Statistisk sentralbyrå (SSBs) Årslønn er beregnet utbetalt lønn og omfatter avtalt månedslønn uregelmessige tillegg og bonus, uten overtidsgodtgjørelse for et kalenderår. Omfatter også etterbetalinger av lønnsoppgjør eller andre lønnsøkninger i løpet av kalenderåret. for perioden 2010 til 2024 viser en gjennomsnittlig årslønnsvekst på Geometrisk gjennomsnitt. Den samme utviklingen viser tall fra Det tekniske beregningsutvalget for inntektsoppgjørene (TBU) som gir tall for de største forhandlingsområdene. Men de siste årene har forskjellen blitt større  mellom den samlede årslønnsveksten på den ene siden og årslønnsveksten for de største forhandlingsområdene på den andre.

Flere har stilt spørsmål om den uorganiserte delen av arbeidsmarkedet har hatt en høyere lønnsvekst enn det organiserte de siste årene. Derfor gjennomgår denne artikkelen om det er ulik lønnsutvikling for lønnstakere som omfattes av de største forhandlingsområdene som oppsummeres i rapportene fra TBU (tariffstatistikken) og samlet årslønnsvekst for alle lønnstakere som publiseres i SSBs årslønnsstatistikk. For å kunne utføre en slik sammenligning må vi etablere en gruppe, bedrifter med tariffavtale i lønnsstatistikken, slik at vi får sammenliknbar statistikk med de største forhandlingsområdene.

Vi sammenligner utviklingen for tre varianter av «lønnsbegreper»: utbetalt årslønn (lønnsstatistikk, SSB), påløpt årslønn (lønnsstatistikk, SSB) og årslønn fra TBU for de største forhandlingsområdene (regjeringen.no) (tariffstatistikk). I tillegg deles SSBs lønnsstatistikk opp i to grupper, bedrifter med tariffavtale og bedrifter uten tariffavtale.

En tariffavtale er en avtale mellom arbeidsgiver og en fagforening som regulerer lønn- og arbeidsvilkår for en gruppe arbeidstakere. Den fungerer som en kollektiv kontrakt og gjelder for alle ansatte som omfattes av avtalen, ikke bare fagforeningsmedlemmer.

Figur 1. Lønnsvekst fra året før, påløpt og utbetalt årslønn og de største forhandlingsområdene, TBU. 2010 – 2024. Prosent

Årslønn i lønnsstatistikken er en beregnet størrelse som tar utgangspunkt i at det utbetales lønn for alle 12 månedene i kalenderåret. Årslønn omfatter de samme lønnselementene som månedslønn: avtalt månedslønn, bonuser og uregelmessige tillegg. Overtidsgodtgjørelse relaterer seg til arbeid utover den avtalte arbeidstiden, og er ikke inkludert i årslønnsbegrepet. Det samme gjelder naturalytelser, feriepengetillegg og sluttvederlag.

Årslønna beregnes på aggregert nivå per sektor og næringshovedområde, og omfatter både hel- og deltidsansatte. Deltidsansattes lønn er omregnet til heltidslønn. Et fullt årsverk for heltidsansatte utgjør her ikke det samme antallet arbeidstimer for alle lønnstakergrupper. Forskjeller kan for eksempel skyldes omfang av skift- og turnusarbeid.

Utgangspunktet for beregning av årslønn er en enkel modell der gjennomsnittlig årslønn uttrykkes som summen av gjennomsnittslønna for alle de enkelte månedene i ett kalenderår.

Påløpt årslønn som også er begrepet som brukes for de største forhandlingsområdene, beregner hva som skulle vært utbetalt i kalenderåret, uavhengig av når lønn og etterbetaling faktisk ble utbetalt. Forsinket lønnsoppgjør som følge av konflikt (streik) inkludert bortfall av dagsverk det ikke betales lønn for (streikedager), og lønnsoppgjøret blir betalt ut året etter er de viktigste forskjellene til utbetalt årslønn. Årslønn i de største forhandlingsområdene som vi sammenlikner med er også påløpt årslønn.

Utbetalt årslønn er som beskrevet om årslønn øverst og inkluderer betalingen først i den måneden utbetalingen skjer. Etterbetalinger inkluderes i årslønnsberegningen, og plasseres i den måneden de faktisk kommer til utbetaling.

 

Figur 1 viser sammenlikningene mellom årslønnsvekst for alle lønnstakere (både påløpt og utbetalt) fra SSB og TBUs presentasjon av årslønnsvekst for lønnstakerne i de største forhandlingsområdene. Hvor stor differanse det er mellom variantene av lønnsbegrepene i figur 1 avhenger av periodene vi ser på. I perioden 2020 til 2024 var veksten for de største forhandlingsområdene lavere enn årslønnsveksten for alle lønnstakere samlet (SSB) med en differanse på 0,04 prosentpoeng i gjennomsnitt. For perioden fra 2010 til 2024 samlet sett er utviklingen tilnærmet lik.

Det er en vesentlig forskjell mellom lønnsstatistikken og TBU for de største forhandlingsområdene (tariffstatistikken) både når det gjelder hvordan statistikkene grupperes i næringer samt at lønnsstatistikken omfatter alle bedrifter enten de har en tariffavtale eller ikke. I tariffstatistikken utgjør industrien en relativt større andel av lønnstakerne. For mer detaljer om forskjeller mellom SSBs lønnsstatistikk og tariffstatistikken med vekt på industri se Grunnlaget for inntektsoppgjørene 2017 (NOU 4, 2017). Industri i tariffstatistikken er en direkte referanse til forhandlingsområdet mellom NHO og LO, og mellom NHO og Parat. Her omfattes bedrifter som er medlemmer av NHO og betegnes som industri, men er ikke den samme som næringsinndelingen som nyttes i SSBs lønnsstatistikk som følger SN2007. I tillegg omfattes bedrifter som ikke er medlemmer av NHO av SSBs lønnsstatistikk.  Derfor kan ikke næringen industri i SSBs lønnsstatistikk sammenliknes med tariffstatistikken som dekker industri blant NHOs medlemmer.  Andre sammenlikninger mellom SSBs lønnsstatistikker og tariffstatistikkene vil være misvisende fordi tariffstatistikkene avgrenses til medlemsbedrifter og omfatter andre begrensninger til yrker eller aldersgrupper som holdes utenfor.

Hvordan finner vi bedrifter med tariffavtale?

For å identifisere bedrifter med tariffavtale i lønnsstatistikken har vi brukt register fra Fellesordningen for Avtalefestet pensjon (AFP registeret) 2022 og koblet til lønnsstatistikken. Vi har etablert 3 forskjellige grupper av bedrifter, og alle arbeidsforhold i bedriften:

  • Bedrifter med tariffavtale er bedrifter i AFP registeret, og som er med i lønnsstatistikken i alle årene fra 2016 til 2024. Stats- og kommuneforvaltningen har tariffavtaler, men bedrifter i disse to sektorene er ikke å finne i AFP registeret. Begge disse sektorene inngår i gruppen de største forhandlingsområder i TBU og er i denne undersøkelsen gruppert som med tariffavtale.
  • Bedrifter som går inn og ut av tariffavtale (sporadisk), er bedriftene som er identifisert i AFP registeret for 2022 men har ikke vært i statistikkgrunnlaget for lønnsstatistikken alle årene som dekkes.
  • Bedrifter uten tariffavtale er de som ikke gjenfinnes i AFP registeret. Denne gruppen omfatter også bedrifter som går inn og ut av statistikken, men bedriftene har felles kjennetegn at de ikke finnes i AFP registeret.

Mer informasjon om datagrunnlaget til artikkelen finnes i boksen nederst i artikkelen, om datagrunnlaget.

Flest årsverk i bedrifter med tariffavtale

60 prosent av Årsverk er gjennomsnittlige antall hele avtalte månedsverk i kalenderåret og er summen av alle jobber både heltids- og deltidsjobber. var i bedrifter med tariffavtale i 2024. Tilsvarende omfattet gruppen bedrifter uten tariffavtale i underkant av 40 prosent av alle årsverkene. Bedrifter på vei inn i eller ut av tariffavtale hadde mellom 2 og 3 prosent av alle årsverkene.

Figur 2. Andelen årsverk fordelt på bedriftens tilknytning til tariffavtale 2016-2024. Prosent

I det videre skal vi primært se på gruppene bedrifter med og uten tariffavtale. Vi vil i liten grad se på den lille gruppen som sporadisk har tariffavtale, målt i andel av årsverkene, se figur 2. Før vi går videre skal vi se på årslønn for årene fra 2016, for de tre gruppene. Differanser i årslønnsnivå påvirkes dels av samlet vekst i perioden som undersøkes, men også når lønnsveksten skjedde. I figur 3 ser vi at forskjellen i lønnsnivå mellom bedrifter med og utenfor tariffavtale er blitt mindre i perioden.

Figur 3. Lønnsnivå fordelt på bedriftens tilknytning til tariffavtale. 2016-2024. Kroner

Årslønn i bedrifter uten tariffavtale er lavere enn for de to andre gruppene i hele perioden fra 2016 frem til 2024. Lønnsnivået til gruppen bedrifter som går inn og ut av tariffavtale er sterkt påvirket av at gruppen er liten og selv mindre endringer i gruppen vil kunne påvirke lønnsnivået.

God sammenheng mellom tariffstatistikkene

Problemstillingen for artikkelen ble belyst i figur 1. Figuren viste avvikende lønnsvekst mellom de største forhandlingsområdene og SSBs årslønn for alle lønnstakere de siste årene. I figur 4 sammenlignes gruppen med tariffavtale i lønnsstatistikken og de største forhandlingsområdene fra TBU.

Figur 4. Årslønnsvekst fra året før for bedrifter med tariffavtale og de største forhandlingsområdene 2017- 2024. Prosent

Den gjennomsnittlige veksten i årslønn i perioden 2017 – 2024 er for begge gruppene 3,6 prosent, og de største forskjellene i perioden er på under 0,2 prosentpoeng i årslønnsvekst. Gruppen med tariffavtale i SSBs årslønnsstatistikk har en utvikling om lag på linje med gruppen som kalles største forhandlingsområder i TBUs rapporter.

Avvikende lønnsvekst for bedrifter uten tariffavtale

Det naturlige neste steget er å sammenlikne hvordan årslønnsveksten fra 2017 til 2024 for bedrifter uten tariffavtale og sammenlikne med bedrifter med tariffavtale og alle årsverk sett under ett.

Figur 5. Årslønnsvekst fra året før, for de største forhandlingsområdene, bedrifter uten tariffavtale og årslønn i alt 2017- 2024. Prosent

Figur 5 viser at lønnveksten for bedrifter uten tariffavtale avviker betydelig over flere av årene i perioden 2017 til 2024. Vi ser særlig avvik over årene som påvirkes av pandemien, men også i 2017 og 2024. Med andre ord ser det ut til at avvik i lønnsveksten mellom bedrifter med tariffavtale kontra bedrifter uten tariffavtale er vanlig for årene vi ser på her. Siden årsverkene i bedrifter uten tariffavtale utgjør over 37 prosent av alle årsverkene i tidsperioden, vil denne gruppen kunne påvirke samlet årslønnsutvikling vesentlig.

Bedrifter med tariffavtale, de store dominerer

Et typisk trekk for bedrifter med tariffavtale er at de er betydelig større i gjennomsnitt enn bedrifter som ikke har tariffavtale.

Figur 6. Andel årsverk med tariffavtale, etter størrelse på bedrift i antall årsverk. Prosent

I 2024 hadde over 80 prosent av bedriftene med mer enn 250 årsverk, en tariffavtale. I takt med fallende antall årsverk i bedriftene faller også andelen bedrifter med tariffavtale, ned til minst andel i bedrifter med mindre enn 10 årsverk der andelen er 16 prosent.

Figur 7. Lønnsnivå for alle årsverk og bedrifter med tariffavtale, etter størrelse på bedrift i antall årsverk. 2024. Kroner

Bedrifter med mellom 10 og 50 årsverk har lavest årslønn i 2024 med 652 500 kroner i gjennomsnitt. Tilsvarende er gjennomsnittlig lønnsnivå for de ansatte i de største bedriftene på drøyt 815 000 kroner. Avstanden mellom de største bedriftene og gruppen Bedrifter med lavest lønn er på over 162 000 kroner i året.

Bedrifter med tariffavtale har ikke høyere lønnsnivå i noen av størrelsesgruppene i figur 7, men har likevel høyere gjennomsnittslønn totalt. Dette må ses i sammenheng med at bedrifter med tariffavtale er klart best representert blant store bedrifter der årslønna også er høyest. Omvendt er det flere årsverk i små bedrifter i gruppen uten tariffavtale. Senere skal vi se nærmere på denne sammenhengen og virkningen det har på lønnsforskjellene.

Tariffavtaler er skjevt fordelt

Sektorfordeling er ikke umiddelbart relevant å analysere her fordi både kommuneforvaltningen og statsforvaltningen i sin helhet er bedrifter med tariffavtale. Dermed er det bare i privat sektor vi finner bedrifter uten tariffavtale eller på vei inn i eller ut av tariffavtale.

Det betyr at næringen offentlig forvaltning, forsvar og trygdeordninger kun omfatter bedrifter med tariffavtale. I tillegg er næringer som undervisning og helse- og sosialtjenester også dominert av bedrifter med tariffavtale. Dette kommer tydelig fram i figur 8 som viser fordelingen av det totale antall årsverk med tariffavtale blant utvalgte næringer.

Andre næringer med mange årsverk i bedrifter med tariffavtale er industri, varehandel og bygg og anlegg, i den rekkefølgen. I forbindelse med drøftingen av tariffstatistikk nevnes ofte forskjellen mellom næringen industri i lønnsstatistikken og avgrensingen industri i NHO-bedrifter innenfor tariffstatistikken. Se egen boks om dette. Innenfor varehandel og bygg og anlegg er flesteparten av årsverkene i bedrifter uten tariffavtale. 

Figur 8. Andel årsverk i bedrifter med og uten tariffavtale etter utvalgte næringer (SN2007). 2024. Prosent

 

Det er også en stor andel av årsverk i bedrifter uten tariffavtale i næringene faglig og vitenskapelig og teknisk tjenesteyting, informasjon og kommunikasjon samt overnatting og servering. I Grini m. fl. (2021) er overnatting og servering vist til som sterkt preget av tiltakene myndighetene satte inn i forbindelse med pandemien. I forlengelse av det var det slik at næringene faglig og vitenskapelig og teknisk tjenesteyting og informasjon og kommunikasjon var lite påvirket. Årslønnen er betydelig lavere enn gjennomsnittet i overnatting og servering. Lønnen i faglig og vitenskapelig og teknisk tjenesteyting og informasjon og kommunikasjon er derimot godt over snittet, se figur 9.

I figur 9 er næringene sortert etter lønnsnivået i bedrifter med tariff. Sorteringen bidrar til å få fram forskjellen mellom næringer med tanke på lønnsnivå, men også mellom bedrifter med og uten tariffavtale. Av de fem høyest lønte næringene var det, med unntak av bergverksdrift og olje- og gassutvinning, høyest lønn blant bedrifter uten tariffavtale. I flere av de nevnte næringene med høy lønn er andel av årsverkene blant bedrifter uten tariffavtale også høy, som vist over i figur 8.

Figur 9. Årslønn per årsverk i bedrifter med og uten tariffavtale, etter næring. 2024. Kroner

I næringer med lønnsnivå under 800 000, som i offentlig forvaltning, forsvar mv, har de ansatte i bedrifter med tariffavtaler oftest høyere årslønn enn ansatte i bedrifter uten tariffavtale.

Blant bedrifter med tariffavtale var de laveste lønningene i figur 9, på 513 300 kroner. Tilsvarende var årslønnen per årsverk i bedrifter med tariffavtale i olje- og gassutvinning 1 076 300 kroner.  

Typisk for mange av jobbene i næringene som ligger øverst i fordelingen i figur 9 er at de krever høyere utdanning og at de er i næringer som har bedre betalingsevne sammenliknet med næringer i andre enden av fordelingen. Næringer med lavere lønnsevne vil oftere ha lavt lønnsnivå. I den andre enden av fordelingen, for ansatte i bedrifter med høy lønnsevne, følger typisk oftere høyere lønninger (Eika et al., 2024).

Større lønnsspredning utenfor tariffområdene

Når lønnsvekst for en gruppe helt eller delvis kan forklares med endret sammensetning av gruppen, omtales dette som sammensetningseffekter, og denne effekten er uavhengig av lønnsveksten for hver lønnstaker. For eksempel, dersom mange med lav lønn mister jobben i en bedrift eller næring, vil gjennomsnittslønn for de gjenværende arbeidstakerne ha økt. Denne sammensetningseffekten kan dekomponeres fra effekten på lønnsvekst som skyldes lønnstillegg gitt til den enkelte lønnstaker.

Typisk er endringer som følger av konjunkturer eller store endringer innenfor enkelte næringer slik vi opplevde under pandemien, se Grini m.fl. (2021). I det videre vil vi bygge på metoden for dekomponering av lønnsveksten eller lønnsforskjellen beskrevet i Brasch m.fl. (2023).

Hensikten med å bruke modellen fra Brasch m.fl. (2023) er at vi kan tallfeste betydningen av om bedriftene har tariffavtale eller ikke, fordelt på næring og størrelse. Modellen vi benytter skiller mellom to virkninger som vi velger å kalle sammensetningseffekt og lønnsbidrag. Lønnsbidrag er lønnsvekst når vi fjerner effekten av at populasjonen er forskjellig sammensatt mellom de to tidspunktene.

I det videre ser vi på forskjellene mellom bedrifter med og uten tariff på samme tidspunkt. Vi sammenlikner årslønn for de to gruppene bedrifter i samme år og ser i hvilken grad forskjellig fordeling av årsverk, på bedriftsstørrelse og næring, bidrar til å forklare forskjeller i lønnsnivå.

Årslønn var 3 prosent høyere i bedrifter med tariffavtale enn bedrifter uten tariffavtale i 2024. I figur 10 dekomponerer vi den forskjellen fordelt på bedriftsstørrelse.  Summen av sammensettningseffektene i figur 10 er på 7,7 prosent. Tilsvarende gir summen av de grønne søylene i figuren –4,7 prosent.

I figur 6 viste vi hvordan fordelingen av årsverk var svært skjev når vi sammenliknet bedrifter med og uten tariff og størrelsen på bedriftene. Vi fant at lønnsnivået i bedrifter uten tariffavtaler var høyere i alle størrelsesgrupper av bedrifter, likevel var samlet lønnsnivå lavere enn i bedrifter med tariffavtale.

Den forannevnte forskjellen mellom hvordan bedrifter med og uten tariffavtaler er fordelt bidrar til at hele 5,8 prosentpoeng av den samlede sammensetningseffekten kommer fra gruppen av bedrifter med mer enn 250 ansatte. Bedrifter uten tariffavtaler er overrepresentert blant mindre bedrifter, der lønnen er betydelig lavere og sammensetningseffektene også er mindre.

Figur 10. Prosentpoeng bidrag til lønnsforskjell, lønnseffekt og sammensetningseffekter etter antall årsverk i bedriften. 2024. Prosentpoeng

Sammensetningseffektene viser virkningen forskjellig fordeling på bedriftsstørrelse har på lønnsforskjellen mellom bedrifter med og uten tariffavtale.

Halvparten av årsverkene i offentlig forvaltning

Nesten 55 prosent av årsverkene blant bedrifter med tariffavtaler er i stats- og kommuneforvaltningen. Stats- og kommuneforvaltningen utgjør omtrent 33 prosent av årsverkene i hele arbeidsmarkedet. Disse er utelatt fra neste figur. I tillegg holder vi ute næringene; lønnet arbeid i private husholdninger, internasjonale organisasjoner og bedrifter uten næringsplassering som alle nesten utelukkende er uten tariffavtale. I figur 11 nedenfor kan vi derfor få frem hvor stor virkning vi finner av forskjellig fordeling på næring, og da kun ved å analysere lønnsnivå for ansatte i private bedrifter.  

Lønnsnivået endres vesentlig for bedrifter med tariffavtale og stiger opp fra 712 700 kroner til 755 400 kroner når vi holder stats- og kommuneforvaltningen utenfor. Bedrifter uten tariffavtale endres lite grunnet næringene som holdes utenfor.

Tabell 1. Lønnsnivå med og uten stats– og kommuneforvaltningen. 2024. Kroner
Tabell 1. Lønnsnivå med og uten stats– og kommuneforvaltningen. 2024. Kroner
AlleMed tariffUten tariff
Alle704 700712 700692 200
Kun privat717 900755 400691 800
1I kun privat er næringene lønnet arbeid i private husholdninger, internasjonale organisasjoner og bedrifter uten næringsplassering også holdt utenfor.
Standardtegn i tabeller

Lønna i bedrifter med tariffavtale trekkes opp når vi fjerner stats– og kommuneforvaltningen fordi kommuneforvaltning er både størst, og har lavere gjennomsnittslønn enn både private bedrifter og statsforvaltningen. 

Figur 11. Prosentpoeng bidrag til lønnsforskjell, lønnseffekt og sammensetningseffekter etter utvalgte næringer i privat sektor. 2024. Prosentpoeng

Det som er mest tydelig i figur 11, som vi også så i figur 10 er de store sammensetningseffektene. I figuren har vi sortert på sammensetningseffektens bidrag til lønnsforskjellen fra høyest til lavest. Det er viktig å se resultatene i figur 10 og figur 11 uavhengig av hverandre. Forskjellen i størrelse på bedrifter vil påvirke dekomponeringen etter næring, siden det er forskjell på hvordan næringer er strukturert i små og store bedrifter.

Lønnsforskjellen mellom gruppene med og uten tariff i privat sektor er på 9,2 prosent. Over halvparten av differansen, 5,3 prosentpoeng, skriver seg fra sammensetningseffekter. Det vi kaller lønnsbidraget utgjør knappe 4 prosent.

Industri og bygge- og anleggsvirksomhet er de eneste næringene som har betydelige positive lønnsbidrag. Finans- og forsikringsvirksomhet har negativt lønnsbidrag, men har samtidig et stort positivt sammensetningsbidrag til lønnsforskjellene. Kjennetegn for de øvrige næringene er at de har mindre lønnsbidrag og flere av dem har betydelige sammensetningsbidrag.

Samlet viser figur 11 at det er betydelige forskjeller i hvordan gruppen med tariffavtale kontra gruppen uten tariffavtale er satt sammen. Når årslønn varierer mye mellom næringene vil det bidra til forskjell i lønnsutviklingen mellom gruppene med og uten tariff.

Oppsummert

Gruppene vi har sammenliknet, med og uten tariffavtaler, er veldig forskjellig sammensatt. Det kom tydelig til uttrykk både når vi fordelte lønn og årsverk på næring eller bedriftsstørrelse.

I tillegg er mange bedrifter uten tariffavtale relativt sett hyppigere å finne i den høyere eller lavere enden av lønnsfordelingen. Konsekvensen av bortfall av mange årsverk i overnatting og servering som har lavere lønnsnivå enn gjennomsnittet, slik vi så under pandemien, løfter gjennomsnittslønnen til årsverkene som er igjen. Det sistnevnte var en av flere endringer vi så på arbeidsmarkedet fra 2020 og noen år fremover.

Samlet blir bildet at det var forskjell i lønnsveksten til bedrifter med og uten tariff i perioden gjennom pandemien og til 2024. Gjennom årene med pandemi ble årslønnsveksten for alle, både påløpt eller utbetalt, trukket opp. Men dersom vi sammenligner lønnsveksten over et lengre tidsrom blir det mindre forskjeller mellom årslønnsveksten for alle ansatte og årslønn i de største forhandlingsområdene.

Datagrunnlaget for artikkelen er det samme som inngår i beregningen av årslønn, og er basert på A-ordningen (skatteetaten.no). Alle måneder fra januar 2016 til desember 2024 er inkludert i analysen. Avgrensing til hvilke jobber som inkluderes er som i lønnsstatistikken som i sin tur er bygd opp for å møte krav i europeiske forordninger for måling av lønn.  

For å identifisere bedrifter med tariffavtale i analysen har vi benyttet register fra Fellesordningen for Avtalefestet pensjon (AFP-registeret) med informasjon fra 2022 og koblet til lønnsstatistikken. Årgangen 2022 av AFP-registeret er innhentet blant annet til kobling med MOSART (Fredriksen og Knudsen, 2025) og til bruk i prosjekt om pensjonsformue. Også undersøkelser har eksempler på kobling mellom AFP-registeret og lønnsstatistikken (Kostøl og Svarstad, 2025) med formål å identifisere bedrifter med tariffavtale.

I vår analyse har vi gruppert bedriftene i vårt grunnlag i 3 hovedgrupper:

- Bedrifter med tariffavtale, som inkluderer alle bedrifter som finnes i AFP registeret for 2022 og som finnes i datagrunnlaget for årslønnsberegningen i alle årganger av analyseperioden (2016-2024). Bedrifter i stats- og kommuneforvaltning er inkludert i denne gruppen uavhengig om de er med i AFP registeret eller om de gjenfinnes i datagrunnlaget for årslønnsberegningen i alle årganger i analyseperioden.

- Bedrifter «inn og ut av analysegrunnlaget», som inkluderer bedrifter fra privat sektor som gjenfinnes i AFP registeret, men som ikke er med i alle årgangene i datagrunnlaget for årslønn.

- Bedrifter uten tariffavtale, som inkluderer alle bedrifter fra privat sektor som ikke gjenfinnes i AFP registeret, uavhengig av om de er med i datagrunnlaget for årslønnsberegningen.

I tabell 1.1 i NOU 2025:4 er det oppgitt at de største forhandlingsområdene omfatter om lag 1,464 millioner årsverk i 2024. Tilsvarende i grunnlaget etablert for denne analysen fra lønnsstatistikken 2024 er antall årsverk i bedrifter med tariffavtale 1,433 millioner årsverk. Disse to tallene varierer selvsagt noe i perioden og vil av flere grunner ikke sammenfalle helt blant annet fordi vi i datagrunnlaget til denne analysen avgrenser til et fast sett bedrifter som er knyttet til en avtale.  

von Brasch, T., Grini, H., Johnsen, M. B., & Vigtel, T. C. (2023). A Two-Stage Bennet Decomposition of the Change in the Weighted Arithmetic Mean. Journal of Official Statistics, 39(1), 123-137. https://doi.org/10.2478/jos-2023-0006 (Original work published 2023)

Lasse Eika, Ann Lisbet Brathaug og Knut Håkon Grini 2024, Sammenheng mellom lavlønn og lønnsevne https://www.ssb.no/arbeid-og-lonn/lonn-og-arbeidskraftkostnader/artikler/sammenheng-mellom-lavlonn-og-lonnsevne/_/attachment/inline/b1c95711-3ac0-4234-b56a-6176b206afeb:5289ed9e263c72208808dcd8d82446082e6d6ec7/RAPP2024-17.pdf

Fredriksen, Dennis og Knudsen, Pål (2025) MOSART 7.5. Datagrunnlag, https://www.ssb.no/befolkning/metoder-og-dokumentasjon/mosart-7.5.datagrunnlag/_/attachment/inline/3ef6db96-e0b5-4034-983a-fdce68155ba7:dba9a76e8bd99ce9451b5182f6baaaff798c0e76/NOT2025-20.pdf

Grini, Knut Håkon, Johnsen, Magnus Berglund og Konci Ervis (2021) Arbeidslivet og smitteverntiltak – hva har skjedd etter 12. mars 2020? https://www.ssb.no/arbeid-og-lonn/sysselsetting/artikler/arbeidslivet-og-smitteverntiltak/_/attachment/inline/f20dfb92-d7bc-465e-bb82-84684095baf4:59a9ee43590df0a2d940ce4e138794833b44ecae/RAPP2021-38.pdf

Kostøl, Fredrik B. og Svarstad, Elin (2025) From bargaining to balance: How unions shape gender wage outcomes https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0167268125002495#bib0008

NOU 2017:10 (2017) Grunnlaget for inntektsoppgjørene 2017 https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/nou-2017-10/id2551919/

NOU 2025:4. (2025) Grunnlaget for inntektsoppgjørene 2025. https://www.regjeringen.no/contentassets/df345d0f3ed942baaac1e0d57c4b72c9/no/pdfs/nou