Vi teller rundt 202 500 personer som har fullført og bestått en lærerutdanning. Blant de som fullførte lærerutdanningen sin for mindre enn ti år siden jobber 77 prosent i skolesektoren. Andelen som jobber i skolesektoren faller med tiden som er gått etter endt utdanning, og ligger samlet sett på 53 prosent blant lærerutdannede som fullførte for 30–39 år siden.

Vi teller med alle bosatte personer under 68 år per november 2024 som har fullført en lærerutdanning til og med telledatoen september 2024. Personer som kun har utdanning i spesialpedagogikk er ikke inkludert.

Statistikken viser et øyeblikksbilde av sysselsetting blant lærerutdannede på telledatoen, men følger ikke individer over sitt karriereløp.

De fleste som ikke jobber i skolesektoren, jobber i Omfatter alle næringer ikke kategorisert i skolesektoren eller andre næringer der utdanningen relevant., den nest største gruppen er de som ikke er Sysselsatte er definert som personer som utførte inntektsgivende arbeid av minst én times varighet i referanseuken, samt personer som har et slikt arbeid, men som var midlertidig fraværende pga. sykdom, ferie, lønnet permisjon e.l. Personer som er inne til førstegangs militær- eller siviltjeneste, regnes som sysselsatte. Personer på sysselsettingstiltak med lønn fra arbeidsgiver klassifiseres også som sysselsatte. Dette følger anbefalingene fra den internasjonale arbeidsorganisasjonen ILO., og noen få jobber i andre næringer der utdanningen er relevant. Andelen i hver av disse kategoriene øker for hvert tiår fram til 39 år etter endt utdanning.

Figur 1. Lærerutdannede fordelt på næringer etter antall år siden fullført utdanning. 2024. Prosent.

Fordelingen ser noe annerledes ut for de som fullførte utdanningen sin for mer enn 39 år siden. Flere av disse har begynt å pensjonere seg, men er telt i populasjonen til og med 67 år gammel, noe som forklarer den høye andelen ikke sysselsatte i denne gruppen.

Vanligst å jobbe i skolesektoren blant de med grunnskole- og barnehagelærerutdanning

– Når vi bryter ned populasjonen og ser på ulike typer lærerutdanninger finner vi at de som har fullført grunnskolelærerutdanninger er ansatte i skolesektoren i større grad enn de med øvrige lærerutdanninger. Dette gjelder i alle tiår etter endt utdanning, og hele 87 prosent jobber i skolesektoren i de første ti år etter endt utdanning, forteller Rachel Ekren, seniorrådgiver i Statistisk sentralbyrå.

Førskole-/barnehagelærerne er også ansatt i skolesektoren i større grad enn de med Alle lærerutdanningene unntatt førskole-/barnehagelærerutdannning, allmenn-/grunnskolelærerutdanning, inntil fire år, og grunnskolelærerutdanning, master. i de første 39 år etter endt utdanning, selv om de har en noe mindre grad av ansettelse i sektoren enn Kategoriene allmenn-/grunnskolelærerutdanning, inntil fire år, og grunnskolelærerutdanning, master er slått sammen siden masterutdanningen erstatter tidligere grunnskolelærerutdanninger fra høsten 2017..

Figur 2. Sysselsatte i skolesektoren for utvalgte lærerutdanninger etter antall år siden fullført utdanning. 2024. Prosent.

Flest barnehagelærerutdannede som ikke er sysselsatt

Sysselsettingsmønsteret kan nyanseres ved å se på andelen som ikke er sysselsatt. Andelen grunnskolelærere som ikke er sysselsatt er noe mindre enn andelen som ikke er sysselsatt for de øvrige lærerutdanningene. Altså de med grunnskolelærerutdanning er både mer sysselsatt i skolesektoren og mer sysselsatt totalt sett.

Barnehagelærerne derimot har en større andel som ikke er sysselsatt enn for de øvrige lærerutdanningene i de første fire tiår etter endt utdanning. Dette betyr at det er både en større andel barnehagelærere som er sysselsatt i skolesektoren og samtidig en større andel som ikke er sysselsatt i det hele tatt sammenlignet med de øvrige lærerutdanningene.

– En mulig forklaring på dette er at det fins færre jobbmuligheter for barnehagelærere utenfor barnehagene enn for andre typer lærerutdanninger, sier Rachel Ekren.

En mer utdypende diskusjon rundt mulige årsaker til dette og andre variasjoner finnes i artikkelen Overgangen fra lærerutdanning til læreryrke.