Temaene i undervisningsopplegget er:
- Hva er spredningsmålene variasjonsbredde og kvartilbredde?
- Hva er standardavvik?
- Hvordan kan man regne ut spredningsmålene?
- Hvordan kan spredningsmålene brukes?
I dette undervisningsopplegget får elevene en kort introduksjon til spredningsmålene variasjonsbredde, kvartil og standardavvik. De får også informasjon om hvilket mål de bør velge når, og hvordan utvalgte spredningsmål brukes til å beskrive data i Statistisk sentralbyrå (SSB). Del 1 handler om variasjonsbredde og kvartilbredde og del 2 om standardavvik. I oppgavene kan elevene øve seg på å regne ut variasjonsbredde, kvartilbredde og standardavvik i datasett vi har laget for lønn, og lære mer om bruken av spredningsmålene. Fasiten ligger på slutten av hver oppgave.
Merk at vi for enkelthets skyld regner på standardavviket for en populasjon, ikke et utvalg.
Bruk også gjerne undervisningsopplegget på SSB skole om sentralmålene. Der bruker vi mange av de samme dataene som i dette opplegget.
Hvis dere har innspill på hvordan vi kan forbedre undervisningsopplegget, eller har andre tema dere gjerne ser at SSB lager opplegg om, så skriv til oss på skole@ssb.no.
- forstå hva spredningsmålene variasjonsbredde, kvartilbredde og standardavvik er
- kunne velge et spredningsmål som sier noe om fordelingen i et tallmateriale
- kjenne til hvordan utvalgte spredningsmål brukes i noen statistikker
Undervisningsopplegget kan arbeides med tverrfaglig, med vekt på matematikk og samfunnsfag/-kunnskap.
Vi tar utgangspunkt i disse kompetansemålene for matematikk og samfunnskunnskap:
- finne og diskutere sentralmål og spredningsmål i reelle datasett (9. trinn i læreplan i matematikk 1.–10. trinn (MAT01-05 på udir.no)
- bruke og vurdere valg av hensiktsmessige sentralmål og spredningsmål for statistisk datamateriale (videregående skole og læreplan i matematikk 2P (MAT05-04 på udir.no)
- bruke samfunnsfaglige metoder og digitale ressurser i egne undersøkelser, presentere funn ved hjelp av digitale verktøy og drøfte hvor gyldige og relevante funnene er (SAF01-04 på udir.no)
- utforske og presentere dagsaktuelle temaer eller debatter ved å bruke samfunnsfaglige metoder, kilder og digitale ressurser, og argumentere for egne og andres meninger og verdier (SAK01-01 på udir.no)
Meld deg på nyhetsbrev og få tips om relevant innhold på ssb.no.