Tids- og mediebruk
Statistikk
Analyser, artikler og publikasjoner
- Mediebruksundersøkelsen 2021. Dokumentasjonsrapport
SSB har siden 1967 gjennomført utvalgsundersøkelser om bruk av massemedier. Fra og med 1991 har SSB hvert år gjennomført kvartalsvise undersøkelser om mediebruk.
- Norsk mediebarometer 2021
Norsk mediebarometer viser nordmenns mediebruk: Hvilke medier bruker vi og hvordan, forskjeller mellom generasjoner og hvordan dette har endret seg over tre tiår.
- 1 av 3 unge voksne følger ikke med på nyheter i tradisjonelle medier
35 prosent i aldersgruppen 16 til 24 år får ikke med seg nyheter på TV, radio, papir- eller nettavis. 17 prosent i samme aldersgruppe får utelukkende med seg nyheter på sosiale medier, mens 18 prosent er nyhetsunnvikere.
- Dette er de mest populære strømmetjenestene i Norge
74 prosent av befolkningen i Norge abonnerer på en eller flere betalte strømmetjenester, ifølge Norsk mediebarometer 2021.
- Flere fulgte med på nyheter i 2020
Andelen av befolkningen som så på lineær-TV og hørte på radio, holdt seg stabil i 2020 etter mange års nedgang. Flere så og hørte direktesendte nyheter på TV og radio, og flere har også lest nettaviser.
Eldre analyser, artikler og publikasjoner for delområdet tids- og mediebruk.