Artikler om ansatte i barnehage og skole
Artikler, analyser og publikasjoner
2025
Overgangen fra lærerutdanning til læreryrke Artikkel 27. mars
I 2016 fullførte 6628 personer ulike lærerutdanninger i Norge. Syv år etter endt utdanning var de fleste lærerutdannede sysselsatt innenfor undervisningsnæringer. 84 prosent av grunnskolelærere 1-7 var sysselsatte innenfor grunnskolen. Blant lektorer og grunnskolelærere 5-10 var andelen på ca. 78 prosent. De som har praktisk-pedagogisk utdanning er i mindre grad sysselsatt i næring som samsvarer tett med utdanningen
2023
Flere yngre lærere i grunnskolen Artikkel 30. oktober
Nesten halvparten av lærerne som underviste i grunnskolen i 4. kvartal 2022 var under 40 år, og andelen lærere med mastergrad har økt. Samtidig har andelen lærere over 40 år gått ned.
Lærerkompetanse i videregående opplæring Rapport 25. september
I denne rapporten kartlegges både den formelle kompetansen, den fagspesifikke kompetansen samt den pedagogiske kompetansen til alle som underviser i videregående skole. SSB har gjennomført en tilsvarende kartlegging høsten 2017.
Lærerkompetanse i videregående opplæring. Dokumentasjonsnotat Notat 25. september
Statistisk sentralbyrå (SSB) gjennomførte i november 2022 en webundersøkelse om kompetanse blant undervisningspersonale i videregående opplæring.
LÆRERMOD 2020-2040 Rapport 15. mars
Denne rapporten framskriver tilbud og etterspørsel for fem grupper av lærerutdanninger. Framskrivingene er basert på modellen LÆRERMOD og publiseres hvert andre år.
Lærerkompetanse i grunnskolen. Hovedresultater 2021/2022 Rapport 8. februar
I denne rapporten legger vi frem hovedresultatene fra kartleggingen av lærerkompetanse i grunnskolen våren 2022. Kartleggingen dekker lærere som underviste i skoleåret 2021/2022 og er avgrenset til ansatte i læreryrke med avtalt stillingsprosent på over 50.
Lærerkompetanse i grunnskolen. Dokumentasjonsnotat Notat 8. februar
Statistisk sentralbyrå (SSB) gjennomførte våren 2022 en undersøkelse om kompetanse blant undervisningspersonale i grunnskolen
2022
Nyutdannede sykepleiere og grunnskolelærere i arbeidsmarkedet Rapport 19. desember
Sykepleiere og grunnskolelærere er ettertraktet arbeidskraft, og det er ventet at behovet for disse utdanningsgruppene vil øke ytterligere de nærmeste årene. For å dekke denne etterspørselen er man avhengig av at de som utdannes som grunnskolelærere og sykepleiere fortsetter i yrkene sine.
8 av 10 lærerutdannede jobber i skolen eller andre relevante næringer Artikkel 29. august
Av de totalt 180 456 sysselsatte med lærerutdanning i Norge jobber nær 80 prosent på en grunnskole eller videregående skole, i skolesektoren eller i andre næringer der lærerutdanningen er direkte relevant.
2021
Vel 1 av 6 lærerårsverk i grunnskolen uten lærerutdanning Artikkel 1. september
Lærere uten lærerutdanning utgjorde 17,5 prosent av alle avtalte årsverk for grunnskolelærerne i 4. kvartal 2020. Manglende lærerutdanning er særlig utbredt blant de med lave stillingsprosenter.
Ulike statistikker om ansatte i barnehage og skole Artikkel 22. juni
Det finnes flere kilder til statistikk og informasjon om ansatte i barnehage- og skolesektoren. Definisjoner, omfang og formål varierer mellom ulike kilder, og dette kan gjøre at tallene også kan være forskjellige. Her gis det en oversikt over slike sentrale kilder og hva som er de viktigste forskjellene mellom dem og SSBs nye statistikk om ansatte i barnehage og skole.
2019
Hovedformålet med denne tilleggsundersøkelsen var å belyse utdanningsnivå og fagkompetanse blant undervisningspersonale som mangler fullført pedagogisk utdanning.
Rapport / 27. juni 2019
Fra 2008 til 2018 var det 8 100 lærere som skiftet jobb fra skoleverket til arbeid i andre næringer. I samme periode kom 3 700 tilbake til læreryrket etter å ha jobbet andre steder. Det er oftest yngre kvinner som vender tilbake til kateteret.
Artikkel / 18. juni 2019
2018
Det finnes flere kilder til statistikk og informasjon om ansatte i barnehage- og skolesektoren. Definisjoner, omfang og formål varierer mellom ulike kilder, og dette kan gjøre at tallene også kan være forskjellige. Her gis det en oversikt over slike sentrale kilder og hva som er de viktigste forskjellene mellom dem og SSBs nye statistikk om ansatte i barnehage og skole.
Artikkel / 25. juni 2018
Basert på en kombinasjon av registerdata fra nasjonal utdanningsdatabase (NUDB) og spørreskjemadata, kartlegges lærernes fagspesifikke og formelle kompetanse i denne rapporten.
Rapport / 8. juni 2018