Næringar på Svalbard

Oppdatert: 29. august 2024

Neste oppdatering: Foreløpig ikkje fastsett

Endring i omsetning (prosentvis endring frå førre år)
Endring i omsetning (prosentvis endring frå førre år)
2023
11,4
%
 
Svalbard. Strukturstatistikk, etter næring (SN2007)
Svalbard. Strukturstatistikk, etter næring (SN2007)
ÅrsverkOmsetning (1 000 kr)
2023Prosentvis endring fra foregående år2023Prosentvis endring fra foregående år
Svalbard i alt1 690,67,15 244 92811,4
Bergverksdrift og utvinning76,0-2,6118 798-20,7
Industri; Elektrisitets-, gass-, damp- og varmtvannsforsyning; Vannforsyning, avløps- og renovasjonsvirksomhet59,585,9200 75290,9
Byggje- og anleggsverksemd209,0-2,2665 236-13,5
Varehandel, reparasjon av motorvogner124,76,8497 08213,8
Transport og lagring118,117,61 026 3672,0
Overnattings- og serveringsverksemd295,411,3510 474-2,4
Informasjon, kommunikasjon, finansierings- og forsikringsverksemd83,717,11 038 59231,0
Omsetning og drift av fast eigedom2,9-17,1148 09522,1
Fagleg, vitskapleg og teknisk tenesteyting75,6-0,795 21831,6
Forretningsmessig tenesteyting182,625,2602 97148,1
Offentleg administrasjon og forsvar, og trygdeordningar underordna offentleg forvalting99,4-12,346 486-17,2
Undervisning::::
Helse- og sosialtenester61,7-3,311 949-30,1
Kulturell verksemd, underhaldning og fritidsaktivitetar109,520,9180 18225,3
Anna tenesteyting9,1-29,513 68141,2
Standardteikn i tabellar

Utvalde tabellar og figurar frå denne statistikken

  • Bedrifter på Svalbard. Hovudtal etter næringshovudområde
    Bedrifter på Svalbard. Hovudtal etter næringshovudområde
    BedrifterÅrsverkOmsetning (1 000 kr)Offentleg tilskot (1 000 kr)Lønskostnader (1 000 kr)Investeringar (1 000 kr)
    202220232022202320222023202220232022202320222023
    Svalbard i alt3763781 578,81 690,64 709 4065 244 928866 639940 0931 225 1171 347 466575 186860 110
    B Bergverksdrift og utvinning1178,076,0149 888118 7980-88 53584 5032 8143 090
    C+D+E Industri; Elektrisitets-, gass-, damp- og varmtvannsforsyning; Vannforsyning, avløps- og renovasjonsvirksomhet182132,059,5105 188200 7524 16053 63728 84053 17523 22677 916
    F Bygge- og anleggsvirksomhet2622213,8209,0769 091665 236239-185 998162 06214 77920 016
    G Varehandel, reparasjon av motorvogner2632116,8124,7436 745497 0820-71 04675 56312 76136 526
    H Transport og lagring2323100,4118,11 006 0911 026 367459-105 475138 53128 15950 230
    I Overnattings- og serveringsvirksomhet2624265,3295,4523 250510 47446 57467 893147 717165 06824 67015 221
    J+K Informasjon og kommunikasjon. Finansierings- og forsikringsvirksomhet181771,583,7793 0121 038 5921 9528 05964 41780 280177 006247 341
    L Omsetning og drift av fast eiendom39373,52,9121 311148 0952482039072 402151 152111 958
    M Faglig, vitenskapelig og teknisk tjenesteyting636576,175,672 37395 21876 10874 91861 83465 45114 37183 852
    N Forretningsmessig tjenesteyting5958145,9182,6407 023602 97152 41757 773101 471128 48556 008148 610
    O Offentlig administrasjon og forsvar, og trygdeordninger underlagt offentlig forvaltning89113,499,456 14546 486395 285375 166100 724103 48924 64317 406
    P Undervisning1514::::::::::
    Q Helse- og sosialtjenester101163,861,717 09511 94923 94326 59854 23456 5611 6931 209
    R Kulturell virksomhet, underholdning og fritidsaktiviteter333790,6109,5143 790180 18231 17630 81656 63364 35729 06136 712
    S Annen tjenesteyting11712,99,19 68613 6815 7255 8226 4517 5922150
    Ikkje oppgjeve000,00,000000000
    Standardteikn i tabellar

Om statistikken

Statistikken gir innsikt i utviklinga og strukturen i dei ulike næringane på Svalbard. Tala inkluderer blant anna årsverk, sysselsetting, omsetning, kostnader og investeringar, basert på innrapporterte data frå alle aktive bedrifter lokaliserte på Svalbard.

Informasjonen under «Om statistikken» blei sist oppdatert 12. juni 2024.

Bedrift

I Standard for næringsgruppering (SN 2007) er ei bedrift definert som ei lokalt avgrensa funksjonell eining der det hovudsakleg blir drive aktivitetar innanfor ei bestemt næringsgruppe. Den juridiske eininga er føretaket, og eit føretak kan drive ei eller fleire bedrifter.

Antal utførte timeverk

Inkluderer det samla talet arbeidstimar utførte av lønnstakarar på arbeidsplassen, både innanfor og utanfor vanleg arbeidstid. Kortare kvilepausar er inkluderte, medan tid brukt til transport mellom heim og arbeidsstad ikkje er med. Timane utførte av sesongarbeidarar tel med så lenge arbeidarar er tilsett eller engasjert direkte, det vil seie ikkje gjennom eit vikarbyrå. Eit årsverk på Svalbard er 1687 timeverk.

Sysselsetting

Med sysselsetting meiner vi summen av eigarar og lønnstakarar. Ein person kan ha fleire arbeidsforhold samstundes. Sysselsettingstal blir henta på bedriftsnivå. Opplysningar om sysselsettinga i industrien finst også i nasjonalrekneskapen, og i sysselsettingsstatistikk basert på data frå Arbeidskraftsundersøkinga (AKU) og den registerbaserte sysselsettingsstatistikken.

Omsetning

Omsetning er definert som driftsinntektene til føretaket, fråtrekt offentlege tilskot og gevinst ved sal av anleggsmiddel. Spesielle offentlege avgifter knytt til salet, og skattar og avgifter, er inkluderte i omsetninga, medan meirverdiavgift ikkje er med.

Summen av næringsoppgåvepostane

Salsinntekt og uttak, avgiftspliktigP3000
+Salsinntekt og uttak, avgiftsfrittp3100
+Salsinntekt og uttak, utanfor avgiftsområdetp3200
+Ikkje opptent inntektp3500
+Leigeinntekt fast eigedomp3600
+Leigeinntekt av rettar, jakt, fiske mv.p3650
+Annan leigeinntektp3695
+Provisjonsinntektp3700
+Annan driftsinntektp3900
=Omsetninga

Lønnskostnader

Lønn, feriepengar, honorar, arbeidsgivaravgift til folketrygda, rapporteringspliktige pensjonskostnader og andre personalkostnader for arbeid utført på Svalbard. Lønnskostnader omfattar ikkje godtgjersle til eigarar av enkeltpersonføretak eller ansvarlege selskap.

Offentlege tilskot

Gjeld mottatte løyvingar til drift og investering frå staten, Longyearbyen lokalstyre eller andre offentlege organ (til dømes Innovasjon Noreg). Blir rapportert separat i eigen rubrikk og blir ikkje summert med omsetninga.

Handelsvarer

Handelsvarer er varer som blir kjøpte inn i løpet av året for vidaresal, utan ytterlegare tilarbeiding (bortsett frå merking og innpakning).

Kjøp av varer og tenester

Med kjøp av varer og tenester blir verdien av alle varer og tenester kjøpt i løpet av året for vidaresal, til bruk i føretaket sin eigen produksjonsprosess eller for lager, rekna med. Investeringar er ikkje inkluderte i desse tala.

Investeringar

Årets investeringar i varige driftsmiddel er investeringar med levetid meir enn eitt år. Dette kan omfatte investeringar i nye og brukte kapitalvarer, og inkluderer all påbygging, endringar, forbetringar og reparasjonar som forlengjer levetida til kapitalvarer eller aukar produksjonskapasiteten deira. Kostnader til design, transport, installering og eventuelle særavgifter blir også rekna med. Meirverdiavgift som kan trekkast frå, finanskostnader og oppnådde skattefordelar (til dømes investering i meir miljøvennleg utstyr) skal ikkje reknast med, og heller ikkje varige driftsmiddel erverva gjennom omstrukturering (til dømes fusjon, overtaking, deling). Kjøpte varer blir verdsette til innkjøpspris, medan eigenproduserte varer blir verdsette til produksjonskostnader.

Offentleg sektor

Offentleg sektor kan delast inn i ein forvaltningsdel og ein føretaksdel. Forvaltninga består av myndigheitene og andre bedrifter som tar seg av eit breitt spekter av fellesoppgåver. Kommunane, sjukehusa og skolane er døme på institusjonar som inngår i forvaltninga. Den delen som kallast offentlege føretak, består av marknadsbaserte bedrifter som er eigde eller på annan måte kontrollerte av det offentlege. Mellom dei offentlege føretaka finn vi kommunalt eigde bedrifter som vassverk og avfallsdeponi, og store børsnoterte selskap der stat og kommune eig meir enn halvparten av aksjane.

Næringsgrupperinga er i samsvar med norsk Standard for næringsgruppering (SN2007) som byggjer på EUs næringsstandard NACE Rev. 2 og FNs næringsstandard ISIC Rev 4 (International Standard of Industrial Classification of all Economic Activities).

Namn: Næringar på Svalbard

Emne: Transport og reiseliv

Foreløpig ikkje fastsett

Seksjon for næringslivets strukturer

Nasjonalt nivå

Årleg frigiving

Førebelse hovudtal blir publiserte 8 månader etter statistikkårets utløp. Endelege hovudtal blir frigitt saman med siste års publisering, innan 20 månader.

Ingen

SSB lagrar innsamla og reviderte data på ein sikker måte, i tråd med gjeldande lovverk for databehandling.

SSB kan gi tilgang til datagrunnlaget (avidentifiserte eller anonymiserte mikrodata) som statistikken byggjer på, til forskarar og til offentlege myndigheiter som skal utarbeide statistiske resultat og analysar. Tilgang kan bli gitt etter søknad og på vilkår.

Sjå meir om dette på Tilgang til data fra SSB.

Den årlege næringsstatistikken for Svalbard blir produsert basert på skjemaundersøking til alle føretak med bedrifter på Svalbard. Dette gjeld også føretak med bedrifter på fastlandet som har delar av verksemda si på Svalbard. Ettersom det er få føretak på Svalbard i kvar hovudnæring, blir bedriftspopulasjonen på Svalbard dekka fullt ut for å kunne gi kvalitativt gode data for Svalbard.

Rapportering skjer i Altinn. Formålet med skjemaundersøkinga er å skaffe opplysningar som gir grunnlag for å lage statistikk som skildrar den økonomiske strukturen og utviklinga i dei ulike næringane på Svalbard. Statistikken blei publisert første gong for statistikkåret 2008.

Dataa er nyttige for både sentrale og lokale myndigheiter, departement og ulike bransjeorganisasjonar som etterspør statistikk for Svalbard. Talmaterialet blir avidentifisert og mikrodata vil vere tilgjengelege for forskarar og offentlege myndigheiter i tråd med SSB sine ordinære vilkår. Tilgang kan bli gitt etter søknad og på vilkår. Sjå meir om dette på Tilgang til data fra SSB.

IIngen eksterne brukarar har tilgang til statistikk før statistikken er publisert kl. 08.00 på ssb.no etter varsling minst tre månader før i Statistikkalenderen. Dette er eitt av dei viktigaste prinsippa i SSB for å sikre lik behandling av brukerne.

Medan industristatistikken kan gi sysselsettingstal på detaljert næring og er konsistent med andre bedriftsrelaterte variablar, gir nasjonalrekneskapen kvartalsvise tal med kort produksjonstid. AKU og den registerbaserte sysselsettingsstatistikken gir også tal på personrelaterte kjennemerke som til dømes alder, kjønn, utdanning og arbeidstid. Den registerbaserte sysselsettingsstatistikken gir i tillegg tal ned på kommunenivå.

Ingen

Næringsundersøkinga for Svalbard er delt etter standard for næringsgruppering SN2007 og omfattar næringane:

05-09 - Bergverksdrift og utvinning

10-33 - Industri

35 – Forsyning av elektrisitet, gass, damp og varmtvatn

36-39 – Forsyning av vatn, avløps- og renovasjonsverksemd

41-43 - Byggje- og anleggsverksemd

45-47 - Varehandel; reparasjon av motorvogner

49-53 - Transport og lagring

55-56 - Overnattings- og serveringsverksemd

58-63 - Informasjon og kommunikasjon

64-66 - Finansierings- og forsikringsverksemd

68 - Omsetning og drift av fast eigedom

69-75 - Fagleg, vitskapleg og teknisk tenesteyting

77-82 - Forretningsmessig tenesteyting

84 - Offentleg administrasjon og forsvar, og trygdeordningar underordna offentleg forvalting

85 - Undervisning

86-88 - Helse- og sosialtenester

90-93 - Kulturell verksemd, underhaldning og fritidsaktivitetar

94-96 - Anna tenesteyting

Populasjonen er definert gjennom Bedrifts- og føretaksregisteret (VOF) og omfattar alle aktive bedrifter innanfor næringane som er omtala over. Kvalitetssikring av bedriftspopulasjonen blir gjennomført årleg i samarbeid mellom VOF, Longyearbyen lokalstyre og tilbakemeldingar frå bedriftene i revisjonsperioden. Næringsstatistikken for Svalbard gir ei oversikt over talet på bedrifter, utførte timeverk, sysselsetting, omsetning, lønnskostnader, offentlege tilskot, handelsvarer, kjøp av varer og tenester, og investeringar fordelte på hovudnæringsområde.

Primærnæringane jordbruk, skogbruk og fiske (01-03: SN2007) blir ikkje dekka i næringsstatistikken for Svalbard, sidan det ikkje er jordbruk og skogbruk på Svalbard. For detaljar om fangstvolum og -verdi i havområda utanfor Svalbard, viser vi til Fiskeridirektoratet sin statistikkbank: https://www.fiskeridir.no/Tall-og-analyse/Statistikkbanken. Her finst mellom anna detaljar om desse variablane for Fiskevernsonen rundt Svalbard og andre nærliggjande fangstsoner.

For ei bedrift byggjer statistikken på Næringsoppgåve (næringsspesifikasjon) og eventuelt årsrekneskap for føretaket.

Kvalitetssikring av data blir gjort med støtte frå desse kjeldene:

  • Elektronisk innsende næringsoppgåver (næringsspesifikasjon) til Skattedirektoratet.
  • Rekneskapsregisteret i Brønnøysund.

For å få hjelp med å hente inn opplysningane blir Bedrifts- og føretaksregisteret i Statistisk sentralbyrå brukt. Registeret blir oppdatert jamleg med opplysningar som gjeld for Svalbard, i samarbeid med Longyearbyen lokalstyre, Einingsregisteret, ulike bransjeorganisasjonar og direkte frå det einskilde føretaket.

Populasjonen består av alle aktive bedrifter innanfor dei nemnde næringane i statistikkåret.

Datainnsamling

Skjema blir sendt ut i starten av mai med om lag 4 vekers svarfrist.

Bedrifter som ikkje svarar på den første førespurnaden, blir følgde opp skriftleg om lag 10 dagar etter at svarfristen har gått ut. Bedriftene som framleis ikkje svarar, får tvangsmulkt.

Editering

Med editering meiner vi kontroll, gransking og endring av data.

Det blir utført kontrollar og rettingar av opplysningar som kjem frå bedriftene mot næringsoppgåver og årsrekneskap. Editering av datamaterialet blir utført etter kontrollar mot fjorårstal, Bedrifts- og føretaksregisteret, Rekneskapsregisteret i Brønnøysund, andre tilgjengelege kjelder og etter rådføring med oppgåvegivar når det er nødvendig. Sidan data blir frigitt tidlegare enn annan nasjonal statistikk, blir fjorårets tal grundig editerte ved publisering av endelege tal.

Berekningar

Alle føretak er med i populasjonen. Berekningar av populasjonstal byggjer på innrapporterte storleikar. For dei bedriftene som ikkje har sendt inn data, blir tal konstruerte ut frå næringsoppgåve eller årsrekneskap.

Ikkje relevant.

Grunna dominerande bedrifter på Svalbard er det fritak frå konfidensialitet for Store Norske Spitsbergen Kullkompani AS. SSB publiserer ikkje tal dersom det er fare for at bidraget frå oppgåvegivar kan avslørast. Dette medfører at tal som hovudregel ikkje blir publiserte dersom færre enn tre einingar ligg til grunn for ei celle i tabellen, eller dersom ein eller to oppgåvegivarar sitt bidrag utgjer einsvært stor del av celletotalen.

For å sikre konfidensialitet blir metoden undertrykking" nytta i denne statistikken.

Tilsette i SSB har teieplikt. SSB kan gjere unntak frå hovudregelen dersom det følgjer av krav til statistikk i EØS-avtalen, oppgåvegivar er offentleg myndigheit, oppgåvegivar har samtykka, eller når opplysningane som avslørast er openbart tilgjengelege i samfunnet.

Meir informasjon finn du i avsnittet 'Konfidensialitet' på SSBsside om metoder i offisiell statistikk.

Ved samanlikning mot tidlegare publiserte tal bør brukarane vere merksame på at eldre data kan ha blitt retta i samband med publiseringa av siste års statistikk. I tillegg kan oppdatering av næringskoder i Bedrifts- og føretaksregisteret føre til endringar for nokre av næringane.

Nøyaktigheit og pålitelegheit

Målefeil kan oppstå når oppgåvegivaren misforstår eitt eller fleire av spørsmåla.

Tilarbeidingsfeil kan førekome, men vi har eit omfattande kontrollsystem for å unngå dette.

I skjemabaserte undersøkingar vil det normalt vere eit visst fråfall. Einingssfråfall ("ikkje-svar") kjem av forhold som nedleggingar, konkursar, fusjonar, fisjonar, ferie, nekting og liknande. Delvis fråfall (manglande svar på enkelte spørsmål) kan kome av forgløymingar, mangel på data eller andre forhold.

Fråfall av viktige einingar blir følgde opp i den manuelle etterkontrollen. Bedrifter som ikkje returnerer skjema, får tvangsmulkt. Bruk av tvangsmulkt reduserer fråfallet, men ikkje nødvendigvis usikkerheita dersom oppgåvegivarane til dømes vel å estimere tal berre for å unngå tvangsmulkta.

Variablane som inngår i statistikken er baserte på ei fullteljing. Utvalsfeil er difor ikkje relevant.

Fleire administrative register er sentrale i arbeidet med næringsstatistikken for Svalbard. Bedrifts- og føretaksregisteret (VOF) blir brukt både til å definere populasjonen og til å hente inn kjenneteikn og opplysningar. Einingssregisteret i Brønnøysund (ER) blir brukt til å hente inn opplysningar om einingane. Dette gir grunnlag for registerfeil som kan påverke usikkerheita i statistikken.

Det vanlege er feil som følgje av etterslep i registreringane. Slike etterslep kan kome av forseinka rapportering til registera eller det faktum at endringar normalt blir registrerte noko tid etter at dei har inntreft. Konsekvensen er at registera ikkje er fullstendig oppdaterte til kvar tid, noko som til dømes kan føre til skeivskap i utvalet eller at utdaterte opplysningar blir nytta som datagrunnlag i statistikken.

Revisjon er planlagd endring av tal som alt er publiserte, til dømes ved publisering av endelege tal der det tidlegare har vore publisert førebels tal. Sjå òg SSBs prinsipper for revisjon.

Kontakt