Temaene i undervisningsopplegget er

  • innføring i teori om sannsynlighet og store talls lov
  • praktiske øvelser i form av myntkast for å få en intuitiv forståelse av sannsynlighet og store talls lov
  • bruk av offisiell statistikk om kjønnsfordeling ved fødsel og stortingsvalg for å utforske store talls lov

Opplegget er for elever på 9. og 10. trinn og i videregående skole. Det er tverrfaglig og kombinerer matematikk (statistikk), samfunnsfag og informasjonsteknologi (programmering).

Undervisningsopplegget legger vekt på å styrke kritisk tenkning og bruk av statistiske metoder. Elevene arbeider med innsamlede og simulerte data, beregner sannsynligheter og reflekterer over forskjellen mellom observerte og teoretiske resultater. I dette opplegget bruker vi data og simuleringer for å tenke som en statistiker – vi undersøker, sammenligner og trekker konklusjoner ut fra tall.

Strukturen i undervisningsopplegget er slik:

  • Deler med grønne bilder er fagstoff som dere lærere kan bruke i undervisningen eller ev. be elevene om å lese.
  • Deler med lilla bilder er oppgaver.
  • Deler med svarte bilder er refleksjonsdel, og også en del med Kahoot.

Dere velger selvsagt selv hvilke deler av undervisningsopplegget dere vil bruke. Men vi anbefaler at dere går gjennom del 1 og 2 før dere ev. starter med del 3.

Elevene kan også øve seg og få en intuitiv forståelse av temaene gjennom å løse oppgavene. Fasiten ligger på slutten av hver oppgave.

Hvis dere har innspill på hva vi kan gjøre bedre i dette undervisningsopplegget, eller har andre tema dere gjerne ser at SSB lager opplegg om, så skriv til oss på skole@ssb.no.

Undervisningsopplegget bygger på et arbeid av Svetlana Badina da hun var student ved praktisk pedagogisk utdanning ved Universitetet i Sør-øst Norge med fagdidaktikk i matematikk/programmering i 2024/2025. Opplegget er bearbeidet etterpå i Statistisk sentralbyrå.

  • kjenne til hva sannsynlighet og store talls lov er i teorien og i statistikken
  • bruke disse begrepene i praktiske analyser av statistikk
  • bruke digitale ressurser og programmering for å forstå sannsynlighet og store talls lov og i analyser av statistikk knyttet til disse temaene

Undervisningsopplegget kan arbeides med tverrfaglig, med vekt på matematikk (statistikk), informasjonsteknologi og samfunnsfag/-kunnskap.

Vi tar utgangspunkt i disse kompetansemålene i læreplaner for matematikk ((MAT01-05 og MAT04-02 på udir.no), samfunnsfag (SAF01-04 på udir.no) og samfunnskunnskap (SAK01-01 på udir.no), informasjonsteknologi (INF01‑03 på udir.no), teknologi og forskningslære (TNF01‑03 på udir.no, programmering (PRG01‑02 på udir.no) og i overordnet del med tverrfaglige temaer:

Matematikk 9. trinn

  • utforske og argumentere for hvordan framstillinger av tall og data kan brukes for å fremme ulike synspunkt.
  • beregne og vurdere sannsynlighet i statistikk og spill
  • simulere utfall i tilfeldige forsøk og beregne sannsynlighet for at noe skal inntreffe, ved å bruke programmering

Matematikk 10. trinn

  • modellere situasjoner knyttet til reelle datasett, presentere resultatene og argumentere for at modellene er gyldige
  • utforske matematiske egenskaper og sammenhenger ved å bruke programmering

Matematikk S1/S2

  • bruke digitale verktøy til å simulere og utforske utfall i stokastiske forsøk, og forstå begrepet stokastiske variabler
  • forstå begrepene forventningsverdi, varians og standardavvik, og bruke disse størrelsene til å tolke stokastiske variabler
  • simulere utfall i, utforske og tolke ulike statistiske fordelinger, og gi eksempler på reelle anvendelser av disse fordelingene

Samfunnsfag 10. trinn

  • bruke samfunnsfaglige metoder og digitale ressurser i egne undersøkelser, presentere funn ved bruk av digitale verktøy og drøfte hvor gyldige og relevante funnene er​
  • vurdere på hvilke måter ulike kilder gir informasjon om et samfunnsfaglig tema, og reflektere over hvordan algoritmer, ensrettede kilder eller mangel på kilder kan prege forståelsen vår

Samfunnskunnskap fellesfag VG1/VG2

  • utforske og presentere dagsaktuelle temaer eller debatter ved å bruke samfunnsfaglige metoder, kilder og digitale ressurser, og argumentere for egne og andres meninger og verdier

Informasjonsteknologi (INF0103)

  • drøfte problemstillinger knyttet til innhenting, bruk og misbruk av data
  • bruke algoritmisk tenkning og programmering for å utforske en problemstilling og presentere resultatet
  • bruke programmering til å innhente, analysere og presentere informasjon fra reelle datasett

Teknologi og forskningslære (TNF01‑03)

  • analysere datamateriale fra forsøk og reflektere over og teste om usikkerheten kan reduseres
  • bruke kvantitativ metode i forsøk og vurdere påliteligheten til resultatene

Programmering (PRG01‑02)

  • bruke flere programmeringsspråk, deriblant minst ett som er tekstbasert
  • bruke grunnleggende prinsipper i programmering, slik som variabler, løkker, vilkår og funksjoner, og reflektere over bruken av disse

Demokrati og medborgerskap (tverrfaglig tema)

  • utvikle kritisk tenkning om statistikk i samfunnsdebatten

Meld deg på nyhetsbrev og få tips om relevant innhold på ssb.no.