Totalt fraktet norske lastebiler 1,1 millioner tonn i 4. kvartal 2021, fordelt på 0,7 millioner i eksport og 0,4 millioner tonn i import, viser statistikken Godstransport med lastebil. For norske og utenlandske lastebiler i alt økte eksportert transportmengde med 2,5 prosent og importert mengde med 1,0 prosent, sammenlignet med tilsvarende kvartal i 2020.

Økning i markedsandeler for norske lastebiler for hele 2021

I 2021 transporterte norske lastebiler 4,5 millioner tonn gods over grensen, en økning på 7,0 prosent i sammenlignet med 2020. De norskregistrerte lastebilenes andel av transporten gikk også opp fra 29,9 til 30,4 prosent i tilsvarende periode.

Norske og utenlandske lastebiler fraktet 16,7 millioner tonn gods inn og ut av Norge, 710,2 tusen tonn mer enn året før. Av dette ble 14,6 millioner tonn fraktet med lastebil som passerte grensen på vei. Resten av godset ble transportert på ferje, enten med bil eller tilhenger.

Figur 1. Norske og utenlandske lastebilers andel av grensetransporten
Liggende søylediagram med 2 linjer.
Figuren har 1 X akse som viser År.
Figuren har 1 Y akse som viser Prosent. Dataene varierer fra 29.9 til 100.
Highcharts.com
Figur 1. Norske og utenlandske lastebilers andel av grensetransporten
ÅrNorske lastebilerUtenlandske lastebiler
201241,958,1
201337,562,5
201435,664,4
201533,866,2
201632,267,8
201731,468,6
201831,668,4
201931,168,9
202029,970,1
202130,469,6

Lastebiler fra baltiske land og Polen frakter stadig mer over grensen

De baltiske landene og Polen øker stadig sine markedsandeler ved transport til og fra Norge. I 2021 økte markedsandelene med henholdsvis 0,1 og 0,3 prosentpoeng fra 2020. Baltiskregistrerte godsbiler fraktet 15,6 prosent av godsmengden inn og ut av landet, polskregistrerte 12,4 prosent. De svenske og danske lastebilenes andel gikk ned med henholdsvis 0,7 og 0,2 prosentpoeng til 21,9 og 5,1 prosent fra 2021 til 2020. Sverige er fortsatt størst av utenlandske transportører over norskegrensen, og hadde markedsandelen 21,9 prosent i 2021.

Figur 2. Import og eksport med lastebil på vei, etter nasjonalitet på bilen.
Linjediagram med 8 linjer.
Figuren har 1 X akse som viser År.
Figuren har 1 Y akse som viser Tonn. Dataene varierer fra 372066 til 5567927.
Highcharts.com
Figur 2. Import og eksport med lastebil på vei, etter nasjonalitet på bilen.
ÅrNorgeSverigeDanmarkFinlandPolenTysklandBaltikumAndre
20125 567 9273 709 985740 148561 714641 451438 782747 523895 116
20134 800 7513 667 164751 007528 438851 389458 017828 714931 996
20144 649 5933 727 665797 036510 860943 392454 202960 0181 022 017
20154 445 0983 797 437775 050463 5121 013 201470 4461 094 8511 099 197
20164 279 7383 698 865795 573425 9881 122 879497 2901 250 8621 212 267
20174 339 8493 761 759811 146447 1091 246 262500 1351 440 1311 255 669
20184 407 6243 456 877736 025506 9331 335 243461 2921 750 1771 300 761
20194 290 5203 177 847732 157444 2601 513 218404 3961 954 5491 269 071
20204 164 4923 147 630735 670441 5701 694 870372 0662 164 8411 215 777
20214 456 3873 205 852750 130466 0171 819 268394 8232 282 8141 265 806

Øker markedsandeler ved import

De norskregistrerte lastebilene fraktet 19,3 prosent av godset inn i landet i 2021. Markedsandelen gikk opp med 1,2 prosentpoeng sammenliknet med 2020. Selv om norske lastebiler beholdt en dominerende posisjon ved godseksport, minket deres markedsandel med 0,5 prosentpoeng. Norske lastebilers markedsandel var 46,9 prosent i 2021 mot 47,4 prosent i 2020.

Figur 3. Transportmengden fraktet over grensen med norske lastebiler
Liggende søylediagram med 2 linjer.
Figuren har 1 X akse som viser År.
Figuren har 1 Y akse som viser Tonn. Dataene varierer fra 1509908 til 5567927.
Highcharts.com
Figur 3. Transportmengden fraktet over grensen med norske lastebiler
ÅrImportEksport
20121 986 5633 581 364
20131 952 0102 848 741
20141 742 9492 906 644
20151 667 3432 777 755
20161 590 5582 689 180
20171 653 4462 686 403
20181 637 9812 769 643
20191 593 3202 697 200
20201 509 9082 654 584
20211 681 4332 774 954