Det finnes også en nynorskversjon av undervisningsopplegget.

I undervisningsopplegget får elevene kunnskap om

  • Norges handel med utlandet: hvilke varer importerer og eksporterer vi, og hvilke land handler vi mest med?
  • handelsbalansen
  • hvorfor handelsbalansen mellom to land kan bli negativ (eller positiv) i begge lands statistikker

Elevene får øvelse i å jobbe med statistikk om emnene gjennom oppgaveløsing. Dere kan velge å bruke bare noen av undervisningsoppleggets deler. Dere vurderer selv når dere ber elevene om å løse oppgaver alene, i par, i grupper og i hel klasse.

Dersom dere har innspill om hva vi kan forbedre i dette undervisningsopplegget, eller har andre tema dere gjerne ser at SSB lager opplegg om, så skriv til oss på  skole@skole.no

  • Få kunnskap om Norges handel med utlandet gjennom begreper og statistikk om temaet.

Opplegget er laget for elever som tar samfunnsøkonomi 1 og 2 og samfunnskunnskap, og tar utgangspunkt i læreplan Samfunnsøkonomi (SOK01-03) (udir.no) og læreplan Samfunnskunnskap (SAK01-01) (udir.no).

Undervisningsopplegget tar særlig utgangspunkt i deler av disse kompetansemålene:

  • velge og bruke kilder, økonomiske teorier og modeller i arbeid med faglige spørsmål, emner og problemstillinger (SOK01-03, samfunnsøkonomi 1)
  • gjøre rede for årsaker til internasjonal handel og drøfte muligheter og utfordringer knyttet til økonomisk globalisering (SOK01-03, samfunnsøkonomi 1)
  • gjøre rede for hvorfor land handler med hverandre, og drøfte sentrale økonomiske problemstillinger knyttet til frihandel og proteksjonisme (SOK01-03, samfunnsøkonomi 2)
  • utforske og presentere dagsaktuelle temaer eller debatter ved å bruke samfunnsfaglige metoder, kilder og digitale ressurser, og argumentere for egne og andres meninger og verdier (SAK01-01)

Meld deg på nyhetsbrev og få tips om relevant innhold på ssb.no.