Statistikk innhold
Statistikk om
Banker og kredittforetak
Statistikken Banker og kredittforetak sammenstiller balanse og resultat for kredittinstitusjoner, finansieringsforetak og statlige låneinstitutt. Balansen viser eiendeler, gjeld og egenkapital. Utlån og innskudd er fordelt på sektor, næring og fylke. Resultatet viser inntekter og kostnader.
Utvalgte tall fra denne statistikken
- Banker og kredittforetak, utvalgte tall fra balansen. Millioner kronerLast ned tabell som ...Banker og kredittforetak, utvalgte tall fra balansen. Millioner kroner
Mars 2025 April 2025 Banker Utlån til husholdninger 1 615 225 1 621 941 Utlån til industrien 112 323 112 160 Innskudd fra husholdninger 1 785 769 1 811 128 Boligsparing for ungdom (BSU) 46 010 45 728 Kredittforetak Utlån til husholdninger 2 301 854 2 312 401 Utlån til industrien 2 436 2 502 Standardtegn i tabellerLast ned tabell som ... - Bankenes utlån etter næring. Millioner kronerLast ned tabell som ...Bankenes utlån etter næring. Millioner kroner
Januar 2025 Februar 2025 Mars 2025 April 2025 Alle næringer 1 949 625 1 953 494 1 958 980 1 970 644 Jordbruk og tilknyttede tjenester 73 404 70 387 71 666 72 510 Skogbruk og tilknyttede tjenester 4 502 4 679 4 738 4 830 Fiske og fangst 55 335 56 153 55 836 55 797 Fiskeoppdrett og klekkerier 67 964 68 590 68 243 69 800 Bergverksdrift og utvinning 9 997 9 891 8 739 9 471 Tjenester tilknyttet utvinning av råolje og naturgass 2 376 1 555 1 472 1 463 Utvinning av råolje og naturgass 5 330 4 388 3 650 3 751 Industri 111 076 112 134 112 323 112 160 Bygging av skip og båter 3 208 2 567 2 904 3 791 El-, gass-, damp- og varmtvannsforsyning 66 311 65 180 65 814 66 740 Vannforsyning, avløps- og renovasjonsvirksomhet 13 672 13 394 13 477 13 380 Utvikling av byggeprosjekter 159 186 159 545 158 600 157 203 Bygge- og anleggsvirksomhet ellers 52 156 53 591 54 056 54 893 Varehandel, reparasjon av motorvogner 101 401 104 430 101 435 103 517 Utenriks sjøfart og rørtransport 47 015 47 538 45 637 46 236 Transport ellers og lagring 66 636 70 550 72 137 72 527 Overnattings - og serveringsvirksomhet 24 824 24 948 25 047 25 376 Informasjon og kommunikasjon 31 028 31 406 31 057 31 514 Omsetning og drift av fast eiendom 846 088 850 470 857 795 858 122 Faglig og finansiell tjenesteyting 115 804 113 104 114 518 116 402 Forretningsmessig tjenesteyting 41 108 38 260 38 729 39 822 Tjenesteytende næringer ellers 51 195 50 723 51 097 51 328 Standardtegn i tabellerLast ned tabell som ... - Utlån til husholdninger etter type, fra banker og kredittforetak. Millioner kronerLast ned tabell som ...Utlån til husholdninger etter type, fra banker og kredittforetak. Millioner kroner1
Januar 2025 Februar 2025 Mars 2025 April 2025 Banker Rammelån med pant i bolig 179 038 179 169 182 211 180 106 Rammelån med pant i næringseiendom 20 215 18 132 18 441 18 374 Rammelån med annen pant 5 590 4 864 4 686 3 593 Kredittkort 29 453 28 779 29 644 30 157 Factoring 1 086 1 068 1 077 1 061 Leiefinansiering 8 419 8 433 8 325 8 178 Andre rammelån uten pant 11 346 10 909 11 057 10 885 Nedbetalingslån med pant i bolig 1 117 584 1 132 458 1 137 084 1 146 337 Nedbetalingslån med pant i næringseiendom 89 623 89 882 90 547 91 014 Nedbetalingslån med annen pant 91 471 91 283 91 346 91 548 Nedbetalingslån uten pant 46 026 45 953 46 563 46 909 Gjensalgsavtale 2 423 2 272 2 369 2 014 Kredittforetak Rammelån med pant i bolig 467 203 467 212 467 068 470 739 Rammelån med pant i næringseiendom 679 684 652 678 Rammelån med annen pant 467 470 488 503 Kredittkort 21 21 20 22 Factoring .. .. .. .. Leiefinansiering 2 553 2 525 2 546 2 556 Andre rammelån uten pant 8 6 8 0 Nedbetalingslån med pant i bolig 1 825 426 1 818 707 1 820 449 1 827 141 Nedbetalingslån med pant i næringseiendom 3 904 4 007 3 812 3 878 Nedbetalingslån med annen pant 7 679 7 637 7 661 7 723 Nedbetalingslån uten pant 138 137 17 23 Gjensalgsavtale .. .. .. .. 1Utlån i denne tabellen omfatter brutto balanseført verdi. Standardtegn i tabellerLast ned tabell som ... - Husholdningenes innskudd etter type. Millioner kronerLast ned tabell som ...Husholdningenes innskudd etter type. Millioner kroner
Januar 2025 Februar 2025 Mars 2025 April 2025 Totale innskudd 1 738 890 1 768 691 1 785 769 1 811 128 Transaksjonsinnskudd 1 418 698 1 445 167 1 459 199 1 485 093 Innskudd med kort bindingstid 249 581 251 410 255 142 255 496 Innskudd med lang bindingstid 14 069 13 711 13 281 12 935 Skattetrekkskonti 283 396 290 479 Innskudd knyttet til pensjonsavtaler/sparing 348 349 368 371 Boligsparing for ungdom (BSU) 46 441 46 283 46 010 45 728 Innskudd bundet til andre formål 9 468 11 373 11 475 11 022 Standardtegn i tabellerLast ned tabell som ... - Finansforetakenes utlån etter sektor. Millioner kronerLast ned tabell som ...Finansforetakenes utlån etter sektor. Millioner kroner
Januar 2025 Februar 2025 Mars 2025 April 2025 Banker Ikke-finansielle foretak 1 754 530 1 759 598 1 764 336 1 777 905 Finansielle foretak 608 539 590 383 584 576 620 649 Offentlig forvaltning 11 983 9 514 52 880 13 975 Ideelle organisasjoner 14 799 14 917 15 038 15 284 Husholdninger 1 593 765 1 604 901 1 615 225 1 621 941 Utlandet 981 172 1 007 639 952 092 988 979 Finansieringsselskap1 Ikke-finansielle foretak . . 82 218 . Finansielle foretak . . 959 . Offentlig forvaltning . . 3 747 . Ideelle organisasjoner . . 334 . Husholdninger . . 79 342 . Utlandet . . 17 496 . Kredittforetak Ikke-finansielle foretak 53 134 53 239 53 193 53 474 Finansielle foretak 35 577 32 616 28 981 36 397 Offentlig forvaltning 373 521 378 080 377 925 380 929 Ideelle organisasjoner 819 812 812 808 Husholdninger 2 307 123 2 300 434 2 301 854 2 312 401 Utlandet 5 728 5 219 7 699 5 647 Statlige låneinstitutter Ikke-finansielle foretak 37 167 37 038 36 822 36 524 Finansielle foretak 16 16 19 19 Offentlig forvaltning 116 014 119 330 126 419 127 286 Ideelle organisasjoner 12 943 12 906 12 869 12 824 Husholdninger 318 102 319 279 320 297 321 487 Utlandet 4 916 4 940 4 968 4 991 1Rapporterer kvartalsvis Standardtegn i tabellerLast ned tabell som ... - Hovedstørrelser fra bankenes resultat. Millioner kronerLast ned tabell som ...Hovedstørrelser fra bankenes resultat. Millioner kroner
1. kvartal 2022 1. kvartal 2023 1. kvartal 2024 1. kvartal 2025 Sum renteinntekter og lignende inntekter 32 279 73 535 104 246 99 899 Sum rentekostnader og lignende kostnader 9 619 42 632 70 547 65 573 Netto renteinntekter 22 659 30 903 33 699 34 326 Sum inntekter 43 253 85 553 116 763 113 550 Sum kostnader 25 771 60 668 89 705 85 624 Resultat før tap 17 482 24 885 27 059 27 926 Sum kredittap på utlån, garantier og rentebærende verdipapirer 150 164 2 049 1 719 Konstaterte tap på utlån 2 881 1 096 737 1 289 Resultat før skatt 17 332 24 721 25 010 26 207 Skattekostnad 3 472 5 560 5 621 5 395 Resultat før andre inntekter og kostnader 13 860 19 161 19 389 20 812 Andre inntekter og kostnader før skatt 1 963 29 1 032 -302 Skatt på andre inntekter og kostnader -209 -21 -266 97 Totalresultat 15 614 19 169 20 155 20 606 Standardtegn i tabellerLast ned tabell som ... Innskudd etter fylke. Millioner kroner Bankenes utlån etter fylke. Millioner kroner
Om statistikken
Informasjonen under «Om statistikken» ble sist oppdatert 2. oktober 2024.
Balanseregnskapet, måned og år
Balansen viser eiendeler, gjeld og egenkapital ved utgangen av regnskapsperioden (måned og år). De viktigste balansepostene presenteres sektorfordelt.
Resultatregnskapet, kvartal
Resultatregnskapet viser inntekter og kostnader i løpet av regnskapsperioden. Kvartalsvis presenteres dataene som akkumulerte tall fra årsskiftet.
Innskudd med kort bindingstid
Oppsigelsesfrist t.o.m. 3 måneder eller bindingstid t.o.m. 2 år.
Innskudd med lang bindingstid
Oppsigelsesfrist over 3 måneder eller bindingstid over 2 år.
Transaksjonsinnskudd
Omfatter innskudd som det uavhengig av formål kan foretas betalinger og uttak direkte fra uten at det påløper andre kostnader utover vanlige transaksjonsgebyrer. Dette omfatter kortkonti og konti som løpende kan belastes via nettbank, telefon, giro og andre betalingsordninger. Med bindingstid menes avtalt løpetid eller rentebindingstid, der det påløper gebyr utover vanlige transaksjonsgebyrer ved uttak før utløp av løpetid eller utgang av rentebindingstid.
Vi har fire typer grupperinger: Objekt, sektor, næring og (art (i resultatregnskapet))
Finansobjekter og realobjekter
Gjeld, fordringer og andre eiendeler i banker og finansieringsforetaks balanseoppstilling deles inn i ensartede hovedgrupper: Eksempler på slike grupper er utlån, bankinnskudd, obligasjoner, aksjer mv.
Debitor- og kreditorsektor (i balanseregnskapet)
Låntaker og långiver klassifiseres etter institusjonell sektorgruppering, basert på nasjonalregnskapets regelverk. For nærmere beskrivelse av sektorgruppering, se veiledningen på innrapporteringssiden.
Debitor- og kreditornæring (i balanseregnskapet)
Basert på regelverket i næringsstandarden grupperes enkelte finansobjekter etter debitors eller kreditors næringstilhørighet. For nærmere beskrivelse av næringsgruppering, se veiledningen på innrapporteringssiden.
Inntekts- og kostnadsarter (i resultatregnskapet)
Inntekter og kostnader deles inn etter art basert på nasjonalregnskapets regelverk. Renteinntekter og rentekostnader er et eksempel på dette.
Navn: Banker og kredittforetak
Emne: Bank og finansmarked
Seksjon for finansmarkedsstatistikk
Hele landet.
Månedlig balanse publiseres 5 uker etter, kvartalsresultat 8 uker etter og årlig aggregerte fylkesfordelte utlån og innskudd 6 måneder etter rapportperioden.
Rapportering til BIS, Eurostat, IMF, OECD
Regnskapsoppgavene fra banker og finansieringsforetak danner et grunnlag for tilsynet med institusjonene og finansmarkedene. Dataene er informasjonsgrunnlag for både penge- og kredittpolitikk. I tillegg inngår dataene i kredittindikator- og pengemengdestatistikken, samt i nasjonal- og utenriksregnskapet. Regnskapsdataene benyttes direkte i internasjonal rapportering til BIS, Eurostat, IMF, OECD etc. Regnskapsrapporteringen er et samarbeid mellom Finanstilsynet, Statistisk sentralbyrå og delvis Norges Bank.
Statistikken brukes som input i andre statistikker, samt analyse og tilsyn. De viktigste brukere utover SSB er Norges Bank, Finanstilsynet, Finansdepartementet, finansnæringen og media. I tillegg inngår statistikken i bl.a. nasjonalregnskapet, utenriksregnskapet og i finansielle sektorregnskaper, samt i internasjonal rapportering.
Statistikken er basert på retningslinjene i nasjonalregnskapsstandardene "System of National Accounts" fra 2008 (SNA 2008), "European System of Accounts" fra 2010 (ESA 2010) og IMFs "Manual on Monetary and Financial Statistics". Statistikken er også tilpasset flere av oppdateringene som er gjort i disse standardene.
Statistikken fra finansinstitusjonene blir brukt i nasjonalregnskapet, finansielle sektorregnskaper, utenriksregnskapet og i statistikken over Norges fordringer og gjeld overfor utlandet.
Regnskapsstatistikken for banker og finansieringsforetak blir innhentet med hjemmel i lov om tilsynet av kredittinstitusjoner, forsikringsselskaper og verdipapirhandel mv. av 7. desember 1956 nr. 1 (tilsynsloven). Rapportering fra Norges Bank og statlige låneinstitutter blir innhentet bl.a. med hjemmel i lov om offisiell statistikk og Statistisk sentralbyrå av 21. juni 2019 nr. 32 (statistikkloven).
Følgende er relevant for statistikken:
Rådsdirektiv 635/86 Regnskapsdirektiv for banker og andre kredittinstitusjoner.
Rådsdirektiv 2006/48/EF Tilsynsdirektiv om adgang til å starte opp og drive kredittvirksomhet.
Europaparlaments- og rådsforordning nr.295/2008 - om statistikk over foretaksstrukturer endret ved forordning 251/2009.
Rådsforordning 2223/96 Forordningen omhandler det europeiske system for nasjonal- og regionalregnskap.
Rådsforordning 1392/2007 Endringer i forordning 2223/96
Rådsforordning 1606/2002 Forordningen omhandler anvendelse av internasjonale regnskapsstandarder.
Rådsforordning 297/2008 Endringer i forordning 1606/2002
Statistikken bygger på balanse- og resultatregnskapsdata for Norges Bank, bankene, de statlige låneinstituttene, kredittforetakene og finansieringsselskapene på nasjonalt territorium, inklusiv utenlandske selskapers filialer i Norge (Norsk og juridisk enhet).
Statistikken er basert på avstemte regnskapsdata fra finansinstitusjonene.
Regnskapsstatistikken er basert på totaltelling.
Finanstilsynet og Statistisk sentralbyrå samarbeider om innhentingen av regnskapsdataene. Alle data innrapporteres via Altinn. Rapportørene får automatiske tilbakemeldinger om opplagte feil og mulige feil i innrapportere data. Feil skal rettes innen 2 dager. I forbindelse med bearbeiding av tallene i Statistisk sentralbyrå kan rapportørene få spørsmål om å kontrollere tall som ikke omfattes av de automatiske tilbakemeldingene. Korreksjoner fra rapportørene mottas fortløpende.
- Utgaver av statistikken publisert før 3. april 2017
- Eldre tabeller for finansforetak, balanser, seneste tall fra april 2010
- Eldre tabeller for Finansforetak, regnskap, seneste tall fra 1. kvartal 2010
Endringer i regnskapslov og forskrifter
Regnskapsstatistikken for finansinstitusjonene er basert på gjeldende regnskapsforskrifter. Brudd i tidsserier og inkonsistens mellom innrapporterte tall og selskapenes offisielle regnskap kan forekomme ved endringer i regnskapslov og i de forskriftene som gjelder for finansinstitusjonene.
Strukturendringer i finanssektoren
Det er flere nyetableringer, oppkjøp, fusjoner, fisjoner, omklassifiseringer og porteføljeflyttinger hvert år. De fleste av disse endringene har liten betydning for statistikken, mens andre medfører betydelige brudd i tidsseriene. Der de strukturelle endringene fører til større brudd i tidsseriene vil de bli kommentert i statistikkpubliseringen.
Utlånsforskriften
Utlånsforskriften trådte i kraft 1. januar 2005 og førte til en mindre endring i målingen av verdien på utlån og garantier i regnskapet og da et mindre brudd i tidsseriene for utlån og tapsnedskrivninger. Forskriften er tilpasset IFRS og Norsk Regnskapsstandard, og påvirker utlånstidsseriene i begrenset grad. Det var også et brudd i tidsserien for lån i 1992 på grunn av endrede regnskapsregler.
Endringer i presentasjonen av statistikken
Spesifikasjoner endres løpende i statistikken og det påvirker datapresentasjonen. Eksempelvis ble rammelån med pant i bolig skilt ut som egen spesifikasjon f.o.m. januar 2006 og førte til en reduksjon i nedbetalingslån med pant i bolig og kasse-, drifts- og brukskreditt.
Obligasjoner med fortrinnsrett
I juni 2007 ble det åpnet for å utstede obligasjoner med fortrinnsrett (OMF) i Norge. OMF er obligasjoner utstedt i en sikkerhetsmasse bestående av offentlige lån, utlån med pant i bolig eller i annen fast eiendom. Disse obligasjonene har fortrinnsrett før annen gjeld og kalles ofte boligobligasjoner fordi de gis med pant i en boliglånsportefølje.
Stortinget ga 24. oktober 2008 Finansdepartementet fullmakt til å sette i verk en ordning der staten låner ut statspapirer til bankene med sikkerhet i, eller i bytte mot OMF. Bankene kan erverve OMF enten i markedet eller direkte fra kredittforetak som er autorisert til å utstede OMF.
Etter åpningen for å utstede obligasjoner med fortrinnsrett og lanseringen av tiltakspakken, har en rekke nye kredittforetak blitt etablert, og større låneporteføljer har blitt flyttet mellom banker og kredittforetak.
Nye næringsspesifikasjoner i statistikken
I mai 2009 ble ny norsk næringsstandard innført i finansstatistikken. Endringen økte muligheten for å følge utlånsutviklingen i viktige enkeltnæringer, men førte også til brudd i tidsseriene for utlån etter låntakernæring. Dette gjør at sammenligninger av næringsfordelte utlån før og etter mai 2009 på månedsbasis, og før og etter mai 2010 på årsbasis, er vanskelig for flere næringer.
Ny institusjonell sektorgruppering
Fra 1. januar 2012 ble den norske standarden for institusjonell sektorgruppering endret i tråd med reviderte internasjonale standarder, som Norge har forpliktet seg til å følge. Dette medfører et brudd i regnskapsstatistikken for banker og finansforetak fra og med mars 2012.
En rekke foretak som tidligere ble klassifisert som ikke-finansielle foretak er nå flyttet over til finansielle foretak. Utlån til disse foretakene skal ikke lenger fordeles etter næring og er derfor ikke lenger inkludert i statistikken for utlån etter næring. Det er særlig næringen faglig og finansiell tjenesteyting som er påvirket, ettersom mange av foretakene som er flyttet over til finansielle foretak tidligere falt inn under denne næringen.
Endring i innskuddsspesifikasjoner
Fra og med april 2015 ble det innført nye innskuddsspesifikasjoner i balanse-rapporteringen. Enkelte innskuddsserier fra periodene før april 2015 er derfor ikke sammenlignbare med senere perioder. Se artikkelen Omlegging av pengemengdestatikken for mer detaljer.
Tilpasning av Offentlig regnskapsrapportering fra banker og finansieringsforetak (ORBOF) til internasjonaleregnskapsstandarder (IFRS 9)
Fra og med januar 2018 ble det gjennomført en større omlegging av innrapporteringen som danner datagrunnlaget for statistikken. Dette innebar en utstrakt omstrukturering og definisjonsmessig omlegging av innrapporterte data som påvirket både fremstillingen av balanse og resultat, samt omfanget av enkelte objekter. Dette førte til brudd i enkelte tidsserier, noe som kan gjøre det utfordrende å sammenlikne data før og etter januar 2018. Se artikkelen Omlegging av bankstatistikken for mer detaljer.
Det kan forekomme feil og uoverensstemmelser i regnskapsopplysningene. Disse uoverensstemmelsene kan ha flere kilder:
*Feil i rapportørenes regnskaper
*Feil ved overføring av data fra institusjonenes primærregnskaper til regnskapsrapportene og til mottakere hos rapportørene og hos myndighetene
*Ulike regnskaps- og verdsettingsprinsipper
*Ulike bokføringstidspunkt for transaksjoner
*Mangelfullt utførte oppgaver fra rapportørene
*Bearbeidingsfeil
På grunn av store datamengder og et dynamisk korreksjonssystem, vil publiserte data regnes som foreløpige frem til neste års data for tilsvarende periode er publisert. Det betyr at data for siste år kan endres uten at dette merkes spesielt i tabellene. Store, viktige endringer vil imidlertid bli kommentert ved publisering av dagens statistikk.
Statistikken publiseres med foreløpige tall, og korreksjoner for tidligere publisert statistikk inkluderes ved neste publisering av tall.