.

SSB tilordner standard skipstype med utgangspunkt i skipstype fra registereier.

Ikke relevant
Ikke relevant

Uttrekk fra Sjøfartsdirektoratets kontrollsystem ble endret f.o.m. 2000 til å inkludere kun de skip med gyldig hovedsertifikat. Det er derfor et brudd i tidsserien mellom 1999 og 2000.

Fra og med årgang 2009 er data innhentet direkte fra Skipsregistrene NIS/NOR. Kravet om hovedsertifikat er således frafalt. Dette innebærer et brudd i tidsserien mellom 2008 og 2009.

Det ble i Mai 2011 avdekket feil koding i publiseringene for årene 2007-2009. For handelsflåten totalt var avviket på 2 båter i 2007 og 2008, og 8 båter i 2009. Dette påvirker samtlige kategoriseringer av skip. Korrigerte tall ble lagt i Statistikkbanken, mens vedleggstabeller til Dagens statistikk ikke er korrigert.

Til og med 2010 ble samtlige skip registrert i NOR betraktet som norskeide per definisjon. Fra og med 2011 har vi brukt adresse gitt fra Skipsregistrene, og vil følgelig ha noen utenlandskeide NOR-skip.

Fra og med statistikkåret 2017 regner Sjøfartsdirektoratet (SDIR) skip av typen «konstruksjonsskip» med i handelsflåten. Dette førte opprinnelig til et avvik på 41 skip mellom tallene publisert av SDIR og SSB for 2017. Dette avviket ble korrigert i handelsflåtestatistikken for 2017 den 1. februar 2019.

Prosedyreavvik i uttrekk av data fra fartøyregisteret til Statistisk sentralbyrå er en mulig feilkilde. Denne regnes som liten.

Bearbeidingsfeil kan oppstå dersom det ikke oppdages nye ikke-definerte koder eller andre ikke-definerte opplysninger, og som dermed kan bli prosessert feilaktig. Denne feilkilden er også liten.

Standard for skipstypekode i datamottaket er den gitt av Sjøfartsdirektoratet. SSB omkoder til egen standard. Se også kapittelet om definisjoner.

Statistikken er en fulltelling av norskregistrerte handelsfartøy med de begrensninger som er beskrevet i kapittelet om produksjon.

Statistikkens kvalitet er avhengig av kvaliteten til Sjøfartsdirektoratets kontrollsystem. Registrering av feilaktige eller upresise tekniske spesifikasjoner på enkeltskip hos Sjøfartdirektoratet kan forekomme, men kvaliteten anses som god.

Med endring av dataleveranse i 2009 oppstod det en mulig feilkilde i skipstypekoding. Skipsregistrene NIS/NOR er avhengig av å få verifisert skipstypekode hos Sjøfartsdirektoratet. Denne mulige feilkilden antas å ha blitt redusert etter at Skipsregistrene ble innlemmet i Sjøfartsdirektoratet i 2012.

Ikke relevant

Kontakt

Sjøtransport

sjotransport@ssb.no

Henrik Eli Almaas

henrik.almaas@ssb.no

40 81 14 68