328879
/utdanning/statistikker/nasjprov/aar
328879
statistikk
2018-01-26T08:00:00.000Z
Utdanning;Innvandring og innvandrere
no
nasjprov, Nasjonale prøver, elever, grunnskoler, resultater, elevprestasjoner, mestringsnivåUtdanning, Grunnskoler, Utdanning, Innvandring og innvandrere
true

Nasjonale prøver

Oppdatert

Neste oppdatering

Foreløpig ikke fastsatt

Nøkkeltall

23,1 %

 av elever på 5. trinn skårer på laveste mestringsnivå i regning 

Andel elever som skårer på laveste mestringsnivå på nasjonale prøver 5. trinn, etter kjønn, innvandringsbakgrunn og foreldres utdanningsnivå.
2017
Andel elever som skårer på laveste mestringsnivå. Engelsk 5 trinn.Andel elever som skårer på laveste mestringsnivå. Lesing 5 trinn.Andel elever som skårer på laveste mestringsnivå. Regning 5 trinn.
Alle elever23,223,823,1
 
Kjønn
Gutter22,127,321,1
Jenter24,220,225,0
 
Innvandringsbakgrunn
Innvandrere24,339,336,8
Norskfødte med innvandrerforeldre20,432,934,7
Den øvrige befolkningen23,321,720,9
 
Foreldres utdanningsnivå
Mor/far har ikke universitets- eller høgskoleutdanning30,034,533,4
Mor/far har universitets- eller høgskoleutdanning18,916,616,2

Se flere tabeller om emnet

Tabell 1 
Elever fordelt på mestringsnivå, nasjonale prøver 5.trinn, etter foreldres utdanningsnivå, sentralitet og år. Prosent

Elever fordelt på mestringsnivå, nasjonale prøver 5.trinn, etter foreldres utdanningsnivå, sentralitet og år. Prosent
Mestringsnivå engelskMestringsnivå lesingMestringsnivå regning
123123123
2017
Alle elever
Sentrale kommuner21,653,824,622,452,824,822,351,026,7
Noe sentrale kommuner25,254,620,125,454,120,623,752,423,9
Mindre sentrale kommuner28,053,618,429,351,918,826,650,922,5
Minst sentrale kommuner29,052,618,428,552,918,625,552,621,8
 
Mor/far har ikke universitets- eller høgskoleutdanning
Sentrale kommuner28,653,717,733,853,213,033,451,415,1
Noe sentrale kommuner30,853,615,634,253,712,232,652,315,1
Mindre sentrale kommuner33,550,815,737,451,211,435,050,514,5
Minst sentrale kommuner35,550,713,837,251,011,933,551,914,6
 
Mor/far har universitets- eller høgskoleutdanning
Sentrale kommuner17,654,028,415,352,831,815,550,933,6
Noe sentrale kommuner21,455,623,118,754,726,617,052,730,3
Mindre sentrale kommuner23,855,820,422,752,924,419,751,528,9
Minst sentrale kommuner23,653,922,520,155,024,818,253,528,3
 
Foreldrenes utdanning er ukjent
Sentrale kommuner23,449,926,742,246,211,637,145,717,1
Noe sentrale kommuner26,547,625,944,142,913,040,744,314,9
Mindre sentrale kommuner35,647,117,250,040,010,044,344,311,3
Minst sentrale kommuner21,059,020,046,544,49,135,446,917,7

Tabell 2 
Elever fordelt på mestringsnivå, nasjonale prøver 8.trinn, etter sentralitet og foreldres utdanningsnivå. År. Prosent

Elever fordelt på mestringsnivå, nasjonale prøver 8.trinn, etter sentralitet og foreldres utdanningsnivå. År. Prosent
Mestringsnivå engelskMestringsnivå lesingMestringsnivå regning
123451234512345
2017
Alle elever
Sentrale kommuner7,717,840,721,912,08,317,141,120,912,57,421,437,022,212,0
Noe sentrale kommuner9,620,542,318,98,79,619,143,219,38,78,624,238,820,28,2
Mindre sentrale kommuner10,721,342,017,98,19,621,045,117,36,97,924,339,720,17,9
Minst sentrale kommuner10,021,541,418,38,810,218,944,718,37,98,423,439,220,88,2
Mor/far har ikke universitets- eller høgskoleutdanning
Sentrale kommuner11,723,442,316,56,113,124,944,213,44,512,130,438,414,64,5
Noe sentrale kommuner13,924,440,615,35,714,525,642,813,43,713,431,437,813,73,7
Mindre sentrale kommuner13,724,541,614,85,413,626,544,511,73,610,730,938,815,83,9
Minst sentrale kommuner13,625,240,815,15,414,223,746,211,84,212,429,539,514,73,9
Mor/far har universitets- eller høgskoleutdanning
Sentrale kommuner4,814,140,025,515,64,611,839,726,117,93,915,436,527,316,9
Noe sentrale kommuner5,717,444,021,911,05,213,944,024,312,74,418,339,925,411,9
Mindre sentrale kommuner7,518,742,520,810,65,116,146,822,29,84,718,640,924,311,4
Minst sentrale kommuner6,318,242,221,411,95,814,343,924,611,54,317,339,426,812,2
Foreldrenes utdanning er ukjent
Sentrale kommuner20,523,431,713,311,029,730,928,66,74,023,932,527,611,05,1
Noe sentrale kommuner28,124,031,89,46,836,331,026,34,71,826,336,626,39,31,5
Mindre sentrale kommuner28,921,138,27,93,944,933,314,57,20,032,132,129,52,63,8
Minst sentrale kommuner22,223,134,313,96,536,029,029,04,02,022,839,527,27,92,6

Tabell 3 
Elever fordelt på mestringsnivå, nasjonale prøver 5. trinn, etter kjønn og foreldrenes utdanningsnivå. Prosent

Elever fordelt på mestringsnivå, nasjonale prøver 5. trinn, etter kjønn og foreldrenes utdanningsnivå. Prosent
2017
Mestringsnivå engelskMestringsnivå lesingMestringsnivå regning
123123123
Begge kjønn
Alle utdanningsnivåer23,253,823,023,853,023,223,151,325,6
Grunnskole eller ingen fullført utdanning32,251,216,741,749,19,242,646,910,5
Videregåendeskole-nivå29,553,716,832,653,913,531,052,816,2
Universitets- og høgskoleutdanning18,954,326,716,653,330,116,251,432,4
Uoppgitt24,450,225,443,345,211,538,045,516,4
Gutter
Alle utdanningsnivåer22,151,626,327,351,521,121,149,329,6
Grunnskole eller ingen fullført utdanning29,051,719,344,946,78,438,947,813,3
Videregåendeskole-nivå28,452,319,337,850,711,528,752,518,8
Universitets- og høgskoleutdanning18,151,430,619,652,827,614,848,237,0
Uoppgitt25,747,826,545,543,411,135,343,621,1
Jenter
Alle utdanningsnivåer24,256,119,620,254,425,425,053,421,6
Grunnskole eller ingen fullført utdanning35,350,614,038,651,410,046,346,17,6
Videregåendeskole-nivå30,555,214,327,457,115,533,453,113,6
Universitets- og høgskoleutdanning19,857,422,813,553,832,717,654,727,7
Uoppgitt23,052,424,641,246,812,140,647,112,3

Tabell 4 
Elever fordelt på mestringsnivå, nasjonale prøver 8. trinn, etter kjønn og foreldrenes utdanningsnivå. Prosent

Elever fordelt på mestringsnivå, nasjonale prøver 8. trinn, etter kjønn og foreldrenes utdanningsnivå. Prosent
2017
Mestringsnivå engelskMestringsnivå lesingMestringsnivå regning
123451234512345
Begge kjønn
Alle utdanningsnivåer8,418,841,120,810,98,817,842,020,211,27,722,237,621,610,8
Grunnskole eller ingen fullført utdanning17,826,837,713,04,721,631,137,08,12,120,336,631,89,02,3
Videregåendeskole-nivå11,123,142,816,86,211,523,545,914,44,710,329,040,015,94,8
Universitets- og høgskoleutdanning5,215,240,924,314,34,812,541,125,516,14,016,237,526,815,5
Uoppgitt22,323,432,312,59,632,030,927,56,33,324,633,727,510,04,3
Gutter
Alle utdanningsnivåer9,216,940,222,411,310,819,440,718,910,36,720,036,423,713,3
Grunnskole eller ingen fullført utdanning20,225,138,012,44,425,932,433,16,81,818,035,433,110,72,7
Videregåendeskole-nivå12,120,842,418,16,614,425,343,013,14,38,926,840,018,16,3
Universitets- og høgskoleutdanning5,713,639,526,214,96,214,240,923,914,83,413,935,128,818,7
Uoppgitt22,922,033,314,37,535,029,127,75,72,621,831,430,511,25,1
Jenter
Alle utdanningsnivåer7,620,642,019,210,56,616,243,421,612,18,824,538,919,58,3
Grunnskole eller ingen fullført utdanning15,328,637,513,65,017,329,841,19,32,522,637,930,57,21,8
Videregåendeskole-nivå10,125,443,115,45,98,621,748,815,75,211,831,340,113,63,2
Universitets- og høgskoleutdanning4,716,942,422,313,73,310,841,427,117,44,718,639,924,712,1
Uoppgitt21,724,331,510,711,828,732,627,76,94,127,336,024,58,83,4

Tabell 5 
Elever fordelt på mestringsnivå, nasjonale prøver 5. trinn, etter kjønn og innvandringsbakgrunn. Prosent

Elever fordelt på mestringsnivå, nasjonale prøver 5. trinn, etter kjønn og innvandringsbakgrunn. Prosent
2017
Mestringsnivå engelskMestringsnivå lesingMestringsnivå regning
123123123
Begge kjønn
Innvandrere24,349,226,539,347,912,836,846,516,6
Norskfødte med innvandrerforeldre20,452,726,932,953,014,034,748,716,6
Den øvrige befolkningen23,354,322,421,853,324,820,951,927,1
Gutter
Innvandrere23,549,726,743,046,110,933,645,920,5
Norskfødte med innvandrerforeldre19,952,427,737,550,811,732,048,919,1
Den øvrige befolkningen22,251,626,225,352,022,719,249,631,2
Jenter
Innvandrere25,148,626,335,749,614,740,147,112,8
Norskfødte med innvandrerforeldre20,953,026,128,455,216,437,448,414,2
Den øvrige befolkningen24,557,018,518,354,727,022,754,323,0

Tabell 6 
Elever fordelt på mestringsnivå, nasjonale prøver 8. trinn, etter kjønn og innvandringsbakgrunn. Prosent

Elever fordelt på mestringsnivå, nasjonale prøver 8. trinn, etter kjønn og innvandringsbakgrunn. Prosent
2017
Mestringsnivå engelskMestringsnivå lesingMestringsnivå regning
123451234512345
Begge kjønn
Innvandrere16,021,835,916,210,222,429,534,69,83,817,931,031,314,35,5
Norskfødte med innvandrerforeldre8,620,141,420,39,714,626,442,012,14,913,629,235,415,66,3
Den øvrige befolkningen7,818,441,521,211,17,116,242,621,812,36,420,938,422,711,6
Gutter
Innvandrere16,821,035,517,09,624,928,933,99,03,315,228,831,917,26,9
Norskfødte med innvandrerforeldre9,720,440,420,49,016,928,440,011,13,711,426,136,618,67,4
Den øvrige befolkningen8,516,340,623,011,79,217,941,320,311,45,518,736,824,714,3
Jenter
Innvandrere15,122,636,315,310,719,730,235,410,54,220,833,430,611,14,0
Norskfødte med innvandrerforeldre7,519,742,320,210,312,224,444,113,16,215,832,234,212,65,2
Den øvrige befolkningen7,020,642,519,410,55,114,444,023,313,27,223,140,020,78,9

Tabell 7 
Elever fordelt på mestringsnivå, nasjonale prøver 8.trinn, etter foreldrenes utdanningsnivå og elevenes mestringsnivå ved tilsvarende prøve på 5.trinn tre år tidligere. Prosent

Elever fordelt på mestringsnivå, nasjonale prøver 8.trinn, etter foreldrenes utdanningsnivå og elevenes mestringsnivå ved tilsvarende prøve på 5.trinn tre år tidligere. Prosent1
2017
Mestringsnivå engelskMestringsnivå lesingMestringsnivå regning
123451234512345
1Nasjonale prøver i engelsk på 5. trinn ble avlyst i 2011, det finnes derfor ikke resultat dette året.
Elevenes mestringsnivå på 5.trinn
Alle elever
121,642,034,02,40,121,641,235,31,80,120,850,727,11,40,1
22,715,457,920,33,73,214,057,321,04,52,118,255,221,82,7
30,21,218,743,036,90,31,523,638,636,00,21,317,842,937,9
Ukjent/deltok ikke på 5.trinn34,325,224,19,17,334,729,225,47,53,334,132,321,18,83,8
 
Mor/far har ikke universitets- eller høgskoleutdanning
125,242,630,21,90,124,643,031,11,20,024,351,723,00,90,0
23,818,658,317,02,34,818,759,514,62,43,223,655,915,91,5
30,32,223,644,629,30,53,035,839,221,40,42,826,245,625,0
Ukjent/deltok ikke på 5.trinn42,028,322,84,92,040,631,921,84,80,942,335,816,64,80,4
 
Mor/far har universitets- eller høgskoleutdanning
117,841,337,82,90,217,338,841,02,70,216,149,132,62,10,1
22,013,357,822,44,62,110,855,925,35,91,314,554,825,83,6
30,10,816,942,639,70,31,019,938,440,30,10,815,242,241,8
Ukjent/deltok ikke på 5.trinn25,721,923,914,214,322,724,633,512,36,823,526,627,414,28,3
 
Foreldres utdanning er ukjent
119,539,639,01,90,025,144,130,80,00,022,355,321,80,50,0
20,919,552,521,35,96,123,756,110,63,57,425,354,112,20,9
30,03,220,028,448,40,02,038,830,628,60,03,127,740,029,2
Ukjent/deltok ikke på 5.trinn31,223,627,010,37,942,231,318,95,22,532,033,021,39,34,3

Tabell 8 
Elever fordelt på mestringsnivå, nasjonale prøver 8.trinn og 9.trinn. Prosent

Elever fordelt på mestringsnivå, nasjonale prøver 8.trinn og 9.trinn. Prosent
2017
Mestringsnivå lesingMestringsnivå regning
1234512345
Trinn
8.trinn8,817,842,020,211,27,722,237,621,610,8
9.trinn5,111,636,325,621,54,315,233,626,320,6

Tabell 9 
Gjennomsnittlig skalapoeng på nasjonale prøver 5. trinn, etter kjønn, fylke, foreldrenes utdanningsnivå og innvandringskategori

Gjennomsnittlig skalapoeng på nasjonale prøver 5. trinn, etter kjønn, fylke, foreldrenes utdanningsnivå og innvandringskategori
2017
SkalapoengAntall elever
EngelskLesingRegningEngelskLesingRegning
 
Begge kjønn50505058 21758 29258 842
Gutter51495129 29629 34229 773
Jenter49514928 91328 94329 059
 
Fylke
Østfold5049493 1953 1963 214
Akershus5151507 6837 6827 708
Oslo5353526 3816 3676 423
Hedmark5150511 9872 0022 002
Oppland4949501 8651 8751 885
Buskerud5050503 0763 0893 152
Vestfold5050502 7582 7692 791
Telemark4950491 8261 8331 847
Aust-Agder4948491 3781 3831 395
Vest-Agder5049502 1782 1872 211
Rogaland5049505 7785 7635 819
Hordaland5049505 8215 8525 899
Sogn og Fjordane5049511 2901 2851 305
Møre og Romsdal5049503 0083 0153 057
Sør-Trøndelag5049503 4493 4413 443
Nord-Trøndelag4849491 5301 5201 559
Nordland4949492 5182 5512 570
Troms - Romsa4949491 7381 7521 792
Finnmark - Finnmárku484848758730770
Uoppgitt fylke000000
 
Foreldrenes utdanningsnivå
Ikke universitets- og høgskolenivå48474721 52621 60921 789
Universitets- og høgskoleutdanning51525235 36135 45935 685
Uoppgitt5145461 3301 2241 368
 
Innvandringskategori
Innvandrere5146473 6123 5563 719
Norskfødte med innvandrerforeldre5147474 7054 6774 730
Den øvrige befolkning50515149 90050 05950 393

Tabell 10 
Gjennomsnittlig skalapoeng på nasjonale prøver 8. trinn, etter kjønn, fylke, foreldrenes utdanningsnivå og innvandringskategori

Gjennomsnittlig skalapoeng på nasjonale prøver 8. trinn, etter kjønn, fylke, foreldrenes utdanningsnivå og innvandringskategori
2017
SkalapoengAntall elever
EngelskLesingRegningEngelskLesingRegning
 
Begge kjønn50505058 72558 86559 059
Gutter50495129 80329 84430 014
Jenter50514928 91529 01429 037
 
Fylke
Østfold4949483 3153 3313 349
Akershus5151517 8267 8437 863
Oslo5353535 8225 8145 828
Hedmark4949492 1252 1382 130
Oppland4950491 9781 9871 994
Buskerud5050493 2923 3103 311
Vestfold5049492 8392 8582 855
Telemark4949491 8841 8951 892
Aust-Agder4950491 3451 3681 355
Vest-Agder4949502 1392 1462 157
Rogaland5150515 6095 6235 619
Hordaland5049505 9295 9615 968
Sogn og Fjordane4950511 3451 3591 377
Møre og Romsdal5049503 1993 1893 219
Sør-Trøndelag5050503 4383 4373 454
Nord-Trøndelag4849491 5471 5551 554
Nordland4948482 5832 5772 617
Troms - Romsa5050501 7351 7551 749
Finnmark - Finnmárku494949775719768
Uoppgitt fylke000000
 
Foreldrenes utdanningsnivå
Ikke universitets- og høgskolenivå48474723 01223 14323 169
Universitets- og høgskoleutdanning52535334 42034 49034 575
Uoppgitt4642441 2931 2321 315
 
Innvandringskategori
Innvandrere4844464 2854 2404 359
Norskfødte med innvandrerforeldre5046474 0434 0324 034
Den øvrige befolkning50515150 39750 59350 666

Tabell 11 
Gjennomsnittlig skalapoeng på nasjonale prøver 9. trinn, etter kjønn, fylke, foreldrenes utdanningsnivå og innvandringskategori

Gjennomsnittlig skalapoeng på nasjonale prøver 9. trinn, etter kjønn, fylke, foreldrenes utdanningsnivå og innvandringskategori
2017
SkalapoengAntall elever
LesingRegningLesingRegning
 
Begge kjønn545457 90857 975
Gutter535529 27729 386
Jenter555328 62228 578
 
Fylke
Østfold53533 2443 238
Akershus55557 6887 699
Oslo56565 7195 729
Hedmark54532 1142 110
Oppland53532 1102 109
Buskerud53533 1303 129
Vestfold54542 7522 725
Telemark52511 9391 940
Aust-Agder53541 2901 277
Vest-Agder53542 0762 079
Rogaland54545 6385 654
Hordaland53545 7435 743
Sogn og Fjordane54551 3861 391
Møre og Romsdal53533 0943 112
Sør-Trøndelag53533 3113 317
Nord-Trøndelag53531 6131 623
Nordland53522 6192 626
Troms - Romsa54541 6831 679
Finnmark - Finnmárku5151759795
Uoppgitt fylke0000
 
Foreldrenes utdanningsnivå
Ikke universitets- og høgskolenivå505023 41923 406
Universitets- og høgskoleutdanning575733 26733 241
Uoppgitt44471 2221 328
 
Innvandringsbakgrunn
Innvandrere47494 1734 308
Norskfødte med innvandrerforeldre50513 8833 887
Den øvrige befolkning555449 85249 780

Om statistikken

Formålet med nasjonale prøver er å kartlegge elevenes ferdigheter i lesing, regning og engelsk. Prøvene er en del av underveisvurderingen og danner grunnlag for kvalitetsutvikling i skolen. Prøvene gjennomføres om høsten på 5., 8. og 9. trinn (9. trinn har bare prøver i lesing og regning).

Definisjoner

Definisjoner av viktige begrep og variabler

Mestringsnivå -- Skalaen med ulike mestringsnivå har tre nivåer for 5.trinn og fem nivåer for 8.trinn og 9. trinn. Elevene blir fordelt på de ulike mestringsnivåene etter beregnet poengsum (skalapoeng) på prøvene.

Skalapoeng -- I tillegg til mestringsnivåene, vil elevenes resultater fra og med 2014 publiseres på en ny skala med et gjennomsnitt på 50 skalapoeng og et standardavvik på 10. Elevenes poengsum er aldri like fra en prøve til en annen, og det vil alltid være forskjeller i vanskelighetsgrad på prøvene fra et år til et annet. Det er derfor utviklet en felles skala som beskriver ferdighetene til elevene med samme tall, til tross for at elevenes resultater er fra ulike prøver. For å få elevenes resultater på en slik felles skala, er det blitt brukt en IRT-modell (Item Response Theory). Deretter har elevenes resultater blitt regnet om til skalapoeng, der gjennomsnittet ble satt til 50.

For utdypende informasjon om skalapoeng og hva som er nytt med gjennomføring av nasjonale prøver fom. 2014, se Utdanningsdirektoratets hjemmeside.

Tabellen under viser skalapoenggrensene for hvert mestringsnivå i engelsk, lesing og regning på 5., 8. og 9. trinn (NB: poenggrensene for prøvene i lesing er ikke endelig fastsatt):

Engelsk 5. trinn

Mestringsnivå

Skalapoeng (min-max)

1

19-42

2

43-56

3

57-78

Lesing 5. trinn

1

19-42

2

43-56

3

57-74

Regning 5. trinn

1

19-42

2

43-56

3

57-78

Engelsk 8. trinn

1

19-36

2

37-44

3

45-56

4

57-62

5

63-78

Lesing 8. trinn

1

18-36

2

37-44

3

45-54

4

55-62

5

63-75

Regning 8. trinn

1

20-36

2

37-44

3

45-54

4

55-62

5

63-80

Lesing 9. trinn

1

18-36

2

37-44

3

45-54

4

55-62

5

63-75

Regning 9. trinn

1

10-37

2

37-44

3

45-54

4

55-62

5

63-90

Standard klassifikasjoner

Foreldres høyeste fullførte utdanning er hentet fra registerinformasjon i nasjonal utdanningsdatabase NUDB. Det er de nye nivådefinisjonene av befolkningens utdanningsnivå som benyttes.

Sosial bakgrunn henviser til foreldrenes høyeste fullførte utdanning. Den av foreldrene som har høyest utdanningsnivå definerer elevens sosiale bakgrunn/foreldrenes høyeste fullførte utdanning.

Innvandringskategori er kodet etter Standard for innvandringskategori 2008 . Kategoriene A, D, E, F og G inngår i den øvrige befolkningen .

Sentraliteten i elevens skolekommune er kodet etter Standard for sentralitet 2008 .

Administrative opplysninger

Navn og emne

Ansvarlig seksjon

Seksjon for utdannings- og kulturstatistikk

Regionalt nivå

Tall for fylkesnivå og nasjonalt nivå.

Hyppighet og aktualitet

Årlig.

Internasjonal rapportering

Ikke relevant

Lagring og anvendelse av grunnlagsmaterialet

All utdanningsstatistikk i SSB er lagret på forsvarlige og standardiserte måter i samråd med blant annet Datatilsynet.

Bakgrunn

Formål og historie

Formålet med nasjonale prøver er å vurdere i hvilken grad skolen har klart å utvikle ferdighetene til elevene i lesing og regning og i deler av faget engelsk. Resultatene skal brukes av skoler og skoleeiere som grunnlag for en kvalitetsutvikling i opplæringen. Prøvene er en del av underveisvurderingen og skal gjennomføres om høsten på 5., 8. og 9. trinn (9.trinn har bare prøver i lesing og regning).

Nasjonale prøver på 5. og 8. årstrinn har blitt gjennomført årlig siden 2007. Høsten 2010 ble det også gjennomført nasjonale prøver i lesing og regning på 9. årstrinn.

Prøvene avholdes på begynnelsen av 5. og 8. årstrinn, men tar utgangspunkt i kompetansemål i læreplaner for 4. og 7. årstrinn. Elevene på 9. årstrinn gjennomfører de samme prøvene som elevene på 8. trinn.

Det gjennomføres tre prøver på 5. og 8. trinn, i lesing på norsk, regning og lesing på engelsk. Som nevnt avholdes det kun prøver i lesing og regning på 9. årstrinn. Fra og med høsten 2010 er prøvene i regning og lesing på engelsk blitt avholdt elektronisk.

Prøvene i lesing og regning skal kartlegge i hvilken grad elevenes ferdigheter er i samsvar med mål for de grunnleggende ferdighetene lesing på norsk og regning, slik de er integrert i kompetansemål i læreplaner for fag i læreplanen Kunnskapsløftet (LK06). Engelsk er ikke en del av de grunnleggende ferdighetene i LK06. Derfor skiller prøvene i engelsk seg fra de andre nasjonale prøvene ved at den tar utgangspunkt i kompetansemål i ett fag – engelsk.

Brukere og bruksområder

Viktige brukere av utdanningsstatistikken er offentlig forvaltning, interesseorganisasjoner, media, forskere og næringsliv. Sentrale brukere blant departementer og direktorater er spesielt Kunnskapsdepartementet (KD) og Utdanningsdirektoratet.

Likebehandling av brukere

Ingen eksterne brukere har tilgang til statistikk før den er publisert samtidig for alle kl. 08.00 på ssb.no etter forhåndsvarsling senest tre måneder før i Statistikkalenderen. Dette er et av de viktigste prinsippene i SSB for å sikre likebehandling av brukerne.

Sammenheng med annen statistikk

Denne statistikken kan sees i sammenheng med statistikk over elever i grunnskole.

Lovhjemmel

Statistikkloven § 2-2.

EØS-referanse

Ikke relevant.

Produksjon

Omfang

Nasjonale prøver gjennomføres på 5., 8. og fra 2010 9. trinn i grunnskolen. Prøvene er obligatoriske for alle elever på disse trinnene, jf. forskriften til opplæringsloven av 23. juni 2006, § 2-4, og forskriften til privatskoleloven av 14. juli 2006, § 2-4. Skolen kan etter gitte vilkår fatte vedtak om fritak fra plikten til å delta i nasjonale prøver.

Statistikken omfatter elever i grunnskolen som har gjennomført nasjonale prøver i engelsk, lesing og/eller regning. Elever på disse trinnene som er fritatt fra deltagelse, eller av annen grunn ikke har gjennomført de nasjonale prøvene er ikke inkludert.

Utdanningsdirektoratet har publisert tall for elever som er fritatt fra deltagelse eller av annen grunn ikke har gjennomført nasjonale prøver på deres nettsider Skoleporten.

I statistikken for Nasjonale prøver 2011 er det publisert tall for prøvedeltagelse på regning 5. trinn som viser andelen elever som har tatt prøven i forhold til det tilsvarende elevtallet i GSI per 1. oktober.

I statistikken for Nasjonale prøver 2013 er det publisert tall for andel elever med fritak etter prøve.

I statistikken for Nasjonale prøver 2014 er det publisert andel deltatt, fritatt og ikke deltatt på 5. trinn, etter innvandringskategori.

 

Datakilder og utvalg

Resultatene fra nasjonale prøver rapporteres inn gjennom prøveadministrasjonssystemet PAS som er eid av Utdanningsdirektoratet.

SSB mottar årlig et spesifisert uttrekk av data for de nasjonale prøvene fra Utdanningsdirektoratet, med hjemmel i statistikkloven.

Statistikken for nasjonale prøver er ikke basert på utvalgstrekking.

Datainnsamling, editering og beregninger

Den enkelte skole er ansvarlig for at resultatene for nasjonale prøver registreres i prøveadministrasjonssystemet PAS. Data for nasjonale prøver oppbevares i PAS i en tidsbegrenset periode. Før data for nasjonale prøver pseudonymiseres mottar SSB årlig et spesifisert uttrekk av dataene, med hjemmel i statistikkloven. Disse dataene gjennomgår deretter kontroll og editering, før de langtidslagres hos SSB til bruk i offisiell statistikk.

Det gjennomføres maskinelle kontroller av data etter mottak i Statistisk sentralbyrå. Disse omfatter dublettkontroll, sjekk av variasjoner mellom årets og fjorårets datamateriale, og tester av hvorvidt observasjoner har gyldige verdier på variablene i forhold til kravspesifikasjonen. Fødsels- og personnummer kontrolleres for gyldighet, og ugyldige/manglende nummer kontrolleres mot BEREG (befolkningsregisteret) for å finne korrekte opplysninger.

Rapportering av fødselsnummer gjør at SSB også kan påføre andre kjennemerker fra andre registre som for eksempel opplysninger om innvandringsbakgrunn og foreldres utdanningsnivå. Det gjennomføres også kontroller under og etter editering og påføring av nye variable for å sikre at tilførte variable blir korrekt plassert, og at det ikke oppstår feil i statistikkgrunnlaget som følge av selve bearbeidingen.

Statistikken er basert på opptellinger (innenfor hvert mestringsnivå for hver av de nasjonale prøvene) av antall elever med de angitte egenskapene, f.eks. kjønn og foreldrenes utdanningsnivå. Andeler på de ulike mestringsnivåene beregnes ved å dividere antall elever på mestringsnivået med antallet elever på alle mestringsnivåer.

Sesongjustering

Ikke relevant.

Konfidensialitet

Hovedregelen er at en ikke offentliggjør tall dersom færre enn tre enheter ligger til grunn for en celle i tabellen, og dette medfører fare for identifisering, dvs. at tallet kan føres tilbake til oppgavegiver eller annen identifiserbar person. Dette følger statikkloven § 2.6.

Sammenlignbarhet over tid og sted

Fram til 2013 har poenggrensene for hvert mestringsnivå blitt satt på nytt hvert år. Fra og med 2014 er grensene for hvert av nivåene satt fast for de prøvene som gjennomføres elektronisk, altså engelsk og regning. Dette gjør det meningsfullt å se endringer i prosentandelen elever på hvert nivå fra ett år til et annet.

Fra og med 2014 blir i tillegg ett sett med hemmeligholdte oppgaver, kalt ankeroppgaver, besvart av et representativt utvalg på 6 prosent av elevene hvert år. Prøvene som avlegges ett år blir deretter lenket sammen med prøvene året etter ved hjelp av disse ankeroppgavene. Dette gjør det mulig å måle utviklingen til elevenes resultater i engelsk og regning over tid fra og med 2015. For lesing ble dette mulig fra 2017, fordi denne prøven ble elektronisk først i 2016.

For mer informasjon om hva som er nytt ved gjennomføringen av nasjonale prøver fra og med 2014, se Utdanningsdirektoratets hjemmeside.

I 2007 ble prosentfordelingen mellom de ulike mestringsnivåene fastsatt på bakgrunn av innholdet i mestringsbeskrivelsene og statistiske analyser. Hvert år, til og med 2013, ble poenggrensene fastsatt med utgangspunkt i at de på nasjonalt nivå skulle gi tilnærmet samme gjennomsnitt og fordeling på nivåer som tidligere år. Bakgrunnen for dette var å gi best mulig sammenligningsgrunnlag for lokalt nivå.

Når det gjelder nasjonale prøver fra 2007-2013 er det viktig å understreke at endringer over tid for en gruppe elever ikke bør sees på som en absolutt endring. Mindre andel elever på nivå 1 og flere på nivå 3 i et gitt fylke er ikke nødvendigvis et uttrykk for at elevenes ferdigheter har bedret seg i absolutt forstand. Det kan antas at det underliggende ferdighetsnivået på landsplan endrer seg lite på ett år, men særlig hvis man gjør sammenligninger over flere år er det viktig å ha i tankene at forbedring relativt til det nasjonale nivået også kan skyldes at det underliggende ferdighetsnivået i landet som helhet har gått ned. Man bør med andre ord være varsom med å tolke framgang i resultater som annet enn framgang i forhold til andre grupper eller i forhold til den fastsatte fordelingen på nasjonalt nivå.

Fra og med de nasjonale prøvene høsten 2010 er det mulig å sammenligne resultatene til elevene på 8.trinn med de samme elevenes resultater på 5.trinn tre år tidligere. For en del elever har vi ikke resultater fra 5.trinn tre år tidligere. Dette kan skyldes at det hadde fritak/ikke møtte til prøvene på 5.trinn, har kommet til landet etter 5.trinn eller har feil i fødselsnummer som gjør at vi ikke får koblet de to årgangene. Ved sammenligninger mellom 5. og 8.trinn er det også viktig å huske at mestringsnivåskalaen har tre nivåer på 5.trinn og fem nivåer på åttende trinn.

Nasjonale prøver i engelsk på 5. trinn ble avlyst i 2011, det finnes derfor ikke resultat fra denne prøven dette året.

 

Nøyaktighet og pålitelighet

Feilkilder og usikkerhet

Når datagrunnlaget er uttak av data fra administrative registre forekommer ikke måle- og bearbeidingsfeil, frafallsfeil og uttaksfeil i samme forstand som ved skjemainnhenting av opplysninger. Den sentrale kilde til usikkerhet og feil ved slike uttak er hvorvidt data er korrekt registrert inn eller om registrene er av den karakter som er forutsatt gjennom spesifikasjonen for uttaket. Dersom det er uoverensstemmelser eller manglende forståelse av definisjonene av de opplysninger som ligger i kildesystemet, vil skjevheter som skyldes definisjoner forplante seg i datagrunnlaget for statistikken.

For den sentrale delen av datagrunnlaget er det grunn til å anta lite problemer med utilstrekkelig registrering, og en god overensstemmelse mellom kravspesifikasjonene for uttrekk, og karakteristika ved data som ligger i registrene.

Selv om statistikken for nasjonale prøver ikke er basert på utvalgstrekking, må vi være forsiktige når vi sammenligner gjennomsnitt basert på få elever. Resultater for grupper med få elever i vil være sårbare for enkeltprestasjoner, der én elevs svært gode eller dårlige resultat vil kunne påvirke gjennomsnittet i stor grad.

Revisjon

Ikke relevant.

Kontakt

Fant du det du lette etter?

Du har slått av Javascript. Du kan sende oss en tilbakemelding på informasjon@ssb.no.

Send e-post til SSB