Tall fra statistikken Kollektivtransport viser at det i 2023 var 87 millioner flere Antall påstigninger. Ved overgang mellom transportmidler telles hver påstigning for seg. enn i 2022, og nivået er nesten tilbake på samme nivå som i 2019, som er året med høyest antall registrerte reiser i kollektivtransporten. Jernbane har hatt størst relativt vekst i antall passasjerer fra 2022 til 2023, mens veksten har vært lavest for båttransport.

Figur 1. Kollektivtransport. Antall passasjerer. Millioner
Linjediagram med 4 linjer.
Figuren har 1 X akse som viser År.
Figuren har 1 Y akse som viser Millioner. Dataene varierer fra 7.5 til 439.4.
Highcharts.com
Figur 1. Kollektivtransport. Antall passasjerer. Millioner
ÅrBussBåtSporvei og forstadsbaneJernbane
2004279,18,290,550,6
2005285,1896,752,8
20062908101,752,2
2007284,68,7104,356,5
20082928,8114,558,6
2009299,98,5117,857,5
2010313,78,7124,757,8
20113229,1136,558,9
2012332,19,1138,762,7
2013339,61014467,3
2014343,710148,870,3
2015356,210,9160,373,8
2016368,611,4170,874,3
2017395,811,5181,973,6
2018403,911,5189,177,7
2019434,211,619280,4
2020290,17,5109,842,6
2021307,47,7114,941,4
202238710,2162,366,7
2023439,410,7184,778,2

De samlede billettinntektene i 2023 var på 15,8 milliarder kroner. Dette er 2,2 milliarder kroner mer enn i 2022, og også 0,5 milliarder kroner mer enn i 2019. Den gjennomsnittlige billettinntekten per kollektivreise har økt med 2 prosent fra 2022 til 2023.

Store regionale forskjeller

I 2023 reiste hver nordmann i gjennomsnitt 129 ganger med kollektivtransport uavhengig av type. Fylkeskommunale bussruter sto for 78 av disse reisene, men det er store forskjeller mellom fylkene. I Oslo reiste hver innbygger i gjennomsnitt 164 ganger med fylkeskommunale bussruter, mens fylkene med færrest reiser var Innlandet og Nordland med henholdsvis 29 og 31 bussreiser per innbygger.

Økt passasjerbelegg

Kapasitetsutnyttelsen i kollektivtransporten i alt, målt som Samlet reiselengde. Antall passasjerer ombord multiplisert med kjørelengde i rute delt på Antall sitteplasser multiplisert med kjørelengde i rute, har økt med to prosentpoeng til 27 prosent i 2023. Sammenlignet med 2019 har det vært en nedgang på 7 prosentpoeng, noe som innebærer at det fortsatt er flere ledige seteplasser enn før pandemien. Det gjennomsnittlige belegget var i 2023 på 33 prosent for sporvogn og forstadsbane, 27 prosent for jernbane, 26 prosent for båt og 25 prosent for buss.

Figur 2. Kollektivtransport. Transportarbeid og kapasitet. Millioner
Linjediagram med 2 linjer.
Figuren har 1 X akse som viser År.
Figuren har 1 Y akse som viser Millioner. Dataene varierer fra 5334 til 31388.
Highcharts.com
Figur 2. Kollektivtransport. Transportarbeid og kapasitet. Millioner
ÅrPassasjerkilometerSetekilometer
20057 30623 575
20067 20723 443
20077 22024 413
20087 50624 827
20097 48124 464
20107 80724 655
20117 71024 693
20127 76325 350
20137 94826 300
20148 22426 846
20158 62826 713
20169 04728 379
20178 90928 360
20189 18028 356
20199 53828 166
20205 33426 096
20215 42226 399
20227 33328 995
20238 41331 388