I 2020 var antall En familievernsak, også omtalt som klinisk sak, er knyttet opp mot et journalnummer. Det opprettes journalnummer for hver klientenhet familievernkontoret arbeider med. Med klientenhet menes alle de personer som involveres rundt samme problemstilling eller tema, som f.eks. par, familier eller enkeltpersoner/individer. Saker tilknyttet meklinger holdes utenom, og omtales som mekling eller meklingssak. per 1 000 innbygger 6,8. Region Nord hadde flest saker per 1 000 innbyggere, med 9,3 saker. Dette er i tråd med tidligere år. Som i 2019 lå Region Øst lavest med 6,1 saker pr. 1 000 innbyggere i 2020.

Figur 1. Antall saker familievernet har arbeidet med i løpet av året. 2001-2020. Absolutte tall

Nedgang i nye antall familievernsaker

Det var 26 716 nye familievernsaker i 2020. Dette er en reduksjon i antall nye saker på 12 prosent fra året før. Hvorvidt denne nedgangen skyldes periodevis begrenset kapasitet på familievernkontorene på grunn av covid-19-situasjonen, eller om det var redusert etterspørsel etter familieverntjenester i denne perioden, sier ikke tallene noe om. Men tallene viser en tydelig nedgang i registrert aktivitet ved familievernkontorene.

Blant de som tok kontakt med familievernkontoret, var utfordringer i parforholdet den viktigste grunnen til henvendelsen. Disse utgjorde 42 prosent av henvendelsene. En litt mindre andel, 41 prosent, hadde foreldresamarbeid eller veiledning som henvendelsesgrunn, noe som er på nivå med året før.

Figur 2. Nye saker i familievernet, etter viktigste årsak til henvendelsen. 2020. Prosent

I alt arbeidet de ansatte i familievernet med drøyt 36 600 saker i løpet av 2020. I om lag halvparten av disse sakene hadde Personen som henvender seg først til kontoret skal registreres som primærklient. Hovedklient benyttes også. sivilstatus som ugift, mens 34 prosent var gift eller registrert partner, 9 prosent var skilt og vel 6 prosent separert. 35–44-åringer utgjorde 42 prosent av primærklientene. 67 prosent av de som kontaktet et familievernkontor var kvinner, og 81 prosent av alle som tok kontakt var yrkesaktive.

I 2020 var det i gjennomsnitt 28 dagers ventetid fra brukere opprettet kontakt med et familievernkontor til første samtale fant sted, en økning fra 26 dagers gjennomsnittlig ventetid per sak i 2019.

Det ble gjennomført drøyt 123 000 behandlingssamtaler i regi av familievernet i løpet av året, noe som er en reduksjon på 9 prosent fra året før. Primærklienten deltok i 91 prosent av disse samtalene. Partner deltok i snaut halvparten av samtalene (47 prosent), ekspartner i 17 prosent, og barn under 18 år deltok i nesten 6 prosent av alle samtalene.

Økende varighet

I gjennomsnitt ble det brukt 166 dager per sak, noe som er en økning i behandlingstiden på 8 dager fra året før. Det er relativt store regionale forskjeller i familievernet når det gjelder varighet av saker. Det ble brukt færrest dager per sak i region Nord (109 dager), som også har flest saker per 1000 innbygger. Flest dager per sak var det i region Vest (195 dager).

Saker med kortere enn 2 måneders varighet i behandlingstid utgjorde 36 prosent av alle avsluttede familievernsaker. Dette innebærer en reduksjon i andelen med kort saksbehandlingstid på to prosentpoeng sammenlignet med året før. Det er i denne sammenheng verdt å merke seg at det fremdeles er slik at de fleste sakene, 71 prosent, avsluttes innen 6 måneder.

Mindre gruppeaktivitet og utadrettet virksomhet

Familievernkontorene arrangerer mange ulike typer kliniske grupper med terapeutisk innhold, som f.eks. samlivskurs, foreldreveiledning og samarbeid om barn etter brudd.

I alt arbeidet familievernet med 284 forskjellige grupper i 2020, mot 472 grupper i 2019. Det er tydelig at gruppeaktiviteten ble redusert i 2020. Om lag 1 950 gruppemøter ble gjennomført, en reduksjon på hele 47 prosent fra 2019. Også for antall deltakere i gruppemøter var det en reduksjon på 43 prosent fra 2019 til 2020. Dessuten var det en reduksjon på nær 44 prosent i antall timer brukt på utadrettet virksomhet i form av kurs, undervisning og lignende i forhold til året før.

Tematikk for familievernsakene

Når en familievernsak avsluttes registrerer terapeuten hvilket tema som har vært mest markant gjennom samtalene i den aktuelle saken. Dette blir kalt sakens hovedtema.

Til tross for at antall avsluttede familievernsaker er redusert med 10 prosent i 2020 i forhold til 2019, var det relativt uendret hvilke typer hovedtemaer som var mest vanlig. Som i tidligere år var det også i 2020 to gjennomgående hovedtemaer; styrking av parforhold med 25 prosent av sakene, samt samarbeid om barn når foreldre ikke bodde sammen i 24 prosent av familievernsakene. Se figur 3 for utfyllende informasjon.

Figur 3. Avsluttede saker i familievernet, etter primærklientens hovedtema. 2019 og 2020. Prosent

Noe reduksjon også i antall meklinger

Det ble gjennomført litt over 18 000 meklinger med oppmøte i 2020. Alle foreldre med felles barn under 16 år er pålagt å mekle ved separasjon/skilsmisse (ekteskapsloven) og ved samboerbrudd (barneloven). Meklingens formål er å komme fram til en avtale om foreldreansvaret, samværsretten eller om hvor barnet skal bo fast. For mer informasjon, se «Om statistikken». Dette er en nedgang i antall avsluttede meklinger med oppmøte på 11 prosent sammenlignet med 2019. Men grunnet covid-19-situasjonen, ble det ved et hastetiltak innført fritak for oppmøte til mekling i 2020 (Se tekstboks for «Meklinger uten oppmøte»). I løpet av 2020 ble det gjennomført 1 510 meklinger uten oppmøte ved familievernkontorene. Et fåtall (om lag 200) oppmøteløse meklinger ble også gjennomført av eksternt oppnevnte meklere.

Til sammen ble det dermed gjennomført anslagsvis 19 700 meklinger i 2020. Dette innebærer en reduksjon i antall meklinger på snaut 3 prosent sammenlignet med 2019. Disse tallene er forbundet med noe usikkerhet, da SSB ikke har eksakt antall for oppmøteløse meklinger gjennomført av eksterne meklere i 2020.

8. april 2020 ble det på grunn av covid-19-situasjonen innvilget fritak fra å møte til mekling ved separasjon med hjemmel i «tvingende grunner» i meklingsforskriftens § 7 annet ledd. Det ble da utviklet en mulighet for å sende ut meklingsattest digitalt. Dette har medført noen uklarheter mht. innrapportering av meklinger uten oppmøte for 2020-årgangen. SSB har ikke fått det eksakte antallet på meklinger uten oppmøte gjennomført av eksterne meklere, men det er grunn til å tro at det ligger på om lag 200

Fra og med 2019 har Bufdir endret praksis for innrapportering av meklingssaker. Frem til 2019 forekom det manglende samsvar mellom delsummer og totalsum i flere av meklingstabellene. Fra og med 2019 summeres delsummene opp til totalsummen, men vi får ulike totalsummer for meklingstabellene. Dette gjelder statistikkbanktabell 10936, 10938 og 10939. Statistikkbanktabell 10937 gir riktig totaltall for meklinger. Problemet med disse summene har utgangspunkt i at det av juridiske hensyn ikke skal være tilknytning mellom sak og registrerte opplysninger på områdene tabellen dekker. Derfor får heller ikke SSB rettet eventuelle mangler.