• Konsumprisindeksen (KPI) steg 3,0 prosent fra november 2024 til november 2025. Det er 0,1 prosentpoeng lavere enn tolvmånedersveksten i oktober. 
  • Prisutviklingen på mat og alkoholfrie drikkevarer dempet prisveksten, mens prisutviklingen på strøm trakk i motsatt retning.
  • KPI justert for avgiftsendringer og uten energivarer (KPI-JAE) steg 3,0 prosent fra november 2024 til november 2025, noe som er 0,4 prosentpoeng lavere enn veksttakten i oktober.

KPI steg 0,1 prosent fra oktober til november, og var 3,0 prosent høyere i november enn for ett år siden. Sammen med tilbudskampanjer på møbler og elektronikk trakk prisutviklingen på mat og alkoholfrie drikkevarer prisveksten noe ned.

Matvareprisene falt 1,0 prosent fra oktober til november, mens prisene på alkoholfrie drikkevarer falt 1,3 prosent. Dette er ganske sterke prisfall i forhold til hva vi er vant til å se i november.

– Vi ser ikke ofte at mat- og drikkeprisene går så mye ned fra oktober til november. I fjor så vi derimot en økning i prisene på samme tid. Dermed faller tolvmånedersveksten i mat- og drikkeprisene betydelig fra oktober til november, sier Espen Kristiansen, seksjonssjef i Statistisk sentralbyrå. 

Fra oktober til november i fjor steg prisene på mat og alkoholfrie drikkevarer med 0,4 prosent. Når prisene falt i samme periode i år får vi en reduksjon på 1,5 prosentpoeng i tolvmånedersveksten i for denne varegruppen: i oktober var den på 6,2 prosent, mens den i november var på 4,7 prosent.

Blant matvarene var det prisene på frukt og grønt som falt mest fra oktober til november. Prisene på frukt gikk ned med 4,1 prosent, mens grønnsaksprisene falt med 3,7 prosent.

Figur 1. 12-månedersendring, KPI og KPI-JAE. Prosent

Lavere vekst i KPI-JAE

Tolvmånedersveksten i KPI justert for avgiftsendringer og uten energivarer, KPI justert for avgiftsendringer og uten energivarer. En indikator der prisene er justert for reelle endringer i avgiftene. I tillegg ekskluderes energivarene i KPI fra beregningene. Indikatoren er ellers basert på identisk beregningsopplegg som KPI., var 3,0 prosent i november. Det er 0,4 prosentpoeng lavere enn i oktober, og lik veksten vi så i september.

– Den dempede veksten i KPI-JAE kommer av det relativt sterke fallet i mat- og drikkeprisene i november, og dessuten tilbudskampanjer på flere andre typer varer i løpet av måneden. Blant varegruppene som falt i pris finner vi elektronikkvarer og møbler, sier Espen Kristiansen.

Prisene på audiovisuelt-, foto- og IT-utstyr falt 5,7 prosent fra oktober til november, hvilket var et betydelig sterkere prisfall enn i tilsvarende måned i fjor, og dessuten det sterkeste prisfallet fra en måned til en annen målt i KPI for denne varegruppen.

– De siste årene har det blitt vanlig med ulike varianter av kampanjer rundt den såkalte Black Friday, og vi ser effekten tydelig på noen varegrupper i KPI. Hvordan dette slår ut i indeksen for november henger både sammen med når i måneden tilbudsaktiviteten finner sted og hvor stort omfang kampanjene har. Begge deler kan variere fra år til år, sier Espen Kristiansen.

Siden prisene på audiovisuelt-, foto- og IT-utstyr falt mer i november i år enn på samme tid i fjor gikk tolvmånedersveksten for denne varegruppen ned fra 3,2 prosent i oktober til minus 0,5 prosent i november i år.

En annen varegruppe som var preget av kampanjer i november er møbler, husholdningsartikler og vedlikehold av innbo, hvor prisene gikk ned med 1,3 prosent fra oktober til november.

Økte strømpriser i hele landet

Prisene på elektrisitet inkludert nettleie steg 10,9 prosent fra oktober til november og var 5,3 prosent høyere i november enn for ett år siden. Sterk prisvekst i Nord- og Midt-Norge bidro til å holde veksten i KPI oppe.

– Strømprisene økte i alle strømregionene fra oktober til november, men den prosentvise veksten var spesielt sterk i Nord- og Midt-Norge. Prisøkningene i sørlige deler av landet ble dempet av Norgespris- og strømstøtteordningene, sier Espen Kristiansen.

Endringer i KPI fra 2026

Når KPI for januar 2026 publiseres i februar neste år vil indeksen følge en oppdatert konsumklassifisering. Samtidig vil basisåret endres, slik at indeksverdiene refererer til 2025=100. Les mer om dette i artikkelen om ny konsumklassifisering og nytt basisår.

Figur 2. Månedsendring, KPI, KPI-JAE og KPI etter hovedgrupper. Prosent

Figur 3. 12-månedersendring i prosent. KPI, KPI-JAE, KPI etter hovedgrupper. November 2024 - November 2025