Søk
- Trafikkulykker alvorligst i lengden
Samfunnsspeilet, 1997/2 Trafikkulykker alvorligst i lengden Publisert: 2. juni 1997 7 prosent av den norske befolkning har
- Flere omkomne i trafikken i 2022
. I 2022 mistet 116 personer livet. Det var 36 flere omkomne enn i 2021. Publisert : 31. mai 2023 I 2022 omkom 116 personer, viser nye tall fra statistikken Trafikkulykker med personskade
- Rekordfå omkom i trafikken
. mai 2022 I 2021 omkom 80 personer, viser nye tall fra statistikken Trafikkulykker med personskade. Det er 13
- Historisk få omkom i trafikken i 2020
kalenderår, viser nye tall fra statistikken Trafikkulykker med personskade. Mens det er en positiv trend på
- 117 trafikkdrepte i 2015 – lavest siden 1947
tilbake til 1947 for å finne et år med færre trafikkdrepte. Risikoen for å bli drept eller hardt skadd i en trafikkulykke i Norge er blant de minste i verden
- Færre hardt skadde
: Elin Hellerud / Bente E. Andresen Tallet på hardt skadde falt med 37 fra 602 i 2018 til 565 i 2019, viser nye tall fra statistikken Trafikkulykker med personskade
- Færre barn dør i ulykker
økte antall trafikkulykker kraftig og tok over som viktigste dødsårsak. Etter hvert er også trafikkulykkene med barn involvert blitt redusert
- 135 drept, 656 hardt skadd
. 11 av de omkomne satt i en personbil og 1 i vogntog. I alt var 137 vogntog innblandet i en trafikkulykke med personskade, mot 134 i 2015
- 16-åringer mest utsatt i trafikken
. 9 av de omkomne satt i en personbil og 1 i vogntog. I alt var 111 vogntog innblandet i en trafikkulykke med personskade, mot 137 i 2016. Ingressen endret: 29.05.2018 ¹Tallet er endret
- Vesentlig tryggere i trafikken i dag
nesten tjue ganger så stor sjanse for å bli drept eller hardt skadd i en trafikkulykke i 1970
- Trafikken tar flest liv i Hordaland
utviklingen i trafikkulykker for hele landet med et noe lengre tidsperspektiv. Datagrunnlaget Statistikk over veitrafikkulykker omfatter ulykker med personskade som er meldt til politiet
- Flere små barn bor i trafikkfarlige strøk
. Samtidig har antallet barn og ungdom i alderen 0-20 år, som har omkommet eller blitt hardt skadd i trafikkulykker, blitt mer enn halvert i perioden 2001 til 2010
- Unge menn skader seg oftest på jobb
ha skadet seg som følge av en trafikkulykke på vei til eller fra jobb. Dette tilsvarer snaut 20 000 personer på landsbasis
- Færre unge omkommer i trafikken
omkomme i en trafikkulykke for de under 18 år. Ved å splitte opp aldersgruppen ytterligere ser vi at nedgangen i tallet på omkomne er
- Japanske kvinner lever lengst
). Blant menn var det spesielt voldsomme dødsfall som trafikkulykker og selvmord som økte