I rapporten ser vi nærmere på hvordan vitenskapelig ansatte ved norske universiteter og høgskoler fordelte arbeidstiden sin på ulike oppgaver i det akademiske året 2024–2025, og på hvor mange timer de jobbet i gjennomsnitt per uke. Resultatene sammenholdes med tidligere tidsbruksundersøkelser fra 2016 og 2021. Respondentene ble bedt om å fordele arbeidsoppgavene på følgende kategorier: Forskning og utviklingsarbeid (FoU), Søknadsarbeid (ny, tidligere del av FoU), Faglig veiledning, Undervisning ved egen institusjon, Øvrig administrasjon, Formidling, Museum og samlinger, Kunstnerisk virksomhet, Opplæringsdel for stipendiater (ny) og Annet. Undervisning og FoU er overordnet sett de største kategoriene.
Stipendiatene forsker mest
Det er stipendiatene som med 68 prosent bruker den største andelen av arbeidstiden sin til FoU, mens de er lite involvert i søknadsarbeid. For professorer ligger FoU-andelen på 29 prosent pluss 8 prosent til søknadsarbeid om FoU-midler. Universitets- og høgskolelektorene har den høyeste andelen undervisning med 58 prosent. Rapporten viser hvordan tidsbruk varierer mellom blant annet stillinger, kjønn, fagområder og institusjoner.
Forskerne jobber mye
Tidsbruksundersøkelsen 2025 viser at vitenskapelig ansatte i gjennomsnitt jobber langt mer enn en normalarbeidsuke på 37,5 timer. Aller mest oppgir faglige ledere og professorer at de jobber med henholdsvis mellom 46 og 47 timer i uken. Menn jobber i gjennomsnitt 0,6 timer mer enn kvinner per uke. Ikke-norske forskere jobber litt mer enn norske forskere, men her er forskjellene små. Sammenlignet med svar fra 2021 har gjennomsnittlig antall timer gått ned for de fleste stillingene. Dette henger særlig sammen med to forhold: 2021 var et unntaksår med koronapandemi og mange arbeidet ekstra for å få på plass digital undervisning. I tillegg fremgikk det tydeligere av veiledningen til undersøkelsen i 2025 at kun arbeid i hovedstillingen skulle tas med.
Mange tyr til fritiden
Tidsbruksundersøkelsen inneholdt et fritekstfelt som 20 prosent av respondentene benyttet. Her fremgår det at mange synes arbeidshverdagen er krevende med lange dager, mange administrative oppgaver og de tyr ofte til kvelder, helger og ferier for å få unna oppgaver og få uavbrutt tid til FoU.
Nye fakta om forhold som påvirker forskningen
For første gang kan vi presentere tall som viser hvor mye ansvar for barn påvirker arbeidstiden og vi ser at dette påvirker kvinner mer enn menn. Det er også første gang vi har spurt om sosial bakgrunn (foreldrenes utdanningsnivå) for den delen av forskepersonalet som ikke har norsk statsborgerskap. Fra undersøkelsen ser vi at en høy andel av de ikke-norske forskerne oppgir at de har foreldre med lang høyere utdanning (over fire år) og at de med foreldre med lavere utdanningsnivå jobber mest.
