Oppdaterte tall fra statistikken Regnskap for private barnehager viser at 1 542 av 2 555 private barnehager endte med Overskudd er positivt årsresultat, det vil si at totale inntekter er større enn totale kostnader.i regnskapsåret 2024. Det er omtrent samme antall som i 2023, mens det har vært en nedgang i positivt årsresultat på 79 millioner kroner sammenlignet med 2023. I statistikken inngår alle private barnehager som har rapportert både resultatregnskap for private barnehager og årsmelding for barnehager per 15. desember 2024.

– I 2024 var seks av ti private barnehager organisert som aksjeselskap, og disse hadde til sammen et overskudd på 545 millioner kroner, sier Elisabeth Haraldsrud, seniorrådgiver i Statistisk sentralbyrå. Den nest vanligste organisasjonsformen blant de private barnehagene var samvirkeforetak, som hadde totalt 119 millioner kroner i overskudd i 2024.

Figur 1. Andel private barnehager med positivt årsresultat¹, etter organisasjonsform. 2024

¹ Det var 133 private barnehager som fikk godkjent avvikende regnskapsår i 2024.
 

Størstedelen av overskuddet ble avsatt til konsernbidrag

Disponering av årsresultatet viser at de private barnehagene organisert som aksjeselskap har avsatt 349 millioner kroner av resultatet i 2024 til Avsatt konsernbidrag er overføringer foretak i samme konsern, og går inn som en del av disponeringen av overskuddet., 41 millioner kroner er avsatt til utbytte og 120 millioner kroner ble overført til/fra egenkapital. Samlet for alle private barnehager ble 182 millioner kroner overført til/fra egenkapitalen og 84 millioner kroner gikk til å dekke tap.

Fra og med regnskapsåret 2023 skal ikke barnehager organisert som ansvarlig selskap med delt ansvar (DA), ansvarlig selskap med personlig ansvar (ANS) og enkeltpersonforetak (ENK) fylle ut opplysninger om disponering av årsresultatet.

Offentlig tilskudd dekker mer av driftskostnadene

I 2024 var foreldrebetalingen til sammen 3,1 milliarder kroner for de private barnehagene, mens summen av de offentlige tilskuddene beløp seg til 27,2 milliarder kroner. Til sammen skal dette dekke driftskostnadene i barnehagene, som beløp seg til 30,5 milliarder kroner i 2024.

– De offentlige tilskuddene har økt og foreldrebetalingen har gått ned, noe som blant annet skyldes innføring av gratis kjernetid og endringer i makspris. Offentlig tilskudd dekket 89 prosent av driftskostnadene i 2024, forteller Elisabeth Haraldsrud.

Offentlige tilskudd består blant annet av ordinært drifts- og kapitaltilskudd, refusjon av søskenmoderasjon, foreldres betalingsevne og gratis kjernetid. Andre offentlige tilskudd til tiltak som krever ekstra ressurser inngår også.

Figur 2. Foreldrebetaling og offentlig tilskudd til private barnehager i prosent av driftskostnader. Prosent