Det finnes også en nynorskversjon av undervisningsopplegget.
I undervisningsopplegget får elevene kunnskap om:
- realligningen
- hvordan vi måler verdiskaping i nasjonalregnskapet
- hvordan Statistisk sentralbyrå (SSB) definerer de sentrale økonomiske begrepene som inngår i realligningen
- hva faste og løpende priser er
- materiell levestandard i Norge sammenlignet med andre land
Elevene får øvelse i å jobbe med statistikk om emnene gjennom oppgaveløsing. Dere kan velge å bare bruke noen av undervisningsoppleggets deler eller oppgaver. Dere vurderer selv når dere ber elevene om å løse oppgaver alene, i par, i grupper og i hel klasse.
Lærere kan få fasit til begrepsoppgaven og talldelen av oppgavene ved å skrive til skole@ssb.no.
- Kjenne til realligningen og sammenhengene den uttrykker
- Kunne bruke realligningen til å analysere sentrale sammenhenger mellom tilgangen på og bruken av varer og tjenester i økonomien
- Ha kunnskap om tallene for Norge for de sentrale størrelsene i realligningen
- Lære sentrale makroøkonomiske begreper knyttet til realligningen og BNP
- Kunne definere faste og løpende priser
- Kjenne til bruk av BNP i sammenligninger av materiell levestandard mellom ulike land
Opplegget er laget for elever som tar Samfunnsøkonomi 1 og 2 og tar utgangspunkt i læreplan SOK01-03 Samfunnsøkonomi (udir.no) og særlig deler av disse kompetansemålene:
- velge og bruke kilder, økonomiske teorier og modeller i arbeid med faglige spørsmål, emner og problemstillinger
- bruke realligningen til å analysere sammenhengen mellom tilgang på og bruk av varer og tjenester i en økonomi
- drøfte årsaker til økonomisk vekst og reflektere over bruttonasjonalproduktet som mål for verdiskaping
Meld deg på nyhetsbrev og få tips om relevant innhold på ssb.no.