Tall fra statistikken Jernbanetransport viser at persontransporten økte fra 2023 til 2024.

– Det har aldri vært flere togpassasjerer i Norge enn i 2024. Antall passasjerer gikk betydelig ned under koronapandemien, og 2024 er det første året hvor passasjertallet er høyere enn før pandemien, sier Jardar Andersen, seniorrådgiver i Statistisk sentralbyrå.

Transportarbeidet for persontrafikk med tog økte fra 3,5 milliarder til 3,9 milliarder Samlet reiselengde. Antall passasjerer ombord multiplisert med kjørelengde i rute.. Godstransporten med jernbane avtok med 2,3 millioner tonn fra 2023 til 2024, til sammen ble 29,9 millioner tonn gods fraktet med jernbane i 2024. Godstransportarbeidet avtok med 0,3 milliarder Transportmengden i tonn multiplisert med distansen fraktet. i 2024.

Figur 1. Jernbanetransport

De fleste togreisene er korte

En gjennomsnittlig togreise var på 47 km i 2024. Tre av fire togpassasjerer reiste med lokal- og regiontog rundt Oslo medregnet de gamle intercity-strekningene. Flåmsbana, grensekryssende tog og strekningen Oslo - Halden hadde størst prosentvis vekst i antall passasjerer fra 2023 til 2024. Snaut 4 prosent av passasjerene reiste med nattog og fjerntrafikk, men siden reisene med fjerntog er lange utgjorde fjerntogene 24 prosent av det samlede transportarbeidet.

Redusert godstransport med jernbane

Av de 30 millionene tonn gods fraktet med jernbane, så ble 15,1 millioner tonn fraktet til Norge, 3,5 millioner tonn fraktet ut av Norge og 11,4 millioner tonn fraktet innen Norge. Stengte banestrekninger kan ha bidratt til nedgangen i godstransport med jernbane. Det var i hovedsak redusert malmtransport som ga nedgang i godstransporten.

Figur 2. Jernbanetransport. Antall tonn gods