Gå til Altinn rapportering

Svarene deres er viktige

SSB trenger opplysninger om vareproduksjon i industrien for å få et godt beregningsgrunnlag til nasjonalregnskapet.

Statistikken er nødvendig for nasjonalregnskapet og er et krav ifølge EØS-avtalen. Offentlige virksomheter, næringsliv, forskere og politikere bruker statistikken for å forstå den økonomiske aktiviteten i industrien og planlegge for framtiden.

Dere har plikt til å svare innen fristen

Statistikken er så viktig for samfunnet at det ikke er valgfritt å delta. Hvis dere ikke sender opplysningene innen fristen, vil foretaket kunne få tvangsmulkt.

Svarfristen er oppgitt til høyre for skjematittelen i innboksen i Altinn.

For å kunne lage god statistikk på vareproduksjon trenger vi informasjon om

  • solgt omsetning av varer fordelt på eksakte produkter og tjenester
  • bruken av innsatsvarer i produksjonen fordelt på eksakte produkter

Mer informasjon og veiledning til utfylling og innsending finner dere under "Veiledning" og "Skjemaeksempel".

SSB innhenter opplysninger fra utvalgte foretak. Utvalget blir trukket fra Virksomhets- og foretaksregisteret (VoF). VoF er SSBs sentrale register over alle juridiske enheter og virksomheter i privat og offentlig sektor i Norge.

Dere skal svare på undersøkelsen selv om det ikke har vært aktivitet i foretaket i rapporteringsperioden.

Foretaket har opplysningsplikt for det året det er trukket ut til å svare på undersøkelsen.

Utfyllingen av skjemaet

Det er foretaket som er svarenhet. Skjemaet i Altinn har fire sider.

På side to er temaet Produksjon. Her skal dere gi opplysninger om omsetning av produserte varer fordelt på spesifikke produkter (siden tar også med opplysninger for handelsvarer og totale driftsinntekter som kontrollspørsmål for at de fordelte produksjonsoppgavene skal stemme overens med driftsinntektene).

På side tre er temaet Innsatsvarer. Her skal dere fordele forbruk av innsatsvarene som dere har bruket i produksjonen.

Vi ber om at dere fyller ut skjemaet så nøyaktig som mulig. Opplysningene om driftsinntekter skal i prinsippet være konsistente med tilsvarende tall i foretakets årsregnskap. Der opplysninger mangler eller skjemaets spesifikasjoner går på tvers av eksisterende data i foretaket, ber vi om at dere svarer etter beste skjønn. Opplysningene kan eventuelt være basert på foreløpige tall for driftsinntektene.

Produksjonsstatistikk for industrien (PRODCOM)

Omsetning

SSB trenger en spesifisert oversikt over foretakets totale driftsinntekter. Sum driftsinntekter tilsvarer post 9000 i Næringsoppgave 2 (regnskapsskjemaet som dere sender til ligningsmyndighetene).

Ta ikke med merverdiavgift og særavgifter på salget av produktene.

Postene a til d omfatter bare den delen av foretakets inntekter som er direkte knyttet til industri og bergverksdrift. Ta ikke med inntekter fra f.eks. olje- og gassutvinning, bygge- og anleggsvirksomhet, engros- og detaljhandel og annen ikke-industriell tjenesteyting.

a. Salg av egenproduserte varer

Her fører dere verdien av salg av egenproduserte varer i året. Oppgi salgsverdien av årets leveranse hvis produksjonen av et produkt strekker seg over flere regnskapsår. Ta også med varer leieprodusert i andre foretak. Oppgi salget til fabrikkpriser, det vil si at dere skal trekke fra frakt og spedisjon.

For å få fram samme driftsinntekt som i årsregnskapet, legger dere eventuelt frakt/spedisjon til igjen under post g "Korreksjoner".

Ta ikke med

  • interne leveranser mellom bedrifter/avdelinger innenfor foretaket
  • eventuelle særavgifter på produktene

Hvis varene er leaset eller leid ut, føres normal (markedsmessig) salgsverdi på første utleietidspunkt.

b. Reparasjonsarbeid

Dere skal bare føre reparasjons- og vedlikeholdsarbeid utført for andre foretak. Verdien er godtgjørelsen for reparasjonsarbeidet medregnet kostnader til materialer og deler. Ta ikke med reparasjon og vedlikehold av motorkjøretøyer, kontor og datamaskiner og husholdningsvarer. Dette fører dere under post h.

c. Monterings- og installasjonsarbeid

Som hovedregel skal montering og installasjon av egenproduserte varer (komponenter) inngå i salgsverdien av disse varene (komponentene), dvs. post a. Da fører dere ingen inntekter under post c. Her oppgir dere bare verdien av monterings- og installasjonsarbeid som ikke kan plasseres på de spesifiserte produktene. Ta ikke med montering/installasjon hos kunder av innkjøpte varer i handelsvirksomhet (post g) eller bygge- og anleggsvirksomhet (post f) i denne posten.

d. Tjeneste-fee fra varer og tjenester produsert i Norge for utenlandsk oppdragsgiver

Her oppgir dere hva dere har fått utbetalt for varer og tjenester dere har produsert i Norge for utenlandsk oppdragsgiver

e. Salg av handelsvarer

Her oppgir dere salgsverdien av varer oppdragstakere i utlandet har produsert i utlandet for dere. Dere må eier hovedinnsatsvarene til produktene som andre produserte i utlandet for dere.

f. Salg av handelsvarer

I denne posten oppgir dere videresalg av innkjøpte varer som ikke er bearbeidet utover pakking og klargjøring for salg. Her inngår både detalj- og engrosomsetning.

g. Andre inntekter
Andre inntekter er inntekter fra andre virksomhetsområder enn industri og bergverksdrift. Her inngår inntekter fra olje- og gassutvinning, jordbruk, skogbruk og fiske, bygge- og anleggsvirksomhet og ikke-industriell tjenesteyting. I tillegg fører dere leieinntekter, provisjonsinntekter, lisensinntekter, fraktinntekter, gevinst ved avgang av anleggsmidler, offentlige tilskudd o.l. her. De viktigste inntektene ber vi om at dere spesifiserer i kommentarfeltet på siste side i skjemaet.

h. Korreksjoner

Korreksjoner er en hjelpepost for å komme fram til sum driftsinntekter, som tilsvarer post 9000 i Næringsoppgaven. Foretak som utfører produksjon som strekker seg over flere regnskapsår, skal føre salgsverdien av årets leveranser under post a.

Eventuell korreksjon for å komme fram til samme driftsinntekt som i foretakets årsregnskap, skal dere føre på post h. Dette gjelder spesielt innen skipsbygging, bygging av moduler til oljeplattformer og annen tidkrevende verkstedproduksjon. Andre korreksjoner kan være utgifter til frakt og spedisjon som dere skal trekke fra i post a.

Spesifiser korreksjonene i kommentarfeltet på siste side i skjemaet.

Produktspesifikasjon

Nederst på siden Produksjon skal dere spesifisere den industrielle produksjonen (tilsvarer sumpost av a+b+c+d +e+f øverst på siden) på ulike produktkoder. Produktinndelingen, som følger den felles Prodcomlisten for EØS området, er bygget opp etter foretakets aktiviteter og delt inn i næringsgrupper. For hvert varenummer fører dere salgsverdi (som beskrevet ovenfor) og tilhørende mengde. Oppgi netto mengde (uten emballasje) og i den enhet som er oppgitt på skjemaet. For å få en best mulig statistikk er det viktig at dere oppgir mengde, selv om det kan være store pris- og kvalitetsforskjeller mellom produkter som faller inn under samme kode.

I skjemaet finner dere produktkoder som vi antar å være mest relevante for foretaket. Hvis foretaket produserer varer som ikke er spesifisert i skjemaet, eller som dere er usikre på hvor dere skal plassere, fører dere disse opp under «Andre varer» helt nederst på skjemaet med nøyaktig beskrivelse. Til slutt summeres verdiene av alle solgte produkter, og denne summen skal tilsvare sum (a+b+c+d+e+f) under første hovedavsnitt.

For enkelte varer skal dere i tillegg til verdi og mengde av salget også oppgi den totale produksjonsmengden i løpet av året. Totalproduksjonen er både produksjonen beregnet for salg og produksjonen av mellomprodukter for videreforedling i foretaket.

Denne årlige undersøkelsen «Vareundersøkelse for industrien» er ikke sammenfallende med den månedlige undersøkelsen «Oppgave over produksjon og omsetning» som noen mottar fra SSB. De to undersøkelsene er ulike med hensyn til hvilken enhet dere skal gi opplysninger om, periode, produktinndeling, produksjonsbegreper og produktspesifisering av omsatt egenproduksjon

Innsatsvare (Råvareundersøkelse)

Spesifisert forbruk av innsatsvarer (råvarer/halvfabrikata)

Dere skal gi en spesifisert oversikt over foretakets kjøp/forbruk av innsatsvarer. I skjemaet finner dere de innsatsvarekodene som vi antar å være mest relevante for næringen foretaket er plassert i. Hvis foretaket kjøper varer som ikke er spesifisert i skjemaet, eller som dere er usikre på hvor dere skal plassere, fører dere disse opp med nøyaktig beskrivelse under «Andre varer» midt på siden «Innsatsvarer».

Andel oppgitt av samlet råvareforbruk

Oppgi også prosentandel av det totale forbruket av innsatsvarer på denne siden. For eksempel hvis foretaket har veldig mange forskjellige innsatsvarer hvor dere kun bruker litt av hver, kan dere utelate disse . Gi en indikasjon på hvor stor bruken av innsatsvarer er ved å anslå hvor mye de kodene som er oppgitt, utgjør av alt som blir brukt. Slik kan SSB bruke tallene på en bedre måte når vi sammenligner med Næringsoppgaven.

Plikten til å gi og retten til å hente inn opplysninger: statistikkloven § 10

Retten til å ilegge tvangsmulkt: statistikkloven § 20 og statistikkforskriften § 4

Retten til å tvangsinndrive mulkt og kreve betaling for kostnader: tvangsfullbyrdelsesloven

Retten til å klage på et vedtak: forvaltningsloven kapittel VI

Europaparlament- og rådsforordning (EU) 2019/2152 av 27. november 2019 om europeisk næringslivsstatistikk (EBS)

Disse lovene finner dere på Lovdata sine sider.

Trenger dere hjelp?

Veiledning - hvordan sende inn opplysninger

Nedenfor ser dere de mest stilte spørsmålene om undersøkelsen. Finner dere ikke svar på det dere lurer på, kan dere kontakte oss på chat, e-post eller telefon. Se kontaktinformasjon nederst på denne siden.

Spørsmål:

Statistisk sentralbyrå (SSB) kan pålegge foretak og virksomheter opplysningsplikt fordi det er viktig for samfunnet å ha god offisiell statistikk. Det innebærer at dere er pliktige til å svare på en undersøkelse dere er trukket ut til. Opplysningsplikt er hjemlet i statistikkloven.

SSB kan ilegge tvangsmulkt dersom opplysningene ikke blir sendt inn innen fristen. Selv om dere betaler mulkten, er dere pliktige til å levere utfylt skjema. Størrelsen på mulkten kan øke dersom dere gjentatte ganger ikke overholder opplysningsplikten. Dere kan lese mer om tvangsmulkt i forskrift til statistikkloven.

SSB gir ikke økonomisk kompensasjon for utfylling og innsending av skjemaet.

Skjemaet er tilgjengelig i foretakets innboks i Altinn.

Roller

Du som skal fylle ut og sende inn skjemaet, må ha fått tildelt riktig rolle i Altinn. 

For å fylle ut og sende inn dette skjemaet må du ha enkeltrettighet til denne spesifikke skjematjenesten eller en av disse rollene i Altinn: 

  • Utfyller/innsender
  • Ansvarlig revisor
  • Regnskapsfører uten signeringsrett
  • Regnskapsfører med signeringsrett

Ta kontakt med daglig leder i ditt foretak/din virksomhet hvis du ikke har riktig rolle i Altinn.

Du kan lese mer om delegering av roller på Altinn sine sider.

Du kan også ta kontakt med Altinn brukerservice på telefon 75 00 60 00 hvis du har spørsmål om roller og rettigheter.

Alle foretak (hovedenheter) som driver næringsvirksomhet og har ansatte, er registrert med minst én virksomhet (underenhet). Hvis foretaket har aktivitet på flere lokalt adskilte steder (adresser), skal disse være registrert som egne virksomheter. Hver virksomhet har et eget organisasjonsnummer.

Et foretak (hovedenhet) er den minste kombinasjonen av juridiske enheter som produserer varer eller tjenester, og som til en viss grad har selvstendig beslutningsmyndighet. En virksomhet (underenhet) er definert som en lokalt avgrenset funksjonell enhet som hovedsakelig driver med aktiviteter innenfor en bestemt næringsgruppe.

SSB sender vedtak om tvangsmulkt til foretaket med ny svarfrist dersom vi ikke har mottatt opplysninger innen svarfristen. Vedtaket faller bort hvis opplysningene blir sendt innen den nye svarfristen.

De som fortsatt ikke har svart innen den nye svarfristen, vil få saken oversendt til Statens innkrevingssentral for innkreving av mulkt og eventuelt tvangsinndrivelse.

I «arkiv» i Altinn finner dere alle skjemaene som er sendt inn tidligere. Hvis dere ønsker å sende inn skjemaet på nytt med endringer, kan dere lage en kopi av skjemaet dere allerede har sendt inn ved å klikke på «Lag ny kopi». Dere korrigerer tallene i kopien, og sender inn på nytt. Det er siste innsendte skjema som er gjeldende. Når skjemaet er sendt inn, vil dere få et kvitteringsnummer (AR-nummer). Denne kvitteringen kan dere skrive ut eller sende til en e-postadresse.

Finner du ikke skjemaene? Har du husket å velge riktig virksomhet øverst til høyre i Altinn?

Dere trenger ikke å fylle ut hele skjemaet i én sammenhengende sesjon. Når dere skifter side i skjemaet, vil opplysningene automatisk bli lagret. Dette gjør at dere kan gå ut og inn av skjemaet hvis dere for eksempel trenger å finne fram opplysninger. Husk å gå til neste side før dere går ut av skjemaet.

Dere kan ikke få utsettelse. SSB har frister som vi må overholde etter innsamlingsperioden, og utsettelser kan føre til at statistikken ikke blir publisert i tide. Hvis dere ikke leverer innen svarfristen, vil foretaket automatisk få vedtak om tvangsmulkt med ny og endelig frist. Hvis det er særskilte årsaker til at dere ikke kan rapportere innen svarfristen, ta kontakt med oss. Se kontaktinformasjon nederst på denne siden.