Det finnes også en nynorskversjon av undervisningsopplegget.

I undervisningsopplegget får elevene kunnskap om:

  • realligningen
  • hvordan vi måler verdiskaping i nasjonalregnskapet
  • hvordan Statistisk sentralbyrå (SSB) definerer de sentrale økonomiske begrepene som inngår i realligningen
  • hva faste og løpende priser er
  • materiell levestandard i Norge sammenlignet med andre land

Elevene får øvelse i å jobbe med statistikk om emnene gjennom oppgaveløsing. Dere kan velge å bare bruke noen av undervisningsoppleggets deler eller oppgaver. Dere vurderer selv når dere ber elevene om å løse oppgaver alene, i par, i grupper og i hel klasse.

Lærere kan få fasit til begrepsoppgaven og talldelen av oppgavene ved å skrive til skole@ssb.no.

  • Kjenne til realligningen og sammenhengene den uttrykker
  • Kunne bruke realligningen til å analysere sentrale sammenhenger mellom tilgangen på og bruken av varer og tjenester i økonomien
  • Ha kunnskap om tallene for Norge for de sentrale størrelsene i realligningen
  • Lære sentrale makroøkonomiske begreper knyttet til realligningen og BNP
  • Kunne definere faste og løpende priser
  • Kjenne til bruk av BNP i sammenligninger av materiell levestandard mellom ulike land

Opplegget er laget for elever som tar Samfunnsøkonomi 1 og 2 og tar utgangspunkt i læreplan SOK01-03 Samfunnsøkonomi (udir.no) og særlig deler av disse kompetansemålene:

  • velge og bruke kilder, økonomiske teorier og modeller i arbeid med faglige spørsmål, emner og problemstillinger
  • bruke realligningen til å analysere sammenhengen mellom tilgang på og bruk av varer og tjenester i en økonomi
  • drøfte årsaker til økonomisk vekst og reflektere over bruttonasjonalproduktet som mål for verdiskaping

Meld deg på nyhetsbrev og få tips om relevant innhold på ssb.no.