61 prosent av passasjerene reiste med buss, 27 prosent med Trikk, t-bane og bybane, 11 prosent med jernbane og 1 prosent med båt.
Tall fra statistikken Kollektivtransport viser at det i 2024 var 16 millioner flere Antall påstigninger. Ved overgang mellom transportmidler telles hver påstigning for seg. enn i 2023. Passasjertallet var også høyere enn i 2019, som var det forrige toppåret for antall registrerte passasjerer i kollektivtransporten.
– Det har aldri vært registrert flere passasjerer i kollektivtransporten i Norge enn i 2024. Det er trikk, t-bane og bybane som har hatt den største veksten fra 2023, etterfulgt av jernbane, sier Jardar Andersen, seniorrådgiver i Statistisk sentralbyrå.
De samlede billettinntektene i 2024 var på 17,0 milliarder kroner. Dette er 1,2 milliarder kroner mer enn i 2023. Den gjennomsnittlige billettinntekten per kollektivreise har økt med 5 prosent fra 2023 til 2024.
Store regionale forskjeller
– I 2024 reiste hver nordmann i gjennomsnitt 131 ganger med kollektivtransport, sier Jardar Andersen.
Fylkeskommunale bussruter sto for 78 av disse reisene, men det er store forskjeller mellom fylkene. I Oslo reiste hver innbygger i gjennomsnitt 157 ganger med fylkeskommunale bussruter, mens det i Finnmark var 20 bussreiser per innbygger.
Økt passasjerbelegg
Kapasitetsutnyttelsen i kollektivtransporten i alt, målt som Samlet reiselengde. Antall passasjerer ombord multiplisert med kjørelengde i rute delt på Antall sitteplasser multiplisert med kjørelengde i rute, har økt med to prosentpoeng til 29 prosent i 2024. Sammenlignet med 2019 har det vært en nedgang på 5 prosentpoeng, noe som innebærer at det fortsatt er flere ledige seteplasser enn før pandemien. Det gjennomsnittlige belegget var i 2024 på 36 prosent for sporvei og forstadsbane, 31 prosent for jernbane, 26 prosent for båt og 26 prosent for buss.