Artikler om norsk mediebarometer

Artikler, analyser og publikasjoner

2023

  1. Mediebruk blant personer med innvandrerbakgrunn 2022 Rapport 26. april

    I denne rapporten legger Statistisk sentralbyrå fram hovedresultatene fra en landsomfattende undersøkelse blant innvandrere og norskfødte med to innvandrerforeldre i 2022

  2. Norsk mediebarometer 2022 Artikkel 26. april

    Norsk mediebarometer viser nordmenns mediebruk: Hvilke medier bruker vi og hvordan, forskjeller mellom generasjoner og hvordan dette har endret seg over tre tiår.

  3. Fire av ti 16-19 åringer finner nyheter på TikTok Artikkel 26. april

    8 av 10 brukte sosiale medier daglig i 2022 og litt over halvparten av befolkningen bruker sosiale medier til å følge med på nyheter.

  4. Her hører vi mest på podkast Artikkel 26. april

    I 2022 lyttet 16 prosent av befolkingen til podkast, som er en økning fra 12 prosent i 2020, ifølge Norsk mediebarometer 2022.

2022

  1. Norsk mediebarometer 2021 Artikkel 26. april

    Norsk mediebarometer viser nordmenns mediebruk: Hvilke medier bruker vi og hvordan, forskjeller mellom generasjoner og hvordan dette har endret seg over tre tiår.

  2. 1 av 3 unge voksne følger ikke med på nyheter i tradisjonelle medier Artikkel 26. april

    35 prosent i aldersgruppen 16 til 24 år får ikke med seg nyheter på TV, radio, papir- eller nettavis. 17 prosent i samme aldersgruppe får utelukkende med seg nyheter på sosiale medier, mens 18 prosent er nyhetsunnvikere.

  3. Dette er de mest populære strømmetjenestene i Norge Artikkel 26. april

    87 prosent av befolkningen i Norge har tilgang til abonnement på en eller flere betalte strømmetjenester, ifølge Norsk mediebarometer 2022.

2021

  1. Flere fulgte med på nyheter i 2020 Artikkel 27. april

    Andelen av befolkningen som så på lineær-TV og hørte på radio, holdt seg stabil i 2020 etter mange års nedgang. Flere så og hørte direktesendte nyheter på TV og radio, og flere har også lest nettaviser.