Gå til Altinn rapportering

Svarene deres er viktige

Norges Bank skal benytte opplysningene i rapport 2 A og 2 B i arbeidet med å fremme effektive betalingssystemer. Opplysningene i rapport 2 C bruker Statistisk sentralbyrå (SSB)  til analyser av husholdningers økonomiske forbindelser med utlandet i det kvartalsvise og årlige utenriksregnskapet for Norge. Opplysningene vil også bli benyttet som grunnlag for rapportering til makroindikatorer i Norges Bank, internasjonal rapportering til Det internasjonale Pengefondet (IMF), EUs statistiske kontor (Eurostat), FN og Organisasjonen for Økonomisk samarbeid og utvikling (OECD).

Dere skal levere til SSB via felles vedleggsløsning (RA-1000) i Altinn. Skjemaet heter Betalingsformidling: Kortdata til Statistisk sentralbyrå og Norges Bank RA-1000.

Norges Bank publiserer resultatene fra rapporteringen som statistikk om kunderetta betalingsformidling.

Dere har plikt til å svare innen fristen

Statistikken er så viktig for samfunnet at det ikke er valgfritt å delta. Hvis dere ikke sender opplysningene innen fristen, vil foretaket kunne få tvangsmulkt.

Svarfristen er oppgitt til høyre for skjematittelen i innboksen i Altinn.

SSB innhenter disse rapportene på vegne av Norges Bank:

  • Rapport 2A: Antall internasjonale kort. Denne rapporten skal dere levere årlig.

  • Rapport 2B: Bruk av internasjonale kort i Norge og over landegrensene fordelt etter typer transaksjoner. Denne rapporten skal dere levere minimum én gang per år, men dere kan også velge å levere hvert kvartal.

Rapport til SSB:

  • Rapport 2C: Bruk av internasjonale kort over landegrensene fordelt geografisk og etter brukerstedskoder. Denne rapporten skal dere levere hvert kvartal.

Rapporteringen skjer ved oversendelse av filer til SSB via felles vedleggsløsning (RA-1000) i Altinn.

Skjemaet i Altinn heter Kortdata til Statistisk Sentralbyrå og Norges Bank RA-1000.

Oversikten viser hvem som er ansvarlige for rapporteringen av opplysninger om betalingsformidling til Norges Bank og SSB. Levering av data kan skje gjennom andre, for eksempel datasentraler, i henhold til avtale.

Oversikt over rapporteringsansvar for betalingsformidling til Norges Bank og SSB.
Rapport Rapportører

1A)

Antall EFTPOS brukersteder og terminaler, minibanker, BankAxept kort og avtaler

Forretnings- og sparebanker

1B)

Bruk av betalingsinstrumenter

Forretnings- og sparebanker

1C)

Giro betalingsmottak. Bruk av meldingstjenester

Forretnings- og sparebanker

2A)

Antall internasjonale kort

Utstedere ("Issuers")/

internasjonale kort

2B)

Bruk av internasjonale kort i Norge og over landegrensene fordelt etter typer transaksjoner

Utstedere ("Issuers")/

innsamlere ("acquirers")/

internasjonale kort

2C)

Bruk av internasjonale kort over landegrensene fordelt geografisk og etter brukerstedskoder

Utstedere ("Issuers")/

innsamlere ("acquirers")/

internasjonale kort

3A)

Antall nasjonale kredittkort

Utstedere av nasjonale kredittkort

3B)

Bruk av nasjonale kredittkort

Utstedere av nasjonale kredittkort

4A)

Antall brukersteder, betalingsterminaler og kort tilhørende oljeselskaper

Oljeselskaper

4B)

Bruk av kort i oljeselskapenes betalingsterminaler

Oljeselskaper

5B)

Bruk av mobilbetalingstjenester

Eiere av systemer for mobilbetalingstjenester

Opplysningsplikten gjelder så lenge foretaket er relevant for undersøkelsen.

  • (11.01.2024) Hittil har SSB åpnet for at rapport 1A og 1B og rapport 4A og 4B kan sendes i sdv-format. Dette er ikke lengre tillatt. Vi har derfor lagt ut en ny generell veiledning datert 10.01.2024 der tekst som gjelder spesifikasjoner av format på disse tilene tar hensyn til dette. Det er ellers ingen endringer i ny generell veiledning datert 10.01.2024 sammenliknet med generell veiledning datert 24.06.2022.
  • (10. juli 2020 ) Det er lagt ut kodeliste og veiledning til rapport 2A – 2C datert 10. juli 2020 som erstatter kodeliste og veiledning datert 4. desember 2019. Forskjellene mellom ny og gammel kodeliste har ingen betydning på krav til hva dere skal rapportere.
  • I ny kodeliste og veiledning til rapport 2A har vi endret betegnelsene på alle V5-poster for instrumenter/tjenester som begynner på 4, slik at det går tydeligere fram at det er disse postene dere skal bruke til å oppgi antall fysiske kort.
  • Veiledningen har også ny /bedre forklaring på hva vi mener med fysiske kort, nederst på side 6. I kodelisten og veiledningen til rapport 2B har vi endret alle poster i V2-serien 50 (kontantuttak og betalinger) med V5-poster for instrumenter/tjenester som begynner med 4, slik at det går tydeligere fram at disse postene gjelder samlet bruk av fysiske kort etter oppgjørsmåte. I tillegg er oversikten over kodestruktur bakerst i veiledningen oppdatert. Det vil bli lagt ut en ny generell veiledning med nye lovhenvisninger over sommeren.
  • (4. desember 2019) Det er lagt ut ny kodeliste og ny veiledning til rapport 2A – 2C datert 4. desember 2019 som vil være gyldige fra og med 1. januar 2020. Denne erstatter gjeldende kodeliste og veiledning datert 28. juni 2018.
  • Definisjonen av «mobilbetalinger» i utkast fra 9. juli i år som var på høring til 30. september 2019 utgår og blir erstattet med en beskrivelse av hva som kjennetegner «wallet betalinger». Dere skal gi opplysninger om wallet-betalinger inndelt etter om de skjer mot EFTPOS-betalinger eller over internett. I utkastet til rapportmateriale den 9. juli 2019 var det i stedet lagt opp en inndeling av mobilbetalinger etter om de skjedde mot EFTPOS-betalinger, over internett, som P2P betalinger eller som P2B betalinger.
  • (11. juli 2019) Utkast til ny kodeliste og veiledning til rapport 2A – 2C datert 9. juli 2019 er sendt på høring med tidsfrist 30. september 2019. Det er ingen endringer i rapport 2A. Rapport 2B legger opp til at bruk av kort i EFTPOS-terminaler blir delt inn etter 1) fysisk bruk av kort, 2) kontaktløse betalinger med fysiske kort og 3) andre kontaktløse betalinger, og at dere skal rapportere mobilbetalinger på aktuelle poster i samsvar med ny definisjon. Rapport 2C er uendret, men i ny veiledning er tidsfristen 15 virkedager etter utløpet av statistikkperioden i stedet for 20 virkedager. Les mer om nytt rapportmateriale på høring.
  • (29. juni 2018) Det er lagt ut nye kodelister og veiledninger datert 28. juni 2018 som vil erstatte de som er datert 5. desember 2016. Det nye rapportmaterialet inneholder ingen nye krav til rapportering, men opplysninger fra systemeiere om VIPPS og tilsvarende mobilbetalinger i egne systemer skal dere heretter levere i en ny rapport 5B (vil bli lagt ut senere). Kodelistene til rapport 2A - 2C og generell veiledning viser til dette. De har noen nye presiseringer, forklaringer og begreper. Les mer om nytt rapportmateriell fra 3. kvartal 2018
  • (6. desember 2016) Det er lagt ut nye kodelister og veiledninger til rapport 2A – 2C datert 5. desember 2016 med nye poster, definisjoner og begreper som er utarbeidet i samarbeid med rapportørene. De vil være gyldige for rapportering fra og med 2017, og erstatter de som er datert 14. desember 2012. Les mer om nytt rapportmateriell fra 2017.
  • Ny rapportering / bruk av nye tjenester: I oktober 2015 la SSB fram utkast til nye kodelister og veiledninger datert 12. oktober 2015, med nye poster for kontaktløse betalinger og mobile betalingstjenester til statistikk om kunderettet betalingsformidling til Norges Bank fra og med 2017. Utkastene har blitt gjennomgått med aktuelle rapportører bilateralt og i flere møter. Det er nå lagt ut nye utkast til kodelister og veiledninger med høringsfrist 30. november 2016 Les mer om ny rapportering og utkast til nytt rapporteringsmateriell her (2016-10-20).
  • Ny rapportering / bruk av nye tjenester: Norges Bank og Statistisk sentralbyrå har gjennomført en kartlegging av nye betalingstjenester og utarbeidet forslag til nytt rapporteringsmateriell med nye poster for å ta høyde for nye tjenester i framtidig statistikk. Utkast til nye kodelister og veiledninger er sendt til rapportører. Les mer om ny rapportering og utkast til nytt rapporteringsmateriell her (2015-10-29)
  • Lenken til XML-spesifikasjonen for rapport 2A – 2C har feilaktig i en periode ført til XML-spesifikasjon til andre rapporter til statistikk om betalingsformidling (rapport 1A – 1C, rapport 3A og 3B og rapport 4A og 4B). Dette er nå rettet opp slik at lenken skal føre til riktig XML-spesifikasjon (2015-01-12).
  • Det er lagt ut nye kodelister og veiledninger datert 14.12.2012 gjeldende fra 2013 med nye poster, definisjoner og begreper som er utarbeidet i samarbeid med rapportørene. (2013-09-01)
  • plikten til å gi og retten til å hente inn opplysninger: Forskrift av 16.01.2020 om gjennomføring av opplysningsplikt etter § 5-3 sentralbankloven og statistikkloven § 10
  • retten til å ilegge tvangsmulkt: Opplysningsforskriften § 8 og sentralbankloven § 5-4 (1)
  • retten til å tvangsinndrive mulkt og kreve betaling for kostnader: tvangsfullbyrdelsesloven
  • retten til å klage på et vedtak: forvaltningsloven kapittel VI

Trenger dere hjelp?

Nedenfor ser dere de mest stilte spørsmålene om undersøkelsen. Finner dere ikke svar på det dere lurer på, kan dere kontakte oss på chat, e-post eller telefon. Se kontaktinformasjon nederst på denne siden.

Innhold

På en del sentrale statistikkområder kan Norges Bank ilegge tvangsmulkt dersom rapportørene ikke sender inn skjemaet innen fristen. Denne undersøkelsen er et slikt sentralt statistikkområde. Det gis ikke økonomisk kompensasjon for utfylling og innsending av skjemaet.

Rapporteringen foregår elektronisk og via Altinn. Foretakene/virksomhetene (rapportørene) får tilgang til skjemaet via sin innboks i Altinn sammen med sine øvrige rapporteringsplikter.

Personen som har fått tildelt skjemaet, finner dette i foretakets innboks. For å se virksomheter (underenheter), velg <Se alle underenheter>. Merk at du må ha fått tildelt en riktig rolle i Altinn som gir deg rettigheter til å besvare skjemaet. Ta kontakt med daglig leder i ditt foretak/din virksomhet hvis du ikke har riktig rolle i Altinn.

For mer informasjon se veiledningen "Veiledning - hvordan sende inn opplysninger"

Statistikken skal gi et dekkende bilde av bruk av betalingssystemer og -instrumenter. For at statistikken skal bli dekkende og så god og nøyaktig som mulig, er det viktig at dere oppgir fullstendige og korrekte opplysninger. Alle som er ilagt oppgaveplikt må svare, da alle typer frafall reduserer dekningen og nøyaktigheten, og dermed kvaliteten på statistikken.

Ja. SSB sender vedtak om tvangsmulkt med en ny svarfrist til dem som ikke har svart innen første svarfrist. Vedtaket faller bort hvis data blir sendt inn innen vedtakssvarfristen. De som fortsatt ikke har svart innen den andre svarfristen, vil få saken sin oversendt til Statens innkrevingssentral(SI) for innkreving og ev. tvangsinndrivelse.

Av hensyn til frister for rapportering i etterkant av innsamlingsperioden gis det ikke utsettelser. Hvis dere ikke leverer innen svarfristen, vil dere automatisk få varsel om tvangsmulkt, med ny og endelig frist. For særskilte årsaker, ta kontakt med statistikkansvarlig.

Når dataene er levert, vil dere få et kvitteringsnummer (AR-nummer). Denne kvitteringen kan skrives ut eller sendes til en gitt e-postadresse. Det innsendte skjemaet kan også bli funnet under Arkiv på Altinn.

I Altinn under Arkivert ligger alle skjemaene som er sendt inn. Husk å stå i riktig innboks. Hvis du ønsker å sende inn på nytt med andre tall, kan du lage en kopi av det aktuelle skjemaet. Deretter korrigerer du tallene, og sender inn på ny.

Alle foretak (hovedenheter) som driver næringsvirksomhet og har ansatte, er registrert med minst én virksomhet (underenhet). Hvis foretaket har aktivitet på flere lokalt adskilte steder (adresser), skal disse være registrert som egne virksomheter. Hver virksomhet har et eget organisasjonsnummer.

Et foretak (hovedenhet) er den minste kombinasjonen av juridiske enheter som produserer varer eller tjenester, og som til en viss grad har selvstendig beslutningsmyndighet. En virksomhet (underenhet) er definert som en lokalt avgrenset funksjonell enhet som hovedsakelig driver med aktiviteter innenfor en bestemt næringsgruppe.