427337
/valg/statistikker/partifin/aar
427337
statistikk
2020-11-05T08:00:00.000Z
Valg;Kultur og fritid
no
partifin, Finansiering av politiske partier, partistøtte, offentlig støtte, støtte fra arbeidslivsorganisasjoner, kapitalinntekter, privat støtte, medlemskontingentPartifinansiering, Organisasjoner og medlemskap, Kultur og fritid, Valg
true

Finansiering av politiske partier

Oppdatert

Neste oppdatering

Foreløpig ikke fastsatt

Nøkkeltall

94,6

millioner mottok partiene i bidrag

Partifinansiering, sum alle partier etter inntektskilde. Kroner og prosent
2019
I altProsent
Inntekter i alt784 608 238100,0
 
Offentlig støtte530 169 06767,6
Statlig støtte444 148 55456,6
Kommunal/fylkeskommunal støtte73 977 6229,4
Annen offentlig støtte12 042 8911,5
I alt
Egen virksomhet i alt159 834 30420,4
Kontingent69 654 3778,9
Lotteriinntekter og lignende10 138 1191,3
Kapitalinntekter22 938 1552,9
Forretningsvirksomhet23 879 9463,0
Annet fra egen virksomhet33 223 7074,2
 
Bidrag i alt94 604 86712,1
Bidrag fra privatpersoner28 551 9173,6
Bidrag fra kommersielle foretak21 971 4562,8
Bidrag fra organisasjoner i arbeidslivet25 810 2953,3
Bidrag fra andre18 271 1992,3

Se utvalgte tabeller fra denne statistikken

Tabell 1 
Partifinansiering etter kilde og parti. Kroner

Partifinansiering etter kilde og parti. Kroner1
Alle partierKristelig FolkepartiVenstreSosialistisk VenstrepartiArbeiderpartietFremskrittspartietHøyreSenterpartietRødtPensjonistpartietDemokratene i NorgeMiljøpartiet de GrønneNorges Kommunistiske PartiPartiet De KristneHelsepartietFolkeaksjonen Nei til mer bompenger
1Partier hvor færre enn 3 partiledd har rapportert regnskap eller bare har rapporter erklæringer er utelatt fra tabellen fordi det mangler publiserbare opplysninger.
2019
Inntekter i alt784 608 23848 686 44338 984 93348 047 979232 774 63983 991 228189 436 00667 240 84224 019 3583 347 932818 10838 925 089389 2963 312 0551 230 018975 224
 
Offentlig støtte530 169 06728 972 09227 100 12233 706 895158 026 84167 401 175121 386 52349 357 37514 824 4822 487 301532 45621 916 40530 8261 205 2871 031 257558 697
Statlig støtte444 148 55422 725 02422 440 74226 635 549124 805 58961 062 768107 221 99541 835 29812 288 2811 589 503506 73819 321 96430 8261 139 9501 031 2570
Kommunal/fylkeskommunal støtte73 977 6223 838 4854 365 5836 801 20527 353 8206 002 47713 892 3906 565 7841 215 452879 79825 7182 412 876065 3370558 697
Annen offentlig støtte12 042 8912 408 583293 797270 1415 867 432335 930272 138956 2931 320 74918 0000181 5650000
 
Egen virksomhet i alt159 834 30416 661 9507 401 0486 046 47144 003 68610 971 03340 069 31513 858 9596 346 669768 076235 65210 937 364255 1701 319 713162 521363 083
Kontingent69 654 3777 562 2402 642 8463 637 97815 197 1373 867 34916 879 8199 223 4744 970 233342 00699 2333 507 560206 040796 450162 521314 491
Lotteriinntekter og lignende10 138 1192 123 2041 318 287110 8671 679 8181 900 958906 690731 095911 074123 232136 41917 6504 86933 386040 875
Kapitalinntekter22 938 1552 182 730321 708232 1529 685 354509 8159 482 046378 35169 9061 063052 3461 6573150134
Forretningsvirksomhet23 879 9462 931 299697 018686 6517 857 806227 4582 504 8661 951 432190 212100 09306 696 54236 569000
Annet fra egen virksomhet33 223 7071 862 4772 421 1891 378 8239 583 5714 465 45310 295 8941 574 607205 244201 6820663 2666 035489 56207 583
 
Bidrag i alt94 604 8673 052 4014 483 7638 294 61330 744 1125 619 02027 980 1684 024 5082 848 20792 55550 0006 071 320103 300787 05536 24053 444
Bidrag fra privatpersoner28 551 917875 261986 2943 988 9463 291 158407 9649 564 0991 025 5992 536 99942 50004 812 59763 300521 35533 24038 444
Bidrag fra kommersielle foretak21 971 4561 286 3902 687 7433 260309 2002 205 00614 680 568258 109000266 1800260 000015 000
Bidrag fra organisasjoner i arbeidslivet25 810 295003 413 50019 343 6220132 4002 571 000297 125050 0002 6480000
Bidrag fra andre18 271 199890 750809 726888 9077 800 1323 006 0503 603 101169 80014 08350 0550989 89540 0005 7003 0000

Tabell 2 
Partifinansiering etter inntektskilde og parti. Prosent

Partifinansiering etter inntektskilde og parti. Prosent1
Alle partierKristelig FolkepartiVenstreSosialistisk VenstrepartiArbeiderpartietFremskrittspartietHøyreSenterpartietRødtPensjonistpartietDemokratene i NorgeMiljøpartiet de GrønneNorges Kommunistiske PartiPartiet De KristneHelsepartietFolkeaksjonen Nei til mer bompenger
1Partier hvor færre enn 3 partiledd har rapportert regnskap eller bare har rapporter erklæringer er utelatt fra tabellen fordi det mangler publiserbare opplysninger
2019
Inntekter i alt100,0100,0100,0100,0100,0100,0100,0100,0100,0100,0100,0100,0100,0100,0100,0100,0
 
Offentlig støtte67,659,569,570,267,980,264,173,461,774,365,156,37,936,483,857,3
Statlig støtte56,646,757,655,453,672,756,662,251,247,561,949,67,934,483,80,0
Kommunal/fylkeskommunal støtte9,47,911,214,211,87,17,39,85,126,33,16,20,02,00,057,3
Annen offentlig støtte1,54,90,80,62,50,40,11,45,50,50,00,50,00,00,00,0
 
Egen virksomhet i alt20,434,219,012,618,913,121,220,626,422,928,828,165,539,813,237,2
Kontingent8,915,56,87,66,54,68,913,720,710,212,19,052,924,013,232,2
Lotteriinntekter og lignende1,34,43,40,20,72,30,51,13,83,716,70,01,31,00,04,2
Kapitalinntekter2,94,50,80,54,20,65,00,60,30,00,00,10,40,00,00,0
Forretningsvirksomhet3,06,01,81,43,40,31,32,90,83,00,017,29,40,00,00,0
Annet fra egen virksomhet4,23,86,22,94,15,35,42,30,96,00,01,71,614,80,00,8
 
Bidrag i alt12,16,311,517,313,26,714,86,011,92,86,115,626,523,82,95,5
Bidrag fra privatpersoner3,61,82,58,31,40,55,01,510,61,30,012,416,315,72,73,9
Bidrag fra kommersielle foretak2,82,66,90,00,12,67,70,40,00,00,00,70,07,90,01,5
Bidrag fra organisasjoner i arbeidslivet3,30,00,07,18,30,00,13,81,20,06,10,00,00,00,00,0
Bidrag fra andre2,41,82,11,83,33,61,90,20,01,50,02,510,30,20,20,0

Tabell 3 
Partifinansiering, regnskapsposter etter parti. Kroner

Partifinansiering, regnskapsposter etter parti. Kroner1
2019
Alle partierKristelig FolkepartiVenstreSosialistisk VenstrepartiArbeiderpartietFremskrittspartietHøyreSenterpartietRødtPensjonistpartietDemokratene i NorgeMiljøpartiet de GrønneNorges Kommunistiske PartiPartiet De KristneHelsepartietFolkeaksjonen Nei til mer bompenger
1Partier hvor færre enn 3 partiledd har rapportert regnskap eller bare har rapportert erklæringer er utelatt fra tabellen fordi det mangler publiserbare opplysninger.
Inntekter i alt784 608 23848 686 44338 984 93348 047 979232 774 63983 991 228189 436 00667 240 84224 019 3583 347 932818 10838 925 089389 2963 312 0551 230 018975 224
Offentlig støtte530 169 06728 972 09227 100 12233 706 895158 026 84167 401 175121 386 52349 357 37514 824 4822 487 301532 45621 916 40530 8261 205 2871 031 257558 697
Egen virksomhet i alt159 834 30416 661 9507 401 0486 046 47144 003 68610 971 03340 069 31513 858 9596 346 669768 076235 65210 937 364255 1701 319 713162 521363 083
Bidrag i alt94 604 8673 052 4014 483 7638 294 61330 744 1125 619 02027 980 1684 024 5082 848 20792 55550 0006 071 320103 300787 05536 24053 444
 
Kostnader i alt867 186 97255 389 82954 346 77954 908 732267 438 13392 313 868189 531 46568 830 30524 869 4953 520 304562 84646 400 834788 6543 748 4761 236 333411 823
Lønnskostnader306 522 25024 241 25320 231 51221 747 53096 359 01922 842 04959 827 92328 904 71511 217 619143 778019 550 4640595 399708 50965 000
Andre driftskostnader mv558 390 15130 909 34934 023 66533 004 854170 137 59269 252 203129 288 20939 877 43813 629 7483 373 454562 16926 829 285679 6103 149 908527 791345 347
Finanskostnader2 274 571239 22791 602156 348941 522219 616415 33348 15222 1283 07267721 085109 0443 169331 476
 
Resultat-82 578 734-6 703 386-15 361 846-6 860 753-34 663 494-8 322 640-95 459-1 589 463-850 137-172 372255 262-7 475 745-399 358-436 421-6 315563 401

Tabell 4 
Partifinansiering, regnskapsposter etter parti. Prosent

Partifinansiering, regnskapsposter etter parti. Prosent1
2019
Alle partierKristelig FolkepartiVenstreSosialistisk VenstrepartiArbeiderpartietFremskrittspartietHøyreSenterpartietRødtPensjonistpartietDemokratene i NorgeMiljøpartiet de GrønneNorges Kommunistiske PartiPartiet De KristneHelsepartietFolkeaksjonen Nei til mer bompenger
1Partier hvor færre enn 3 partiledd har rapportert regnskap eller bare har rapportert erklæringer er utelatt fra tabellen fordi det mangler publiserbare opplysninger.
Inntekter i alt100,0100,0100,0100,0100,0100,0100,0100,0100,0100,0100,0100,0100,0100,0100,0100,0
Offentlig støtte67,659,569,570,267,980,264,173,461,774,365,156,37,936,483,857,3
Egen virksomhet i alt20,434,219,012,618,913,121,220,626,422,928,828,165,539,813,237,2
Bidrag i alt12,16,311,517,313,26,714,86,011,92,86,115,626,523,82,95,5
 
Kostnader i alt110,5113,8139,4114,3114,9109,9100,1102,4103,5105,168,8119,2202,6113,2100,542,2
Lønnskostnader39,149,851,945,341,427,231,643,046,74,30,050,20,018,057,66,7
Andre driftskostnader mv71,263,587,368,773,182,568,259,356,7100,868,768,9174,695,142,935,4
Finanskostnader0,30,50,20,30,40,30,20,10,10,10,10,128,00,10,00,2
 
Resultat-10,5-13,8-39,4-14,3-14,9-9,9-0,1-2,4-3,5-5,131,2-19,2-102,6-13,2-0,557,8

Tabell 5 
Partfinansiering, kostnader etter aktivitet og parti. Kroner

Partfinansiering, kostnader etter aktivitet og parti. Kroner12
2019
Kostnader etter aktivitet, i altAdministrasjonskostnaderPartiaktivitetskostnaderValgkampkostnader
1Kostnader etter aktivitet omfatter samtlige kostnader. Partiloven krever at samtlige kostnader skal gruppes både etter aktivitet og etter art. I tabell 5 som viser inntekter, kostnader og resultat, bygger datagrunnlaget på kostnader etter art. Tabellen her viser hovedgrupper for kostnader etter aktivitet. Summen kan avvike fra sum kostnader etter art fordi opplysningene fra enkelte partiledd ikke er konsistente. Mer utførlig omtale finnes i «Om statistikken».
2Partier hvor færre enn 3 partiledd har rapportert regnskap eller bare har rapportert erklæringer er utelatt fra tabellen fordi det mangler publiserbare opplysninger.
Alle partier866 697 707345 974 630286 477 163234 245 914
Kristelig Folkeparti55 396 25332 222 01413 612 1399 562 100
Venstre54 217 26923 584 68412 850 17117 782 414
Sosialistisk Venstreparti54 908 33727 519 89314 601 99112 786 453
Arbeiderpartiet267 438 14799 579 545102 655 37865 203 224
Fremskrittspartiet92 312 77419 807 16039 349 49733 156 117
Høyre189 157 17190 326 92741 932 05456 898 190
Senterpartiet68 830 30925 538 93433 870 0789 421 297
Rødt24 869 49310 454 6289 425 4904 989 375
Pensjonistpartiet3 537 643463 2871 538 3001 536 056
Demokratene i Norge562 846231 72350 714280 409
Miljøpartiet de Grønne46 400 82513 702 78513 870 84118 827 199
Norges Kommunistiske Parti788 654267 368491 30929 977
Partiet De Kristne3 748 4761 198 3891 104 4821 445 605
Helsepartiet1 228 601209 841401 604617 156
Folkeaksjonen Nei til mer bompenger411 81385 033113 040213 740

Tabell 6 
Statlig grunn- og stemmestøtte etter parti. Kroner

Statlig grunn- og stemmestøtte etter parti. Kroner12
2019
I altAv dette ungdomsorganisasjoner
1Tabellen omfatter samtlige partiledd som har rapportert. For partiledd som har rapportert at de hadde inntekter utenom offentlig støtte på mindre enn 12 000 kroner, er det benyttet beløp oppgitt av Fylkesmannen i Sogn og Fjordane hhv av Kommunal- og moderniseringsdepartementet. Fylkesmannen betaler ut støtten til kommune- og til fylkesleddene, departementet betaler ut støtten til de sentrale partiorganisasjonene. For partiledd som rapporterte at de hadde inntekter over grensen, er det beløpet brukt som partileddet rapporterte.
2Partier hvor færre enn 3 partiledd har rapportert regnskap eller bare har rapporter erklæringer er utelatt fra tabellen fordi det mangler publiserbare opplysninger.
Alle partier455 393 88529 436 508
 
Kristelig Folkeparti23 594 8061 578 174
Venstre23 856 3571 358 283
Sosialistisk Venstreparti27 578 6011 348 599
Arbeiderpartiet123 670 5959 686 228
Fremskrittspartiet62 524 8723 529 695
Høyre108 026 3887 247 821
Senterpartiet45 515 7062 617 569
Rødt13 585 222675 252
Demokratene i Norge552 857.
Kystpartiet411 9949 790
Pensjonistpartiet2 211 598.
Miljøpartiet de Grønne20 037 2701 319 237
Norges Kommunistiske Parti50 729-
Piratpartiet491 7179 518
Partiet De Kristne1 313 50824 676
Helsepartiet1 060 57629 319
Folkeaksjonen Nei til mer bompenger-.

Om statistikken

Statistikken viser inntektene og kostnadene til de politiske partiene på kommune-, fylkes- og sentralt nivå på grunnlag av årsregnskap satt opp etter retningslinjene fra partiloven. Ungdomsorganisasjonene på sentralt og fylkeskommunalt nivå blir regnet med. Rundt 1/5 av enhetene innad i partiene må rapportere regnskap, noe som dekker over 95 prosent av de totale inntektene.

Definisjoner

Definisjoner av viktige begrep og variabler

Registrert politisk parti: Politisk parti som er registrert i Partiregisteret i Brønnøysund. Et parti må oppfylle enkelte krav for å kunne registrere seg (se partiloven § 3, http://lovdata.no/dokument/NL/lov/2005-06-17-102).

Statlig støtte: Støtte utbetalt i henhold til Partiloven § 11, dvs. statlig grunn- og stemmestøtte.

Kommunal/fylkeskommunal støtte: Støtte som fylkeskommunen eller kommunen velger å utbetale på frivillig basis. Inkluderer ikke kommunal/fylkeskommunal støtte som er gitt til partienes grupper i kommunestyrer eller fylkesting.

Annen offentlig støtte: All offentlig støtte som ikke omfattes av Statlig støtte eller Kommunal/fylkeskommunal støtte.

Kontingentinntekter: Alle kontingentinntekter som partiorganisasjonen mottar fra sine medlemmer.

Inntekter fra lotterier, innsamlingsaksjoner og lignende: Inntekter som partiorganisasjonen har mottatt fra lotterier, innsamlingsaksjoner og lignende.

Kapitalinntekter: Renteinntekter og aksjeutbytte eksklusiv urealiserte inntekter. Finansplasseringer skal til enhver tid balanseføres til anskaffelseskost, eventuelle gevinster skal først inntekts ved realisering.

Inntekter fra forretningsvirksomhet: Inntekter som partiorganisasjonen har mottatt som følge av egen forretningsvirksomhet. Dette inkluderer blant annet inntekter fra salg av reklameeffekter.

Andre inntekter fra egen virksomhet: Alle inntekter fra egen virksomhet som ikke omfattes av kontingentinntekter, inntekter fra lotterier, innsamlingsaksjoner og lignende, kapitalinntekter eller inntekter fra forretningsvirksomhet. Partiinterne overføringer mellom partiledd blir ikke ansett som inntekt i sammenheng med statistikken og inngår ikke i denne variabelen.

Bidrag fra privatpersoner: Inneholder alle pengegaver fra privatpersoner, samt alle andre gaver fra privatpersoner som har en verdi over partilovens grenseverdier for registrering av giveren.

Bidrag fra kommersielle foretak: Inneholder alle pengegaver fra kommersielle foretak, samt alle andre gaver fra kommersielle foretak som har en verdi over partilovens grenseverdier for registrering av giveren.

Bidrag fra organisasjoner i arbeidslivet: Inneholder alle pengegaver fra organisasjoner i arbeidslivet, samt alle andre gaver fra organisasjoner i arbeidslivet som har en verdi over partilovens grenseverdier for registrering av giveren.

Bidrag fra andre: Inneholder alle pengegaver samt alle andre gaver som har en verdi over partilovens grenseverdier for registrering av giveren der giveren faller inn under en av to grupper definert i partiloven, dvs. fra:

• Bidrag fra andre organisasjoner, foreninger og sammenslutninger, institusjoner, stiftelser og fond.

• Bidrag fra andre, ikke kategoriserte givere, dvs. fra enhver giver som ikke tilordnes noen av de øvrige givergruppene etter loven.

Kostnader etter art og kostnader etter aktivitet er to ulike måter å gruppere kostnadene på. Begge grupperinger skal inneholde samtlige kostnader

Kostnader etter art er i statistikken delt opp i lønnskostnader, andre driftskostnader og finanskostnader.

Lønnskostnader omfatter alle ytelser i ansettelsesforhold, inkludert deltidsansatte og vikarer. Lønnskostnader omfatter arbeidsgiveravgift, pensjonskostnader, forsikringer, reisekostnader, fagforeningskontingenter og andre ytelser. Eventuelle honorarer som føres som lønn, regnes også med.

Andre driftskostnader mv omfatter kostnader knyttet til forbruksvarer i forbindelse med administrasjon, produksjon og salg, for eksempel innkjøp av kontorrekvisita, kaffemaskin og lignende, samt kontormaskiner og utstyr som utgiftsføres. Videre inngår anskaffelse av tjenester, som alle kostnader til ekstern bistand eller ”fremmed tjeneste”, rådgivning, revisorhonorar, vedlikeholdsarbeider med mer, inklusiv godtgjørelse til tillitsvalgte dersom dette ikke inngår i lønn med arbeidsgiveravgift. Dessuten omfattes avskrivninger på alt utstyr som er aktivert i balansen (anleggsmidler), jamfør partilovforskriftens § 3-3. Eventuelle tilgodehavende som ikke kan inndrives, kostnadsføres her.

Finanskostnader omfatter bl.a. betalte renter på lån korrigert for tidligere års periodiseringer, påløpte, ikke betalte renter mv, samt tap ved salg av aksjer og fondsplasseringer. Urealiserte tap på aksjer og fondsplasseringer holdes utenfor og skal ikke kostnadsføres. Finansplasseringer skal til enhver tid balanseføres til anskaffelseskost, eventuelle tap skal først kostnadsføres ved realisering.

Resultat er lik sum inntekter redusert for sum kostnader etter art.

Kostnader etter aktivitet er i statistikken delt opp i administrasjonskostnader, partiaktivitetskostnader og valgkampkostnader.

Administrasjonskostnader gjelder kostnader for å administrere partileddets virksomhet, for eksempel telefonkostnader, kopiutgifter, porto, rekvisita mv, finanskostnader, deler av lønnskostnader og andre deler av kostnadene etter art. Avskrivninger og eventuelle nedskrivninger som ikke kan tilordnes andre kostnader etter aktivitet, inngår her.

Partiaktivitetskostnader omfatter kostnader for aktiviteter som fremmer eller oppfyller formålet til partiet eller partileddet, så som kostnader til partimøter, kostnader knyttet til å utforme partiprogram, nominasjonslister mv. Dette vil bestå av hele eller deler av kostnadene etter art inklusive avskrivninger dersom de pålitelig kan knyttes til disse partiaktivitetene.

Valgkampkostnader består av kostnader til markedsføringstiltak i sammenheng med valgkamp. Disse kan være pådratt både før, i og etter valgkampperioden. Videre inngår andre kostnader til valgkamp som ikke umiddelbart knyttes direkte til markedsføringen, for eksempel drivstoff til valgkampbil, leie av transportmidler og boder mv. Dette vil bestå av hele eller deler av kostnadene etter art inklusive avskrivninger dersom de pålitelig kan knyttes til disse forholdene.

 

Standard klassifikasjoner

Ikke relevant

Administrative opplysninger

Navn og emne

Ansvarlig seksjon

Seksjon for befolkningsstatistikk

Regionalt nivå

Landet

Hyppighet og aktualitet

Årlig

Internasjonal rapportering

Ingen

Lagring og anvendelse av grunnlagsmaterialet

Rapportene fra de enkelte partilag skal offentliggjøres etter partiloven § 22 og blir publisert på nettstedet til det ansvarlige departement, Kommunal og moderniseringsdepartementet, se www.partifinansiering.no.

Bakgrunn

Formål og historie

Statistikken ble frigitt første gang i 2006 med opplysninger om 2005. Siste frigivning er basert på innberetning av inntekter, kostnader og balanse for regnskapsåret 2019 fra de registrerte politiske partiene. Partiloven definerer hvilke organisatoriske ledd av de registrerte politiske partier som er pålagt å avgi årlig innberetning til et sentralt register.  Loven ble endret med virkning fra 1. februar 2013. Før endringen, dvs. for 2013 og tidligere år skulle bare inntekter innberettes. Fra og med 2014 rapporteres også kostnader.

Brukere og bruksområder

Statistikken har et vidt spekter av brukere, som media, forskningsmiljøer, utdanningsinstitusjoner, de politiske partier og privatpersoner.

Likebehandling av brukere

Ingen eksterne brukere har tilgang til statistikk før den er publisert samtidig for alle kl. 08.00 på ssb.no etter forhåndsvarsling senest tre måneder før i Statistikkalenderen. Dette er et av de viktigste prinsippene i SSB for å sikre likebehandling av brukerne (likebehandlingsprinsippet).

Sammenheng med annen statistikk

Statistikk over bidrag i valgår publiseres særskilt som egen statistikk i forbindelse med hvert valg (https://www.ssb.no/valg/statistikker/valgkamp)

Lovhjemmel

Lov om visse forhold vedrørende de politiske partiene (partiloven) §§ 18, 19, 20, 20a, 20b, 21

Statistikkloven §§2-1, 3-2

EØS-referanse

Ingen

Produksjon

Omfang

Datainnsamlingen omfatter alle organisatoriske ledd av registrerte politiske partier i Norge som faller inn under Partiloven. Det vil si alle hovedorganisasjoner, fylkespartier og kommunepartier, samt ungdomshovedorganisasjoner og ungdomsfylkespartier. Politiske partier er enhet i den publiserte statistikken.

Partiloven § 18 fritar partier og partiledd fra fullstendig innberetningsplikt dersom de har hatt årlige inntekter under en bestemt terskelverdi etter fradrag av all offentlig støtte. Terskelverdien var 10 000 kroner fram til og med 2012, fra 2013 er verdien 12 000 kroner, jf. lovendringen den 1. februar 2013. Partier og partiledd som kommer under terskelverdien må avgi en erklæring om dette. De øvrige partiledd har plikt til å innberette fullstendig regnskap etter partilovens og forskriftens spesifisering av inntekter, kostnader og balanse. Disse innberetningene er grunnlaget for statistikken forutsatt at tallene fra det enkelte parti ikke omfatter færre en 3 partiledd – eller der ikke annet nevnes uttrykkelig. (Se også under «Datainnsamling».)

Datakilder og utvalg

Kilde for statistikken er Partifinansieringsregisteret som er etablert med grunnlag i Partiloven. Registerfører for Partifinansieringsregisteret er Statistisk sentralbyrå, jf. partilovforskriften § 2-1. Registeret inneholder rapporter fra alle kommunepartier, fylkespartier og hovedorganisasjoner av registrerte politiske partier, samt deres sentrale ungdomsorgniasasjoner og fylkesungdomsorganisasjoner. De sentrale politiske partier må dessuten være registrert i Partiregisteret som del av Brønnøysundregistrene (se definisjoner, Registrert politisk parti).

Partifinansieringsregisteret omfatter også oversikt over alle bidragsytere som i løpet av regnskapsåret har bidratt med gaver som overskrider bestemte grenseverdier. For perioden fra 2005 til og med 2012 skulle alle bidrag til en verdi av 10 000 kroner eller mer til et kommuneparti, 20 000 kr til et fylkesparti og 30 000 kr til en hovedorganisasjon rapporteres. Lovendringen per 1. februar 2013 innebærer bl.a. at ble disse grensene ble justert til 12 000 kroner eller mer til et kommuneparti, 23 000 kr til et fylkesparti og 35 000 kr til en hovedorganisasjon med virkning for 2013 og senere årganger. Tilsvarende gjelder for sponsorytelser i løpet av året og for långivere ved utgangen av året. Bidragsytere som partiorganisasjonen har inngått skriftlige politiske eller forretningsmessige avtaler med, skal identifiseres uavhengig av beløp

Datainnsamling, editering og beregninger

Ingen kilder utover Partifinansieringsregisteret.

Skjema for innrapporteringen utarbeides av Statistisk sentralbyrå. Opplysningene ble samlet inn elektronisk ved hjelp av skjema (RA-0604) i Altinn. Noen få partiledd fylte ut utskrift av Altinn-skjemaet, som ble signert og manuelt registrert. Opplysningene brukes slik som de er rapportert inn til Partifinansieringsregisteret. Åpenbare feilføringer i innberetningene blir rettet etter direkte henvendelse til og i samarbeid med det eller de relevante partileddene, for øvrig blir det ikke foretatt noen revisjon av verken registerfører eller av Statistisk sentralbyrå som statistikkprodusent.

Statistikken er en summering av inntektene og kostnadene oppgitt fra de ulike organisatoriske leddene innenfor samme parti der disse faller inn under plikten til å innberette fullstendig regnskap etter partiloven.

Statistikken omfatter ikke interne overføringer, verken som inntekter eller som kostander fordi disse i sum skal oppheve hverandre innen det enkelte parti og ville dermed gi kunstig høye beløp. Det vil allikevel alltid være en viss usikkerhet om alle interne overføringer ført etter samme prinsipper i alle partiledd (både hos mottaker og avgiver), da hvert enkelt partiledd fører sine regnskap for seg, jf "feilkilder og usikkerhet".

 

Videre tas innrapportert balanse heller ikke med i statistikken. Spesifisering av interne fordringer og gjeld mellom partileddene innen det enkelte parti er ikke rapporteringspliktig etter loven. Slike poster kan derfor ikke «utlignes» innen det enkelte parti. En aggregering av balansen fra de enkelte partiledd ville dermed bli misvisende med feilaktig høye balansesummer. Videre kan det finnes en rekke partiledd i statistikkgrunnlaget med fordringer og/eller gjeld overfor partiledd som ikke inngår i grunnlaget, jamfør rapporteringsplikten beskrevet under «Omfang», dette gjør også at beregning av en balanse på partinivå ikke blir meningsfull.

Sesongjustering

Ikke relevant

Konfidensialitet

Ikke relevant

Sammenlignbarhet over tid og sted

 

Første år statistikken ble publisert var i 2006 (for regnskapsåret 2005). Årlig publisering siden.

Lovendringen per 1. februar 2013 innebærer brudd i seriene over hvilke partiledd som har full innberetningsplikt. Tall for perioden til og med 2012 omfatter etter loven alle ledd som har inntekter utenom offentlig støtte på 10 000 kroner eller mer, fra og med 2013 inngår partiledd som har tilsvarende inntekter på minst 12 000 kroner per år. Størrelsen på inntektene til partileddene vil variere fra år til år, særlig mellom ikke-valgår og valgår. Dermed vil antall partiledd som er rapporteringspliktige avhenge både av naturlige endringer og av endringer i terskelverdier som nevnt over. Disse forhold kan ha en viss betydning når utviklingen over tid studeres.

Statistikken for 2019 ble utarbeidet på grunnlag av innrapportering fra,883 partiledd. For 2018 var det 705 innrapporteringer (for 2017 766 partiledd, 716 ledd i 2016, 781 ledd i 2015, 685 ledd i 2014, 693 i 2013 og 634 partiledd i 2012).

Nøyaktighet og pålitelighet

Feilkilder og usikkerhet

Dataene er rapportert inn til det sentrale registeret ved bruk av elektronisk skjema. Av skjemaet fremgår de ulike kategoriene som inntektene, kostnadene og balansen skal fordeles på. Det er knyttet en viss usikkerhet til i hvilken grad de enkelte forhold er ført på riktig post og om de er tatt med.

Innberetningsskjemaet tar utgangspunkt i at det er brutto inntekter og kostnader som skal føres. Dette innebærer at inntekter som er øremerket til å dekke bestemte kostnader eller skal overføres til andre partiledd i samme parti, først skal føres som inntekt og deretter som kostnad (overføring til andre) i skjemaet til den enheten som opprinnelig mottok beløpet. Beløpet skal føres til inntekt som intern overføring, hos de enhetene som har mottatt slike midler. Enkelte rapportører kan ha bokført slike beløp som refusjoner og rapportert netto beløp, dette vil medføre at både inntekts- og kostnadstallene blir lavere enn hva bokføring etter partiloven tilsier.

Som eksempel nevnes at i 2013 ble kontingenter nettoført i endel partier som mottok kontingentene sentralt fra medlemmene. Større deler av beløpet ble overført til de lokale partileddene. På grunn av nettoføringen ble beløpet for kontingenter for lavt i 2013 og veksten i 2014 blir dermed misvisende. Nyere tall for 2015 fremover kan tyde på at denne type feil er redusert sammenlignet med opplysningene for 2014 og tidligere.

Partiloven krever at samtlige kostnader skal gruppes både etter aktivitet og etter art. Dvs å klassifisere totale kostnader på to ulike måter. Det er et visst avvik mellom summen av kostnader etter art og summen etter aktivitet. Dette avviket skyldes at opplysningene fra enkelte partiledd ikke er konsistente. Kostnader etter art er rapportert noe høyere enn etter aktivitet for 2018. Avviket utgjør under en prosent av det totalt rapporterte kostnader etter art.

Utviklingen i egenkapital (formålskapital) fra 1. januar til 31. desember avviker i en del tilfeller fra årets resultat. Avviket kan i prinsippet henge sammen med kapitalinnskudd eller uttak som bare er balanseført i motsats til partilovens karv.

Tross oppgaveplikt etter partiloven har noen partiledd unnlatt å svare. Dermed kan noen enheter som har fullstendig rapporteringsplikt, være utelatt. De aggregerte tallene for de enkelte partiene vil da ikke være fullstendig (frafallsfeil). Det foretas ikke imputeringer for å motvirke dette statistisk.

Statistisk sentralbyrå har ikke tall fra partiledd med inntekter under nevnte terskelverdi for inntekter utenom offentlig støtte, jamfør partilovens bestemmelser. Dermed blir totaltallene som presenteres i statistikken lavere enn hva de faktisk er. Verken offentlig støtte eller andre inntekter og kostnader disse partileddene har, er med i grunnlaget for statistikken der ikke annet går uttrykkelig fram av tabellen. Allikevel utgjør inntektene for de som har levert erklæring maksimalt kr12000 per partiledd.

Endringer i kommune- og fylkesinndelinger vil være en mulig feilkilde og gi usikkerhet rundt sammenlignbarhet i årene før og rett etter slike endringer er gjennomført. Dette kan ha et større omfang når det på nasjonalt nivå foretas større endringer samtidig i mange kommuner/fylker. Årsaken til dette er fordi partiloven krever at partiledd i de kommuner som skal slås sammen også må slå seg sammen. Lokale enheter som eventuelt består i de nedlagte kommuner/fylker faller utenfor partilovens område og er ikke lenger berettiget statsstøtte eller rapporteringsplikt. Men det har ikke vært krav at sammenslåingen gjøres samtidig som kommunene slår seg sammen. Dette betyr at sammenslåinger kan gjøres på flere forskjellige tidspunkt, alt fra 2 år før kommunene ble slått sammen til senest ett år etter kommunesammenslåingen. Dette har nok medført en viss usikkerhet rundt hvilket (nytt og/eller gammelt) partiledd som har rapporteringsplikt, samtidig om hvordan selve sammenslåingen skal bokføres (overføringer av midler fra nedlagte til nye partiledd).

I forbindelse med kommune- og regionsreformen som blir gjennomført fra 2018-2020 er det estimert at ca 1100 partiledd direkte eller indirekte er påvirket at de valg rundt sammenslåingen som gjøres lokalt. Noe som kan ha medført at det er gjennomført forskjellig

 

Revisjon

Ikke relevant

Faktaside

Kontakt

Fant du det du lette etter?

Du har slått av Javascript. Du kan sende oss en tilbakemelding på informasjon@ssb.no.

Send e-post til SSB