Handelsflåten, norskregistrerte skip

Oppdatert: 1. februar 2024

Neste oppdatering: 31. januar 2025

Skip i handelsflåten ved utgangen av året
Skip i handelsflåten ved utgangen av året
2023
1 591
Handelsflåten
Handelsflåten
2023Endring i prosent
2022 - 20232018 - 2023
Totalt
Skip1 591-0,19,9
Tonnasje (bruttotonn)18 800 245-1,111,3
NOR - Norsk ordinært skipsregister
Skip9000,03,0
Tonnasje (bruttotonn)2 103 3143,115,2
NIS - Norsk internasjonalt skipsregister
Skip691-0,120,4
Tonnasje (bruttotonn)16 696 931-1,610,9
Standardtegn i tabeller

Utvalgte tabeller og figurer fra denne statistikken

  • Handelsflåten etter register, eierskap og år
    Handelsflåten etter register, eierskap og år1 2
    Norskregistrerte skip i altNorsk Internasjonalt SkipsregisterNorsk Ordinært Skipsregister
    SkipTonnasje (bruttotonn)NorskeidUtenlandskeidSkipTonnasje (bruttotonn)
    SkipTonnasje (bruttotonn)SkipTonnasje (bruttotonn)
    20201 57119 259 13448512 074 9961705 167 9529162 016 186
    20211 60319 266 62353811 903 7761445 231 4439212 131 404
    20223 1 59219 009 02954911 812 1011435 156 6149002 040 314
    20231 59118 800 24554012 423 4131514 273 5189002 103 314
    1Norskregistrerte skip (NOR/NIS) på 100 bruttotonn og over for frakting av passasjerer og gods
    2Sjøfartsdirektoratet og Skipsregistrene NIS/NOR.
    3Endring av kilde til Skipsregistrene i Bergen.
    Standardtegn i tabeller
  • Handelsflåten etter register, eierskap og skipstype
    Handelsflåten etter register, eierskap og skipstype1 2
    2023
    Norsk Ordinært SkipsregisterNorsk Internasjonalt Skipsregister
    NorskeidUtenlandskeidNorskeidUtenlandskeid
    SkipTonnasje (bruttotonn)SkipTonnasje (bruttotonn)SkipTonnasje (bruttotonn)SkipTonnasje (bruttotonn)
    Oljetankskip1615 52600392 551 5147432 588
    Kjemikalietankskip56 36600961 753 20731647 869
    Gasstankskip11 6870028935 866131 157 373
    Flytende produksjons-/lagringsskip00000000
    Tanklektere00000000
    Tankskip for næringsmiddel53 099000000
    Andre tankskip24 611000000
    Bulkskip2226 78100691 914 79817570 868
    Kombinasjonsbulkskip23 89400970 795130 521
    Sand-/steindumper00000000
    Brønnfartøy115274 030617 741622 08742 935
    Stykkgodsskip136145 27111 0941091 018 4026130 697
    Containerskip25 6340024800 92417 409
    Lektere til tørrlast00000000
    Ro-Ro frakteskip55 758008317 3836286 824
    Fryse-/kjøleskip310 07515 9431348 99126 528
    Bilskip0000342 223 4344260 408
    Kombinasjonsskip00000000
    Lekterskip00000000
    Andre tørrlastskip00000000
    Passasjerbåt173183 43600243 5304133 142
    Bilferje238512 80013130000
    Passasjer/ro-ro skip21164 32500211 78200
    Cruiseskip0000008365 082
    Andre passasjerfartøy27152 29300334 03200
    Offshore forsynings- og ankerhåndteringsskip85397 80524120 10262342 02040167 945
    Offshore serviceskip518 17600621 66200
    Borefartøy00000000
    Offshore leting/geologiske undersøkelser00000000
    Kabelleggingsskip00000000
    Rørleggingsskip00000000
    Andre offshoreskip00000000
    Slepefartøy og skyvefartøy00000000
    Bergingsfartøy og redningsfartøy00000000
    Fiskefartøy00000000
    Tråler00000000
    Fabrikkskip00000000
    Fangstfartøy00000000
    Støttefartøy til fiske00000000
    Forskningsfartøy00000000
    Mudringsfartøy00000000
    Isbryter00000000
    Fyrskip00000000
    Kranfartøy00000000
    Losfartøy00000000
    Patruljeskip/inspeksjonsfartøy00000000
    Arbeidsskip426 5530030312 986773 329
    Andre hjelpefartøy00000000
    Fritidsbåt/yacht00000000
    Livbåt00000000
    Undervannsfartøy00000000
    Flytende konstruksjon00000000
    Opplæringsfartøy00000000
    Landingsfartøy00000000
    Ukjent00000000
    1Norskregistrerte skip (NOR/NIS) på 100 bruttotonn og over for frakting av passasjerer og gods.
    2Kilde: Skipsregistrene NIS/NOR.
    Standardtegn i tabeller
  • Handelsflåten etter register, eierskap og skipsstørrelse
    Handelsflåten etter register, eierskap og skipsstørrelse1 2
    2023
    Norsk Ordinært SkipsregisterNorsk Internasjonalt Skipsregister
    NorskeidUtenlandskeidNorskeidUtenlandskeid
    SkipTonnasje (bruttotonn)SkipTonnasje (bruttotonn)SkipTonnasje (bruttotonn)SkipTonnasje (bruttotonn)
    Ukjent bt.00000000
    0 - 24 bt.00000000
    25 - 99 bt.00000000
    100 - 199 bt.13419 75300113500
    200 - 299 bt.8019 595000000
    300 - 399 bt.4214 841131313831349
    400 - 499 bt.6630 7490014982957
    500 - 999 bt.12092 0350032 22300
    1 000 - 1 499 bt.6478 94633 68945 29700
    1 500 - 1 999 bt.5085 71800711 68423 368
    2 000 - 2 499 bt.4397 34412 1861637 85712 367
    2 500 - 2 999 bt.73205 8560043121 674411 800
    3 000 - 3 999 bt.63224 385310 82853186 6091759 261
    4 000 - 4 999 bt.43192 1731359 46327121 5661981 734
    5 000 - 5 999 bt.24131 262949 17230168 128210 632
    6 000 - 6 999 bt.19123 093319 54232205 012213 817
    7 000 - 7 999 bt.20150 3630019141 6651072 559
    8 000 - 8 999 bt.758 24900542 82918 829
    9 000 - 9 999 bt.0000658 537438 084
    10 000 - 10 999 bt.110 18100331 865110 599
    11 000 - 11 999 bt.779 1110019224 91800
    12 000 - 12 999 bt.00009110 370112 162
    13 000 - 13 999 bt.0000455 57200
    14 000 - 14 999 bt.0000114 740343 018
    15 000 - 19 999 bt.696 0670026458 0256111 589
    20 000 - 24 999 bt.00009195 311488 445
    25 000 - 29 999 bt.127 16400401 152 9909257 969
    30 000 - 34 999 bt.134 23100581 892 64413422 379
    35 000 - 39 999 bt.136 82200471 734 42015539 623
    40 000 - 44 999 bt.00003133 431144 866
    45 000 - 49 999 bt.00006283 06210477 846
    50 000 - 59 999 bt.000013722 6682117 062
    60 000 - 69 999 bt.0000191 268 3998531 586
    70 000 - 79 999 bt.2150 183008609 0222143 346
    80 000 - 89 999 bt.0000201 705 6302164 786
    90 000 - 99 999 bt.00005457 7672190 327
    100 000 - 149 999 bt.00001111 1097814 158
    150 000 - 199 999 bt.00001157 37300
    200 000 - 249 999 bt.00000000
    250 000 - 299 999 bt.00000000
    300 000 bt. og over00000000
    1Norskegistrerte skip (NOR/NIS) på 100 bruttotonn og over for frakting av passasjerer og gods
    2Kilde: Skipsregistrene NIS/NOR
    Standardtegn i tabeller
  • Handelsflåten etter register, eierskap og alder
    Handelsflåten etter register, eierskap og alder
    2023
    Norsk Ordinært SkipsregisterNorsk Internasjonalt Skipsregister
    NorskeidUtenlandskeidNorskeidUtenlandskeid
    SkipTonnasje (bruttotonn)SkipTonnasje (bruttotonn)SkipTonnasje (bruttotonn)SkipTonnasje (bruttotonn)
    0-4 år140418 950728 539571 863 817371 316 631
    5-9 år112292 037836 314902 999 164411 119 089
    10-14 år117377 0981367 1881392 845 46734730 551
    15-19 år87406 682311 7451242 623 47418608 220
    20-24 år58108 09900621 188 47913457 424
    25-29 år3379 1790034707 816637 497
    30 år og over320276 07621 40734195 19624 106
    Uoppgitt alder00000000
    Standardtegn i tabeller
  • Handelsflåten etter registreringstype, eierskap og hjemsted
    Handelsflåten etter registreringstype, eierskap og hjemsted
    2023
    Norsk Ordinært SkipsregisterNorsk Internasjonalt Skipsregister
    NorskeidUtenlandskeidNorskeidUtenlandskeid
    SkipTonnasje (bruttotonn)SkipTonnasje (bruttotonn)SkipTonnasje (bruttotonn)SkipTonnasje (bruttotonn)
    Åkrehamn67 82800630 16300
    Ålesund89232 277628 33225137 629934 275
    Arendal216 72000185 7457134 616
    Askerøy00000000
    Bergen108148 767525 8742365 132 361381 288 431
    Bodø2315 0120011 35000
    Brønnøysund917 296000000
    Brevik1498000000
    Drøbak2761000000
    Drammen23 822000000
    Egersund000012425 03416561 709
    Farsund00000000
    Flekkefjord290200718 93000
    Florø79157 577131324 20800
    Fosnavåg23134 980312 6411266 428524 552
    Fredrikstad1189000000
    Grimstad14 9260012404 06712 997
    Halden2388000000
    Hammerfest5159 85514 81113 6502243 194
    Hamar1261000000
    Harstad1819 274000000
    Holmestrand1534000000
    Haugesund3061 95100491 753 63116620 156
    Horten1039 865000000
    Hvitsten00000000
    Hamnvik00000000
    Kopervik21 14800512 10800
    Kirkenes00000000
    Kragerø31 300000000
    Kristiansand S12110 41129 598745 64813 636
    Kristiansund N2615 64723 59536 9802824
    Langesund00000000
    Levanger00000000
    Lillesand00000000
    Longyearbyen251814 324428 08100
    Lyngør00000000
    Larvik00000000
    Melbu00000000
    Mandal419 37400318 61900
    Mo00000000
    Molde2542 118000000
    Måløy68 762000000
    Moss15 505000000
    Mosjøen00000000
    Myre26 221000000
    Namsos1210 414000000
    Narvik1221 117000000
    Odda1343000000
    Oslo24159 50200692 557 33516676 554
    Porsgrunn13 221000000
    Risør00000000
    Rørvik1129 835000000
    Sandnes518 6051049 354002080 669
    Sarpsborg1133000000
    Sandefjord345 443000000
    Sigerfjord00000000
    Skudeneshavn643 5560022196 749528 861
    Skien42 473000000
    Sortland22 6260012 99000
    Sandnessjøen2535 376000000
    Steinkjer00000000
    Stokmarknes826 648000000
    Stavanger8098 59615 165421 347 3784147 266
    Svolvær44 04000128 33100
    Tønsberg137700006411 906
    Trondheim66114 257001142 45400
    Tromsø56206 52511 186873 544313 872
    Tvedestrand00000000
    Vardø00000000
    Vadsø1347000000
    Standardtegn i tabeller
  • Norskregistrerte skip ikke i handelsflåten, etter skipstype
    Norskregistrerte skip ikke i handelsflåten, etter skipstype
    2023
    Norsk Ordinært SkipsregisterNorsk Internasjonalt Skipsregister
    SkipTonnasje (bruttotonn)SkipTonnasje (bruttotonn)
    Oljetankskip171 02300
    Kjemikalietankskip0000
    Gasstankskip0000
    Flytende produksjons-/lagringsskip191 15300
    Tanklektere186700
    Tankskip for næringsmiddel0000
    Andre tankskip27300
    Bulkskip0000
    Kombinasjonsbulkskip0000
    Sand-/steindumper0000
    Brønnfartøy1320700
    Stykkgodsskip844 27600
    Containerskip0000
    Lektere til tørrlast249327 56100
    Ro-Ro frakteskip0000
    Fryse-/kjøleskip0000
    Bilskip0000
    Kombinasjonsskip15000
    Lekterskip132900
    Andre tørrlastskip38600
    Passasjerbåt56316 21100
    Bilferje171 21200
    Passasjer/ro-ro skip0000
    Cruiseskip0000
    Andre passasjerfartøy1967100
    Offshore forsynings- og ankerhåndteringsskip0000
    Offshore serviceskip0000
    Borefartøy288 28600
    Offshore leting/geologiske undersøkelser69 27122254 917
    Kabelleggingsskip2867445 119
    Rørleggingsskip0000
    Andre offshoreskip0000
    Slepefartøy og skyvefartøy16145 00732 083
    Bergingsfartøy og redningsfartøy4620 06700
    Fiskefartøy4 806437 14700
    Tråler5477 59400
    Fabrikkskip344800
    Fangstfartøy61 90200
    Støttefartøy til fiske0000
    Forskningsfartøy2440 20322 131
    Mudringsfartøy61 45300
    Isbryter248900
    Fyrskip41 68500
    Kranfartøy89 213259 701
    Losfartøy461 88400
    Patruljeskip/inspeksjonsfartøy1194616 074
    Arbeidsskip2 99219 240122 263
    Andre hjelpefartøy221 812222 170
    Fritidsbåt/yacht10 25324 80700
    Livbåt1000
    Undervannsfartøy0000
    Flytende konstruksjon63426 1715221 902
    Opplæringsfartøy446 46600
    Landingsfartøy0000
    Ukjent271 66400
    Standardtegn i tabeller

Om statistikken

Statistikken viser den norske handelsflåtens størrelse og struktur. Den består av skip i Norsk ordinært skipsregister (NOR) og Norsk internasjonalt skipsregister (NIS) på 100 bruttotonn og over, som er beregnet på transport av gods eller passasjerer.

Skipsregister

Norge har to skipsregistre; Norsk Internasjonalt Skipsregister (NIS) og Norsk Ordinært Skipsregister (NOR). NIS ble opprettet i 1987 for å gjøre norskflagget skipsfart internasjonalt konkurransedyktig gjennom gode driftsbetingelser. Det er også åpent for at utenlandskeide skip registreres i NIS. NOR er primært begrenset til norskeide skip som opererer i norske farvann. En del skip er registrert i NOR med utenlandsk eier. EØS selskaper står fritt til å registrere i NOR. I tillegg er det gitt en del dispensjoner for eiere utenfor EØS området. Kravet til alle disse skipene er at det skal være norsk drift og norsk representant.

Skip i NOR har vesentlig høyere driftskostnader (bl.a. bruk av norske tariffavtaler) enn skip i NIS eller andre lands skipsregistre. For å hindre at skip i NOR ikke blir utkonkurrert av skip i andre lavkostregistre, er skip i NIS underlagt spesielle vilkår for å føre passasjerer og last mellom norske havner (jf. forskrifter til Lov om norsk internasjonalt skipsregister). Skip i NIS kan ikke føre last eller passasjerer mellom norske havner, eller gå i fast rute mellom norske og utenlandske havner (gjelder også frakt av passasjerer mellom nordiske land). Vilkår for registrering av skip i Norsk Internasjonalt Skipsregister er spesifisert i Lov om norsk internasjonalt skipsregister §1, med følgende hovedinnhold i vilkårene (jf. Sjøloven): 1: Norske statsborgere/norske selskaper skal eie minst 6/10 av kapitalen. 2: Selskap med hovedkontor i Norge eller partrederi med bestyrende reder som fyller betingelsene i sjøloven kapittel 5. 3: Utenlandsk selskap med en representant i Norge som har fullmakt til å ta imot søksmål på vegne av eieren. Drift av skip som er registrert i medhold av §1 punkt 2 og §1 punkt 3 skal forestås av norsk rederi med hovedkontor i Norge.

Bruttotonn

Mål på volumet av et skips lukkede rom. Basert på kubikkmeter og ofte forkortet BT.

Skipstypefordeling er endret fra og med 2007. I statistikken frem til og med 2006 er handelsflåtens fartøy delt i tankskip og tørrlastskip. Tankskip innbefatter gasstank, kjemikalietank, råoljetankskip, produkttankere og andre tankskip. Tørrlastskip omfatter kombinerte skip (OBO; Oil Bulk Ore - Olje Bulk Malm, og OO; Oil Ore - Olje Malm), bulkskip, stykkgodsskip, passasjerskip/ferger og forsyningsskip-/hjelpeskip for plattformer.

Den nye standard, Standard for skipstyper 2008 , som er tatt i bruk fra og med 2007 innebærer ikke noe vesentlig brudd i tidsrekken.

Navn: Handelsflåten, norskregistrerte skip
Emne: Transport og reiseliv

31. januar 2025

Seksjon for energi-, miljø- og transportstatistikk

Etter skipets hjemsted

År

Ikke relevant

Rådata og produksjonsdata lagres midlertidig i programvaren for statistikkproduksjon (SAS) og langtidslagres som tekstfiler.

Formålet er å vise den norske handelsflåtens størrelse og struktur.

Fram til 1957 omfattet statistikken på handelsflåte alle registreringspliktige skip, dvs. alle typer damp- og motorskip på 25 bruttotonn og over, og seilskip på 50 bruttotonn og over. Statistikken over skip og tonnasje kom derved til å omfatte mange fartøyer som ikke var handelsskip, nemlig alle fiske- og fangstbåter, hvalkokerier og andre spesialskip (taubåter, bergingsbåter isbrytere, kabelskip mv.) over 25 (for seilskip 50) bruttotonn.

I 1957 ble de nordiske land enige om å avgrense begrepet handelsflåte til å omfatte skip for frakting av passasjerer og gods på 100 bruttotonn og over.

Statistikken benyttes av Nasjonalregnskapet, Samferdselsdepartementet, Nærings- og handelsdepartementet, i bransjeorganisasjoner samt ulike forsknings- og analysemiljø. Statistikken benyttes også av privatpersoner med interesse for Norge som sjøfartsnasjon.

Ingen eksterne brukere har tilgang til statistikken før den er publisert samtidig for alle kl. 08.00 på ssb.no etter forhåndsvarsling senest tre måneder før i Statistikkalenderen. Dette er et av de viktigste prinsippene i SSB for å sikre likebehandling av brukerne.

Fartøyregisteret ble benyttet t.o.m. 2001 ved utsending av skjema om undersøkelse av godsmengde, antall passasjerer og drivstoff for skip i innenriks sjøfart ( Sjøtransport-undersøkelsen ).

Aktiviteten til skipene i handelsflåten er delvis beskrevet i statistikken Skipsanløp i norske og utenlandske havner .

Statistikklovens $ 2-2 og $ 3-2.

Ikke relevant

Statistikken over handelsflåten var frem til årgang 2008 basert på Sjøfartsdirektoratets kontrollsystem. Statistikken omfattet da handelsskip på 100 bruttotonn og over for frakting av passasjerer og gods. Statistikken omfatter ikke fiskefartøy og spesialskip som slepe/berging, isbrytere, værvarslingsskip, seismiske skip, forskningsskip, kabelskip, boreskip etc. Statistikk over fiskefartøy publiseres på Internett under Fiske og Fiskeoppdrett

Sjøfartsdirektoratets kontrollsystem forvalter de forskjellige sertifikater skipene trenger for ulike type fart. Alle fartøy i NIS og NOR må ha sertifikat godkjent av Sjøfartsdirektoratet for å trafikkere på norskekysten, og i utlandet. Sertifikatene må oppdateres årlig for de aktuelle fartstyper skipet skal ha (f.eks. lokal-, kyst- eller utenriksfart),

For årgangene frem til og med 2008 var data levert av Sjøfartsdirektoratet. Data baserte seg på hvilke skip som hadde gyldig hovedsertifikat hele eller deler av det aktuelle året.

Fra og med årgang 2009 er data innhentet direkte fra Skipsregistrene NIS/NOR. Dette innebærer ingen endring i forhold til de skipstyper som inngår i handelsflåten da Skipsregistrene NIS/NOR forholder seg til Sjøfartsdirektoratets skipstyper. I og med endring av datakilde har man forlatt kravet om hovedsertifikat.

Data tilgjengelig i statistikkbanken inkluderer hele populasjonen i skipsregistrene. Statistikken og hovedtabellene i publiseringen fokuserer imidlertid på de fartøy som kvalifiserer som handelsflåte.

Statistikken er en fulltelling av norskregistrerte handelsfartøy med de begrensninger beskrevet ovenfor.

Et uttrekk av registeret per 31/12 oversendes til Statistisk sentralbyrå fra Sjøfartsdirektoratet.

SSB foretar ingen endringer på mottatte data utover å kontrollere at alle klassifikasjoner som er relevante har verdi. I de tilfeller dette ikke er tilfelle vil registereier bli konsultert. Bearbeidede data blir kontrollert mot tidligere årganger på aggregerte nivå, og på individnivå ved behov.

SSB tilordner standard skipstype med utgangspunkt i skipstype fra registereier.

Ikke relevant
Ikke relevant

Uttrekk fra Sjøfartsdirektoratets kontrollsystem ble endret f.o.m. 2000 til å inkludere kun de skip med gyldig hovedsertifikat. Det er derfor et brudd i tidsserien mellom 1999 og 2000.

Fra og med årgang 2009 er data innhentet direkte fra Skipsregistrene NIS/NOR. Kravet om hovedsertifikat er således frafalt. Dette innebærer et brudd i tidsserien mellom 2008 og 2009.

Det ble i Mai 2011 avdekket feil koding i publiseringene for årene 2007-2009. For handelsflåten totalt var avviket på 2 båter i 2007 og 2008, og 8 båter i 2009. Dette påvirker samtlige kategoriseringer av skip. Korrigerte tall ble lagt i Statistikkbanken, mens vedleggstabeller til Dagens statistikk ikke er korrigert.

Til og med 2010 ble samtlige skip registrert i NOR betraktet som norskeide per definisjon. Fra og med 2011 har vi brukt adresse gitt fra Skipsregistrene, og vil følgelig ha noen utenlandskeide NOR-skip.

Fra og med statistikkåret 2017 regner Sjøfartsdirektoratet (SDIR) skip av typen «konstruksjonsskip» med i handelsflåten. Dette førte opprinnelig til et avvik på 41 skip mellom tallene publisert av SDIR og SSB for 2017. Dette avviket ble korrigert i handelsflåtestatistikken for 2017 den 1. februar 2019.

Prosedyreavvik i uttrekk av data fra fartøyregisteret til Statistisk sentralbyrå er en mulig feilkilde. Denne regnes som liten.

Bearbeidingsfeil kan oppstå dersom det ikke oppdages nye ikke-definerte koder eller andre ikke-definerte opplysninger, og som dermed kan bli prosessert feilaktig. Denne feilkilden er også liten.

Standard for skipstypekode i datamottaket er den gitt av Sjøfartsdirektoratet. SSB omkoder til egen standard. Se også kapittelet om definisjoner.

Statistikken er en fulltelling av norskregistrerte handelsfartøy med de begrensninger som er beskrevet i kapittelet om produksjon.

Statistikkens kvalitet er avhengig av kvaliteten til Sjøfartsdirektoratets kontrollsystem. Registrering av feilaktige eller upresise tekniske spesifikasjoner på enkeltskip hos Sjøfartdirektoratet kan forekomme, men kvaliteten anses som god.

Med endring av dataleveranse i 2009 oppstod det en mulig feilkilde i skipstypekoding. Skipsregistrene NIS/NOR er avhengig av å få verifisert skipstypekode hos Sjøfartsdirektoratet. Denne mulige feilkilden antas å ha blitt redusert etter at Skipsregistrene ble innlemmet i Sjøfartsdirektoratet i 2012.

Ikke relevant

Kontakt

Sjøtransport

sjotransport@ssb.no

Henrik Eli Almaas

henrik.almaas@ssb.no

97 78 89 27