Voksnes læring og ferdigheter

Statistikk

Ansatte i barnehage og skole
Statistikk om ansatte i barnehager, grunnskoler, videregående skoler og voksenopplæringsinstitusjoner.
Introduksjonsordningen for nyankomne innvandrere
Statistikken viser deltakere og tidligere deltakere i introduksjonsprogrammet for nyankomne innvandrere
Livslang læring
Lærevilkårsmonitoren er en tilleggsundersøkelse til arbeidskraftsundersøkelsen om deltakelse i ulike læringsaktiviteter.
Norskopplæring for voksne innvandrere
Statistikk over deltakelse i norskopplæring og samfunnskunnskap for voksne innvandrere.
Opplæring i føretak
Statistikken gjev informasjon om omfang av kurs og andre former for opplæring i føretak innanfor både offentleg og privat sektor.
Studieforbundenes opplæringsvirksomhet
Statistikken viser kursvirksomhetens omfang mht. kursnivå og deltakernes kjønn og alder.
Utdanningsregnskap
Utdanningsregnskapet beskriver Norges utgifter til utdanningsformål
Vaksne i grunnskoleopplæring
Statistikken gjev informasjon om vaksne deltakarar i grunnskoleopplæring.
Voksnes ferdigheter
Statistikken gir en oversikt over leseferdigheter og tallforståelse i befolkningen 16-65 år.
Voksnes læring
Statistikken gir informasjon om ulike læringsformer, nivå og fagområder i voksnes læringsaktivitet.
Folkehøgskolar
Hovedformålet er å kartlegge og synliggjøre ulike sider ved opplæring på kortkurs arrangert av folkehøgskolene.
Statistikken oppdateres ikke lenger
Voksenopplæring, godkjente nettskoler
Statistikken gir tall for elever og studenter samt fullførte utdanninger på godkjente nettskoler.
Statistikken oppdateres ikke lenger

Analyser, artikler og publikasjoner

Viser 10 av 46
  1. I 2024 deltok nær 58 000 personer i opplæring i norsk og samfunnskunnskap for voksne innvandrere. Dette var det høyeste deltakerantallet noensinne, og mer enn 10 000 flere enn det forrige rekordåret i 2023.

  2. I løpet av 2024 deltok 34 500 personer i introduksjonsprogrammet for nyankomne innvandrere. Dette var det høyeste deltakerantallet noensinne, og nær 3 000 flere enn i 2023.

  3. Introduksjonsordningen, som ble innført i 2004, omfatter både introduksjonsprogrammet og introduksjonsstønaden. Ordningen reguleres av integreringsloven, som i 2021 erstattet introduksjonsloven fra 2003.

  4. I 2024 var 60 prosent av deltakerne på kurs arrangert av studieforbundene kvinner. Dette er to prosentpoeng høyere enn andelen i 2023, og den høyeste andelen kvinnelige deltakere i perioden 2011 frem til 2024.

  5. I 2024 deltok en større andel av befolkningen fra 15 til 66 år i ikke-formell opplæring som kurs og seminarer enn i 2022. Over halvparten av sysselsatte deltok. Kjønnsforskjeller i deltakelse slår ulikt ut for sysselsatte med ulike utdanningsnivå og alder.

  6. Her finner du tekst, tabeller og figurer som gir deg korte fakta om utdanning i Norge – fra barnehage til universitet.

  7. 77 prosent av kvinnene som avsluttet Jobbsjansen i 2021 var i arbeid eller utdanning etter ett år. Blant de som avsluttet programmet i 2020 var andelen 73 prosent etter ett år.

  8. I 2012 hadde menn bedre leseforståelse enn kvinner, men nå er rollene snudd. Samtidig har både kvinner og menn i Norge et høyt ferdighetsnivå sammenlignet med mange andre land.

  9. Denne rapporten viser resultatene fra PIAAC2, tidenes største internasjonale kartlegging av ferdig­heter i leseforståelse, tallforståelse og adaptiv problemløsning blant voksne mellom 16 og 65 år. Undersøkelsen ble påbegynt i 2022 og avsluttet i 2023.

  10. Dette notatet beskriver SSBs planlegging og gjennomføring av PIAAC-undersøkelsen fra 2019 til 2023.

Eldre analyser, artikler og publikasjoner
for delområdet voksenopplæring.

Faktasider