Statistikk innhold
Statistikk om
Regnskap for private barnehager
Statistikken gir en samlet oversikt over private barnehager i Norge. Med private barnehager mener vi barnehager som eies av private hvor kommunen gir tilskudd, eller private barnehager uten kommunalt tilskudd. I statistikken finner du tall for driftsinntekter, driftskostnader, årsresultat og disponering av årsresultatet i private barnehager.
Utvalgte tall fra denne statistikken
- Hovedtall - Regnskap for private barnehagerLast ned tabell som ...Hovedtall - Regnskap for private barnehager
2024 Alle barnehager 2 555 Gjennomsnittlig timekostnad Ordinære barnehager 0-2 år 160,56 3-6 år 80,28 Familiebarnehager 0-2 år 114,63 3-6 år 57,31 Inntektenes andel av driftskostnadene Foreldrebetaling 10 Offentlige tilskudd 89 Standardtegn i tabellerLast ned tabell som ... - Private barnehager, etter barnehagetype og inntektenes andel av driftskostnader.Last ned tabell som ...Private barnehager, etter barnehagetype og inntektenes andel av driftskostnader.
2024 Antall barnehager Andel av driftskostnader Alle barnehager Ordinære barnehager Familiebarnehager Foreldrebetaling Offentlige tilskudd Hele landet 2 555 2 260 295 10 89 Østfold 165 148 17 10,5 88 Akershus 393 330 63 10,6 88 Oslo 351 273 78 11 91 Innlandet 142 130 12 10 90 Buskerud 128 115 13 10 89 Vestfold 106 95 11 10 91 Telemark 60 57 3 10 88 Agder 180 160 20 10 89 Rogaland 200 191 9 11 88 Vestland 271 264 7 10 89 Møre og Romsdal 119 118 1 10 88 Trøndelag - Trööndelage 212 172 40 10 91 Nordland - Nordlánnda 129 124 5 10 92 Troms - Romsa - Tromssa 73 58 15 10 91 Finnmark - Finnmárku - Finmarkku 26 25 1 0 103 Standardtegn i tabellerLast ned tabell som ... - Kostnad per time for barnehageplass, etter barnehagetype.Last ned tabell som ...Kostnad per time for barnehageplass, etter barnehagetype.1
2024 Gjennomsnittlig timekostnad Ordinære barnehager Familiebarnehager 0-2 år 3-6 år 0-2 år 3-6 år Hele landet 160,56 80,28 114,63 57,31 Østfold 156,58 78,29 113,23 56,62 Akershus 162,60 81,30 101,37 50,69 Oslo 160,46 80,23 120,51 60,26 Innlandet 163,10 81,55 85,72 42,86 Buskerud 164,21 82,10 105,13 52,56 Vestfold 160,45 80,22 102,51 51,25 Telemark 161,88 80,94 159,70 79,85 Agder 160,61 80,31 151,39 75,69 Rogaland 156,96 78,48 147,05 73,53 Vestland 161,07 80,54 93,91 46,95 Møre og Romsdal 159,43 79,71 129,56 64,78 Trøndelag - Trööndelage 163,40 81,70 106,41 53,20 Nordland - Nordlánnda 159,25 79,62 116,18 58,09 Troms - Romsa - Tromssa 156,81 78,40 129,66 64,83 Finnmark - Finnmárku - Finmarkku 153,85 76,92 77,05 38,52 1Beregning av kostnad er endret fra og med 2024, slik at 0-2 åringer vektes med 2 og 3-6 åringer vektes med 1. Oppholdskategori 0-32 timer per uke vektes med 21, 33-40 timer per uke vektes med 37 og 41 timer eller mer per uke vektes med 45. Standardtegn i tabellerLast ned tabell som ... - Månedlig kostnad for barnehageplass i ordinær barnehage, etter oppholdstid og alder.Last ned tabell som ...Månedlig kostnad for barnehageplass i ordinær barnehage, etter oppholdstid og alder.1
2024 0-32 timer 33-40 timer 41 timer eller mer 0-2 år 3-6 år 0-2 år 3-6 år 0-2 år 3-6 år Hele landet 13 487 6 743 23 762 11 881 28 900 14 450 Østfold 13 153 6 577 23 174 11 587 28 185 14 093 Akershus 13 658 6 829 24 065 12 032 29 268 14 634 Oslo 13 478 6 739 23 748 11 874 28 882 14 441 Innlandet 13 700 6 850 24 138 12 069 29 357 14 679 Buskerud 13 794 6 897 24 303 12 152 29 558 14 779 Vestfold 13 477 6 739 23 746 11 873 28 880 14 440 Telemark 13 598 6 799 23 959 11 979 29 139 14 569 Agder 13 491 6 746 23 770 11 885 28 910 14 455 Rogaland 13 185 6 592 23 230 11 615 28 253 14 126 Vestland 13 530 6 765 23 838 11 919 28 993 14 496 Møre og Romsdal 13 392 6 696 23 595 11 798 28 697 14 348 Trøndelag - Trööndelage 13 726 6 863 24 184 12 092 29 413 14 706 Nordland - Nordlánnda 13 377 6 688 23 569 11 784 28 665 14 332 Troms - Romsa - Tromssa 13 172 6 586 23 207 11 604 28 225 14 113 Finnmark - Finnmárku - Finmarkku 12 923 6 462 22 769 11 385 27 692 13 846 1Beregning av kostnad er endret fra og med 2024, slik at 0-2 åringer vektes med 2 og 3-6 åringer vektes med 1. Oppholdskategori 0-32 timer per uke vektes med 21, 33-40 timer per uke vektes med 37 og 41 timer eller mer per uke vektes med 45. Standardtegn i tabellerLast ned tabell som ... - Årsresultat for private barnehager, i 1000 kroner.Last ned tabell som ...Årsresultat for private barnehager, i 1000 kroner.
2024 Årsresultat 367 962 Positivt årsresultat 853 748 Negativt årsresultat 485 787 Antall barnehager 2 555 Det er gjort vesentlige endringer i rapporteringsskjemaet for private barnehager fra regnskapsåret 2022 til regnskapsåret 2023 som følge av endret barnehagelov og økonomiforskrift. Barnehagene har ulike krav til regnskap og rapportering som følge av økonomiforskrift til barnehageloven. Rundt 160 private barnehager har fått godkjent avvikende regnskapsår. Endringene påvirker sammenlignbarheten med tidligere år. Standardtegn i tabellerLast ned tabell som ... - Disponering av årsresultat for private barnehager, i 1000 kronerLast ned tabell som ...Disponering av årsresultat for private barnehager, i 1000 kroner
2024 Årsresultat 367 962 Overføring til/fra egenkapital 182 398 Avsatt til utbytte 40 824 Avsatt konsernbidrag 348 769 Mottatt konsernbidrag 216 108 Udekket tap 84 464 Overføring fond 3 508 Fondsemisjon 0 Det er gjort vesentlige endringer i rapporteringsskjemaet for private barnehager fra regnskapsåret 2022 til regnskapsåret 2023 som følge av endret barnehagelov og økonomiforskrift. Barnehagene har ulike krav til regnskap og rapportering som følge av økonomiforskrift til barnehageloven. Rundt 160 private barnehager har fått godkjent avvikende regnskapsår. Endringene påvirker sammenlignbarheten med tidligere år. Standardtegn i tabellerLast ned tabell som ...
Om statistikken
Informasjonen under «Om statistikken» ble sist oppdatert 22. desember 2025.
Barnehage
En godkjent pedagogisk tilrettelagt virksomhet for barn under opplæringspliktig alder, i henhold til barnehageloven.
Ordinær barnehage
Barnehage som drives i godkjente lokaler og som har et uteområde spesielt utformet for barnehagedrift.
Familiebarnehage
Barnehage som organiserer sin virksomhet i private hjem. I familiebarnehager skal det gis pedagogisk veiledning til assistenten i det enkelte hjem i barnehagens åpningstid. Den pedagogiske veiledningen skal gis av utdannet barnehagelærer. Forskrift om familiebarnehager regulerer drift av denne typen barnehage.
Kombinert barnehage
En barnehage som har både en ordinær barnehage og en familiebarnehage. Fra og med 2023 er det kun anledning til å registrere en barnehagetype på rapporteringsskjemaet.
Offentlige barnehager
Barnehager som eies av kommune, fylkeskommune eller stat.
Private barnehager
Barnehager som eies av private hvor kommunen gir tilskudd eller private barnehager uten kommunalt tilskudd.
Ikke-kommunale barnehager
Barnehager som ikke eies av kommunen, dvs. statlige, fylkeskommunale og private barnehager.
Deltidsplass i barnehage
Antall barn med avtalt oppholdstid i kategorien 0-32 timer eller 33-40 timer per uke. Oppholdskategoriene ble endret fra og med rapporteringsåret 2024. Tidligere var det oppholdskategoriene 0-8 timer, 9-16 timer, 17-24 timer eller 25-32 timer per uke.
Heltidsplass i barnehage
Antall barn med avtalt oppholdstid 41 timer eller mer per uke.
Driftsinntekter
Inkluderer foreldrebetaling, salg/utleie av plasser, salg av utstyr, refundert lønn fra trygdeforvaltningen, offentlige tilskudd, og overføringer fra andre.
Driftskostnader
Inkluderer lønn, sosiale utgifter, utstyr, vedlikehold, kjøp av varer, avskrivninger og andre driftsutgifter.
Driftsresultat
Driftsinntekter fratrukket driftskostnader.
Årsresultat
Driftsresultat korrigert for finansposter og skattekostnad.
Eierform
Beskrivelse av eieren av barnehagen og som barnehagen krysser av på rapporteringsskjemaet.
Organisasjonsform
Barnehagens organisasjonsform som er predefinert på rapporteringsskjemaet.
Overskudd
Positivt årsresultat og som prinsipielt kan disponeres på to måter:
1) beholdes som barnehagens egenkapital og brukes til styrking av barnehagens likviditet eller til finansiering av anskaffelser til barnehagen senere.
2) utbetale overskuddet som utbytte til eierne av barnehagen eller overføre til konsernselskapet som konsernbidrag.
Fra og med 2023 er det gjort vesentlige endringer i rapporteringsskjemaet som følge av endret barnehagelov og økonomiforskrift. Det betyr blant annet at disponeringspostene ikke bare fylles ut av barnehager med positivt årsresultat. Enkeltpersonforetak (ENK), ansvarlig selskap med personlig ansvar (ANS) og ansvarlig selskap med delt ansvar (DA) skal ikke fylle ut opplysninger om disponering fra og med rapporteringsåret 2023.
Overføring fond
Differanse mellom den regnskapsmessige verdien av investeringene og anskaffelsespost. Posten brukes av foretak som benytter egenkapitalmetoden eller bruttometoden ved innarbeidelse av andeler i datterselskap. Brukes også for foretak som benytter full eller forenklet IFRS og som har urealiserte gevinster.
Avsatt utbytte
Avsatt utbytte inkluderer avsatt utbytte, avsatt tilleggsutbytte og avsatt ekstraordinært utbytte. Dette er beløp foreslått i regnskapet som overføres til barnehagens eier.
Mottatt konsernbidrag
Overføring av midler/bidrag fra selskap innenfor samme konsern. Med konsern menes selskaper som står i slikt forhold til hverandre som beskrevet i aksjeloven § 1-3.
Avsatt konsernbidrag
Avsatt bidrag til selskap innenfor samme konsern. Med konsern menes selskaper som står i slikt forhold til hverandre som beskrevet i aksjeloven § 1-3.
Fondsemisjon
Midler som konverteres til aksjekapital.
Overføring til/fra annen egenkapital
Barnehagens overskudd (+) eller underskudd (-) som overføres til/fra egenkapitalen.
Udekket tap
Disponering av årsresultatet som øker eller reduserer udekket tap på konto 2080 Udekket tap.
Disponeringspost Annet
Dette er annen disponering av overskuddet som ikke passer inn på de andre disponeringspostene. En slik disponering kan være overskudd for enkeltpersonforetak. Denne posten utgår fra og med rapporteringsåret 2023.
Fylkene er regionale administrative enheter både for statlig og fylkeskommunal virksomhet og en viktig enhet i SSBs statistikkpublisering. De tilsvarer NUTS 3 i Eurostats statistiske inndeling.
Standard for organisasjonsform
Brønnøysundregisterets standardkoder for organisasjonsform.
Navn: Regnskap for private barnehager
Emne: Utdanning
Seksjon for utdannings- og kulturstatistikk
Laveste publiseringsnivå for private barnehager er fylke.
Statistikken publiseres årlig. Datagrunnlaget er regnskapsåret, med publisering normalt i november påfølgende år.
SSB lagrer innsamlede og reviderte data på en sikker måte, i tråd med gjeldende lovverk for databehandling.
SSB kan gi tilgang til datagrunnlaget (avidentifiserte eller anonymiserte mikrodata) som statistikken bygger på, til forskere og til offentlige myndigheter for utarbeiding av statistiske resultater og analyser. Tilgang kan gis etter søknad og på vilkår. Se mer om dette på Tilgang til data fra SSB.
Formålet med statistikken er å gi en samlet oversikt over driftsinntekter, driftskostnader, årsresultat og disponering av årsresultatet i private barnehager.
Statistikken ble første gang publisert for regnskapsåret 1992 på oppdrag fra Barne- og familiedepartementet (BFD). Siden har dette vært et årlig oppdrag først fra BFD, men fra og med regnskapsåret 2005 var Kunnskapsdepartementet (KD) oppdragsgiver og Utdanningsdirektoratet har vært oppdragsgiver fra og med 2012.
Fra og med regnskapsåret 2002 ble dataene samlet inn gjennom et nytt skjema "Årsregnskap for ikke-kommunale barnehager". For regnskapsåret 2007 ble det innført elektronisk innrapportering via Utdanningsdirektoratets database BASIL. Fra og med rapporteringsåret 2013 endret skjemaet navn til "Resultatregnskap for ikke-kommunale barnehager".
Fra og med regnskapsåret 2023 er det gjort vesentlige endringer på skjemaet som følge av endringer i barnehageloven og økonomiforskrift. Barnehagene har ulike krav til regnskap og rapportering som følge av økonomiforskrift til barnehageloven. Fra og med 2023 er det også noen barnehager som har fått godkjent å rapportere på avvikende regnskapsår.
Regnskapspostene i rapporteringsskjemaet harmonerer i stor grad med NS102 (Norsk standard kontoplan).
Barnehager som har plikt om å være rettssubjekt må fylle ut balansekontoer.
Barnehager som er pålagt å være selvstendig rettssubjekt etter barnehageloven § 7a første ledd, skal få årsregnskapet revidert av en statsautorisert revisor. Rapporteringen skal attesteres av en statsautorisert revisor.
Barnehager som er omfattet av et av unntakene i barnehageloven § 7a tredje ledd, skal få resultatregnskapet revidert av en statsautorisert revisor. Enkelte barnehager kan, i stedet for revisor, velge en uavhengig regnskapsfører til å attestere resultatregnskapet. Dette gjelder følgende barnehager:
- ordinære barnehager med til sammen færre enn 20 barn,
- familiebarnehager med til sammen færre enn 10 barn, eller
- åpen barnehage.
Enkeltpersonforetak (ENK), ansvarlig selskap med personlig ansvar (ANS) og ansvarlig selskap med delt ansvar (DA) skal ikke fylle ut opplysninger om disponering av årsresultat fra og med regnskapsåret 2023.
Endringene påvirker sammenlignbarheten med tidligere år.
Viktigste brukere, foruten Utdanningsdirektoratet og Kunnskapsdepartementet, er annen offentlig forvaltning (kommuner og statsforvaltere), forsknings- og utredningsinstitutter, enkelte private virksomheter, interesseorganisasjoner og media.
Ingen eksterne brukere har tilgang til statistikk før den er publisert samtidig for alle kl. 08.00 på ssb.no etter forhåndsvarsling senest tre måneder før i Statistikkalenderen. Dette er et av de viktigste prinsippene i SSB for å sikre likebehandling av brukerne.
Statistikken regnskap for private barnehager er relevant i forhold til andre statistikker på barnehageområdet. SSB publiserer følgende statistikker: barnehagestatistikk, foreldrebetaling, samt statistikk over ansatte i barnehage og skole.
I tillegg publiserer Utdanningsdirektoratet statistikk på barnehageområdet.
Statistikken utvikles, utarbeides og formidles med hjemmel i lov av 21. juni 2019 nr. 32 om offisiell statistikk og Statistisk sentralbyrå (statistikkloven, lovdata.no).
Statistikken inngår i nasjonalt program for offisiell statistikk 2021-2023, hovedområde Utdanning, delområde Barnehage.
Statistikken omfatter alle godkjente private barnehager (næringskode 88.911(SN2007) og fra 2025 gjelder næringskode 85.100 - se standard for næringsgruppering) og som har vært i drift hele det aktuelle regnskapsåret. I tillegg skal de private barnehagene også ha levert årsmelding for barnehager per 15.12 det aktuelle regnskapsåret. Fra og med rapporteringsåret 2024 inkluderer populasjonen også barnehager som har hatt drift i deler av året. Populasjonen inkluderer private ordinære barnehager, private familiebarnehager og private kombinerte ordinære/familiebarnehager. De private åpne barnehagene er ikke med i populasjonen.
Skjema for rapportering sendes ut til alle ikke-kommunale barnehager på barnehagenivå (virksomhetsnivå) og godkjennes av kommunen. Statistikken dekker kun driftsregnskapet for barnehagene. Ikke-kommunale barnehager skal fylle ut resultatregnskapsskjemaet uavhengig av hvilke regnskapskrav barnehagen for øvrig er underlagt. Barnehager som drives som virksomhet uten regnskapsplikt og som i ligningssammenheng benytter standardfradrag fremfor dokumenterte utgifter, fritas ikke fra å levere resultatregnskapsskjemaet.
I begrepet ikke-kommunale barnehager inngår alle statlige og fylkeskommunale barnehager samt private barnehager. Statistikken omfatter kun de private barnehagene.
Datakilden er skjemaet "Resultatregnskap for ikke-kommunale barnehager". Opplysninger fra "Årsmelding for barnehager per 15.12" blir koblet på datagrunnlaget og benyttet i publiseringen. Alle godkjente barnehager skal levere årsmeldingsskjemaet og alle ikke-kommunale barnehager skal levere resultatregnskapsskjemaet.
Med editering mener vi kontroll, gransking og endring av data.
Grunnlagstall hentes fra BASIL (BArnehage-Statistikk-InnrapporteringsLøsning) hos Utdanningsdirektoratet. Barnehagene rapporterer til BASIL og det elektroniske skjemaet fylles ut av hver enkelt barnehage. Det er flere kontroller som utføres under registreringen. Kontroller går på logikk i utfyllingen, samt å luke ut summeringsfeil. Fra og med september 2024 skjer rapporteringen på ny teknisk plattform. Skjemaet godkjennes av revisor og av kommunen. Innsamlingsperiode er fra august til oktober.
Ansatte i SSB har taushetsplikt.
SSB offentliggjør ikke tall dersom det er fare for at oppgavegivers bidrag kan avsløres. Dette medfører at tall som hovedregel ikke blir publisert dersom færre enn tre enheter ligger til grunn for en celle i tabellen, eller hvis en eller to oppgavegiveres bidrag utgjør en svært stor del av celletotalen.
SSB kan gjøre unntak fra hovedregelen dersom det følger av krav til statistikk i EØS-avtalen, oppgavegiver er offentlig myndighet, oppgavegiver har samtykket, eller når opplysningene som avsløres er åpent tilgjengelig i samfunnet.
Mer informasjon finner du i avsnittet ‘Konfidensialitet’ på SSBs side om metoder i offisiell statistikk.
Statistikken inneholder ikke like mange enheter fra år til år. Statistikken har som formål å si noe om kostnader og inntekter i de private barnehagene, og kan derfor ikke brukes for å si noe om hvor mange private barnehager det finnes.
Antall private ordinære- og familiebarnehager finnes i den ordinære barnehagestatistikken. Etter innføring av nytt rapporteringsskjema i 2002 fikk vi et brudd i tidsserien. I 2007 ble det innført elektronisk innrapportering. Fra og med rapporteringsåret 2023 ble skjemaet vesentlig endret som følge av endringer i barnehageloven og økonomisk forskrift.
Kommunene Råde, Frogn, Lillehammer, Nore og Uvdal, Tønsberg, Søgne, Stavanger, Randaberg, Orkdal, Flakstad, Nordreisa og Alta var i 2003 blant de 20 kommunene som var med på forsøksordningen med tildeling av øremerkede tilskudd som rammetilskudd. Barnehagene i disse kommunene fikk ikke utbetalt statstilskudd til drift, men kommunen betalte tilskudd fra sin "ramme". Barnehagene i disse kommunene var derfor skilt ut fra fylkestallene. I 2004 ble rammeforsøksordningen avsluttet, og barnehagene i disse kommunene er dermed inkludert i fylkestallene fra dette året.
Fra og med regnskapsåret 2021 er beregningen av kostnad per time og kostnad per måned basert på sum driftskostnader i teller. Tidligere inkluderte beregningen også finanskostnader. Nevneren er en beregnet størrelse basert på antall barn per oppholdskategori og som vektes slik at hvert barns opphold i barnehagen teller like mye i utregningen.
Fra og med 2020 er antall barn 0-2 år vektet med 2. Barn 3-6 år er ikke vektet. Fra og med barnehageåret 2024 er oppholdskategoriene endret til 0-32 timer, 33-40 timer og 41 timer eller mer per uke. Oppholdskategoriene vektes med henholdsvis 21, 37 og 45 timer. Tidligere var oppholdskategoriene 0-8 timer, 9-16 timer, 17-24 timer, 25-32 timer, 33-40 timer og 41 timer eller mer per uke.
Fra og med rapporteringsåret 2023 er det gjort vesentlige endringer på skjemaet som følge av endringer i barnehageloven og økonomiforskrift. Barnehagene har ulike krav til regnskap og rapportering som følge av økonomiforskrift til barnehageloven. Fra 2023 er det også noen barnehager som har fått godkjent å rapportere på avvikende regnskapsår.
Regnskapspostene i rapporteringsskjemaet harmonerer i stor grad med NS4102 (Norsk standard kontoplan).
Barnehager som har plikt om å være rettssubjekt må fylle ut balansekontoer.
Barnehager som er pålagt å være et selvstendig rettssubjekt etter barnehageloven § 7a første ledd, skal få årsregnskapet revidert av en statsautorisert revisor. Rapporteringen skal attesteres av en statsautorisert revisor.
Barnehager som er omfattet av et av unntakene i barnehageloven § 7a tredje ledd, skal få resultatregnskapet revidert av en statsautorisert revisor. Enkelte barnehager kan, i stedet for revisor, velge en uavhengig regnskapsfører til å attestere resultatregnskapet. Dette gjelder følgende barnehager:
- ordinære barnehager med til sammen færre enn 20 barn,
- familiebarnehager med til sammen færre enn 10 barn, eller
- åpen barnehage.
Enkeltpersonforetak (ENK), ansvarlig selskap med personlig ansvar (ANS) og ansvarlig selskap med delt ansvar (DA) skal ikke fylle ut opplysninger om disponering av årsresultat fra og med regnskapsåret 2023.
Endringene påvirker sammenlignbarheten med tidligere år.
Opplysningene er hentet inn via skjemaet "Resultatregnskap for private barnehager". Dette skjer elektronisk via BASIL (BArnehage-Statistikk-InnrapporteringsLøsning) som ligger på Utdanningsdirektoratets nettsider. Fra høsten 2024 skjer innrapportering via ny teknisk plattform.
Ved utfylling av skjemaene i barnehagene og ved kontrollering av kommunen vil det kunne oppstå feil. Størsteparten av slike feil blir funnet ved hjelp av maskinelle kontroller og rettet.
Den publiserte statistikken skal kun omfatte de private barnehager som har vært i drift hele regnskapsåret. Barnehager som har åpnet eller stengt i løpet av året, og som ikke har rapportert det, kan feilaktig bli tatt med i statistikkgrunnlaget.
Selv om skjemaet sendes ut til alle barnehager, er det ikke alle som rapporterer innen de frister som Utdanningsdirektoratet og SSB har for produksjon av statistikken. Disse barnehagene er derfor holdt utenom statistikkgrunnlaget.
Statistikkgrunnlaget kobles mot data rapportert i ordinær barnehagestatistikk. Eventuelle feil i denne statistikken vil dermed følge med over i regnskapsstatistikken.
Resultatregnskaps-skjemaet sendes ut til alle ikke-kommunale barnehager i Norge. Svarprosenten er normalt godt over 90 prosent og statistikken skal derfor være representativ.
Revisjon er planlagt endring av tall som alt er publisert, for eksempel ved publisering av endelige tall der det tidligere har vært publisert foreløpige tall. Se også SSBs prinsipper for revisjon.








