Tradisjonen tro har SSB sett på importen av ulike varer i månedene før jul (september til november), for å gi noen hint til de som ennå ikke har smugtittet på pakkene i skapet, eller under treet.

Varene som nevnes i artikkelen er varer som i liten eller ingen grad produseres i Norge og derfor må importeres fra utlandet.

TOPP TRE PÅ ØNSKELISTA I ÅR:

  1. Mobiltelefon
  2. Høyttaler
  3. Smartklokke

Nytt år, nye hobbyer

Selv om elektroniske og digitale pakker fortsatt ser ut til å være på toppen av ønskelista (eller i hvert fall import-lista), kan det virke som om sportsånden igjen har våknet til liv. Etter flere år med nedgang har det i år blitt importert 63 prosent flere alpinski enn i fjor. Totalt over 83 000 alpinski er importert de siste tre månedene, noe som kan tyde på flere folk i bakken enn på afterski denne jula (av flere grunner).

Trenden med bortover-ski ser også ut til å være på vei oppover. Kanskje har flere og flere nordmenn fått nok av karantene og isolasjon. Det har blitt importert over 75 000 langrenn-, tur-, telemarks- og fjellski de siste tre månedene før jul i år, som er 15 prosent mer enn i fjor på den tiden.

Selv om snowboard er den av disse vinteraktivitetsutstyrene som det er importert færrest av, kun 9 673 stykker, er dette likevel en økning på 37 prosent fra i fjor. Kanskje er dette året for å prøve noe nytt i bakken?

Smarte gaver

Nok en gang er det de elektroniske duppedittene som utgjør største del av juleimporten i antall, på samme måte som tidligere år. Den varen som har hatt størst økning siden i fjor er den populære smartklokka, som har økt med hele 35 prosent. Vi har importert 232 000 smartklokker, i motsetning til i fjor da vi importerte 172 000 av disse.

Kanskje blir flere av julefilmene sett på mobilskjermen, enn på den store flatskjermen i år? Det har i alle fall blitt importert over 603 000 mobiltelefoner, i motsetning til bare 82 000 store flatskjermer (over 54´´) fra september til desember i år.

Sjansen er ganske liten for at du får en radio til jul, for de er det bare importert 90 000 stykker av, noe som tilsier en nedgang på fire prosent. Kanskje spilles julemusikken heller av via mobilen, og ved hjelp av en av de 303 000 høyttalerne som er importert disse månedene. Det er likevel også en nedgang på 6 prosent i antall importerte høyttalere.

Julestemning

Så går vi rundt om … 136 000 importerte friske juletrær. Ettersom vi er 2,5 millioner husholdninger i Norge vil det antakelig si at det dyrkes og selges nok norske juletrær til at importen ikke blir av stor betydning. Og kanskje velger flere et plastikktre? I fjor importerte vi 120 000 friske trær. Juletrærne pyntes med julelys og med norske flagg, og høyt i toppen den blanke stjerne. I år har vi importert stjerner, kuler, nisser og all slags julepynt til en verdi av totalt 294 millioner kroner.

Og så skal man jo kose seg litt ekstra i disse juledagene, blant annet med importert sjokolade til en verdi av 603 millioner kroner. I tillegg er det sikkert noen som skal stikke 24 nelliker i en appelsin, og telle ned til julaften. Flesteparten av appelsinene som er importert, til en verdi av 39 millioner kroner, skal antakelig spises enten i stua, eller ute i skiløypa.