Handelsflåten, norskregistrerte skip

Oppdatert: 1. februar 2023

Neste oppdatering: 1. februar 2024

Skip i handelsflåten ved utgangen av året
Skip i handelsflåten ved utgangen av året
2022
1 592
Handelsflåten
Handelsflåten
2022Endring i prosent
2021 - 20222017 - 2022
Totalt
Skip1 592-0,710,5
Tonnasje (bruttotonn)19 009 029-1,313,2
NOR - Norsk ordinært skipsregister
Skip900-2,31,7
Tonnasje (bruttotonn)2 040 314-4,33,1
NIS - Norsk internasjonalt skipsregister
Skip6921,524,5
Tonnasje (bruttotonn)16 968 715-1,014,6
Standardtegn i tabeller

Utvalgte tabeller og figurer fra denne statistikken

  • Handelsflåten etter register, eierskap og år
    Handelsflåten etter register, eierskap og år1 2
    Norskregistrerte skip i altNorsk Internasjonalt SkipsregisterNorsk Ordinært Skipsregister
    SkipTonnasje (bruttotonn)NorskeidUtenlandskeidSkipTonnasje (bruttotonn)
    SkipTonnasje (bruttotonn)SkipTonnasje (bruttotonn)
    20191 51418 016 96749211 839 4401334 276 3328891 901 195
    20201 57119 259 13448512 074 9961705 167 9529162 016 186
    20213 1 60319 266 62353811 903 7761445 231 4439212 131 404
    20221 59219 009 02954911 812 1011435 156 6149002 040 314
    1Norskregistrerte skip (NOR/NIS) på 100 bruttotonn og over for frakting av passasjerer og gods
    2Sjøfartsdirektoratet og Skipsregistrene NIS/NOR.
    3Endring av kilde til Skipsregistrene i Bergen.
    Standardtegn i tabeller
  • Handelsflåten etter register, eierskap og skipstype
    Handelsflåten etter register, eierskap og skipstype1 2
    2022
    Norsk Ordinært SkipsregisterNorsk Internasjonalt Skipsregister
    NorskeidUtenlandskeidNorskeidUtenlandskeid
    SkipTonnasje (bruttotonn)SkipTonnasje (bruttotonn)SkipTonnasje (bruttotonn)SkipTonnasje (bruttotonn)
    Oljetankskip1715 76900462 811 25314896 909
    Kjemikalietankskip56 36600951 734 06335791 922
    Gasstankskip11 6870029979 150161 404 343
    Flytende produksjons-/lagringsskip00000000
    Tanklektere00000000
    Tankskip for næringsmiddel53 099000000
    Andre tankskip24 611000000
    Bulkskip2123 18500681 872 35317570 699
    Kombinasjonsbulkskip23 89400970 795130 521
    Sand-/steindumper00000000
    Brønnfartøy109234 848310 793416 50553 433
    Stykkgodsskip141144 13711 09497955 20411158 326
    Containerskip38 1660023790 61617 409
    Lektere til tørrlast00000000
    Ro-Ro frakteskip67 386008366 5387299 257
    Fryse-/kjøleskip310 07515 9431348 99126 528
    Bilskip0000191 239 4286413 248
    Kombinasjonsskip00000000
    Lekterskip00000000
    Andre tørrlastskip00000000
    Passasjerbåt173186 3601177243 5304133 142
    Bilferje245538 62613130000
    Passasjer/ro-ro skip21164 32500211 78200
    Cruiseskip0000007317 240
    Andre passasjerfartøy2283 327337 928334 03200
    Offshore forsynings- og ankerhåndteringsskip94449 6711258 87289450 3831151 252
    Offshore serviceskip518 17600621 662116 697
    Borefartøy00000000
    Offshore leting/geologiske undersøkelser00000000
    Kabelleggingsskip00000000
    Rørleggingsskip00000000
    Andre offshoreskip00000000
    Slepefartøy og skyvefartøy00000000
    Bergingsfartøy og redningsfartøy00000000
    Fiskefartøy00000000
    Tråler00000000
    Fabrikkskip00000000
    Fangstfartøy00000000
    Støttefartøy til fiske00000000
    Forskningsfartøy00000000
    Mudringsfartøy00000000
    Isbryter00000000
    Fyrskip00000000
    Kranfartøy00000000
    Losfartøy00000000
    Patruljeskip/inspeksjonsfartøy00000000
    Arbeidsskip321 4850036365 816555 688
    Andre hjelpefartøy00000000
    Fritidsbåt/yacht00000000
    Livbåt00000000
    Undervannsfartøy00000000
    Flytende konstruksjon00000000
    Opplæringsfartøy00000000
    Landingsfartøy00000000
    Ukjent00000000
    1Norskregistrerte skip (NOR/NIS) på 100 bruttotonn og over for frakting av passasjerer og gods.
    2Kilde: Skipsregistrene NIS/NOR.
    Standardtegn i tabeller
  • Handelsflåten etter register, eierskap og skipsstørrelse
    Handelsflåten etter register, eierskap og skipsstørrelse1 2
    2022
    Norsk Ordinært SkipsregisterNorsk Internasjonalt Skipsregister
    NorskeidUtenlandskeidNorskeidUtenlandskeid
    SkipTonnasje (bruttotonn)SkipTonnasje (bruttotonn)SkipTonnasje (bruttotonn)SkipTonnasje (bruttotonn)
    Ukjent bt.00000000
    0 - 24 bt.00000000
    25 - 99 bt.00000000
    100 - 199 bt.14521 2541177113500
    200 - 299 bt.7718 749000000
    300 - 399 bt.4315 173131313831349
    400 - 499 bt.6731 125000031 455
    500 - 999 bt.11991 0530043 0501830
    1 000 - 1 499 bt.6681 23722 50356 64700
    1 500 - 1 999 bt.4984 30500813 42323 488
    2 000 - 2 499 bt.47106 334001637 92500
    2 500 - 2 999 bt.71199 6950042118 647411 581
    3 000 - 3 999 bt.62221 18813 45761217 035619 864
    4 000 - 4 999 bt.47211 067836 20340178 507419 505
    5 000 - 5 999 bt.24130 238527 90730167 50615 421
    6 000 - 6 999 bt.21135 91016 63223145 743640 268
    7 000 - 7 999 bt.18135 0610021157 009858 475
    8 000 - 8 999 bt.758 24900760 30118 829
    9 000 - 9 999 bt.0000767 611218 264
    10 000 - 10 999 bt.110 18100332 15600
    11 000 - 11 999 bt.556 702222 40920237 18900
    12 000 - 12 999 bt.000010123 921224 595
    13 000 - 13 999 bt.0000455 57200
    14 000 - 14 999 bt.0000114 740457 350
    15 000 - 19 999 bt.469 273115 51926458 1767128 263
    20 000 - 24 999 bt.00009195 311488 445
    25 000 - 29 999 bt.127 16400391 128 31712339 277
    30 000 - 34 999 bt.134 23100581 888 29715490 635
    35 000 - 39 999 bt.136 82200441 629 08515539 454
    40 000 - 44 999 bt.00008347 704144 866
    45 000 - 49 999 bt.00006283 06210478 506
    50 000 - 59 999 bt.000011618 5722117 062
    60 000 - 69 999 bt.000012802 47115995 907
    70 000 - 79 999 bt.2150 183004305 6804296 186
    80 000 - 89 999 bt.0000211 791 6772164 786
    90 000 - 99 999 bt.00005457 7673286 480
    100 000 - 149 999 bt.00001111 1098916 473
    150 000 - 199 999 bt.00001157 37300
    200 000 - 249 999 bt.00000000
    250 000 - 299 999 bt.00000000
    300 000 bt. og over00000000
    1Norskegistrerte skip (NOR/NIS) på 100 bruttotonn og over for frakting av passasjerer og gods
    2Kilde: Skipsregistrene NIS/NOR
    Standardtegn i tabeller
  • Handelsflåten etter register, eierskap og alder
    Handelsflåten etter register, eierskap og alder
    2022
    Norsk Ordinært SkipsregisterNorsk Internasjonalt Skipsregister
    NorskeidUtenlandskeidNorskeidUtenlandskeid
    SkipTonnasje (bruttotonn)SkipTonnasje (bruttotonn)SkipTonnasje (bruttotonn)SkipTonnasje (bruttotonn)
    0-4 år139378 949640 444552 065 308431 619 356
    5-9 år115299 054625 6061143 231 984301 246 611
    10-14 år124455 322419 2731492 739 649331 239 152
    15-19 år76337 38015 8041202 471 88416662 976
    20-24 år6198 449117755844 15714365 062
    25-29 år35103 234222 40922269 38433 841
    30 år og over328252 80621 40734189 735419 616
    Uoppgitt alder00000000
    Standardtegn i tabeller
  • Handelsflåten etter registreringstype, eierskap og hjemsted
    Handelsflåten etter registreringstype, eierskap og hjemsted
    2022
    Norsk Ordinært SkipsregisterNorsk Internasjonalt Skipsregister
    NorskeidUtenlandskeidNorskeidUtenlandskeid
    SkipTonnasje (bruttotonn)SkipTonnasje (bruttotonn)SkipTonnasje (bruttotonn)SkipTonnasje (bruttotonn)
    Åkrehamn56 30300523 54300
    Ålesund78189 158420 96127156 105415 928
    Arendal216 72000185 7455114 796
    Askerøy00000000
    Bergen112152 671312 9642264 465 605491 759 435
    Bodø2617 297000000
    Brønnøysund917 296000000
    Brevik1498000000
    Drøbak2761000000
    Drammen23 822000000
    Egersund000012427 41515525 532
    Farsund00000000
    Flekkefjord290200513 94800
    Florø76154 490131335 7321830
    Fosnavåg2196 967428 1601271 62039 051
    Fredrikstad3544000000
    Grimstad417 0070013436 38212 997
    Halden2388000000
    Hammerfest5055 02629 64013 6502243 194
    Hamar1261000000
    Harstad1816 561000000
    Holmestrand1534000000
    Haugesund3263 32000491 752 59913603 705
    Horten1039 865000000
    Hvitsten00000000
    Hamnvik00000000
    Kopervik41 79600512 10800
    Kirkenes00000000
    Kragerø31 300000000
    Kristiansand S10106 60929 598963 24139 134
    Kristiansund N2414 04211 409612 5272824
    Langesund00000000
    Levanger00000000
    Lillesand00000000
    Longyearbyen122614 324428 08100
    Lyngør00000000
    Larvik00000000
    Melbu00000000
    Mandal419 281000016 372
    Mo00000000
    Molde2742 508000000
    Måløy68 762000000
    Moss15 505000000
    Mosjøen00000000
    Myre26 221000000
    Namsos1210 414000000
    Narvik1323 169000000
    Odda1343000000
    Oslo27161 45400602 278 833281 142 500
    Porsgrunn13 221000000
    Risør00000000
    Rørvik1129 835000000
    Sandnes414 9660013 63900
    Sarpsborg1133000000
    Sandefjord465 206000000
    Sigerfjord00000000
    Skudeneshavn1482 2950045286 270114 506
    Skien42 473000000
    Sortland36 264000000
    Sandnessjøen2635 405000000
    Steinkjer00000000
    Stokmarknes715 443000000
    Stavanger82104 08615 165441 526 4686282 032
    Svolvær54 22400128 33100
    Tønsberg137700006411 906
    Trondheim67112 560001256 71500
    Tromsø55196 338322 586873 544313 872
    Tvedestrand00000000
    Vardø00000000
    Vadsø1347000000
    Standardtegn i tabeller
  • Norskregistrerte skip ikke i handelsflåten, etter skipstype
    Norskregistrerte skip ikke i handelsflåten, etter skipstype
    2022
    Norsk Ordinært SkipsregisterNorsk Internasjonalt Skipsregister
    SkipTonnasje (bruttotonn)SkipTonnasje (bruttotonn)
    Oljetankskip181 07300
    Kjemikalietankskip0000
    Gasstankskip0000
    Flytende produksjons-/lagringsskip191 15300
    Tanklektere186700
    Tankskip for næringsmiddel0000
    Andre tankskip27300
    Bulkskip0000
    Kombinasjonsbulkskip0000
    Sand-/steindumper0000
    Brønnfartøy1320700
    Stykkgodsskip934 72200
    Containerskip0000
    Lektere til tørrlast250330 09600
    Ro-Ro frakteskip0000
    Fryse-/kjøleskip0000
    Bilskip0000
    Kombinasjonsskip15000
    Lekterskip132900
    Andre tørrlastskip38600
    Passasjerbåt57516 59100
    Bilferje181 21200
    Passasjer/ro-ro skip0000
    Cruiseskip0000
    Andre passasjerfartøy2071400
    Offshore forsynings- og ankerhåndteringsskip0000
    Offshore serviceskip0000
    Borefartøy4175 52800
    Offshore leting/geologiske undersøkelser69 20222236 080
    Kabelleggingsskip2867445 119
    Rørleggingsskip0000
    Andre offshoreskip0000
    Slepefartøy og skyvefartøy16646 25132 083
    Bergingsfartøy og redningsfartøy4320 08000
    Fiskefartøy4 781410 95400
    Tråler5469 90900
    Fabrikkskip344800
    Fangstfartøy61 90900
    Støttefartøy til fiske0000
    Forskningsfartøy2441 376310 752
    Mudringsfartøy82 46600
    Isbryter248900
    Fyrskip31 1591526
    Kranfartøy89 213259 701
    Losfartøy461 90200
    Patruljeskip/inspeksjonsfartøy121 02416 074
    Arbeidsskip2 95414 386122 263
    Andre hjelpefartøy221 812222 170
    Fritidsbåt/yacht10 16225 57800
    Livbåt2000
    Undervannsfartøy0000
    Flytende konstruksjon63420 3755221 902
    Opplæringsfartøy435 99200
    Landingsfartøy0000
    Ukjent461 81200
    Standardtegn i tabeller

Om statistikken

Statistikken viser den norske handelsflåtens størrelse og struktur. Den består av skip i Norsk ordinært skipsregister (NOR) og Norsk internasjonalt skipsregister (NIS) på 100 bruttotonn og over, som er beregnet på transport av gods eller passasjerer.

Skipsregister

Norge har to skipsregistre; Norsk Internasjonalt Skipsregister (NIS) og Norsk Ordinært Skipsregister (NOR). NIS ble opprettet i 1987 for å gjøre norskflagget skipsfart internasjonalt konkurransedyktig gjennom gode driftsbetingelser. Det er også åpent for at utenlandskeide skip registreres i NIS. NOR er primært begrenset til norskeide skip som opererer i norske farvann. En del skip er registrert i NOR med utenlandsk eier. EØS selskaper står fritt til å registrere i NOR. I tillegg er det gitt en del dispensjoner for eiere utenfor EØS området. Kravet til alle disse skipene er at det skal være norsk drift og norsk representant.

Skip i NOR har vesentlig høyere driftskostnader (bl.a. bruk av norske tariffavtaler) enn skip i NIS eller andre lands skipsregistre. For å hindre at skip i NOR ikke blir utkonkurrert av skip i andre lavkostregistre, er skip i NIS underlagt spesielle vilkår for å føre passasjerer og last mellom norske havner (jf. forskrifter til Lov om norsk internasjonalt skipsregister). Skip i NIS kan ikke føre last eller passasjerer mellom norske havner, eller gå i fast rute mellom norske og utenlandske havner (gjelder også frakt av passasjerer mellom nordiske land). Vilkår for registrering av skip i Norsk Internasjonalt Skipsregister er spesifisert i Lov om norsk internasjonalt skipsregister §1, med følgende hovedinnhold i vilkårene (jf. Sjøloven): 1: Norske statsborgere/norske selskaper skal eie minst 6/10 av kapitalen. 2: Selskap med hovedkontor i Norge eller partrederi med bestyrende reder som fyller betingelsene i sjøloven kapittel 5. 3: Utenlandsk selskap med en representant i Norge som har fullmakt til å ta imot søksmål på vegne av eieren. Drift av skip som er registrert i medhold av §1 punkt 2 og §1 punkt 3 skal forestås av norsk rederi med hovedkontor i Norge.

Bruttotonn

Mål på volumet av et skips lukkede rom. Basert på kubikkmeter og ofte forkortet BT.

Skipstypefordeling er endret fra og med 2007. I statistikken frem til og med 2006 er handelsflåtens fartøy delt i tankskip og tørrlastskip. Tankskip innbefatter gasstank, kjemikalietank, råoljetankskip, produkttankere og andre tankskip. Tørrlastskip omfatter kombinerte skip (OBO; Oil Bulk Ore - Olje Bulk Malm, og OO; Oil Ore - Olje Malm), bulkskip, stykkgodsskip, passasjerskip/ferger og forsyningsskip-/hjelpeskip for plattformer.

Den nye standard, Standard for skipstyper 2008 , som er tatt i bruk fra og med 2007 innebærer ikke noe vesentlig brudd i tidsrekken.

Navn: Handelsflåten, norskregistrerte skip
Emne: Transport og reiseliv

1. februar 2024

Seksjon for energi-, miljø- og transportstatistikk

Etter skipets hjemsted

År

Ikke relevant

Rådata og produksjonsdata lagres midlertidig i programvaren for statistikkproduksjon (SAS) og langtidslagres som tekstfiler.

Formålet er å vise den norske handelsflåtens størrelse og struktur.

Fram til 1957 omfattet statistikken på handelsflåte alle registreringspliktige skip, dvs. alle typer damp- og motorskip på 25 bruttotonn og over, og seilskip på 50 bruttotonn og over. Statistikken over skip og tonnasje kom derved til å omfatte mange fartøyer som ikke var handelsskip, nemlig alle fiske- og fangstbåter, hvalkokerier og andre spesialskip (taubåter, bergingsbåter isbrytere, kabelskip mv.) over 25 (for seilskip 50) bruttotonn.

I 1957 ble de nordiske land enige om å avgrense begrepet handelsflåte til å omfatte skip for frakting av passasjerer og gods på 100 bruttotonn og over.

Statistikken benyttes av Nasjonalregnskapet, Samferdselsdepartementet, Nærings- og handelsdepartementet, i bransjeorganisasjoner samt ulike forsknings- og analysemiljø. Statistikken benyttes også av privatpersoner med interesse for Norge som sjøfartsnasjon.

Ingen eksterne brukere har tilgang til statistikken før den er publisert samtidig for alle kl. 08.00 på ssb.no etter forhåndsvarsling senest tre måneder før i Statistikkalenderen. Dette er et av de viktigste prinsippene i SSB for å sikre likebehandling av brukerne.

Fartøyregisteret ble benyttet t.o.m. 2001 ved utsending av skjema om undersøkelse av godsmengde, antall passasjerer og drivstoff for skip i innenriks sjøfart ( Sjøtransport-undersøkelsen ).

Aktiviteten til skipene i handelsflåten er delvis beskrevet i statistikken Skipsanløp i norske og utenlandske havner .

Statistikklovens $ 2-2 og $ 3-2.

Ikke relevant

Statistikken over handelsflåten var frem til årgang 2008 basert på Sjøfartsdirektoratets kontrollsystem. Statistikken omfattet da handelsskip på 100 bruttotonn og over for frakting av passasjerer og gods. Statistikken omfatter ikke fiskefartøy og spesialskip som slepe/berging, isbrytere, værvarslingsskip, seismiske skip, forskningsskip, kabelskip, boreskip etc. Statistikk over fiskefartøy publiseres på Internett under Fiske og Fiskeoppdrett

Sjøfartsdirektoratets kontrollsystem forvalter de forskjellige sertifikater skipene trenger for ulike type fart. Alle fartøy i NIS og NOR må ha sertifikat godkjent av Sjøfartsdirektoratet for å trafikkere på norskekysten, og i utlandet. Sertifikatene må oppdateres årlig for de aktuelle fartstyper skipet skal ha (f.eks. lokal-, kyst- eller utenriksfart),

For årgangene frem til og med 2008 var data levert av Sjøfartsdirektoratet. Data baserte seg på hvilke skip som hadde gyldig hovedsertifikat hele eller deler av det aktuelle året.

Fra og med årgang 2009 er data innhentet direkte fra Skipsregistrene NIS/NOR. Dette innebærer ingen endring i forhold til de skipstyper som inngår i handelsflåten da Skipsregistrene NIS/NOR forholder seg til Sjøfartsdirektoratets skipstyper. I og med endring av datakilde har man forlatt kravet om hovedsertifikat.

Data tilgjengelig i statistikkbanken inkluderer hele populasjonen i skipsregistrene. Statistikken og hovedtabellene i publiseringen fokuserer imidlertid på de fartøy som kvalifiserer som handelsflåte.

Statistikken er en fulltelling av norskregistrerte handelsfartøy med de begrensninger beskrevet ovenfor.

Et uttrekk av registeret per 31/12 oversendes til Statistisk sentralbyrå fra Sjøfartsdirektoratet.

SSB foretar ingen endringer på mottatte data utover å kontrollere at alle klassifikasjoner som er relevante har verdi. I de tilfeller dette ikke er tilfelle vil registereier bli konsultert. Bearbeidede data blir kontrollert mot tidligere årganger på aggregerte nivå, og på individnivå ved behov.

SSB tilordner standard skipstype med utgangspunkt i skipstype fra registereier.

Ikke relevant
Ikke relevant

Uttrekk fra Sjøfartsdirektoratets kontrollsystem ble endret f.o.m. 2000 til å inkludere kun de skip med gyldig hovedsertifikat. Det er derfor et brudd i tidsserien mellom 1999 og 2000.

Fra og med årgang 2009 er data innhentet direkte fra Skipsregistrene NIS/NOR. Kravet om hovedsertifikat er således frafalt. Dette innebærer et brudd i tidsserien mellom 2008 og 2009.

Det ble i Mai 2011 avdekket feil koding i publiseringene for årene 2007-2009. For handelsflåten totalt var avviket på 2 båter i 2007 og 2008, og 8 båter i 2009. Dette påvirker samtlige kategoriseringer av skip. Korrigerte tall ble lagt i Statistikkbanken, mens vedleggstabeller til Dagens statistikk ikke er korrigert.

Til og med 2010 ble samtlige skip registrert i NOR betraktet som norskeide per definisjon. Fra og med 2011 har vi brukt adresse gitt fra Skipsregistrene, og vil følgelig ha noen utenlandskeide NOR-skip.

Fra og med statistikkåret 2017 regner Sjøfartsdirektoratet (SDIR) skip av typen «konstruksjonsskip» med i handelsflåten. Dette førte opprinnelig til et avvik på 41 skip mellom tallene publisert av SDIR og SSB for 2017. Dette avviket ble korrigert i handelsflåtestatistikken for 2017 den 1. februar 2019.

Prosedyreavvik i uttrekk av data fra fartøyregisteret til Statistisk sentralbyrå er en mulig feilkilde. Denne regnes som liten.

Bearbeidingsfeil kan oppstå dersom det ikke oppdages nye ikke-definerte koder eller andre ikke-definerte opplysninger, og som dermed kan bli prosessert feilaktig. Denne feilkilden er også liten.

Standard for skipstypekode i datamottaket er den gitt av Sjøfartsdirektoratet. SSB omkoder til egen standard. Se også kapittelet om definisjoner.

Statistikken er en fulltelling av norskregistrerte handelsfartøy med de begrensninger som er beskrevet i kapittelet om produksjon.

Statistikkens kvalitet er avhengig av kvaliteten til Sjøfartsdirektoratets kontrollsystem. Registrering av feilaktige eller upresise tekniske spesifikasjoner på enkeltskip hos Sjøfartdirektoratet kan forekomme, men kvaliteten anses som god.

Med endring av dataleveranse i 2009 oppstod det en mulig feilkilde i skipstypekoding. Skipsregistrene NIS/NOR er avhengig av å få verifisert skipstypekode hos Sjøfartsdirektoratet. Denne mulige feilkilden antas å ha blitt redusert etter at Skipsregistrene ble innlemmet i Sjøfartsdirektoratet i 2012.

Ikke relevant

Kontakt

Sjøtransport

sjotransport@ssb.no

Henrik Eli Almaas

henrik.almaas@ssb.no

97 78 89 27