Artikler om norsk mediebarometer

Artikler, analyser og publikasjoner

2025

  1. Norsk mediebarometer viser nordmenns mediebruk: Hvilke medier bruker vi og hvordan, forskjeller mellom generasjoner og hvordan dette har endret seg over tre tiår.

  2. Aldri før har så mange abonnert på strømmetjenester. Nordmenn bruker stadig mer digitale medier, mens bruken av tradisjonelle medier minker.

  3. 8 av 10 nordmenn bruker sosiale medier daglig. I gjennomsnitt bruker vi nær 2 timer på sosiale medier hver dag, og Facebook topper fortsatt listen over de mest populære plattformene.

2024

  1. Tre av ti nordmenn spiller digitale spill en gjennomsnittsdag. Barn og unge spiller mest, men færre 9-15-åringer spiller, sammenlignet med tidligere år.

  2. Norsk mediebarometer viser nordmenns mediebruk: Hvilke medier bruker vi og hvordan, forskjeller mellom generasjoner og hvordan dette har endret seg over tre tiår.

  3. Det er aldri målt færre lesere av papiraviser enn i 2023. Den største nedgangen fra året før finner vi blant de som i utgangspunktet leser papiraviser mest, nemlig de eldste i befolkningen.

2023

  1. 8 av 10 brukte sosiale medier daglig i 2022 og litt over halvparten av befolkningen bruker sosiale medier til å følge med på nyheter.

  2. I denne rapporten legger Statistisk sentralbyrå fram hovedresultatene fra en landsomfattende undersøkelse blant innvandrere og norskfødte med to innvandrerforeldre i 2022

  3. Norsk mediebarometer viser nordmenns mediebruk: Hvilke medier bruker vi og hvordan, forskjeller mellom generasjoner og hvordan dette har endret seg over tre tiår.

  4. 18 prosent av befolkningen hører daglig på podkast. Unge har oftere abonnement til podkast-tjenester, mens de eldste gjerne lytter gratis.

2022

  1. Norsk mediebarometer viser nordmenns mediebruk: Hvilke medier bruker vi og hvordan, forskjeller mellom generasjoner og hvordan dette har endret seg over tre tiår.

  2. 35 prosent i aldersgruppen 16 til 24 år får ikke med seg nyheter på TV, radio, papir- eller nettavis. 17 prosent i samme aldersgruppe får utelukkende med seg nyheter på sosiale medier, mens 18 prosent er nyhetsunnvikere.

  3. 9 av 10 i befolkningen i Norge har tilgang til abonnement på en eller flere betalte strømmetjenester.

2021

  1. Andelen av befolkningen som så på lineær-TV og hørte på radio, holdt seg stabil i 2020 etter mange års nedgang. Flere så og hørte direktesendte nyheter på TV og radio, og flere har også lest nettaviser.