15246_not-searchable
/transport-og-reiseliv/statistikker/kilt/arkiv
15246
Dyrere å ha lastebil
statistikk
2002-05-16T10:00:00.000Z
Transport og reiseliv
no
kilt, Kostnadsindeks for vare- og lastebiltransport, lastebiltypar, drivstoffkostnader, dekkprisar, forsikringskostnader, ferjekostnader, bompengarLandtransport, Transport og reiseliv
false

Kostnadsindeks for vare- og lastebiltransport1.333333333333333333. kvartal 2002

Innhald

Publisert:

Du er inne i ei arkivert publisering.

Gå til den nyaste publiseringa

Dyrere å ha lastebil

Totalindeksen for lastebilkostnader steg med 0,4 prosent fra mars til april, hovedsakelig på grunn av økte dieselpriser, dyrere dekk og høyere inflasjonsjustert rentenivå. I løpet av det siste året har lastebilkostnadene steget med 1,8 prosent.

Prisutviklingen på råolje førte til at drivstoffindeksen steg med 1,6 prosent fra mars til april. De siste 12 månedene har drivstoffindeksen derimot falt med 7,3 prosent som en følge av avgiftsreduksjoner og lavere råoljepriser.

Prisstigning på dekk

Dekkindeksen gikk opp med 0,7 prosent fra mars til april etter prisendringer hos enkelte leverandører. I løpet av det siste året har denne delindeksen steget med 2,8 prosent.

Økte kapitalkostnader

Kapitalkostnadene økte med 0,6 prosent den siste måneden, hovedsakelig på grunn av en økning i det inflasjonsjusterte rentenivået. De siste tolv månedene har indeksen økt med 0,3 prosent.

Kapitalindeksen består av avskrivninger, rentekostnader og vektårsavgift/årsavgift. Rentekostnaden er basert på konsumprisindeksen og tremåneders NIBOR-rente fra Norges Bank, og kan derfor avvike fra bankenes gjennomsnittlige utlånsrente.

Svak økning i administrasjonskostnadene

Administrasjonskostnadene gikk opp med 0,1 prosent fra mars til april, noe som skyldes økte husleier. Fra april 2001 til april 2002 har administrasjonskostnadene økt med 3,6 prosent.

De øvrige delkostnadsindeksene viser liten eller ingen endring den siste måneden.

Om statistikken

Totalkostnadsindeksene for hver kjøretøygruppe er sammensatt av åtte delkostnadsindekser. Delkostnadsindeksene er veid sammen til totalkostnadsindekser ved hjelp av faste vekter. Noen av delkostnadsindeksene er sammensatt av flere kostnadskomponenter. Valget av delkostnadsindekser og vektene dem i mellom, bygger på en kostnadsundersøkelse for lastebilnæringen med regnskapstall fra 1996.

Tabeller: