Finansiering av politiske partier

Oppdatert: 16. august 2022

Neste oppdatering: 21. august 2023

Bidrag til partiene
Bidrag til partiene
2021
139 195 323
kr
Partifinansiering, sum alle partier etter inntektskilde. Kroner og prosent
Partifinansiering, sum alle partier etter inntektskilde. Kroner og prosent
2021
I altProsent
Inntekter i alt824 669 035100,0
Offentlig støtte527 876 97864,0
Statlig støtte450 282 75154,6
Kommunal/fylkeskommunal støtte66 479 2838,1
Annen offentlig støtte11 114 9441,3
Egen virksomhet i alt157 596 73419,1
Kontingent75 090 7929,1
Lotteriinntekter og lignende13 272 8191,6
Kapitalinntekter19 544 0102,4
Forretningsvirksomhet31 378 3583,8
Annet fra egen virksomhet18 310 7552,2
Bidrag i alt139 195 32316,9
Bidrag fra privatpersoner39 335 7454,8
Bidrag fra kommersielle foretak30 185 5663,7
Bidrag fra organisasjoner i arbeidslivet51 891 2416,3
Bidrag fra andre17 782 7712,2
Standardtegn i tabeller

Utvalgte tabeller og figurer fra denne statistikken

  • Partifinansiering etter kilde og parti. Kroner
    Partifinansiering etter kilde og parti. Kroner1
    Alle partierKristelig FolkepartiVenstreSosialistisk VenstrepartiArbeiderpartietFremskrittspartietHøyreSenterpartietRødtPensjonistpartietDemokratene i NorgeMiljøpartiet de GrønneNorges Kommunistiske PartiPartiet De KristneHelsepartietFolkeaksjonen Nei til mer bompenger
    2021
    Inntekter i alt824 669 03547 082 74337 964 21058 011 760223 854 94580 738 889181 641 73181 108 52940 154 8352 501 1682 247 29957 424 433552 5523 301 053:1 731 211
    Offentlig støtte527 876 97827 156 40123 746 46533 848 127139 247 09966 501 831119 735 39161 157 93022 249 5982 132 2241 050 16925 614 53843 1261 185 355:1 662 928
    Statlig støtte450 282 75121 666 72421 279 64529 192 161116 635 82260 844 195105 418 05349 549 26815 581 5541 647 529885 89422 497 69543 1261 156 463:1 507 299
    Kommunal/fylkeskommunal støtte66 479 2832 352 8481 941 9984 513 62820 012 5295 569 58212 812 01410 458 9465 170 967484 695161 9012 820 748017 878:155 629
    Annen offentlig støtte11 114 9443 136 829524 822142 3382 598 74888 0541 505 3241 149 7161 497 07702 374296 095011 014:0
    Egen virksomhet i alt157 596 73414 338 2756 941 1298 311 25037 681 0108 075 15834 061 39111 878 49011 430 296343 3211 178 03220 352 184251 993777 784:68 283
    Kontingent75 090 7926 250 2352 887 6215 026 12115 123 4525 712 71416 096 7458 797 3896 613 594150 3241 034 7644 803 661160 100700 002:68 283
    Lotteriinntekter og lignende13 272 8191 964 619775 4937 9553 176 3801 952 640832 956258 8443 831 51577 487132 20212 6632 88041 157:0
    Kapitalinntekter19 544 0101 196 607152 09970 7668 949 01590 1108 570 479295 772198 9051 3093817 995790125:0
    Forretningsvirksomhet31 378 3581 850 2541 274 9011 677 7149 686 108103 5581 133 5521 323 136361 25274 9611 00013 825 24566 6770:0
    Annet fra egen virksomhet18 310 7553 076 5601 851 0151 528 694746 055216 1367 427 6591 203 349425 03039 24010 0281 692 62021 54636 500:0
    Bidrag i alt139 195 3235 588 0677 276 61615 852 38346 926 8366 161 90027 844 9498 072 1096 474 94125 62319 09811 457 711257 4331 337 914:0
    Bidrag fra privatpersoner39 335 7451 089 4351 974 2166 106 5124 603 88198 0568 382 941810 7904 157 29122 6239 2739 025 000224 0541 068 018:0
    Bidrag fra kommersielle foretak30 185 5663 147 6753 614 88536391 0514 730 11216 774 045789 413100 0003 0000555 1260269 896:0
    Bidrag fra organisasjoner i arbeidslivet51 891 241008 622 38537 100 85602 0005 900 000266 00000000:0
    Bidrag fra andre17 782 7711 350 9571 687 5151 123 1235 131 0481 333 7322 685 963571 9061 951 65009 8251 877 58533 3790:0
    1Partier hvor færre enn 3 partiledd har rapportert regnskap eller bare har rapporter erklæringer er utelatt fra tabellen fordi det mangler publiserbare opplysninger.
    Standardtegn i tabeller
  • Partifinansiering etter inntektskilde og parti. Prosent
    Partifinansiering etter inntektskilde og parti. Prosent1
    Alle partierKristelig FolkepartiVenstreSosialistisk VenstrepartiArbeiderpartietFremskrittspartietHøyreSenterpartietRødtPensjonistpartietDemokratene i NorgeMiljøpartiet de GrønneNorges Kommunistiske PartiPartiet De KristneHelsepartietFolkeaksjonen Nei til mer bompenger
    2021
    Inntekter i alt100,0100,0100,0100,0100,0100,0100,0100,0100,0100,0100,0100,0100,0100,0:100,0
    Offentlig støtte64,057,762,558,362,282,465,975,455,485,246,744,67,835,9:96,1
    Statlig støtte54,646,056,150,352,175,458,061,138,865,939,439,27,835,0:87,1
    Kommunal/fylkeskommunal støtte8,15,05,17,88,96,97,112,912,919,47,24,90,00,5:9,0
    Annen offentlig støtte1,36,71,40,21,20,10,81,43,70,00,10,50,00,3:0,0
    Egen virksomhet i alt19,130,518,314,316,810,018,814,628,513,752,435,445,623,6:3,9
    Kontingent9,113,37,68,76,87,18,910,816,56,046,08,429,021,2:3,9
    Lotteriinntekter og lignende1,64,22,00,01,42,40,50,39,53,15,90,00,51,2:0,0
    Kapitalinntekter2,42,50,40,14,00,14,70,40,50,10,00,00,10,0:0,0
    Forretningsvirksomhet3,83,93,42,94,30,10,61,60,93,00,024,112,10,0:0,0
    Annet fra egen virksomhet2,26,54,92,60,30,34,11,51,11,60,42,93,91,1:0,0
    Bidrag i alt16,911,919,227,321,07,615,310,016,11,00,820,046,640,5:0,0
    Bidrag fra privatpersoner4,82,35,210,52,10,14,61,010,40,90,415,740,532,4:0,0
    Bidrag fra kommersielle foretak3,76,79,50,00,05,99,21,00,20,10,01,00,08,2:0,0
    Bidrag fra organisasjoner i arbeidslivet6,30,00,014,916,60,00,07,30,70,00,00,00,00,0:0,0
    Bidrag fra andre2,12,84,41,92,31,71,50,74,90,00,43,36,00,0:0,0
    1Partier hvor færre enn 3 partiledd har rapportert regnskap eller bare har rapporter erklæringer er utelatt fra tabellen fordi det mangler publiserbare opplysninger
    Standardtegn i tabeller
  • Partifinansiering, regnskapsposter etter parti. Kroner
    Partifinansiering, regnskapsposter etter parti. Kroner1
    2021
    Alle partierKristelig FolkepartiVenstreSosialistisk VenstrepartiArbeiderpartietFremskrittspartietHøyreSenterpartietRødtPensjonistpartietDemokratene i NorgeMiljøpartiet de GrønneNorges Kommunistiske PartiPartiet De KristneHelsepartietFolkeaksjonen Nei til mer bompenger
    Inntekter i alt824 669 03547 082 74337 964 21058 011 760223 854 94580 738 889181 641 73181 108 52940 154 8352 501 1682 247 29957 424 433552 5523 301 053:1 731 211
    Offentlig støtte527 876 97827 156 40123 746 46533 848 127139 247 09966 501 831119 735 39161 157 93022 249 5982 132 2241 050 16925 614 53843 1261 185 355:1 662 928
    Egen virksomhet i alt157 596 73414 338 2756 941 1298 311 25037 681 0108 075 15834 061 39111 878 49011 430 296343 3211 178 03220 352 184251 993777 784:68 283
    Bidrag i alt139 195 3235 588 0677 276 61615 852 38346 926 8366 161 90027 844 9498 072 1096 474 94125 62319 09811 457 711257 4331 337 914:0
    Kostnader i alt883 795 80955 234 40649 691 37159 689 399231 499 34594 380 397171 733 82191 033 38842 459 2882 368 3272 513 17769 882 611631 0752 946 668:2 646 469
    Lønnskostnader329 735 96021 587 50719 301 63324 427 24392 997 40026 492 14360 695 73136 246 94616 155 912112 062159 74029 739 9000698 361:770 726
    Andre driftskostnader mv552 169 33833 629 47730 288 36835 022 524137 774 22167 720 619110 545 42154 745 96026 260 8202 251 3582 352 58240 107 858629 5842 246 912:1 870 449
    Finanskostnader1 890 51117 422101 370239 632727 724167 635492 66940 48242 5564 90785534 8531 4911 395:5 294
    Resultat-59 126 774-8 151 663-11 727 161-1 677 639-7 644 400-13 641 5089 907 910-9 924 859-2 304 453132 841-265 878-12 458 178-78 523354 385:-915 258
    1Partier hvor færre enn 3 partiledd har rapportert regnskap eller bare har rapportert erklæringer er utelatt fra tabellen fordi det mangler publiserbare opplysninger.
    Standardtegn i tabeller
  • Partifinansiering, regnskapsposter etter parti. Prosent
    Partifinansiering, regnskapsposter etter parti. Prosent1
    2021
    Alle partierKristelig FolkepartiVenstreSosialistisk VenstrepartiArbeiderpartietFremskrittspartietHøyreSenterpartietRødtPensjonistpartietDemokratene i NorgeMiljøpartiet de GrønneNorges Kommunistiske PartiPartiet De KristneHelsepartietFolkeaksjonen Nei til mer bompenger
    Inntekter i alt100,0100,0100,0100,0100,0100,0100,0100,0100,0100,0100,0100,0100,0100,0:100,0
    Offentlig støtte64,057,762,558,362,282,465,975,455,485,246,744,67,835,9:96,1
    Egen virksomhet i alt19,130,518,314,316,810,018,814,628,513,752,435,445,623,6:3,9
    Bidrag i alt16,911,919,227,321,07,615,310,016,11,00,820,046,640,5:0,0
    Kostnader i alt107,2117,3130,9102,9103,4116,994,5112,2105,794,7111,8121,7114,289,3:152,9
    Lønnskostnader40,045,950,842,141,532,833,444,740,24,57,151,80,021,2:44,5
    Andre driftskostnader mv67,071,479,860,461,583,960,967,565,490,0104,769,8113,968,1:108,0
    Finanskostnader0,20,00,30,40,30,20,30,00,10,20,00,10,30,0:0,3
    Resultat-7,2-17,3-30,9-2,9-3,4-16,95,5-12,2-5,75,3-11,8-21,7-14,210,7:-52,9
    1Partier hvor færre enn 3 partiledd har rapportert regnskap eller bare har rapportert erklæringer er utelatt fra tabellen fordi det mangler publiserbare opplysninger.
    Standardtegn i tabeller
  • Partfinansiering, kostnader etter aktivitet og parti. Kroner
    Partfinansiering, kostnader etter aktivitet og parti. Kroner1 2
    2021
    Kostnader etter aktivitet, i altAdministrasjonskostnaderPartiaktivitetskostnaderValgkampkostnader
    Alle partier883 872 751361 327 827252 287 644270 257 280
    Kristelig Folkeparti55 234 40925 741 36413 444 33216 048 713
    Venstre49 691 36124 148 4886 499 04919 043 824
    Sosialistisk Venstreparti59 689 39027 723 5409 469 68222 496 168
    Arbeiderpartiet231 493 12688 774 79381 051 43661 666 897
    Fremskrittspartiet94 463 71720 689 80433 608 72440 165 189
    Høyre171 733 688112 549 17333 999 04125 185 474
    Senterpartiet91 033 38722 843 77245 302 32822 887 287
    Rødt42 459 30116 195 68510 966 02215 297 594
    Pensjonistpartiet2 368 327555 625400 8851 411 817
    Demokratene i Norge2 513 176375 275957 0051 180 896
    Miljøpartiet de Grønne69 882 60818 326 00314 082 81237 473 793
    Norges Kommunistiske Parti631 078295 984260 29674 798
    Partiet De Kristne2 946 668747 0651 067 3651 132 238
    Helsepartiet::::
    Folkeaksjonen Nei til mer bompenger2 646 4691 376 86264 4101 205 197
    1Kostnader etter aktivitet omfatter samtlige kostnader. Partiloven krever at samtlige kostnader skal gruppes både etter aktivitet og etter art. I tabell 5 som viser inntekter, kostnader og resultat, bygger datagrunnlaget på kostnader etter art. Tabellen her viser hovedgrupper for kostnader etter aktivitet. Summen kan avvike fra sum kostnader etter art fordi opplysningene fra enkelte partiledd ikke er konsistente. Mer utførlig omtale finnes i «Om statistikken».
    2Partier hvor færre enn 3 partiledd har rapportert regnskap eller bare har rapportert erklæringer er utelatt fra tabellen fordi det mangler publiserbare opplysninger.
    Standardtegn i tabeller
  • Statlig grunn- og stemmestøtte etter parti. Kroner
    Statlig grunn- og stemmestøtte etter parti. Kroner1 2
    2021
    I altAv dette ungdomsorganisasjoner
    Alle partier470 384 25229 362 013
    Kristelig Folkeparti22 629 9341 276 902
    Venstre22 503 0121 127 557
    Sosialistisk Venstreparti30 719 2121 825 843
    Arbeiderpartiet118 767 9007 802 262
    Fremskrittspartiet62 028 9733 243 178
    Høyre106 924 4396 737 003
    Senterpartiet54 567 7524 165 029
    Rødt16 738 2871 063 060
    Demokratene i Norge903 411.
    Kystpartiet294 4007 186
    Pensjonistpartiet2 683 172.
    Miljøpartiet de Grønne23 710 0801 989 168
    Norges Kommunistiske Parti59 9252 106
    Piratpartiet457 6319 775
    Partiet De Kristne1 506 13325 340
    Helsepartiet1 362 17430 109
    Folkeaksjonen Nei til mer bompenger3 494 743.
    1Tabellen omfatter samtlige partiledd som har rapportert. For partiledd som har rapportert at de hadde inntekter utenom offentlig støtte på mindre enn 12 000 kroner, er det benyttet beløp oppgitt av Fylkesmannen i Sogn og Fjordane hhv av Kommunal- og moderniseringsdepartementet. Fylkesmannen betaler ut støtten til kommune- og til fylkesleddene, departementet betaler ut støtten til de sentrale partiorganisasjonene. For partiledd som rapporterte at de hadde inntekter over grensen, er det beløpet brukt som partileddet rapporterte.
    2Partier hvor færre enn 3 partiledd har rapportert regnskap eller bare har rapporter erklæringer er utelatt fra tabellen fordi det mangler publiserbare opplysninger.
    Standardtegn i tabeller

Om statistikken

Statistikken viser inntektene og kostnadene til de politiske partiene på kommune-, fylkes- og sentralt nivå på grunnlag av årsregnskap satt opp etter retningslinjene fra partiloven. Ungdomsorganisasjonene på sentralt og fylkeskommunalt nivå blir også regnet med. Rundt 1/5 av enhetene innad i partiene må rapportere regnskap, noe som dekker over 95 prosent av de totale inntektene.

Registrert politisk parti

Statistikken omfatter partiledd av politiske partier som er registrert i Partiregisteret i Brønnøysund. Et parti må oppfylle enkelte krav for å kunne registrere seg (se partiloven § 3, http://lovdata.no/dokument/NL/lov/2005-06-17-102).

Statlig støtte

Støtte utbetalt i henhold til Partiloven § 11, dvs. statlig grunn- og stemmestøtte.

Kommunal/fylkeskommunal støtte

Støtte som fylkeskommunen eller kommunen velger å utbetale på frivillig basis. Inkluderer ikke kommunal/fylkeskommunal støtte som er gitt til partienes grupper i kommunestyrer eller fylkesting.

Annen offentlig støtte

All offentlig støtte som ikke omfattes av Statlig støtte eller Kommunal/fylkeskommunal støtte.

Kontingentinntekter

Alle kontingentinntekter som partiorganisasjonen mottar fra sine medlemmer.

Inntekter fra lotterier, innsamlingsaksjoner og lignende

Inntekter som partiorganisasjonen har mottatt fra lotterier, innsamlingsaksjoner og lignende.

Kapitalinntekter

Renteinntekter og aksjeutbytte eksklusiv urealiserte inntekter. Finansplasseringer skal til enhver tid balanseføres til anskaffelseskost, eventuelle gevinster skal først inntekts ved realisering.

Inntekter fra forretningsvirksomhet

Inntekter som partiorganisasjonen har mottatt som følge av egen forretningsvirksomhet. Dette inkluderer blant annet inntekter fra salg av reklameeffekter.

Andre inntekter fra egen virksomhet

Alle inntekter fra egen virksomhet som ikke omfattes av kontingentinntekter, inntekter fra lotterier, innsamlingsaksjoner og lignende, kapitalinntekter eller inntekter fra forretningsvirksomhet.

Partiinterne overføringer mellom partiledd blir ikke ansett som inntekt i sammenheng med statistikken og inngår ikke i denne variabelen.

Bidrag fra privatpersoner

Inneholder alle pengegaver fra privatpersoner, samt alle andre gaver fra privatpersoner som har en verdi over partilovens grenseverdier for registrering av giveren.

Bidrag fra kommersielle foretak

Inneholder alle pengegaver fra kommersielle foretak, samt alle andre gaver fra kommersielle foretak som har en verdi over partilovens grenseverdier for registrering av giveren.

Bidrag fra organisasjoner i arbeidslivet

Inneholder alle pengegaver fra organisasjoner i arbeidslivet, samt alle andre gaver fra organisasjoner i arbeidslivet som har en verdi over partilovens grenseverdier for registrering av giveren.

Bidrag fra andre

Inneholder alle pengegaver samt alle andre gaver som har en verdi over partilovens grenseverdier for registrering av giveren der giveren faller inn under en av to grupper definert i partiloven, dvs. fra:

  • Bidrag fra andre organisasjoner, foreninger og sammenslutninger, institusjoner, stiftelser og fond.
  • Bidrag fra andre, ikke kategoriserte givere, dvs. fra enhver giver som ikke tilordnes noen av de øvrige givergruppene etter loven.

Kostnader

Kostnader etter art og kostnader etter aktivitet er to ulike måter å gruppere kostnadene på. Begge grupperinger skal inneholde samtlige kostnader (dvs sum kostnader = sum kostnader etter art = sum kostnader etter aktivitet).

Kostnader etter art

Er delt opp i lønnskostnader, andre driftskostnader og finanskostnader.

Lønnskostnader

Omfatter alle ytelser i ansettelsesforhold, inkludert deltidsansatte og vikarer. Lønnskostnader omfatter arbeidsgiveravgift, pensjonskostnader, forsikringer, reisekostnader, fagforeningskontingenter og andre ytelser. Eventuelle honorarer som føres som lønn, regnes også med.

Andre driftskostnader mv.

Omfatter kostnader knyttet til forbruksvarer i forbindelse med administrasjon, produksjon og salg, for eksempel innkjøp av kontorrekvisita, kaffemaskin og lignende, samt kontormaskiner og utstyr som utgiftsføres. Videre inngår anskaffelse av tjenester, som alle kostnader til ekstern bistand eller ”fremmed tjeneste”, rådgivning, revisorhonorar, vedlikeholdsarbeider med mer, inklusiv godtgjørelse til tillitsvalgte dersom dette ikke inngår i lønn med arbeidsgiveravgift. Dessuten omfattes avskrivninger på alt utstyr som er aktivert i balansen (anleggsmidler), jamfør partilovforskriftens § 3-3. Eventuelle tilgodehavende som ikke kan inndrives, kostnadsføres her.

Finanskostnader

Omfatter bl.a. betalte renter på lån korrigert for tidligere års periodiseringer, påløpte, ikke betalte renter mv, samt tap ved salg av aksjer og fondsplasseringer. Urealiserte tap på aksjer og fondsplasseringer holdes utenfor og skal ikke kostnadsføres. Finansplasseringer skal til enhver tid balanseføres til anskaffelseskost, eventuelle tap skal først kostnadsføres ved realisering.

Resultat

Sum inntekter redusert for sum kostnader etter art.

Kostnader etter aktivitet

Er delt opp i administrasjonskostnader, partiaktivitetskostnader og valgkampkostnader.

Administrasjonskostnader

Gjelder kostnader for å administrere partileddets virksomhet, for eksempel telefonkostnader, kopiutgifter, porto, rekvisita mv, finanskostnader, deler av lønnskostnader og andre deler av kostnadene etter art. Avskrivninger og eventuelle nedskrivninger som ikke kan tilordnes andre kostnader etter aktivitet, inngår her.

Partiaktivitetskostnader

Omfatter kostnader for aktiviteter som fremmer eller oppfyller formålet til partiet eller partileddet, så som kostnader til partimøter, kostnader knyttet til å utforme partiprogram, nominasjonslister mv. Dette vil bestå av hele eller deler av kostnadene etter art inklusive avskrivninger dersom de pålitelig kan knyttes til disse partiaktivitetene.

Valgkampkostnader

Kostnader til markedsføringstiltak i sammenheng med valgkamp. Disse kan være pådratt både før, i og etter valgkampperioden. Videre inngår andre kostnader til valgkamp som ikke umiddelbart knyttes direkte til markedsføringen, for eksempel drivstoff til valgkampbil, leie av transportmidler og boder mv. Dette vil bestå av hele eller deler av kostnadene etter art inklusive avskrivninger dersom de pålitelig kan knyttes til disse forholdene.

Ikke relevant

Statistikken ble frigitt første gang i 2006 med opplysninger om 2005. Siste frigivning er basert på innberetning av inntekter, kostnader og balanse for regnskapsåret 2019 fra de registrerte politiske partiene. Partiloven definerer hvilke organisatoriske ledd av de registrerte politiske partier som er pålagt å avgi årlig innberetning til et sentralt register. Loven ble endret med virkning fra 1. februar 2013. Før endringen, dvs. for 2013 og tidligere år skulle bare inntekter innberettes. Fra og med 2014 rapporteres også kostnader.

Statistikken har et vidt spekter av brukere, som media, forskningsmiljøer, utdanningsinstitusjoner, de politiske partier og privatpersoner.

Ingen eksterne brukere har tilgang til statistikk før den er publisert samtidig for alle kl. 08.00 på ssb.no etter forhåndsvarsling senest tre måneder før i Statistikkalenderen. Dette er et av de viktigste prinsippene i SSB for å sikre likebehandling av brukerne (likebehandlingsprinsippet).

Årsstatistikken for partifinansiering inkluderer all aktivitet som har skjedd i hele kalenderåret. Dvs at alle bidrag, uansett når på året de er mottatt skal være med rapporteringsgrunnlaget.

Statistikk over bidrag i valgår publiseres særskilt som egen statistikk i forbindelse med hvert valg (https://www.ssb.no/valg/statistikker/valgkamp) Denne statistikken samles kun inn hvert annet år (valgårene) og omfatter kun de rapporteringspliktige bidrag som ble mottatt mellom 1. januar og siste fredag før valgdagen. De bidrag som er mottatt i siste del av kalenderåret er kun inkludert i årsstatistikken.

Lov om visse forhold vedrørende de politiske partiene (partiloven) §§ 18, 19, 20, 20a, 20b, 21.

Lov om offisiell statistikk og Statistisk sentralbyrå (statistikkloven) §10.

Ingen

Datainnsamlingen omfatter alle organisatoriske ledd av registrerte politiske partier i Norge som faller inn under Partiloven. Det vil si alle hovedorganisasjoner, fylkespartier og kommunepartier, samt ungdomshovedorganisasjoner og ungdomsfylkespartier. Politiske partier er enhet i den publiserte statistikken.

Partiloven § 18 fritar partier og partiledd fra fullstendig innberetningsplikt dersom de har hatt årlige inntekter under en bestemt terskelverdi etter fradrag av all offentlig støtte. Terskelverdien var 10 000 kroner fram til og med 2012, fra 2013 er verdien 12 000 kroner, jf. lovendringen den 1. februar 2013. Partier og partiledd som kommer under terskelverdien må avgi en erklæring om dette. De øvrige partiledd har plikt til å innberette fullstendig regnskap etter partilovens og forskriftens spesifisering av inntekter, kostnader og balanse. Disse innberetningene er grunnlaget for statistikken forutsatt at tallene fra det enkelte parti ikke omfatter færre en 3 partiledd – eller der ikke annet nevnes uttrykkelig. (Se også under «Datainnsamling».)

Kilde for statistikken er Partifinansieringsregisteret som er etablert med grunnlag i Partiloven. Registerfører for Partifinansieringsregisteret er Statistisk sentralbyrå, jf. partilovforskriften § 2-1. Registeret inneholder rapporter fra alle kommunepartier, fylkespartier og hovedorganisasjoner av registrerte politiske partier, samt deres sentrale ungdomsorganisasjoner og fylkesungdomsorganisasjoner. De sentrale politiske partier må dessuten være registrert i Partiregisteret som del av Brønnøysundregistrene (se definisjoner, Registrert politisk parti).

Partifinansieringsregisteret omfatter også oversikt over alle bidragsytere som i løpet av regnskapsåret har bidratt med gaver som overskrider bestemte grenseverdier. For perioden fra 2005 til og med 2012 skulle alle bidrag til en verdi av 10 000 kroner eller mer til et kommuneparti, 20 000 kr til et fylkesparti og 30 000 kr til en hovedorganisasjon rapporteres. Lovendringen per 1. februar 2013 innebærer bl.a. at ble disse grensene ble justert til 12 000 kroner eller mer til et kommuneparti, 23 000 kr til et fylkesparti og 35 000 kr til en hovedorganisasjon med virkning for 2013 og senere årganger. Tilsvarende gjelder for sponsorytelser i løpet av året og for långivere ved utgangen av året. Bidragsytere som partiorganisasjonen har inngått skriftlige politiske eller forretningsmessige avtaler med, skal identifiseres uavhengig av beløp

Ingen kilder utover Partifinansieringsregisteret.

Skjema for innrapporteringen utarbeides av Statistisk sentralbyrå. Opplysningene ble samlet inn elektronisk ved hjelp av skjema (RA-0604) i Altinn. Noen få partiledd fylte ut utskrift av Altinn-skjemaet, som ble signert og manuelt registrert. Opplysningene brukes slik som de er rapportert inn til Partifinansieringsregisteret. Åpenbare feilføringer i innberetningene blir rettet etter direkte henvendelse til og i samarbeid med det eller de relevante partileddene, for øvrig blir det ikke foretatt noen revisjon av verken registerfører eller av Statistisk sentralbyrå som statistikkprodusent.

Statistikken er en summering av inntektene og kostnadene oppgitt fra de ulike organisatoriske leddene innenfor samme parti der disse faller inn under plikten til å innberette fullstendig regnskap etter partiloven.

Statistikken omfatter ikke interne overføringer, verken som inntekter eller som kostander fordi disse i sum skal oppheve hverandre innen det enkelte parti og ville dermed gi kunstig høye beløp. Det vil allikevel alltid være en viss usikkerhet om alle interne overføringer ført etter samme prinsipper i alle partiledd (både hos mottaker og avgiver), da hvert enkelt partiledd fører sine regnskap for seg, jf "feilkilder og usikkerhet".

Videre tas innrapportert balanse heller ikke med i statistikken. Spesifisering av interne fordringer og gjeld mellom partileddene innen det enkelte parti er ikke rapporteringspliktig etter loven. Slike poster kan derfor ikke «utlignes» innen det enkelte parti. En aggregering av balansen fra de enkelte partiledd ville dermed bli misvisende med feilaktig høye balansesummer. Videre kan det finnes en rekke partiledd i statistikkgrunnlaget med fordringer og/eller gjeld overfor partiledd som ikke inngår i grunnlaget, jamfør rapporteringsplikten beskrevet under «Omfang», dette gjør også at beregning av en balanse på partinivå ikke blir meningsfull.

Ikke relevant

Ikke relevant

Første år statistikken ble publisert var i 2006 (for regnskapsåret 2005). Årlig publisering siden.

Lovendringen per 1. februar 2013 innebærer brudd i seriene over hvilke partiledd som har full innberetningsplikt. Tall for perioden til og med 2012 omfatter etter loven alle ledd som har inntekter utenom offentlig støtte på 10 000 kroner eller mer, fra og med 2013 inngår partiledd som har tilsvarende inntekter på minst 12 000 kroner per år. Størrelsen på inntektene til partileddene vil variere fra år til år, særlig mellom ikke-valgår og valgår. Dermed vil antall partiledd som er rapporteringspliktige avhenge både av naturlige endringer og av endringer i terskelverdier som nevnt over. Disse forhold kan ha en viss betydning når utviklingen over tid studeres.

Statistikken for 2020 ble utarbeidet på grunnlag av innrapportering av regnskap fra 742 partiledd. For 2020 var det rapportert regnskap fra 698 partiledd (883 partiledd i 2019, 705 i 2018, 766 i 2017, 716 i 2016, 781 i 2015, 685 i 2014, 693 i 2013 og 634 i 2012).

Dataene er rapportert inn til det sentrale registeret ved bruk av elektronisk skjema. Av skjemaet fremgår de ulike kategoriene som inntektene, kostnadene og balansen skal fordeles på. Det er knyttet en viss usikkerhet til i hvilken grad de enkelte forhold er ført på riktig post og om de er tatt med.

Innberetningsskjemaet tar utgangspunkt i at det er brutto inntekter og kostnader som skal føres. Dette innebærer at inntekter som er øremerket til å dekke bestemte kostnader eller skal overføres til andre partiledd i samme parti, først skal føres som inntekt og deretter som kostnad (overføring til andre) i skjemaet til den enheten som opprinnelig mottok beløpet. Beløpet skal føres til inntekt som intern overføring, hos de enhetene som har mottatt slike midler. Enkelte rapportører kan ha bokført slike beløp som refusjoner og rapportert netto beløp, dette vil medføre at både inntekts- og kostnadstallene blir lavere enn hva bokføring etter partiloven tilsier.

Som eksempel nevnes at i 2013 ble kontingenter nettoført i en del partier som mottok kontingentene sentralt fra medlemmene. Større deler av beløpet ble overført til de lokale partileddene. På grunn av nettoføringen ble beløpet for kontingenter for lavt i 2013 og veksten i 2014 blir dermed misvisende. Nyere tall for 2015 fremover kan tyde på at denne type feil er redusert sammenlignet med opplysningene for 2014 og tidligere.

Partiloven krever at samtlige kostnader skal gruppes både etter aktivitet og etter art. Dvs å klassifisere totale kostnader på to ulike måter. Det er et visst avvik mellom summen av kostnader etter art og summen etter aktivitet. Dette avviket skyldes at opplysningene fra enkelte partiledd ikke er konsistente. Kostnader etter art er rapportert noe høyere enn etter aktivitet for 2018. Avviket utgjør under en prosent av det totalt rapporterte kostnader etter art.

Utviklingen i egenkapital (formålskapital) fra 1. januar til 31. desember avviker i en del tilfeller fra årets resultat. Avviket kan i prinsippet henge sammen med kapitalinnskudd eller uttak som bare er balanseført i motsats til partilovens karv.

Tross oppgaveplikt etter partiloven har noen partiledd unnlatt å svare. Dermed kan noen enheter som har fullstendig rapporteringsplikt, være utelatt. De aggregerte tallene for de enkelte partiene vil da ikke være fullstendig (frafallsfeil). Det foretas ikke imputeringer for å motvirke dette statistisk.

Statistisk sentralbyrå har ikke tall fra partiledd med inntekter under nevnte terskelverdi for inntekter utenom offentlig støtte, jamfør partilovens bestemmelser. Dermed blir totaltallene som presenteres i statistikken lavere enn hva de faktisk er. Verken offentlig støtte eller andre inntekter og kostnader disse partileddene har, er med i grunnlaget for statistikken der ikke annet går uttrykkelig fram av tabellen. Allikevel utgjør inntektene for de som har levert erklæring maksimalt kr12000 per partiledd.

Endringer i kommune- og fylkesinndelinger vil være en mulig feilkilde og gi usikkerhet rundt sammenlignbarhet i årene før og rett etter slike endringer er gjennomført. Dette kan ha et større omfang når det på nasjonalt nivå foretas større endringer samtidig i mange kommuner/fylker. Årsaken til dette er fordi partiloven krever at partiledd i de kommuner som skal slås sammen også må slå seg sammen. Lokale enheter som eventuelt består i de nedlagte kommuner/fylker faller utenfor partilovens område og er ikke lenger berettiget statsstøtte eller rapporteringsplikt. Men det har ikke vært krav at sammenslåingen gjøres samtidig som kommunene slår seg sammen. Dette betyr at sammenslåinger kan gjøres på flere forskjellige tidspunkt, alt fra 2 år før kommunene ble slått sammen til senest ett år etter kommunesammenslåingen. Dette har nok medført en viss usikkerhet rundt hvilket (nytt og/eller gammelt) partiledd som har rapporteringsplikt, samtidig om hvordan selve sammenslåingen skal bokføres (overføringer av midler fra nedlagte til nye partiledd).

I forbindelse med kommune- og regionsreformen som blir gjennomført fra 2018-2020 er det estimert at ca. 1100 partiledd direkte eller indirekte er påvirket at de valg rundt sammenslåingen som gjøres lokalt. Noe som kan ha medført at det er gjennomført forskjellig.

Ikke relevant

Faktasider

Kontakt

SSBs informasjonstjeneste

informasjon@ssb.no

21 09 46 42