Tallenes tale er at det både var flere passasjerer og flere reiste kilometer med tog i Norge i 2024 enn i det forrige toppåret som var 2019.
De nye tallene for 2024 viser videre at en gjennomsnittlig togreise var 47 kilometer i 2024, og at det var på Østlandet at togtrafikken var størst. Videre var togene i gjennomsnitt mindre fulle i 2024 enn i årene før pandemien, mens prisene økte.
Hvor mange flere ganger tok vi tog?
Vi tok mer tog i Norge i 2024 enn i 2012. Samlet sett økte antall passasjerer med nesten 31 prosent fra 2012 til 2024.
I 2024 var det 81,9 millioner passasjerer på togene i Norge. Hvis vi deler dette på Norges nesten 5,6 millioner innbyggere i 2024, blir det i snitt 14,6 togreiser på hver av oss. Da ser vi bort fra at noen av oss bruker toget flere ganger og andre kanskje ikke i det hele tatt. I 2012 var folketallet i Norge litt under 5 millioner, og antall passasjerer på tog var 62,7 millioner. Da var gjennomsnittet på 12,6 togreiser, altså 2 færre enn i 2024. I 2019 var innbyggertallet over 5,3 millioner. Med over 80 millioner passasjerer på togene kan vi si at vi da reiste med toget 15 ganger hver, eller litt mer enn i fjor.
En sammenligning av passasjertallet kan være antallet som reiste med Oslos T-banelinjer i 2024. Da fraktet T-banetogene 116 millioner folk på skinnene, altså 41,6 prosent mer enn den samlede togtrafikken (Ruter, 2024). I toppåret 2018 var det 122 millioner reisende på Oslos skinner (Sporveien, 2020, s.11).
Hvor i Norge var togpassasjerene?
Svaret på dette er, kanskje ikke overraskende, at det var flest passasjerer i Oslo og Viken.
Til hele landet | Til Oslo og Viken | Til Innlandet | Til Agder og Sør-Østlandet | Til Vestlandet | Til Trøndelag | Til Nord-Norge | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Fra hele landet | 79 642 297 | 62 409 029 | 2 035 060 | 2 737 628 | 9 488 776 | 2 600 310 | 371 494 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Fra Oslo og Viken | 62 615 153 | 58 937 112 | 1 348 293 | 1 523 893 | 516 285 | 289 570 | 0 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Fra Innlandet | 1 928 397 | 1 250 530 | 515 448 | 506 | 38 129 | 123 784 | 0 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Fra Agder og Sør-Østlandet | 2 694 286 | 1 482 043 | 618 | 1 115 751 | 95 874 | 0 | 0 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Fra Vestlandet | 9 434 076 | 458 015 | 40 095 | 97 478 | 8 838 488 | 0 | 0 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Fra Trøndelag | 2 603 906 | 281 329 | 130 606 | 0 | 0 | 2 048 801 | 143 170 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Fra Nord-Norge | 366 479 | 0 | 0 | 0 | 0 | 138 155 | 228 324 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
1Totalsummen er litt lavere i denne tabellen enn ellers i statistikken. Dette skyldes at en reise ellers i statistikken kan bestå av flere påstigninger (eksempelvis Drammen-Oslo etterfulgt av Oslo - Ski med et annet tog). Avviket er ikke så stort i praksis. |
Statistikken for 2024 viser at over 62 millioner passasjerer gikk på toget i Oslo og Viken. Nesten 59 millioner av disse gikk av i samme region. Av de som reiste fra Oslo og Viken, var det flest som fant veien til Agder og Sør-Østlandet, mer enn 1,5 millioner passasjerer.
Vestlandet var den regionen flest passasjerer i Norge reiste til etter Oslo og Viken i 2024. Nesten 9,5 millioner av passasjerene i Norge reiste da til Vestlandet, og på tredje plass som destinasjon kom Agder og Sør-Østlandet, med over 2,7 millioner passasjerer.
Videre var Oslo og Viken og Vestlandet regionene med høyest andel som reiste internt i regionene, med andeler på henholdsvis 94,1 og 93,7 prosent for hver av regionene.
Hvor mange flere kilometer reiste vi med tog?
Vi reiste sammenlagt over 767 millioner kilometer mer med tog i Norge 2024 enn i 2012. Norges lengste fastlandsstrekning er på 1 790 km, fra Lista i sør til Kavringen ved Vardø i nord (Store norske leksikon, 2024). Det går ikke tog på hele denne strekningen, men likevel: De mange flere kilometerne norske passasjerer reiste med tog i 2024 sammenlignet med 2012 svarer til over 214 tusen turer fra Lista til Kavringen og tilbake igjen.
Hvor lang er en gjennomsnittlig togreise?
Forholdet mellom passasjerkilometer og antall passasjerer sier noe om hvor lang en gjennomsnittlig togreise er. I 2024 var denne gjennomsnittlige reiselengden per passasjer 47 kilometer. Reiselengden har vært under 50 km i hele perioden 2012-2024, men den var lavest i pandemiårene siden det da var mindre vanlig å reise mellom landsdelene.
Er det bedre eller dårligere plass på togene enn tidligere?
SSB har også tall for både utviklingen i antall kilometer togene har kjørt til sammen og tilbudt kapasitet i form av antall Antall sitteplasser multiplisert med kjørelengde i rute..
Et mye brukt mål på hvor trangt det er om bord, eller på kapasitet, er forholdet mellom antall passasjerkilometer og antall setekilometer. Figuren nedenfor viser utvikling i kapasitet, og sammen med figuren om passasjerkilometer gir den oss dette bildet: Selv om det ble passasjerrekord i 2024, så var togene i gjennomsnitt noe fullere i årene før pandemien enn i 2024. Vi ser også at kapasitetsutnyttelsen var vesentlig lavere under pandemien enn ellers, særlig i år 2020 og 2021.
Prisene for toget har økt mest
Prisene har gått opp for all type kollektivtransport de siste årene. Statistikken viser at de har økt mest for tog, med 32 prosent siden 2015. Det var minst oppgang i billettprisene for buss fra 2015 til 2024.
Fra 2023 til 2024 økte prisene mest for sporveier og forstadsbaner, med 6,3 prosent. Tog (jernbane) kom som nummer to, med 4,5 prosent.
Jernbanedirektoratet. (2025). Tall og fakta om jernbanen. https://www.jernbanedirektoratet.no/jernbanen-i-norge/tall-og-fakta-om-jernbanen/ Thorsnæs, Geir. (2024, 27. november). Norges geografi i Store norske leksikon på snl.no. Hentet 13. januar 2025 fra https://snl.no/Norges_geografi Ruter, (2025). Årsrapport 2024. Reisetall og markedsandeler. https://aarsrapport2024.ruter.no/aret-2024/reisetall-og-markedsandeler/ Sporveien. (2025). Om T-banen. https://www.sporveien.no/vare-tjenester/t-banen/om-t-banen/ Sporveien. (2020). Årsrapport 2020. https://epub.artbox.no/sporveien/ar2020/10/ Statistisk sentralbyrå. (2025). Fakta om befolkningen. https://www.ssb.no/befolkning/faktaside/befolkningen Statistisk sentralbyrå. (2025). Jernbanetransport. https://www.ssb.no/transport-og-reiseliv/landtransport/statistikk/jernbanetransport Statistisk sentralbyrå. (2025). Kollektivtransport. https://www.ssb.no/transport-og-reiseliv/landtransport/statistikk/kollektivtransport