| A |
forhold utenfor skipet |
|
| A01 |
Overhendig vær, Naturkatastrofe |
|
| A02 |
Strøm, vind e.l. skapte stor avdrift eller andre manøvervansker |
|
| A03 |
Kolliderte m/flytende gjenstander, kunne ikke oppdages/unngås i tide |
|
| A04 |
Feil ved nav.systemer: Fyr, lykter, eksterne elektroniske systemer etc. |
|
| A05 |
Feil ved kart eller publikasjoner |
|
| A06 |
Tekninsk feil med annet skip |
|
| A07 |
Operasjonsfeil fra annet skip |
|
| A08 |
tekninsk feil ved laste/losse/bunkersanlegg/kai/sluse, utenfor skipet |
|
| A10 |
Utblåsning eller andre eksterne forhold i forbindelse m/oljeboring |
|
| A11 |
Andre forhold utenfor skipet |
|
| ANN |
Annen kjent årsak |
|
| B |
Forhold ved selve skipets konstruksjon og plassering av utstyr ombord |
|
| B01 |
Skipets konstruksjonsmessige styrke ikke tilstrekkelig. |
|
| B02 |
Konstruksjonsmessig styrke svekket v/senere sveisearbeid, korrosjon e.l. |
|
| B03 |
Stabilitetssvikt som skyldes skipets konstruksjon |
|
| B04 |
Skipet har for dårlige manøveringsegenskaper |
|
| B05 |
Maskinromutforming/plass av utsyr m/fare fare for lekk/antennelse |
|
| B06 |
Laste eller lagerromsutforming eller plassering uheldig |
|
| B07 |
Uheldig plassering/utforming av andre rom ombord, (ikke bro). |
|
| B08 |
Vanskelig tilkomst for rengjøring, vedlikehol og inspeksjon |
|
| B09 |
Andre forhold ved skipet konstruksjon og vedlikehold |
|
| C |
Tekninske forhold vedrørende utstyr ombord |
|
| C01 |
Tekninske feil med navigasjonsutstyr |
|
| C02 |
Tekninske feil ved styresystemet |
|
| C03 |
Tekninske feil ved framdriftsystemer |
|
| C04 |
Tekninske feil ved hjelpemaskineri |
|
| C05 |
Tekninske feil v/ankringutstyr/dekkmaskineri (ikke laste/losseutstyr) |
|
| C06 |
Tekninske feil v/overvåknings/fjernkontroll/automatikk/varslingsutstyr |
|
| C07 |
Tekninske feil ved laste eller losseinnretning |
|
| C08 |
Tekninske feil ved beredskaps/sikrings/nøytralgass/halogenutstyr |
|
| C09 |
Tekninske feil ved boreutstyr |
|
| C10 |
Andre tekninske forhold vedrørende utstyr ombord |
|
| D |
Forhold vedrørende bruk og utforming av utsyr |
|
| D01 |
Uheldig utforming av brroen, mangler eller feilpassering av utstyr |
|
| D02 |
Ulogisk/feil utforming av kontrollorganer, styresystemer |
|
| D03 |
Utstyret var ikke plassert der hvor det var naturlig å bruke det |
|
| D04 |
Ulogisk/uhensiktmessig/dårlig/utgått utstyr. Bedre tilgjengelig |
|
| D05 |
Andre forhold vedrørende bruk/utforming av utstyr. Mann/maskin problemer |
|
| E |
Forhold vedrørende lastsikring og behandling av last og bunkers |
|
| E01 |
Selvantennelse i last/bunkers, også v/"sloshing" i tanker |
|
| E02 |
Manglet nøytralgassanlegg eller annnen sikring mot eksplosjon/brann |
|
| E03 |
Stabling ikke forskriftsmessig (feilplassert last/manglende ballast etc.) |
|
| E04 |
Lasten var ikke godst nok sikret mot forskyvning |
|
| E05 |
Lekkasje av flytende last i fat, containere, tanker etc. |
|
| E06 |
Brudd pa laste eller bunkersledninger |
|
| E07 |
Andre forhold vedrørende last og sikring av last og bunkers. |
|
| F |
Forhold vedrørende kommunikasjon, organisasjon, prosedyrer og rutiner |
|
| F01 |
Rutiner for havarikontroll menglet/ var ikke tilstrekkelig |
|
| F02 |
Eksisterende rutiner for havarikontroll ikke nok kjent/drillet |
|
| F03 |
Rutniner for sikkerhetskontroll manglet/var ikke tilstrekkelig |
|
| F04 |
Eksisterende rutiner for sikkerhetskontroll kjent, men ikke fulgt |
|
| F05 |
Fulgte ikkke sikkerhetsforskriftene ved sveising |
|
| F06 |
Sveising førte til ulykke selv om sikkerhetsforskriftene ble fulgt |
|
| F07 |
Ikke tatt forhåndsregler angående testing av redningsredskaper |
|
| F08 |
Brukte ikke verneutstyr |
|
| F09 |
Det generelle nivå på organisasjon/rutiner/kvalifikasjoner dårlig |
|
| F10 |
Svikt i rutinerfor inspeksjon og vedlikehold om bord |
|
| F11 |
Stab, ikke kjent, godkjente stabilitetsberegninger forelå ikke |
|
| F12 |
Uheldige ledelsesformer, personlige motsetninger |
|
| F13 |
For liten bemanning, generelt el. for oppgaven |
|
| F14 |
Kommando eller ansvarsforhold var, eller ble opfattet for uklare. |
|
| F15 |
Ikke etablert sikkerhetsrutiner i forbindelse med navig/manøvr. |
|
| F16 |
Sikkerhetsrutiner i forbindelse med navig/manøvr kjent, men ikke fulgt |
|
| F17 |
Kart/andre dokumenter for seilasen var ikke rettet opp. |
|
| F18 |
Svikt i prosedyre/samarbeid med fartøy/taubåt, landorg. el. lignende |
|
| F19 |
Andre forhold vedrørende rutiner, prosedyrer, kommunikasjon eller org. |
|
| G |
Forhold vedrørende enkeltpersoner ombord, situasjonsbedømmelse, reaksjoner. |
|
| G01 |
Utilstrekkelig formell kompetanse for oppgaven |
|
| G02 |
Utilstrekkelig reell kompetanse |
|
| G03 |
Oppgave ikke godt planlagt |
|
| G04 |
Utnyttet ikke tilstrekkelig tilgjengelige midler for varsling |
|
| G05 |
Utnyttet ikke alternative navigasjonshjelpemidler |
|
| G06 |
Utnyttet ikke tilgjengelige navigasjonshjelpemidler |
|
| G07 |
Ikke godt nok observasjon av egen posisjon/ikke plottet fram i kart |
|
| G08 |
Feilbedømmelse av annet fartøys bevegelse eller hensikt |
|
| G09 |
Feilbedømmelse av eget fartøys bevegelser |
|
| G10 |
Forsøkte å gjennomføre operasjon om forh. ikke lå til rette |
|
| G11 |
Holdt ikke styrbord i farvannet |
|
| G12 |
Gikk med større enn sikker fart |
|
| G13 |
Spesiele forhold |
|
| G14 |
Sovnet på vakt |
|
| G15 |
Alkohol eller andre rusmidler |
|
| G16 |
Andre forhold vedrørende enkeltpersoner |
|
| UKJ |
Ukjent |
|