Kost-nyttevurdering ved bruk av opplysningsplikt

For å kunne lage god og pålitelig offisiell statistikk kan Statistisk sentralbyrå (SSB) pålegge opplysningsplikt i henhold til Statistikkloven (se lenke nederst på siden). Før SSB beslutter å pålegge opplysningsplikt, skal det foreligge en vurdering av nytten ved å få inn opplysningene, veid opp mot omkostningene for den opplysningspliktige og hvor inngripende behandlingen anses å være for den opplysningene gjelder. I hvert slikt tilfelle skal det gjøres en kost-nyttevurdering. Her finner du alle kost-nyttevurderingene som SSB har gjennomført etter at bestemmelsen trådte i kraft 1. januar 2021.

Artikler, analyser og publikasjoner

2022

  1. Innhenting av betalingstransaksjoner via BankAxept fra Nets Branch Norway Artikkel 6. mai

    Statistisk sentralbyrås (SSBs) kost-nyttevurdering for å innhente opplysninger om betalingstransaksjoner.

  2. Leveranse av bongdata fra dagligvarekjedene Rema 1000, NorgesGruppen, Coop og Bunnpris Artikkel 6. mai

    Statistisk sentralbyrås (SSBs) kost-nyttevurdering for å innhente bongdata fra de største dagligvarekjedene.

  3. Bongdata fra dagligvarekjeder for etablering av tekniske løsninger Artikkel 20. januar

    Statistisk sentralbyrås kost-nyttevurdering for å innhente bongdata fra dagligvarekjeder for etablering av tekniske løsninger.

  4. Årlig elektrisitetsstatistikk – kraftproduksjon og strømforbruk på Svalbard Artikkel 6. januar

    Statistisk sentralbyrås kost-nyttevurdering for å innhente opplysninger om kraftproduksjon og strømforbruk på Svalbard.

2021

  1. Innhenting av opplysninger fra de sentrale helseregistrene Norsk pasientregister og Kommunalt pasient- og brukerregister Artikkel 19. november

    Statistisk sentralbyrås kost-nyttevurdering for å innhente opplysninger om pasienter i spesialisthelsetjenesten og brukere i den kommunale helse- og omsorgstjenesten beskriver behovet for bruk av disse dataene i allerede etablert offisiell statistikk, i videreutvikling av disse offisielle statistikkene og i utvikling av nye offisielle statistikker innenfor rammene av Nasjonalt program for offisiell statistikk.

  2. Utenrikshandel med tjenester etter leveringsmåte Artikkel 30. september

    Statistisk sentralbyrås kost-nyttevurdering for å innhente opplysninger om rapportert tjenestehandel etter leveringsmåte i 2019 fra et utvalg på 250 enheter, hentet fra utvalget til undersøkelsen Utenrikshandel med tjenester.

  3. Utvalgsundersøkelse om outsourcing Artikkel 14. juni

    Statistisk sentralbyrås kost-nyttevurdering for å innhente opplysninger om outsourcing.

  4. Utvalget i Næringenes økonomiske utvikling (NØKU) Artikkel 14. juni

    Statistisk sentralbyrås kost-nyttevurdering for å innhente opplysninger om forhold ved virksomheter og foretak.

  5. Utvalget i Arbeidskraftundersøkelsen (AKU) Artikkel 14. juni

    Statistisk sentralbyrås kost-nyttevurdering for å innhente opplysninger om arbeidsmarkedet og arbeidsstyrken.

  6. Data fra IMDi Artikkel 14. juni

    Statistisk sentralbyrås kost-nyttevurdering for å innhente opplysninger om utdanning.

  7. Forskerpersonell NIFU Artikkel 14. juni

    Statistisk sentralbyrås kost-nyttevurdering for å innhente opplysninger om doktorander i arbeidsmarkedet.

  8. Utvalgsundersøkelse blant foretak: CVTS6 Artikkel 14. juni

    Statistisk sentralbyrås kost-nyttevurdering for å innhente opplysninger om opplæring i foretak.

  9. Utvalgsundersøkelse om planteverntiltak Artikkel 14. juni

    Statistisk sentralbyrås kost-nyttevurdering for å innhente opplysninger om bruk av planteverntiltak.

  10. Vipps AS Artikkel 14. juni

    Statistisk sentralbyrås kost-nyttevurdering for å innhente opplysninger om transaksjoner.

Statistikkloven § 10 (5) bestemmer at det skal foreligge kost-nyttevurderinger før SSB beslutter å pålegge opplysningsplikt og at vurderingene skal offentliggjøres.