Videregående utdanning
Statistikk
Analyser, artikler og publikasjoner
Utdannings- og yrkeskarrierer for yrkesfagelever
Formålet med denne rapporten er å se nærmere på utdannings- og yrkeskarrierer for elever på Vg2 helsearbeiderfag og Vg2 barne- og ungdomsarbeiderfag, for å se om de fortsetter i relevant høyere utdanning og deretter i relevant arbeid.
8 av 10 yrkesfagelever får jobb
Av yrkesfagelevene som gikk Vg2 i 2016, fullførte 47 prosent med fagbrev i samme fag. Totalt er 79 prosent av elevene i arbeid i 2023. Blant elevene fra Vg2 helsearbeiderfag og Vg2 barne- og ungdomsarbeiderfag er det en høyere andel som har oppnådd studiekompetanse og gått videre til høyere utdanning.
Fakta om utdanning 2025
Her finner du tekst, tabeller og figurer som gir deg korte fakta om utdanning i Norge – fra barnehage til universitet.
Krav til fremmedspråk i studieforberedende utdanningsprogram, fordel eller ulempe for innvandrerelever?
Innvandrerelever har i mindre grad fremmedspråk i grunnskolen enn øvrige elever. Gir dette dem en ulempe i møte med krav om obligatorisk fremmedspråk på studieforberedende videregående opplæring, eller er det et bevisst valg om å utnytte muligheten for å ta fremmedspråk som privatist i et språk de behersker godt?
«Alle» med yrkesfaglig utdanning i Norge er i jobb
Norge er OECD-landet hvor størst andel i aldersgruppen 25-34 år med yrkesfaglig videregående utdanning er i arbeid.
Videregåendeelever fullfører tidligere
Det er blitt vanligere å fullføre videregående opplæring på normert tid, sammenlignet med tidligere år. Samtidig er det en lavere andel som bruker mer enn normert tid på å fullføre. Andelen som fullfører på normert tid, har spesielt økt blant innvandrere og norskfødte med innvandrerforeldre.
Innvandrere i by og land: Valg og gjennomføring i videregående opplæring blant innvandrere
SSB ser i denne rapporten på innvandreres valg og gjennomføring i videregående i lys av hvor de var bosatt.
Innvandrere i distriktene fullførte videregående opplæring i mindre grad
Innvandrerelever velger oftere yrkesfag når de begynner i videregående opplæring. Færre fullfører i distriktene, hvor en av fire slutter underveis.
Hva kjennetegner private skoler?
I denne rapporten ses det nærmere på private grunnskoler og videregående skoler i Norge. I rapporten sammenlignes skoler med ulike godkjenningsgrunnlag etter privatskoleloven § 2-1, og det blir redegjort for hva som kjennetegner både skolene, elevene og lærerne. En slik sammenligning blir gjort for å avdekke forskjeller mellom ulike private skoler og offentlige skoler.
Fakta om utdanning 2024
Her finner du tekst, tabeller og figurer som gir deg korte fakta om utdanning i Norge – fra barnehage til universitet.
Eldre analyser, artikler og publikasjoner
for delområdet videregående utdanning.