Utslippsintensiteten for produksjon falt 4,4 prosent for alle næringer i Norge. Utslippsintensiteten for bruttoprodukt falt 5,4 prosent. Dette skyldes en kombinasjon av økonomisk vekst og lavere utslipp.

– Når utslippsintensiteten faller, betyr det at man forurenser mindre per krone produksjon eller per krone verdiskaping, sier Martin Grimstad, seniorrådgiver i Nasjonalregnskapet i Statistisk Sentralbyrå.

Utslippsintensiteter måles i to varianter: utslipp per bruttoprodukt og utslipp per produksjon. Statistikken setter økonomisk verdiskaping opp mot forurensning, og kan derfor brukes som et mål på utslippseffektivitet i økonomien.

Siden utslippsintensiteten falt, ble Norge mer utslippseffektiv i 2024.

Figur 1. Utslippsintensiteter. Alle næringer

Utslippsintensiteter benyttes til å belyse sammenhengen mellom økonomisk aktivitet og utslipp til luft. En nedgang i utslippsintensiteten vil si at man forurenser mindre per krone produksjon eller per krone verdiskaping. En redusert utslippsintensitet kan oppnås enten ved at næringene blir mer utslippseffektive, eller ved strukturendringer der næringer med lite utslipp vokser på bekostning av næringer med høye utslipp. 

Utslippsintensiteter beregnes ved å koble nasjonalregnskapsdata med utslippsstatistikk på næringsnivå. Utslippstallene som benyttes følger norsk økonomisk aktivitet, tilsvarende den som brukes i nasjonalregnskapet. Avgrensningen skiller seg fra de nasjonale utslippstallene, som benytter en geografisk definisjon. Til forskjell fra den geografiske definisjonen, inneholder tallene som presenteres her også utslipp fra utenriks sjøfart og utenriks luftfart. 

Hvilke utslipp dekkes av statistikkene?

Store forskjeller mellom næringene

Utslippsintensiteten varierer betydelig mellom næringer i Norge. Som i tidligere år hadde transport særdeles høy utslippsintensitet i 2024. Dette skyldes høye intensiteter for utenriks sjøfart, innenriks sjøfart, og lufttransport.

De fleste andre næringene lå betydelig lavere. Jordbruk, skogbruk og fiske var næringen med nest høyest utslippsintensitet. Dette forklares med at næringen hadde middels høye klimagassutslipp og lavt bruttoprodukt.

Olje og gass hadde de nest høyeste utslippene etter transport. Tross et fall i utslipp i 2024, var næringen fremdeles en av de største utslippskildene i Norge (SSB-artikkel). Likevel var utslippsintensiteten relativt lav, fordi produksjon og bruttoprodukt i næringen lå høyt i 2024.

Figur 2. Utslippsintensiteter. Næringsfordelt. 2024

Bygg og anlegg ble mindre utslippseffektiv

Utslippsintensiteten økte 0,5 prosent for bruttoproduktet i bygg og anlegg i 2024. Næringen ble derfor litt mindre utslippseffektiv.

Økningen skjedde til tross for at utslippene falt i 2024, og skyldes derfor at bruttoproduktet falt mer. Faktisk har verdiskapingen i bygg og anlegg falt nesten kontinuerlig de fleste kvartaler siden 2022.

Utslippsintensiteten i 2024 var bare noe lavere enn den var i 1990. Reduksjonen de siste årene var derfor bare en gjeninnhenting av en økning i starten av perioden. Næringens utslipp var enda langt over 1990-nivået.

Figur 3. Utslippsintensitet, utslipp, og bruttoprodukt (faste 2023-priser). Bygg og anlegg. Indeks (1990 = 1)

Transport ble mer utslippseffektiv

Utslippsintensiteten for bruttoprodukt falt 3 prosent for transportnæringen i 2024. Næringen fortsetter derfor reduksjon fra 2020, hvor lav verdiskaping knyttet til koronapandemien ga en usedvanlig høy intensitet.

Tross nedgangen i 2024, var utslippsintensiteten for transport fremdeles høyere enn den var i 1990. Dette skyldes at utslippene økte i perioden, samtidig som verdiskapingen falt. Den langsiktige utviklingen er derfor svak negativ. Samtidig er dette en næring som svinger mye fra år til år.

Figur 4. Utslippsintensitet, utslipp, og bruttoprodukt (faste 2023-priser). Transport. Indeks (1990 = 1)

Utslippsintensiteten fortsatte å falle for olje og gass

Utslippsintensiteten for bruttoprodukt falt 7,5 prosent for olje- og gassnæringen i 2024. Næringen fortsatte derfor reduksjonen fra toppnivået i 2015, og var derfor på sitt mest utslippseffektive nivå siden 1990.

Årene siden 2015 var preget av både fallende utslipp og økt verdiskaping, som forklarer fallet i utslippsintensitet. Samtidig var utslippene fremdeles høye i 2024. Faktisk var det kun transportnæringen som hadde høyere utslipp.

Figur 5. Utslippsintensitet, utslipp, og bruttoprodukt (faste 2023-priser). Bergverksdrift og utvinning av råolje og naturgass, inkl. tjenester. Indeks (1990 = 1)

Industrien stadig mer utslippseffektiv

Utslippsintensiteten for bruttoprodukt har falt nesten kontinuerlig for industrien siden 1990. Den falt også i 2024, nærmere bestemt med 4,3 prosent, og var da under halvparten av 1990-nivået.

Denne utviklingen forklares både med økt verdiskaping over tid, men også fallende klimagassutslipp. Reduksjon i utslippsintensitet var derimot størst frem til 2009. Siden den gang har utviklingen vært noe flatere.

Figur 6. Utslippsintensitet, utslipp, og bruttoprodukt (faste 2023-priser). Industri. Indeks (1990 = 1)