Du må bruke det programmet som læreren velger for klassen til å gjøre oppgaven. I dette programmet skal du gjøre forsøkene 10, 100,10 000 og 100 000 ganger.
Ressurser til oppgaven: Hvis dere vil, kan dere bruke Excel-regnearket vi har lagt ved nederst til å registrere resultatene deres og programmet for myntkastene.
1. Be programmet om å kaste mynten 10 ganger, og gjenta forsøket 3 ganger. Registrer resultatene for de tre forsøkene i et regneark. Lag tre søylediagrammer i det samme regnearket for å visualisere resultatene.
Er det stor forskjell på de relative frekvensene (de empiriske sannsynlighetene) fra gang til gang?
2. Så endrer du programmet slik at mynten kastes 100 ganger, og gjentar forsøket 3 ganger. Registrer resultatene for de tre forsøkene i et regneark. Lag tre søylediagrammer i det samme regnearket for å visualisere resultatene.
Er det stor forskjell på de relative frekvensene fra gang til gang?
3. Igjen ber du programmet om å kaste mynten, nå 10 000 ganger, og du gjentar forsøket 3 ganger. Registrer resultatene for de tre forsøkene i et regneark. Lag tre søylediagrammer i det samme regnearket for å visualisere resultatene.
Er det stor forskjell på de relative frekvensene fra gang til gang?
4. Du endrer programmet enda en gang slik at mynten kastes 100 000 ganger, og du gjentar forsøket 3 ganger. Lag tre søylediagrammer i det samme regnearket for å visualisere resultatene. Registrer resultatene for de tre forsøkene i et regneark.
Er det stor forskjell på de relative frekvensene fra gang til gang?