Utenlandske lastebiler fraktet 5,7 millioner tonn gods i 2024 i forbindelse med Transport mellom to forskjellige land, og hvor lastebilen er registrert i et tredje land., 16 prosent mer enn i 2023. Andelen var på 54 prosent av den totale mengden som ble fraktet til, fra og i Norge.

Figur 1. Godstransport med utenlandske lastebiler til, fra og i Norge. Transportert mengde etter type kjøring. Prosent

Mer transport med utenlandske lastebiler

Norske og utenlandske lastebiler transporterte nærmere 270 millioner tonn gods i Norge, og inn og ut av Norge. Av dette ble 13,6 millioner tonn fraktet inn eller ut av Norge. De utenlandske lastebilene dominerte ved kjøring til og fra Norge, inkludert tredjelandskjøring, og var på 68 prosent, eller 9,2 millioner tonn gods. Norske lastebiler dominerer ved kjøring innenlands.

Økning i transportarbeid

De utenlandske og norske lastebilene utførte til sammen et Det transportarbeidet som blir utført når et transportmiddel frakter en bestemt godsmengde over en viss avstand. Benevningen som brukes for transportarbeid, er tonnkilometer. på 31,7 milliarder tonnkilometer i 2024. 8,1 milliarder tonnkilometer av totalen ble utført av utenlandske lastebiler. Det er en økning på nesten 3 prosent fra 2023. Andelen av transportarbeidet utført av de utenlandske lastebilene ved kjøring inn og ut av Norge, samt tredjelandskjøring, var på 82 prosent.

Polske lastebiler frakter mest

Polske lastebiler fraktet 3,2 millioner tonn gods på sine norgesturer i 2024, mens lastebilene fra Litauen tok seg av 2,6 millioner tonn. Svenske lastebiler fulgte rett etter med 1,6 millioner tonn. I alt utførte polske lastebiler 2,7 milliarder tonnkilometer på sine turer til, fra eller i Norge, mens litauiske lastebiler sto for 2,1 milliarder tonnkilometer.

Figur 2. Godstransport med utenlandske lastebiler registrert i EU/EØS-landene i Norge. Transportert mengde etter utvalgte land. 2024. 1 000 tonn

Litauiske lastebiler fortsatt størst på kabotasje

I 2023 var det litauiske lastebiler som utførte mest Pålessing og avlessing skjer i samme land, og i et annet land enn der lastebilen er registrert. i Norge, og det samme var tilfellet i 2024. De litauiske lastebilene fraktet 467,6 tusen tonn gods fra ett sted i Norge til et annet sted i Norge, dette utgjorde nesten 37 prosent av alt godset utenlandske lastebiler transporterte i forbindelse med kabotasjekjøring. Polske lastebiler fulgte etter med en markedsandel på 26,1 prosent.

De utenlandske lastebilene transporterte totalt 1,3 millioner tonn gods i kabotasje i Norge i 2024. Det tilsvarer fortsatt en liten andel - 0,5 prosent - av alt gods som ble fraktet med norske og utenlandske lastebiler i Norge. Kabotasje utgjorde 3 prosent av det utførte transportarbeidet.