Universitets- og høgskoleutdanning

Statistikk

Studenter i universitets- og høgskoleutdanning
Statistikken omfatter alle som er registrert som studenter ved universiteter og høgskoler.
Studiepoeng og fullført universitets- og høgskoleutdanning
Statistikk om studiepoeng og fullførte utdanninger ved norske universiteter og høgskoler.
Gjennomføring ved universiteter og høgskoler
Statistikk over i hvor stor grad studentene fullfører utdanningen ved norske universiteter og høgskoler.
Forskerpersonale
Statistikken gir oversikt over menneskelige ressurser til forskning og utviklingsarbeid (FoU) i universitets- og høgskolesektoren og instituttsektoren.
Fag- og forskingsbibliotek
Statistikk over bruk av norske universitet og høgskolar, offentlege og private spesialbibliotek.
Utdanningsregnskap
Utdanningsregnskapet beskriver Norges utgifter til utdanningsformål
Forskning og utvikling i universitets- og høgskolesektoren
Statistikken måler forskning og utviklingsarbeid (FoU) i universitets- og høgskolesektoren.
Folke- og boligtellingen, studenters bosted og boforhold
Tall fra Folke- og boligtellingen 2001.
Statistikken oppdateres ikke lenger
Universiteter og høgskoler - StatRes
Målsettingen for StatRes er å utvikle og formidle indikatorer om ressursinnsats, aktiviteter/tjenester, og resultater for statlig virksomhet.
Statistikken oppdateres ikke lenger

Analyser, artikler og publikasjoner

Viser 10 av 66
  1. Norge ligger over OECD-gjennomsnittet i fullføringsgrad blant bachelorstudenter. Det er små forskjeller i gjennomføring mellom de nordiske landene, men Norge har den høyeste andelen studenter som fullfører både på normert tid og innen ett år etter normert tid.

  2. Finansiell og kvantitativ utdanning, som å ta en grad i økonomi eller finans, bør potensielt gi individer ferdigheter til bedre å forvalte sine økonomiske ressurser.

  3. Studenter i Norge kan søke om stipend og lån fra Lånekassen for å finansiere leve- og studiekostnader. Selv om stipend/lån fra Lånekassen er en viktig inntektskilde for mange studenter, er det også vanlig for studenter å jobbe ved siden av studiene. Formålet med denne rapporten er å gi innsikt i studentenes inntekter og utgifter basert på resultater fra undersøkelsen Eurostudent 8, som ble gjennomført i 2022. Hva er de viktigste inntektskildene, og hvor store levekostnader har en student i løpet av en måned?

  4. I denne artikkelen ser vi på sysselsetting blant velferdskandidatar i åra etter fullført utdanning, med vekt på dei som tok fleksibel utdanning.

  5. Trondheimsstudentene betaler i snitt mindre for å bo enn studenter i de andre store studiebyene i Norge. Oslostudentene har de høyeste boutgiftene.

  6. Dette notatet viser korleis levekårsundersøkinga for studentar (2021) har vorte nytta i tida etterpå.

  7. Mangel på kvalifisert helsepersonell er en internasjonal utfordring. I denne artikkelen studerer vi søkere til sykepleierutdanninger.

  8. Shortage of skilled healthcare workers is a global challenge. In this paper, we study applicants to Norwegian nursing programs.

  9. I 2016 fullførte 6628 personer ulike lærerutdanninger i Norge. Syv år etter endt utdanning var de fleste lærerutdannede sysselsatt innenfor undervisningsnæringer. 84 prosent av grunnskolelærere 1-7 var sysselsatte innenfor grunnskolen. Blant lektorer og grunnskolelærere 5-10 var andelen på ca. 78 prosent. De som har praktisk-pedagogisk utdanning er i mindre grad sysselsatt i næring som samsvarer tett med utdanningen

  10. Over halvparten av studentene som fullførte høyere utdanning i Oslo, bodde fortsatt i Oslo året etterpå. Blant studentene som selv vokste opp i hovedstaden, ble 86 prosent boende året etter fullført utdanning.

Eldre analyser, artikler og publikasjoner
for delområdet høyere utdanning.