Nasjonalregnskapet er basert på nær sagt «all» økonomisk statistikk, regnskapsinformasjon, prisindekser, lønn og sysselsettingsstatistikk og mye annen informasjon, som settes sammen i et samlet regnskapssystem der ulike deler av nasjonalregnskapet skal stemme overens. Publisering av nasjonalregnskapet følger en fast publisering- og revisjonssyklus. Endelig nasjonalregnskap publiseres i år t+2 (endelige tall for regnskapsåret 2023 publiseres i november 2025). I mellomtiden utarbeides og publiseres foreløpige tall, basert på sammenhengene i siste endelig årsregnskap og indikatorer for utviklingen i deler av økonomien. Foreløpige tall oppdateres etter hvert som det foreligger mer oppdatert grunnlagsstatistikk.
For å innarbeide vesentlige nivåendringer, som følge av innarbeiding av ny statistikk, nye metoder, eller nye prinsipper må hele tallseriene endres for å beholde en konsistent utvikling uten brudd i tidsseriene. Eurostat, EUs statistikkbyrå, anbefaler at det gjennomføres en slik hovedrevisjon om lag hvert femte år. I Norge har vi fulgt denne anbefalingen og det er tidligere utført syv hovedrevisjoner av nasjonalregnskapet, i tillegg til enkelte mellomrevisjoner. Det var lagt opp til publisering av en koordinert hovedrevisjon i alle land i EU og EØS i 2024. Høsten 2024 ble det imidlertid besluttet å utsette publiseringen av hovedrevisjonen 2024 for vesentlige deler av nasjonalregnskapet i Norge med ett år: Publisering av hovedrevisjonen 2024 i november og desember blir utsatt til november og desember 2025.
Hovedrevisjonen berører alle delene av nasjonalregnskapssystemet som publiseres av Statistisk sentralbyrå. Reviderte tallserier fra finansregnskapet og finansregnskap overfor utlandet samt offentlig forvaltnings fordringer og gjeld ble publisert som planlagt i desember 2024. Disse delregnskapene har i 2025 fulgt en ordinær publiseringsrutine og oppdateres samtidig med publiseringen av reviderte tallserier for de andre delregnskapene i nasjonalregnskapssystemet:
- Reviderte tallserier for realdelen av nasjonalregnskapet publiseres 26. november 2025.
- Reviderte tallserier for inntekts- og kapitalregnskapet og utenriksregnskapets driftsregnskap publiseres 10. desember.
- Oppdatering av finansielle sektorbalanser og finansregnskap overfor utlandet publiseres også 10. desember.
- Reviderte tallserier for offentlig forvaltnings inntekter og utgifter publiseres 12. desember,
- mens oppdaterte tall for offentlig forvaltnings fordringer og gjeld publiseres 15. desember.
I tillegg påvirker endringene tallgrunnlaget til separate regnskapsoppstillinger som er basert på tall fra nasjonalregnskap, såkalte satellittregnskap, som fylkesfordelt nasjonalregnskap, helseregnskap, ulike miljøregnskap, satellittregnskap for turisme, satellittregnskap for ideelle og frivillige organisasjoner og utdanningsregnskap. Revisjon av disse regnskapene vil først gjennomføres etter at tallseriene i nasjonalregnskapet er på plass, det vil si i 2026. Statistikk-kalenderen oppdateres senere.
De viktigste endringene i hovedrevisjonen 2024 som nå publiseres er knyttet til
- Ny konsumklassifisering (COICOP)
- Nytt statistikkgrunnlag, herav blant annet
- Implementering av statistisk foretak i SSBs Bedrifts- og foretaksregister (BoF) og strukturstatistikk (NØKU)
- Ny strukturstatistikk for hovednæringsområdene P (undervisning), Q (helse og omsorg) og R (kultur, underholdning og fritid)
- Ny forbruksundersøkelse
- Omkodinger knyttet til omlegginger av statistikk for finansielle tjenester, FORT og PORT
- Metodeendringer – herav nye beregninger av boligtjenester for husholdningenes selveide boliger (imputerte leier) i tråd med Eurostats anbefalinger.
For regnskapsåret 2022 kan brukere forvente at hovedrevisjonen vil gi en oppjustering av samlet BNP på om lag 3,5 prosent, og en oppjustering av BNP Fastlands-Norge på om lag 5,1 prosent. Den største enkeltrevisjonen er knyttet til husholdningenes beregnede produksjon av boligtjenester fra egne boliger. Denne produksjonen går i sin helhet til konsum i husholdningene, som dermed øker tilsvarende. Forventet revisjon for BNP Fastlands-Norge utenom beregnet bruttoprodukt for husholdningenes selveide boliger er 1,8 prosent.
| Ny | Gammel | Revisjon | Revisjon i prosent | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Konsum i husholdninger og ideelle organisasjoner | 2 026 | 1 857 | 170 | 9,1 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Konsum i husholdninger | 1 921 | 1 747 | 174 | 10,0 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| ¬ Varekonsum | 817 | 838 | -21 | -2,5 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| ¬ Tjenestekonsum | 1 036 | 841 | 195 | 23,1 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Konsum i ideelle organisasjoner | 105 | 110 | -4 | -4,1 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Konsum i offentlig forvaltning | 1 046 | 1 035 | 11 | 1,1 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Bruttoinvestering i fast realkapital | 1 159 | 1 053 | 106 | 10,0 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Lagerendring og statistiske avvik | 87 | 160 | -73 | -45,8 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Eksport i alt | 3 180 | 3 182 | -2 | -0,1 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Import i alt | 1 563 | 1 554 | 9 | 0,6 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Bruttonasjonalprodukt, markedsverdi | 5 935 | 5 733 | 202 | 3,5 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Bruttonasjonalprodukt Fastlands-Norge, markedsverdi | 3 865 | 3 679 | 186 | 5,1 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Utførte timeverk, lønnstakere og selvstendige, i alt | 4 122,3 | 4 165,5 | -43,2 | -1,0 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Utførte timeverk, lønnstakere og selvstendige, Fastlands-Norge | 4 074,9 | 4 089,6 | -14,7 | -0,4 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| 1Mindre endringer i tallstørrelsene ved publiseringsdato vil kunne forekomme. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Ved tilbakeregning beholdes i hovedsak tidligere beregnede vekstrater, siden ny statistikk og metoder i liten grad gir informasjon om utviklingen bakover. De fleste revisjonene skyldes imidlertid endringer i kildegrunnlag eller beregningsopplegg som ble tatt i bruk på et bestemt tidspunkt. I disse tilfellene føres revisjonen tilbake til dette tidspunktet, og det fører til at vekstratene fra dette året og fram til 2022 endres. Samlet er effekten at den årlige volumveksten i BNP Fastlands-Norge revideres opp med i snitt 0,3 prosent i perioden 2000-2022.
Som nevnt er en viktig endring i revisjonen, en ny gruppering av konsumet. Endringer i konsumgrupperingen er nærmere omtalt her.
Mer dokumentasjon om endringene vil bli publisert samtidig med publiseringene av de reviderte tallseriene, henholdsvis 26. november og 10. desember.
Neste hovedrevisjon
Parallelt med arbeidet med hovedrevisjonen 2024 har SSB deltatt i diskusjoner om og gitt innspill til endringer i internasjonale prinsipper knyttet til nasjonalregnskap. Ny næringsstandard og nye prinsipper skal i en neste hovedrevisjon som sannsynligvis vil bli i 2030.