15284_not-searchable
/transport-og-reiseliv/statistikker/kilt/arkiv
15284
Økte dieselpriser
statistikk
2000-10-16T10:00:00.000Z
Transport og reiseliv
no
kilt, Kostnadsindeks for vare- og lastebiltransport, lastebiltypar, drivstoffkostnader, dekkprisar, forsikringskostnader, ferjekostnader, bompengarLandtransport, Transport og reiseliv
false

Kostnadsindeks for vare- og lastebiltransport3. kvartal 2000

Innhald

Publisert:

Du er inne i ei arkivert publisering.

Gå til den nyaste publiseringa

Økte dieselpriser

Totalkostnadsindeksen for lastebiltransport gikk i gjennomsnitt opp med 1,3 prosent fra august til september. Oppgangen skyldtes i hovedsak økning i dieselprisene. Tømmertransport hadde den største veksten i totalkostnadsindeksen med 1,7 prosent, mens renovasjonstransport hadde den minste stigningen med 0,8 prosent.

Totalkostnadsindeksen steg i gjennomsnitt med 8,1 prosent fra september i fjor til september i år. I løpet av årets første ni måneder økte totalkostnadsindeksen i gjennomsnitt med 3,8 prosent. For tilsvarende periode i 1999 var økningen på 0,3 prosent.

Sterk økning i dieselprisene

Høyere dieselpriser førte til en økning i drivstoffindeksen på 6,8 prosent den siste måneden. Hittil i år har økningen vært på 6,4 prosent. For tilsvarende periode i fjor var det en økning på 8,0 prosent. I løpet av de siste 12 månedene har drivstoffindeksen økt med 21,8 prosent. Drivstoffindeksen er den samme for alle gruppene, men den inngår med ulik vekt i de enkelte totalindeksene. Størst betydning har den innenfor tømmertransport, noe som også forklarer hvorfor totalindeksen for denne kjøretøygruppen økte mest fra august til september.

Svak økning i administrasjonskostnadene

Administrasjonskostnadsindeksen gikk i gjennomsnitt opp med 0,1 prosent fra august til september. Stigningen skyldtes i hovedsak økte leiekostnader. Den gjennomsnittlige økningen i administrasjonskostnadene har de siste 12 månedene vært på 2,4 prosent.

Fortsatt vekst i kapitalkostnadene

Den gjennomsnittlige oppgangen i kapitalkostnadsindeksen siste måned var på 0,3 prosent. Stigningen i indeksen skyldtes i hovedsak økte rentekostnader. I løpet av det siste året har kapitalkostnadene økt med 10,2 prosent. Den største økningen hadde anleggstransport uten henger på 13,4 prosent, mens den laveste stigningen hadde tømmertransport og tankbil med henger på 7,5 prosent. Denne delkostnadsindeksen består av avskrivninger, rentekostnader og vektårsavgift/årsavgift.

Lavere ferjepriser

Delkostnadsindeksen for ferje og bom viste en nedgang på i gjennomsnitt 1,0 prosent siste måned. Dette skyldes prisjusteringer hos ferjeselskapene.

De øvrige delkostnadsindeksene viste ingen endring siste måned.

Tabeller: