253905
/utdanning/statistikker/hugjen/aar
253905
Flere unge fullfører høyere grad
statistikk
2016-06-28T10:00:00.000Z
Utdanning
no
hugjen, Gjennomføring ved universiteter og høgskoler, uteksaminerte kandidater, fagfelt (for eksempel samfunnsfag, juridiske fag, humanistiske fag), bachelorgrad, mastergrad, laveregradsstudier, høyeregradsstudier, fullføringstidHøyere utdanning, Utdanning
true
Av de nye studentene som startet i høyere utdanning før fylte 25 år i 2007, hadde 30 prosent fullført en høyere grad i løpet av åtte år. Tilsvarende tall for dem som startet ti år tidligere, var på 17 prosent.

Gjennomføring ved universiteter og høgskoler

Oppdatert

Neste oppdatering

Gjennomstrømning i høyere utdanning for nye studenter, og status 8 år etter oppstart. Kjønn. Antall og prosent1
I altMennKvinner
1Studenter som startet i høyere utdanning første gang i perioden 1.10.åååå -1 - 30.09.åååå. (Feks. for startåret 2006 blir startperioden 1.10.2005-30.09.2006)
Studieår og fullført grad
1997
I alt36 03315 18020 853
Fullført doktorgrad0,20,30,1
Fullført høyere grad, mer enn 4 år14,318,811,0
Fullført lavere grad, 2-4 år45,033,753,3
Ingen fullført grad40,547,235,6
 
2007
I alt40 60316 15824 445
Fullført doktorgrad0,50,80,4
Fullført høyere grad, mer enn 4 år23,426,621,3
Fullført lavere grad, 2-4 år40,832,046,6
Ingen fullført grad35,340,631,8

Se flere tabeller om emnet

Tabell 1 
Gjennomstrømning i høyere utdanning for nye studenter, og status 8 år etter oppstart. Foreldrenes utdanningsnivå. Antall og prosent

Gjennomstrømning i høyere utdanning for nye studenter, og status 8 år etter oppstart. Foreldrenes utdanningsnivå. Antall og prosent1
Foreldrenes utdanningsnivå
Absolutte tallProsent
I altLang høyere utdanningKort høyere utdanningVideregående utdanningGrunnskole- utdanningUoppgitt utdanningAlle utdanningsnivåLang høyere utdanningKort høyere utdanningVideregående utdanningGrunnskole- utdanningUoppgitt utdanning
1Studenter som startet i høyere utdanning første gang i perioden 1.10.åååå -1 - 30.09.åååå (Feks. for startåret 2006 blir startperiode 1.10.2005-30.09.2006)
Studieår og fullført grad
1997
I alt36 0334 3319 64017 1743 2731 615100,0100,0100,0100,0100,0100,0
Fullført doktorgrad798570590,20,20,10,00,03,7
Fullført høyere grad, mer enn 4 år5 1491 3671 7451 53313237214,331,618,18,94,023,0
Fullført lavere grad, 2-4 år16 2251 3914 1388 6291 62044745,032,142,950,249,527,7
Ingen fullført grad14 5801 5653 7527 0051 52173740,536,138,940,846,545,6
 
2007
I alt40 6035 31711 84315 7263 5944 123100,0100,0100,0100,0100,0100,0
Fullført doktorgrad222144411990,50,30,00,00,04,8
Fullført høyere grad, mer enn 4 år9 4932 5223 4372 1412761 11723,447,429,013,67,727,1
Fullført lavere grad, 2-4 år16 5631 6675 3517 3661 37080940,831,445,246,838,119,6
Ingen fullført grad14 3251 1143 0516 2151 9471 99835,321,025,839,554,248,5

Tabell 2 
Gjennomstrømning i høyere utdanning for nye studenter, og status 8 år etter oppstart. Alder. Antall og prosent

Gjennomstrømning i høyere utdanning for nye studenter, og status 8 år etter oppstart. Alder. Antall og prosent1
Fullført grad
Fullføringsgrader i altFullført doktorgradFullført høyere grad, mer enn 4 årFullført lavere grad, 2-4 årIngen fullført gradFullføringsgrader i altFullført doktorgradFullført høyere grad, mer enn 4 årFullført lavere grad, 2-4 årIngen fullført grad
1Studenter som startet i høyere utdanning i perioden 1.10.åååå-1 - 30.09.åååå. (Feks. for startåret 2006 blir startperioden 1.10.2005-30.09.2006
2Alder ved utgangen av studieåret
Studieår og alder2
1997
I alt36 033795 14916 22514 580100,00,214,345,040,5
0-20 år16 354133 5517 2175 573100,00,121,744,134,1
21-24 år11 141161 1205 1684 837100,00,110,146,443,4
25-29 år3 397222391 5221 614100,00,67,044,847,5
30-39 år3 293241781 5341 557100,00,75,446,647,3
40 år eller eldre1 848461784999100,00,23,342,454,1
 
2007
I alt40 6032229 49316 56314 325100,00,523,440,835,3
0-20 år19 407196 5078 8274 054100,00,133,545,520,9
21-24 år9 796412 0754 2283 452100,00,421,243,235,2
25-29 år3 548965611 3211 570100,02,715,837,244,3
30-39 år3 778562941 3692 059100,01,57,836,254,5
40 år eller eldre4 07410568183 190100,00,21,420,178,3

Tabell 3 
Gjennomstrømning i høyere utdanning for nye studenter på utvalgte bachelorutdanninger, og status 5 år etter oppstart. Kjønn og alder. Antall og prosent

Gjennomstrømning i høyere utdanning for nye studenter på utvalgte bachelorutdanninger, og status 5 år etter oppstart. Kjønn og alder. Antall og prosent1
2010-2015
AntallProsent
I altI altFullført et av de utvalgte studieneIkke fullført noen av de utvalgte studiene
Fullført innen 3 år2Fullført innen 5 år2Fortsatt i et av studiene som inngår i utvalgetFullført annet studium enn de som inngår i utvalgetI gang med annet studium som ikke inngår i utvalget per 1.10. siste årAvbrutt i løpet av 1. årAvbrutt senere
1Studenter som startet på utvalgte 3-årige studier for første gang i perioden 1.10.åååå-1 -30.09.åååå inngår i tallene. (Feks. for startår 2005 blir startperioden 1.10.2004 - 30.09.2005)
2Antall år er bergnet på følgende måte: -3 år = 40 mnd., 5 år = 41-64 mnd.
Kjønn, alder og studie ved avslutning
Begge kjønn33 1831004818815713
Menn13 8791004315926817
Kvinner19 3041005219714611
 
Alder
0-20 år14 2511004819927411
21-24 år11 2651005115815614
25-29 år3 07910046176131017
30-39 år2 84010043205131316
40 år eller eldre1 74810046183121416
 
Studier
Bachelor, førskole-/barnehagelærerutdanning2 4241004827501910
Bachelor, fag- og yrkesfaglærer49910062153-2611
Bachelor, ingeniørfag2 9471005614704613
Bachelor, sykepleie3 932100572270158
Bachelor, helsefagutdanninger, ikke sykepleie2 049100542261368
Bachelor, helse-, sosial- og idrettsfag2 7691005518614610
Bachelor, humanistiske og estetiske fag3 34610041141138915
Bachelor, lærerutdanninger og utdanninger i pedagogikk, ikke allmennlærer599100521572799
Bachelor, samfunnsfag og juridiske fag3 75810048169210511
Bachelor, økonomiske og administrative fag7 0091003716926723
Bachelor, naturvitenskapelige fag, håndverksfag og tekniske fag, ikke ingeniørutdanning2 57010043161229712
Bachelor, primærnæringsfag19110048134-51416
Bachelor, samferdsels- og sikkerhetsfag og andre sevicefag1 00510069153-156
Bachelor, uoppgitt fagfelt851007322-----

Tabell 4 
Gjennomstrømning i høyere utdanning for nye studenter på allmennlærer-/grunnskolelærerstudiet, og status 6 år etter oppstart. Kjønn, lærested og foreldrenes utdanningsnivå. Antall og prosent

Gjennomstrømning i høyere utdanning for nye studenter på allmennlærer-/grunnskolelærerstudiet, og status 6 år etter oppstart. Kjønn, lærested og foreldrenes utdanningsnivå. Antall og prosent1
2009-2015
Absolutte tallProsent
I altI altFullført innen 4 år2Fullført innen 6 år2Fortsatt i samme studiumFullført annet studiumI gang med annet studium i høyere utdanning 1.10. siste årAvbrutt i løpet av 1. årAvbrutt senere
1Studenter som startet studiet for første gang i perioden 1.10.åååå-1 - 30.09.åååå inngår i tallene. (Feks. for startår 2004 blir startperioden 1.10.2003 - 30.9.2004)
2Antall år er beregnet på følgende måte: -4 år = -52 mnd., 6 år = 53-76 mnd
3Mer enn 4 år.
42 - 4 år.
Kjønn
Begge kjønn2 1441005811110668
Menn55310051122108108
Kvinner1 5911006011110658
 
Lærested
Høgskolen i Finnmark36100618083614
Høgskolen i Tromsø8810049911310117
Høgskolen i Bodø511005712246218
Høgskolen i Nesna231005713404417
Høgskolen i Nord-Trøndelag61100611807573
Høgskolen i Sør-Trøndelag2751005812113555
Høgskulen i Volda6810075704174
Høgskulen i Sogn og Fjordane6110039252810107
Høgskolen i Bergen30210064819837
Høgskolen Stord/Haugesund3710051110311816
Universitetet i Stavanger/Høgskolen i Stavanger1201004425211577
Universitetet i Agder/Høgskolen i Agder163100631047666
Høgskolen i Telemark9810045190111077
Høgskolen i Vestfold108100651019483
Høgskolen i Buskerud5710068427559
Høgskolen i Hedmark129100656247511
Høgskolen i Østfold931005291155118
Høgskolen i Oslo3261005480137910
NLA Høgskolen48100588268215
 
Foreldrenes utdanningsnivå
Mor eller far har lang høyere utdanning3203100641006756
Mor eller far har kort høyere utdanning48041006010111656
Mor eller far har videregående utdanning9771005612210678
Mor eller far har grunnskoleutdanning131100461127101015
Uoppgitt29100627007177

Tabell 5 
Gjennomstrømning i høyere utdanning for nye studenter på utvalgte femårige masterutdanninger, og status 7 år etter oppstart. Kjønn og alder. Antall og prosent

Gjennomstrømning i høyere utdanning for nye studenter på utvalgte femårige masterutdanninger, og status 7 år etter oppstart. Kjønn og alder. Antall og prosent1
2008-2015
AntallProsent
I altI altFullført innen 5 år2Fullført innen 7 år2Fortsatt i et av studiene som inngår i utvalgetFullført lavere gradFullført annen høyere grad enn de som inngår i utvalgetI gang med annet studium som ikke inngår i utvalget per 1.10. siste årAvbrutt i løpet av 1. årAvbrutt senere
1Studenter som startet studie for første gang i perioden 1.10.åååå-1 - 30.09.åååå inngår i tallene. (Feks. for startår 2006 blir startperioden 1.10.2005 - 30.9.2006).
2Antall år er beregnet på følgende måte: -5 år = -64 mnd., 7 år = 65-88 mnd.
Begge kjønn4 698100,048,224,45,76,51,24,63,06,4
Menn2 259100,047,723,65,46,11,25,33,27,4
Kvinner2 439100,048,725,15,96,81,23,92,75,5
 
Alder ved start
0-20 år2 334100,046,829,36,06,81,25,01,13,9
21-24 år1 769100,052,222,05,06,61,53,62,56,7
25-29 år332100,043,714,86,04,51,55,19,914,5
30-39 år188100,039,910,65,95,90,09,613,314,9
40 år eller eldre75100,041,34,010,76,70,00,016,021,3
 
Utdanning ved slutt
Master, rettsvitenskap1 118100,045,529,16,85,10,63,12,96,9
Cand.psychol.-utdanning264100,068,219,76,11,10,80,80,82,7
Master, farmasi-utdanning128100,065,614,11,63,13,14,75,52,3
Cand.med.vet.-utdanning80100,045,042,58,80,00,02,51,30,0
Master, odontologi-utdanning152100,065,112,53,32,64,67,21,33,3
Siviløkonom-/Master-utdanning151100,045,013,24,613,25,35,34,68,6
Master, teknologifag1 707100,052,725,34,95,60,84,41,84,5
Master of Science27100,063,014,83,73,70,00,00,014,8
Master, humanistiske og estetiske fag53100,052,820,80,05,75,70,07,57,5
Master, lærerutdanninger og utdanninger i pedagogikk558100,030,317,68,115,90,58,84,814,0
Master, samfunnsfag og juridiske fag102100,049,018,66,98,81,05,92,07,8
Master, naturvitenskapelige fag,345100,034,232,25,25,52,66,17,27,0
Master, primærnæringsfag13100,061,523,10,00,00,00,00,015,4

Tabell 6 
Gjennomstrømning i høyere utdanning for nye studenter som startet 1 1/2- og 2-årige masterutdanninger, og status 4 år etter oppstart. Kjønn og alder. Antall og prosent

Gjennomstrømning i høyere utdanning for nye studenter som startet 1 1/2- og 2-årige masterutdanninger, og status 4 år etter oppstart. Kjønn og alder. Antall og prosent1
2011-2015
Absolutte tallProsent
I altI altFullført innen 2 år2Fullført innen 4 år2Fortsatt i et av studiene som inngår i utvalgetFullført annen høyere grad enn de som inngår i utvalgetI gang med annet studium som ikke inngår i utvalget per 1.10. siste årAvbrutt i løpet av 1. årAvbrutt senere
1Studenter som startet studie for første gang i perioden 1.10.åååå-1 - 30.09.åååå inngår i tallene. (Feks. for startår 2009 blir startperioden 1.10.2008 - 30.9.2009).
2Antall år er beregnet på følgende måte: -2 år = -28 mnd., 4 år = 29-52 mnd.
Kjønn, alder og utdanning
Begge kjønn11 837100,045,219,37,20,32,611,014,5
Menn5 094100,049,917,25,50,41,910,614,5
Kvinner6 743100,041,620,98,40,33,111,314,5
 
Alder ved start
Under 25 år3 900100,065,315,03,10,51,73,410,9
25-29 år3 521100,049,221,85,70,32,36,614,0
30-39 år2 304100,028,121,111,30,23,818,017,5
40 år eller eldre2 112100,019,921,312,50,03,224,518,6
 
Utdanning ved slutt
Siviløkonom-/Master-utdanning1 027100,063,912,73,60,41,12,116,3
Master, teknologifag731100,062,715,05,60,00,87,88,1
Master of Science934100,055,016,92,90,42,55,516,8
Master of Philosophy74100,068,916,28,10,00,01,45,4
Master of Arts15100,093,30,00,00,00,00,06,7
Master of Business Administration200100,021,028,57,50,53,518,520,5
Master of Management346100,015,63,20,30,02,675,13,2
Master of Technology Management13100,084,615,40,00,00,00,00,0
Andre mastergradsutdanninger186100,048,410,29,10,02,77,022,6
Master, humanistiske og estetiske fag1 473100,047,024,69,00,32,95,610,7
Master, lærerutdanninger og utdanninger i pedagogikk1 093100,038,022,312,20,23,49,314,6
Master, samfunnsfag og juridiske fag1 513100,036,023,87,40,93,415,113,5
Master, økonomiske og administrative fag (ikke siviløkonom)1 109100,030,817,86,50,52,510,931,0
Master, naturvitenskapelige fag,1 266100,066,517,12,20,21,64,87,6
Master, helse-, sosial- og idrettsfag1 664100,032,722,513,00,13,713,014,9
Master, primærnæringsfag49100,057,120,44,10,00,04,114,3
Master, samferdsels- og sikkerhetsfag og andre servicefag144100,036,115,34,90,01,430,611,8

Tabell 7 
Gjennomstrømning for kvinner og menn på doktorgradsprogram, og status 5 år etter oppstart. Alder og fagfelt. Antall og prosent

Gjennomstrømning for kvinner og menn på doktorgradsprogram, og status 5 år etter oppstart. Alder og fagfelt. Antall og prosent1
2010-2015
I altProsent
I altFullført innen 3 årFullført innen 5 årFortsatt i samme studiumAvbrutt
1Personer som startet på doktorgradsprogram første gang i perioden 1.10.åååå-1 - 30.09.åååå inngår i tallene. (Feks.: For startår 2009 blir startperioden 1.10.2009 - 30.09.2010). Antall år er beregnet på følgende måte: 5 år = - 64 måneder
Kjønn og alder ved start
Begge kjønn
Alder ved start1 876100,023,532,521,122,9
Under 30 år818100,026,336,817,619,3
30 år eller eldre1 058100,021,329,223,825,7
 
Menn
Alder ved start982100,026,634,117,222,1
Under 30 år485100,028,940,213,617,3
30 år eller eldre497100,024,328,220,726,8
 
Kvinner
Alder ved start894100,020,030,825,423,8
Under 30 år333100,022,531,823,422,2
30 år eller eldre561100,018,530,126,624,8
 
Kjønn og fagfelt
Begge kjønn
Fagfelt i alt1 876100,023,532,521,122,9
Humanistiske og estetiske fag179100,017,326,831,324,6
Lærerutdanninger og utdanninger i pedagogikk40100,05,032,527,535,0
Samfunnsfag og juridiske fag224100,014,730,827,227,2
Økonomiske og administrative fag51100,011,831,427,529,4
Naturvitenskapelige fag, håndverksfag og tekniske fag750100,024,538,316,920,3
Helse-, sosial- og idrettsfag613100,028,727,720,623,0
Samferdsels- og sikkerhetsfag og andre servicefag17100,035,341,25,917,6
Uoppgitt fagfelt2100,0100,0---
 
Menn
Fagfelt i alt982100,026,634,117,222,1
Humanistiske og estetiske fag81100,017,332,124,725,9
Lærerutdanninger og utdanninger i pedagogikk10100,010,020,010,060,0
Samfunnsfag og juridiske fag94100,017,033,021,328,7
Økonomiske og administrative fag29100,010,341,420,727,6
Naturvitenskapelige fag, håndverksfag og tekniske fag488100,026,838,116,218,9
Helse-, sosial- og idrettsfag265100,034,027,515,822,6
Samferdsels- og sikkerhetsfag og andre servicefag14100,035,735,77,121,4
Uoppgitt fagfelt1100,0100,0---
 
Kvinner
Fagfelt i alt894100,020,030,825,423,8
Humanistiske og estetiske fag98100,017,322,436,723,5
Lærerutdanninger og utdanninger i pedagogikk30100,03,336,733,326,7
Samfunnsfag og juridiske fag130100,013,129,231,526,2
Økonomiske og administrative fag22100,013,618,236,431,8
Naturvitenskapelige fag, håndverksfag og tekniske fag262100,020,238,518,322,9
Helse-, sosial- og idrettsfag348100,024,727,924,123,3
Samferdsels- og sikkerhetsfag og andre servicefag3100,033,366,7--
Uoppgitt fagfelt1100,0100,0---

Om statistikken

Statistikken omfatter studenter ved universiteter og høgskoler med utgangspunkt i et studentkull eller de som har fullført en utdanning på et visst nivå et gitt år som følges gjennom utdanningssystemet - og ser hvordan de har beveget seg gjennom utdanningssystemet fram til fullført utdanning.

Definisjoner

Definisjoner av viktige begrep og variabler

Igangværende utdanning: Studenter som er registrert ved en norsk utdanningsinstitusjon.

Fullført utdanning: Utdanninger som er fullført med bestått karakter.

Antall år er beregnet på følgende måte:

1 år = Opp til 16 mnd.

2 år = 17-28 mnd.

3 år = 29-40 mnd.

4 år = 41-52 mnd.

5 år = 53-64 mnd.

6 år = 65-76 mnd.

7 år = 77-88 mnd.

8 år = 89-100 mnd.

9 år = 101-112 mnd..

10 år = 113-124 mnd.

11 år = 125-136 mnd.

12 år = 137-148 mnd.

13 år = 149 mnd. og over

Foreldrenes utdanningsnivå: Foreldrenes utdanningsnivå er delt inn i følgende fire kategorier: (1) Utdanning på grunnskolenivå, (2) Videregående utdanning, (3) Kort høyere utdanning (f.o.m. 2 år t.o.m. 4 år) og (4) Lang høyere utdanning (mer enn 4 år). Foreldrenes utdanningsnivå er definert ved den av foreldrene som har det høyeste utdanningsnivået. Dersom foreldrenes utdanningsnivå eksempelvis er 'kort høyere utdanning' betyr dette at minst en av foreldrene har utdanning på dette nivået. Tilfeller hvor det ikke foreligger informasjon om utdanningsnivået til noen av foreldrene havner i gruppen Uoppgitt. Se også definisjoner av utdanningsnivået

Standard klassifikasjoner

Utdanningene er gruppert etter Norsk standard for utdanningsgruppering (NUS) som første gang ble utarbeidet av SSB i 1970, og sist revidert i 2000 (NUS2000).

Til internasjonale statistikkformål benyttes ISCED 2011 - the International Standard Classification of Education.

Administrative opplysninger

Navn og emne

Navn: Gjennomføring ved universiteter og høgskoler
Emne: Utdanning

Neste publisering

Ansvarlig seksjon

Seksjon for utdanningsstatistikk

Regionalt nivå

Statistikken er presentert på nasjonalt nivå og på lærested. Grunnlagsdataene inneholder opplysninger som gjør det mulig å gi tall på ulike andre regionale inndelinger. 

 

Hyppighet og aktualitet

Statistikken publiseres årlig i juni.

Internasjonal rapportering

Data rapporteres til OECD, UNESCO og Eurostat.

Lagring og anvendelse av grunnlagsmaterialet

All utdanningsstatistikk i SSB er langtidslagret på forsvarlige og standardiserte måter i samråd med blant annet Datatilsynet.

Spesialtabeller I tillegg til de tabellene som er publisert er det mulig å få ved å henvende seg til Statistisk sentralbyrå, tlf. 62 88 55 00, seksjon for utdanningsstatistikk. Prisen vil avhenge av omfanget av bestillingen.

Bakgrunn

Formål og historie

Det er et stort behov for en samlet offisiell utdanningsstatistikk, og formålet med statistikken er å dokumentere alle utdanningsaktiviteter fra og med avsluttet grunnskole til og med avlagte doktorgrader. Statistikken er individbasert og bygger på data om den enkelte elev og student. Den delen av voksenopplæringen som er individbasert inngår også.

De årlige filene over igangværende studenter og avsluttet utdanning ligger til grunn for statistikk om gjennomføring ved universiteter og høgskoler . Disse filene inngår i Nasjonal utdanningsdatabase (NUDB). NUDB er bygget opp på grunnlag av eksisterende individdata innenfor utdanningsstatistikken: data om utdanningsnivå, igangværende utdanninger og fullførte utdanninger. Tidligere ble opplysninger om utdanningsnivå innhentet kun ved folketellingene. Gjennom en større omlegging ble utdanningsstatistikken på begynnelsen av 1970-tallet individbasert, det vil si at det ble knyttet fødselsnummer til hver utdanningsaktivitet.

Formålet med denne statistikken er å lage enkle analyser av gjennomføring ved universiteter og høgskoler . Første år for publisering av gjennomstrømningsanalyser i høyere utdanning var 2004.

Statistikken finansieres via SSBs statsoppdrag.

 

Brukere og bruksområder

Viktige brukere av utdanningsstatistikken er Kunnskapsdepartementet, offentlige etater, forskningsinstitusjoner, interesseorganisasjoner, internasjonale organisasjoner (EU, OECD, UNESCO), media, næringsliv og privatpersoner.

I tillegg brukes statistikken internt i SSB til publisering og oppdrag.

Likebehandling av brukere

Ingen eksterne brukere har tilgang til statistikk før den er publisert samtidig for alle kl. 08.00 på ssb.no etter forhåndsvarsling senest tre måneder før i Statistikkalenderen. Dette er et av de viktigste prinsippene i SSB for å sikre likebehandling av brukerne.

Sammenheng med annen statistikk

Forskningsinstitusjonen NIFU justerer en del statistikk om gjennomføring ved universiteter og høgskoler . Instituttet baserer seg på data fra SSB.

Det publiseres ikke foreløpige tall fra SSBs side når det gjelder gjennomføringsanalyser.

Lovhjemmel

Statistikkloven §§ 2-1, 2-2, 3-2 (Skjema/registre).

EØS-referanse

Kommisjonsforordning (EF) nr. 88/2011 om gjennomføring av europaparlaments- og rådsforordning (EF) 452/2008 med hensyn til statistikk over utdanning og opplæringssystemer.

Produksjon

Omfang

Statistikken omfatter studenter ved utdanningsinstitusjoner som etter Standard for næringsgruppering er gruppert som universitet eller høgskole. I gjennomstrømningsanalyser tar man gjerne utgangspunkt i et studentkull som så følges gjennom utdanningssystemet, eller utgangspunkt i de som har fullført en utdanning på et visst nivå et gitt år - og ser hvordan de har beveget seg gjennom utdanningssystemet fram til fullført utdanning.

Datakilder og utvalg

Innen høyere utdanning er universitetene og høgskolenes administrative systemer M-STAS (Mikromaskinbasert Studie Administrativt System) og FS (Felles Studentsystem) de mest sentrale datakildene. Enkelte læresteder benytter egne datasystemer. Opplysningene studentene selv gir ved betaling av semesteravgift er med på å danne grunnlaget for statistikken. For utenlandsstudentene er Lånekassen den sentrale datakilden.

Statistikken er basert på fulltelling. Det benyttes ikke utvalg i denne statistikken.

Datainnsamling, editering og beregninger

Datainnsamling: Med hjemmel i Statistikkloven henter SSB inn utdanningsdata fra de ulike utdanningsinstitusjonene. SSB henter inn opplysninger direkte fra universitetene og høgskolene som benytter M-STAS (Mikromaskinbasert Studie Administrativt System) og FS (Felles Studentsystem). Enkelte læresteder benytter egne datasystemer. Data om igangværende og fullførte utdanninger i utlandet hentes inn direkte fra Lånekassen. Fullførte utdanninger i utlandet er dessuten også hentet inn i spesialundersøkelser.

Editering: Med editering menes kontroll, gransking og endring av data. Fra og med høsten 1999 er det blitt gjennomført maskinell mottakskontroll av utdanningsdataene. Ugyldige dubletter fjernes. Mottakskontrollen sjekker om observasjonene har gyldige verdier på de ulike variablene, og sammenlikner med fjorårets data. Data gjennomgår også en omkoding og tilrettelegging slik at variablene får gyldige verdier. I grovkontrollen sjekkes de prosentvise variasjonene i antallet fullførte utdanninger mellom årets og fjorårets datamateriale, for å finne ut om det er mangler i årets data. Alle fødselsnummer kontrolleres for gyldighet, og ugyldige kontrolleres mot BEBAS-navnebasen for å finne de korrekte fødselsnummer. Gyldighetskontrollen sjekker de nye påførte variablene og korrigerer feil som kan ha oppstått i selve bearbeidelsen av data. Innrapportering av fødselsnummer gjør at SSB også kan påføre andre kjennemerker fra andre registre som for eksempel bostedsopplysninger og innvandringsopplysninger. I tillegg omkodes enkelte variabler, som for eksempel alder ved utgangen av året.

Beregninger: Statistikken er basert på fulltelling av fullførte utdanninger og antallet registrerte studenter.

Sesongjustering

Ikke relevant

Konfidensialitet

Hovedregelen er at en ikke kan offentliggjøre tall dersom færre enn tre enheter ligger til grunn for en celle i tabellen, og dette medfører fare for identifisering, dvs. at tallet kan føres tilbake til oppgavegiver eller annen identifiserbar person.

Sammenlignbarhet over tid og sted

Startåret for innhenting av individbasert utdanningsstatistikk er 1974. De fleste variablene er sammenliknbare over tid mens andre har endret seg. Alle utdanninger i Nasjonal utdanningsdatabase er kodet i tråd med Norsk standard for utdanningsgruppering (NUS 2000). Dette gjelder uansett årgang. Derfor benyttes hovedsaklig utdanningskodene når man foretar studier og analyser av gjennomstrømningen i utdanningssystemet. Andre koder som f.eks. næringskoder, lar seg ikke omkode og kan derfor ikke benyttes i samme grad.

Statistikk over gjennomføring  ved universiteter og høgskoler  var publisert for første gang i 2004. På grunn av Kvalitetsreformen i 2003, er dette en overgangsperiode fra gamle 4- og 6-årige utdanninger til henholdsvis 3-årige bachelorgrader og 5-årige mastergrader. En del studenter ville for eksempel ha, begynt på en 4-årig utdanning og byttet underveis til en 3-årig bachelorgrad. Gjennomføringsstatistikk blir derfor ikke helt sammenlignbar mellom årganger i perioden med overgang fra gammel til ny studieordning.

Nøyaktighet og pålitelighet

Feilkilder og usikkerhet

Det kan være ulike feilkilder i statistiske undersøkelser. Feil kan oppstå ved innsamling av data ved utdanningsinstitusjoner eller ved kontroll- og revisjonsprosessen gjennomført av SSB. De fleste feil i utdanningsstatistikken kan føres tilbake til grunnlagsmaterialet for statistikken. Mulighetene for feil er særlig aktuell når datamaterialet bygger på opplysninger gitt av den enkelte student. For studenter ved enkelte læresteder omfatter statistikken studenter som har betalt semesteravgift. Tallet på registrerte studenter vil dermed avvike noe fra det reelle studenttallet, fordi en del av de personene som har betalt semesteravgift ikke er aktive studenter. Det foreligger ikke materiale som kan gi grunnlag for å anslå hvor stort avvik dette medfører. Generelt kan vi nok fastslå at problemet har vært størst de siste årene.

Når det gjelder registrering av fullførte utdanninger i studieårene 2004/05 og 2005/06, var det problemer med registrering av oppnådde cand.mag. grader. Dels skyldtes dette underrapportering fra flere læresteder, og dels galt tidspunkt for registrering av oppnådde grader. Årsaken til det er at i store deler av perioden har dette tidspunktet vært identisk med tidspunktet for utsteding av vitnemål som i tid kan ha vært lenge etter at cand.mag. graden faktisk var oppnådd.

Både feil registrering av igangværende studenter og forsinket registrering av fullførte utdanninger har betydning for gjennomstrømningsstatistikken. Begge feil kan føre til at det virker som om studenten har brukt lengre tid enn hva vedkommende faktisk brukte for å fullføre utdanningen. Dermed blir gjennomføring ved universiteter og høgskoler rapportert som dårligere enn hva den faktisk er.

Gjennomføring ved universiteter og høgskoler er definert som det antall år det er siden studenten første gang ble registrert i høyere utdanning. Det er ikke tatt hensyn til opphold underveis, bytte av studium eller deltidsstudier, i beregningen av statistikken. Statistikken sier med andre ord ingenting om det studiet studenten var registrert på først, var det samme som ble fullført.

 

Revisjon

Se SSBs prinsipper for revisjon

Kontakt

Fant du det du lette etter?

Du har slått av Javascript. Du kan sende oss en tilbakemelding på informasjon@ssb.no.

Send e-post til SSB