Statistikken for miljøøkonomiske virkemidler viser virkemidler som er iverksatt for å korrigere for negative effekter på miljøet forårsaket av menneskelige aktiviteter. Det vil si at miljøskadelige aktiviteter blir dyrere, mens miljøfremmende tiltak blir billigere. Statistikken omfatter for øyeblikket miljøavgifter og miljøsubsidier og relaterte overføringer. Miljøavgiftene viser offentlig forvaltnings inntekter fra ilagte avgifter, mens miljøsubsidiene viser utgiftene. Virkemidlene har ulik kategorisering og tallene kan ikke summeres.

Subsidier, overføringer og avgifter er viktige virkemidler i miljøpolitikken. Miljøsubsidier og -overføringer (heretter miljøstøtte) bidrar til å øke omfanget av miljørettet økonomisk aktivitet, endre atferd i mer miljøvennlig retning, og til å bevare naturressurser og biologisk mangfold. Miljøavgifter bidrar til å gi riktig prising av miljøskadelige aktiviteter. Dette gir en mer effektiv allokering av samfunnets ressurser, i tillegg til å gi inntekter til offentlige forvaltning.

Miljøstøtte og miljøavgifter kan også bidra til samme formål, om man inkluderer indirekte effekter. For eksempel kan subsidier til fornybar energi redusere omfanget av fossil energi, mens skattlegging av miljøskadelig aktivitet kan øke omfanget av miljøvennlig aktivitet.

Målt i løpende kroner har miljøstøtten økt i flere år, og nådde et rekordbeløp på 15,2 milliarder kroner i 2021. Dette var en økning på 1,1 milliarder fra 2020. Målt som andel av BNP for Fastlands-Norge utgjorde miljøstøtten 0,5 prosent, opp fra 0,4 prosent i 2013 (første år i tidsserien).

Figur 1. Miljøsubsidier og relaterte overføringer. 2013-2021. Millioner kroner
Søylediagram med 9 søyler.
Figuren har 1 X akse som viser År.
Figuren har 1 Y akse som viser Millioner kroner. Dataene varierer fra 8406.9 til 15242.2.
Highcharts.com
Figur 1. Miljøsubsidier og relaterte overføringer. 2013-2021. Millioner kroner
ÅrMiljøsubsidier og relaterte overføringer
20138 406,9
20149 999
201510 482,8
20169 931,2
201710 739,4
201810 901,5
201912 002,2
202014 098,8
202115 242,2

Mest til luft og klima

Vern av luft og klima var det dominerende miljøområdet, med utbetalinger på litt under 7,4 milliarder kroner i 2021, opp fra 5,7 milliarder kroner i 2020. Dette området har vært størst gjennom hele tidsperioden 2013-2021, men har økt spesielt mye de siste årene. Mens andelen lå på 34 prosent i 2019, vokste det til 41 prosent i 2020, og til 48 prosent i 2021, altså nesten halvparten av totalen.

De nest største miljøområdene var forvaltning av skogressurser og forvaltning av energiressurser, som hadde en andel hver på 10 prosent. Skogressurser hadde miljøstøtte på 1,5 milliarder kroner i 2021. Dette inkluderer overføringer til utlandet, blant annet bevaring av regnskog. Energiressurser hadde miljøstøtte på 1,5 milliarder kroner.

Figur 2. Miljøsubsidier og relaterte overføringer. Fordeling etter miljøformål. 2013-2021. Millioner kroner
Diagram med 15 dataserier.
Figuren har 1 X akse som viser År.
Figuren har 1 Y akse som viser Millioner kroner. Dataene varierer fra 181.4 til 15242.199999999999.
Highcharts.com
Figur 2. Miljøsubsidier og relaterte overføringer. Fordeling etter miljøformål. 2013-2021. Millioner kroner
ÅrVern av luft og klimaAvløpsbehandlingAvfallshåndteringJord, grunnvann og overflatevannStøy og vibrasjonerBiologisk mangfold og landskaperVern mot strålingForskning og utvikling tilknyttet miljøvernAndre miljøvernaktiviteterForvaltning av vannressurserForvaltning av skogressurserForvaltning av flora og faunaForvaltning av energiressurserForskning og utvikling tilknyttet ressursforvaltningAndre ressursforvaltningsaktiviteter
20132 361,788,9455,9592,23218,302031 096,547,41 129,4241,81 538,59,7420,6
20143 155,9104,2451,7563,92,9198,80284,41 352,779,21 701,2249,61 381,717455,8
20153 871,6129,3431,7630,53,4284,20,2407,91 542,590,81 433,6258,587033,3495,3
20164 472,473,1428,1596,74,4249,10363,41 150,866,61 323,1271,8508,745378
20173 958,668,1470,3794,54,9283,20455,2828,770,11 498,5319,21 594,354,8339
20184 148,968,1576,1967,35,5322,20,9573,742266,81 472,43001 60544,1328,5
20194 06578,1708,31 264,76,5235,20,2512,186766,41 617,3365,51 965,153,7197,1
20205 730,588720,51 252,10,2256,373,5609,8975,378,31 570,3388,52 128,645,5181,4
20217 383,4104,8682,21 382,61,2255,50,7623,2993,566,81 541,7437,91 46140,6267,1

Miljøsubsidier og relaterte overføringer er klassifisert etter miljøformål ved bruk av internasjonale standarder. En overføring klassifiseres med et miljøformål når hovedformålet er å verne miljøet eller forvalte naturressurser. Videre kan en overføring ha flere formål. Dette er hensyntatt i størst mulig grad gjennom en detaljert analyse av hvilke overføringer som er miljørelaterte i stats- og kommuneregnskapene. Hvis en overføringer går til flere miljøformål, splittes den på disse.

Noen overføringer kan ha et indirekte miljøformål, og er da ikke tatt med i denne statistikken, siden hovedformålet ikke er miljø. Dette er for eksempel kollektivtransport og tilsvarende tiltak, hvor hovedformålet er transport og ikke miljø. Disse avgrensningene er i henhold til retningslinjene til Eurostat (se standard for klassifisering etter miljøformål).

Største utbetalinger til industrien

Industrien var det næringsområdet som mottok mest miljøstøtte i 2021, med utbetalinger på rundt 3,2 milliarder kroner. Tidligere har andre tjenesteytende næringer (medlemsorganisasjoner, diverse reparasjon, mv.) ligget høyest, men industrien økte kraftig i både 2020 og 2021. Veksten kan tilskrives større utbetalinger av CO2-kompensasjon, et tiltak som har som formål å forhindre  Når utslipp av klimagasser flyttes fra et geografisk område til et annet på grunn av tiltak som er utført for å redusere slike utslipp..

Størrelsen på CO2-kompensasjon avhenger i stor grad av prisen på CO2-kvoter i Europa, som økte betydelig i 2020 og 2021. Utbetalingen er forventet å øke også i fremtiden, ifølge estimater gjort av Klima- og miljødepartementet. Miljøeffekten av tiltaket er usikker, og klassifiseringen vil bli vurdert på nytt senere.

Figur 3. Miljøsubsidier og relaterte overføringer. Fordeling etter næringsområde. 2013-2021. Millioner kroner
Linjediagram med 10 linjer.
Figuren har 1 X akse som viser År.
Figuren har 1 Y akse som viser Millioner kroner. Dataene varierer fra 0.1 til 3186.1.
Highcharts.com
Figur 3. Miljøsubsidier og relaterte overføringer. Fordeling etter næringsområde. 2013-2021. Millioner kroner
ÅrJordbruk, skogbruk og fiskeBergverksdrift og utvinning av råolje og naturgass, inkl. tjenesterIndustriEnergi- og vannforsyning, avløp og renovasjonBygge- og anleggsvirksomhetVarehandel, rep. av motorvogner, overnatting og serveringAndre tjenesteytende næringerTransportUndervisning, helse- og sosialtjenesterOffentlig administrasjon og forsvar
2013588,80,149,862,110,513,71 402,51,80,50,4
2014556,45,258,4334,115,516,31 732,91,22,40,6
2015580,14,162,450923,963,52 160,72,53,10,5
2016603,218,3593,92650,756,1948,663,43,71,8
201769067,81 090,1193,998,5132,72 228,3340,212,7292,9
2018720,843,1998,1270,4133,7105,21 969,3339,833,8326,7
2019686,4706,5879,9229,51461141 837149,4438,395,5
2020829,2851 818,8532286113,42 259,1506,2886,6162,8
20211 009,229,13 186,1718,9202,397,42 139,4379,1641,1145

Næringslivet fikk en større andel av totalen

Fordelt på sektorer var det næringer som mottok mest miljøstøtte i 2021. Andelen har økt de siste årene. Totalt mottok næringer rundt 8,6 milliarder kroner i 2021. Utlandet var nest største kategori, med miljøstøtte på 4,6 milliarder kroner i 2021. Ikke-fordelte midler lå på rundt 1,5 milliarder kroner, mens husholdninger er på rundt 0,6 milliarder. Støtten til husholdninger inkluderer blant annet vrakpant og utbetalinger fra Enova, hvor førstnevnte er største bidragsyter.

Figur 4. Miljøsubsidier og relaterte overføringer. Fordeling etter sektor. 2013-2021. Millioner kroner
Linjediagram med 4 linjer.
Figuren har 1 X akse som viser År.
Figuren har 1 Y akse som viser Millioner kroner. Dataene varierer fra 428.8 til 8547.4.
Highcharts.com
Figur 4. Miljøsubsidier og relaterte overføringer. Fordeling etter sektor. 2013-2021. Millioner kroner
ÅrAlle næringerHusholdningerIkke fordeltUtlandet
20132 130,2469,7429,35 377,7
20142 723532,6428,86 314,6
20153 409,8511,3590,75 970,5
20162 365,7512,52 250,14 802,8
20175 147,1672,4696,64 223,3
20184 940,9891,4950,74 118,5
20195 282,5710,51 247,94 761,3
20207 479,17161 507,74 395,8
20218 547,4611,11 483,54 600,4

CO2-avgift og klimakvoter ga økte inntekter

Inntekter fra miljøavgifter økte også i 2021. Totalt hadde offentlig forvaltning inntekter på 41,8 milliarder kroner, opp fra 37,2 milliarder i 2020. Det er en økning på 12,3 prosent. Hovedforklaringen på oppgangen er økte inntekter fra avgifter på klimagassutslipp, inkludert klimakvoter. Disse inntektene ble på 24,7 milliarder i 2021, en økning på 18,4 prosent fra 2020. Her er det CO2-avgift og beregnet skatt på klimakvoter som øker mest.

Videre ble inntekter fra veibruksavgifter på 14,9 milliarder kroner i 2021, opp fra 14,1 milliarder året før. Veibruksavgift på bensin økte med 2,2 prosent, mens veibruksavgift på autodiesel økte med 7,3 prosent.

Figur 5. Miljøavgifter. Fordelt etter avgiftstype. 2013-2021. Millioner kroner
Diagram med 5 dataserier.
Figuren har 1 X akse som viser År.
Figuren har 1 Y akse som viser Millioner kroner. Dataene varierer fra 111 til 41834.
Highcharts.com
Figur 5. Miljøavgifter. Fordelt etter avgiftstype. 2013-2021. Millioner kroner
ÅrAvgifter på klimagassutslipp inkl. klimakvoter, i altVeibruksavgifter på støy og lokale forurensning mv., i altAndre avgifter på miljøproblemer ikke nevnt ellers, i altAvgifter på utslipp av NOx og svovel, i altAvgifter på avfall, i alt
201313 61217 0321 443622242
201414 57916 7231 876691232
201515 57116 0812 062487190
201617 17315 1641 903379203
201720 46115 6301 872417165
201823 22116 0812 004346182
201922 50515 3911 917327176
202020 88814 1081 833224157
202124 73314 9071 850193111

Mer presis statistikk

Årets publisering for miljøstøtte inneholder forbedringer av statistikken. Disse forbedringene er implementert bakover for alle år i serien, i den grad det har latt seg gjøre. Bruk av nye kilder gjør at det nå trekkes fra et komplett regnskap for offentlig forvaltning. Tidligere bestod kildene av kommune- (KOMM) og statsregnskapet (STAT), men nå er også Regnskapsinformasjon for statlige virksomheter som ikke dekkes av statsbudsjettet. inkludert.

Dette har flere fordeler. Viktigst er at totalbeløpet for miljøstøtte nå er helhetlig, da alle miljøvennlige overføringer er inkludert. For første gang er kapitaloverføringer, blant annet investeringsstøtte fra Enova, tatt med i statistikken. I tillegg har disse kildene muliggjort en større grad av næringsfordeling enn i tidligere publiseringer. Posten ikke-fordelte midler utgjør derfor en mindre andel av totalen enn før. Dette har gjort statistikken mer presis.

En stor del av forbedringen skyldes bruk av prosjektdata fra Enova. Uten tall for prosjektdata ville andelen ikke-fordelte midler vært større. Samtidig må det påpekes at det ikke har vært mulig å næringsfordele tall fra Enova lengre bak enn for 2017. Dette påvirker ikke totalsummen for statistikken, men det skaper et tidsseriebrudd mellom 2016 og 2017, siden statistikken får mer presis næringsfordeling etter sistnevnte år.