Statistikk innhold

Statistikk om

Kommunal forvaltning av landbruksarealer

Statistikken gir en oversikt over kommunenes vedtak om omdisponering av landbruksarealer etter plan- og bygningsloven og etter jordloven, samt saksbehandling etter jord- og konsesjonslov.

Oppdatert: 16. juni 2025
Neste oppdatering: Foreløpig ikke fastsatt

Utvalgte tall fra denne statistikken

  • Kommunal forvaltning av landbruksarealer. Dekar
    Kommunal forvaltning av landbruksarealer. Dekar
    2024Prosent endring fra
    2023 - 20242019 - 2024
    Omdisponering til andre formål enn landbruk i alt5 220-22,7-39,2
    Dyrka jord2 499-10,3-34,3
    Dyrkbar jord2 722-31,4-43,1
    Godkjent nydyrka areal12 77628,4-54,6
    Tallene for omdisponering av dyrka og dyrkbar jord for 2020 og 2021 er korrigert 17. mars 2023.
    Standardtegn i tabeller
  • Omdisponering av dyrka og dyrkbar jord etter jordloven og etter plan- og bygningsloven til andre formål enn landbruk. Fylke. Dekar
    Omdisponering av dyrka og dyrkbar jord etter jordloven og etter plan- og bygningsloven til andre formål enn landbruk. Fylke. Dekar
    I altDyrka jordDyrkbar jord
    20198 5913 8034 788
    202011 6024 6056 997
    20215 6542 9562 698
    20227 7903 5284 262
    20236 7562 7873 969
    20245 2202 4992 722
    2024
    Østfold1561524
    Oslo og Akershus882210672
    Innlandet700289411
    Buskerud46761406
    Vestfold1378651
    Telemark463610
    Agder22014080
    Rogaland39533065
    Vestland25823622
    Møre og Romsdal406196210
    Trøndelag - Trööndelage1 058641417
    Nordland - Nordlánnda1236622
    Troms - Romsa - Tromssa3354222
    Finnmark - Finnmárku - Finmarkku371522
    Tallene for omdisponering av dyrka og dyrkbar jord for 2020 og 2021 er korrigert 17. mars 2023.
    Standardtegn i tabeller
  • Nydyrking. Fylke
    Nydyrking. Fylke
    AntallDekar
    Søknader om nydyrkingOmsøkt nydyrka arealGodkjent nydyrka areal
    20191 14330 02928 128
    20201 11423 12021 641
    202190620 85518 084
    202284117 42015 900
    202369810 7449 947
    202480614 02112 776
    2024
    Østfold22318283
    Oslo og Akershus25589529
    Innlandet2104 4424 241
    Buskerud20499337
    Vestfold11199149
    Telemark17248242
    Agder55668576
    Rogaland1802 2492 122
    Vestland71941853
    Møre og Romsdal34438358
    Trøndelag - Trööndelage1162 3342 205
    Nordland - Nordlánnda27612535
    Troms - Romsa - Tromssa13308283
    Finnmark - Finnmárku - Finmarkku517663
    Standardtegn i tabeller

Om statistikken

Informasjonen under «Om statistikken» ble sist oppdatert 23. juni 2025.

Dyrka og dyrkbar jord defineres i henhold til jordbruksareal og dyrkningsjord i Økonomisk kartverk. Dyrka jord omfatter fulldyrka jordbruksareal, overflatedyrka jordbruksareal og innmarksbeite.

Fulldyrka jordbruksareal

Areal som er dyrka til vanlig pløyedybde og som kan nyttes til åkervekster eller til eng som kan fornyes ved pløying.

Overflatedyrka jordbruksareal

Jordbruksareal som for det meste er ryddet og jevnet i overflaten, slik at maskinell høsting er mulig.

Innmarksbeite

Areal som kan nyttes som beite, men som ikke kan høstes maskinelt. Minst 50 % av arealet skal være dekket av grasarter. Arealet skal være avgrenset med permanent gjerde mot utmark, naboeiendom og annet areal eller ha naturlig grense mot elv, sjø, fjell o.l. Restarealer av skog, myr, vann og fjell som per enhet er større enn 1,0 dekar skal trekkes i fra.

Dyrkbar jord

Areal som ved oppdyrking kan settes i slik stand at det vil oppfylle kravene til lettbrukt eller mindre lettbrukt fulldyrka jord, og som oppfyller kravene til klima og jordkvalitet for plantedyrking.

Videre blir arealer av dyrka og dyrkbar jord fordelt etter formålsinndeling gitt i § 12-5 i plan- og bygningsloven:

1. Byggeområder herunder områder for boliger med tilhørende anlegg, forretninger, kontorer, industri, fritidsbebyggelse (fritidsboliger og tilhørende uthus), samt områder for offentlige (statens, fylkets og kommunens) bygninger med angitt formål, andre bygninger med særskilte angitte allmennyttige formål, herberger og bevertningssteder og for garasjeanlegg og bensinstasjoner.

2. Landbruksområder herunder områder for jord- og skogbruk, reindrift og gartnerier

3. Offentlige trafikkområder Veger - med dette forstås i denne loven også gater med fortau, gangveger, sykkelveger, gatetun og plasser - bruer, kanaler, jernbaner, sporveger, rutebilstasjoner, parkeringsplasser, havner, flyplasser og andre trafikkinnretninger og nødvendige arealer for anlegg og sikring mv. av trafikkområder.

4. Friområder Parker, turveger, leirplasser, anlegg for lek, idrett og sport og områder i sjøen for slik virksomhet.

5. Fareområder Områder for høyspenningsanlegg, skytebaner, ildsfarlig opplag og andre innretninger som kan være farlige for allmennheten, og områder som på grunn av ras- og flomfare eller annen særlig fare ikke tillates bebygget eller bare skal utbygges på nærmere vilkår av hensyn til sikkerheten.

6. Spesialområder herunder områder for private veger, camping, områder for anlegg i grunnen, i vassdrag eller i sjøen, områder med bygninger og anlegg som på grunn av historisk, antikvarisk eller annen kulturell verdi skal bevares, fiskebruk, områder for reindrift, friluftsområder som ikke går inn under nr. 4, parkbelte i industriområde, naturvernområder, klimavernsoner, vannforsyningskilder med nedslagsfelt, frisiktsoner ved veg, restriksjonsområde rundt flyplass, og område og anlegg for drift av radionavigasjonsmidler utenfor flyplass, områder for anlegg og drift av kommunalteknisk virksomhet, grav- og urnelunder, vann- og avløpsanlegg, områder for bygging og drift av anlegg for energiproduksjon eller fjernvarme, taubane, fornøyelsespark, golfbane, steinbrudd og massetak samt andre områder for vesentlig terrenginngrep, anlegg for Televerket og øvingsområder med tilhørende anlegg for forsvaret og sivilforsvaret.

7. Fellesområder Felles avkjørsel og felles områder for parkering, felles lekeareal for barn, gårdsplass og annet fellesareal for flere eiendommer.

8. Fornyelsesområder Områder med tettbebyggelse som skal totalfornyes eller utbedres.

De 356 kommunene er gruppert i grupper etter folkemengde og økonomiske rammebetingelser. Grupperingen er basert på Langørgen, A. og Aaberge, R. (2008): Gruppering av kommuner etter folkemengde og økonomiske rammebetingelser 2008

Kontakt

Relatert innhold